2016-04-11, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Finns ju mängder som minns när det var. Men de har alla haft fel.

Finns ingen logik i att SVT skulle ha ändrat i arkivet. Detta är väldigt harmlöst. Och inte ens allvarliga grejer har raderats.

Om nu svt tycker det är så harmlöst kunde dom väl svarat på frågan. Typ nej vi har inte hittat citatet.
Citera
2016-04-11, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Om nu svt tycker det är så harmlöst kunde dom väl svarat på frågan. Typ nej vi har inte hittat citatet.

Varför skulle de leta?
Citera
2016-04-11, 00:58
Medlem
Citat:
Varför skulle de leta?

Intresse från media och folk? Aftonbladet, anrell, holm med flera har ju skrivit om citatet sedan de började grävas.
Citera
2016-04-11, 07:46
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det är ju det som är grejen. Alla säger typ att det är säkra (även jag), men ingen kan precisera när. Jag tror fortfarande på teorin att SVT har mörklagt det, typ editerat bort det. Man kan ju tycka att någon borde ha det på VHS band, men dom är så jävla gamla idag att det inte är så konstigt att ingen kommer fram med det. Vem sitter och trycker på en gammal inspelad match 25 år senare? Är väl bara SVT.

Sen är det också jävligt underligt att SVT plockade bort en något år gammalt forum fråga angående citatet när det började grävas på flashback.

Varför skulle de mörklagt det? Varför har de då släppt igenom andra tveksamma uttalanden? Hur har SVT tillgång att klippa i de pliktkopior de skickar till arkivering på KB?
Citera
2016-04-11, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför skulle de mörklagt det? Varför har de då släppt igenom andra tveksamma uttalanden? Hur har SVT tillgång att klippa i de pliktkopior de skickar till arkivering på KB?

bra fråga, jag vet inte. Jag undrar dock hur många som kan känna till citatet. Har varje svensk gått på en gammal floskeltopp lista från 1995?
Citera
2016-04-14, 08:52
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
bra fråga, jag vet inte. Jag undrar dock hur många som kan känna till citatet. Har varje svensk gått på en gammal floskeltopp lista från 1995?

Ja, sannolikt är det så att citatet främst har spridits muntligen, så ofta och i så stor skala att folk - både spridare och lyssnare - till slut själva börjat tro på det. Helt säkert har många spridare filat i historien när de berättat den och felaktigen sagt att de själva såg matchen och hörde citatet, historien blir ju bättre då än att säga "läste i anrells spalt att..."
Citera
2016-04-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Ja, sannolikt är det så att citatet främst har spridits muntligen, så ofta och i så stor skala att folk - både spridare och lyssnare - till slut själva börjat tro på det. Helt säkert har många spridare filat i historien när de berättat den och felaktigen sagt att de själva såg matchen och hörde citatet, historien blir ju bättre då än att säga "läste i anrells spalt att..."

Jo, jag tror också att det här med förbättrade historier ligger bakom. Sedan blir det ju märkligt om man efter 20 år där man berättat denna historia i alla möjliga sammanhang, måste erkänna att historien är en bluff, för det gör ju även berättaren till en lögnare.

Kul att se dig i tråden igen förresten. Grymt imponerad av er som tog er till arkivet för att ta reda på sanningen.
Senast redigerad av avec 2016-04-14 kl. 09:17.
Citera
2016-04-14, 10:14
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Jo, jag tror också att det här med förbättrade historier ligger bakom. Sedan blir det ju märkligt om man efter 20 år där man berättat denna historia i alla möjliga sammanhang, måste erkänna att historien är en bluff, för det gör ju även berättaren till en lögnare.

Kul att se dig i tråden igen förresten. Grymt imponerad av er som tog er till arkivet för att ta reda på sanningen.

Tackar!
Har faktiskt fått ett helt nytt uppslag, som inte blivit utrett alls än. Det är ett rejält långskott men inte helt omöjligt, i synnerhet om det visar sig vara Arne som kommenterar. Jag har vägarna förbi KB i ett annat ärende inom kort och då ska jag passa på att kolla upp detta.

Men som sagt, det är ett långskott. Fortsättning följer.
Citera
2016-04-14, 10:48
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Tror du är på rätt spår här. Jag var själv övertygad om att jag sett klippet, men uppenbarligen har jag bara åkt med på tåget, för det existerar ju inte.
Citera
2016-04-14, 11:13
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Tror du är på rätt spår här. Jag var själv övertygad om att jag sett klippet, men uppenbarligen har jag bara åkt med på tåget, för det existerar ju inte.

Ja, jag kan tänka mig att processen går till ungefär så här, över en lång tidsperiod:

Tillfälle 1:
Nån: hörde du att Arne sa x i match x?
I mottagarens hjärna: haha! Så kul! Den matchen såg ju jag! Minns jag citatet? Njä...

Tillfälle 2:
Nån: det är som när Arne sa x i match x.
I hjärnan: haha! Så kul! Den har jag hört förr. Den matchen såg jag.

Tillfälle 3:
Nån: hörde du att Arne sa x i nån match.
I hjärnan: just ja, det var ju match x, den såg ju jag.

Tillfälle 4:
Nån: ...som Arnes gamla citat "det ser x ut på x."
I hjärnan: Det såg jag. Det minns jag.
Citera
2016-04-14, 13:31
Medlem
Citat:
Tackar!
Har faktiskt fått ett helt nytt uppslag, som inte blivit utrett alls än. Det är ett rejält långskott men inte helt omöjligt, i synnerhet om det visar sig vara Arne som kommenterar. Jag har vägarna förbi KB i ett annat ärende inom kort och då ska jag passa på att kolla upp detta.

Men som sagt, det är ett långskott. Fortsättning följer.

ok vad är långskottet, vilken match osv?
Citera
2016-04-15, 02:56
Medlem
viracocha4711s avatar
Detvar en lång tråd de här. Fråga vet vi att det var Sverige-Kamerun eller var det Kamerun-X som arne kommenterade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in