2015-12-21, 22:24
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign
Nu uppskattar jag verkligen att du tar dig tiden att gå till KB m.m - men skulle du kunna lägga upp något bevis att du faktiskt varit där? En bild du kanske tog?

Tror på dig och hoppas det inte är troll - men har nu ringt upp mina syskon och bett dem förklara bildsekvensen så gott de kan - alla förklarar den på klippet som florerat. Sedan visat dem klippen och alla är bombsäkra (inklusive jag) att citatet sades här (33 minuter in).

Skulle du inte kunna lägga upp bildbevis eller dylikt så tar jag mig till sthlm för att själva kika och skall filma - jag är fortfarande lika övertygad tyvärr. Obs: Ingen attack mot dig! Uppskattar all tid du lägger ned!

Det kan finnas närmare dig än Sthlm, vet inte var du bor men:
"Du kanske kan se detta i Uppsala, Linköping, Lund, Umeå och Göteborg också. Universitetsbiblioteken tar emot sk pliktexemplar.
"pliktexemplar levereras till sju bibliotek. Dessa är: pliktbiblioteken: Kungliga biblioteket i Stockholm, Lunds universitetsbibliotek, Stockholms universitetsbibliotek, Uppsala universitetsbibliotek, Linköpings universitetsbibliotek, Göteborgs universitetsbibliotek och Umeå universitetsbibliotek. De två förstnämnda är skyldiga att för alltid spara samtliga pliktexemplar medan de övriga själva får göra ett urval bland de mottagna exemplaren. De icke accepterade exemplaren (speciellt böckerna av papper) skickas då till förbränning. Pliktexemplaret blir då sparat som original av Kungliga biblioteket i Stockholm och kopia av Universitetsbiblioteket i Lund". "Ett dokument kan vara dagstidningar, serietidningar, turistbroschyrer, skolkataloger eller andra skrifter; operalibretton, dataspel, dvd-filmer, närradiosändningar m m."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pliktexemplar"
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera
2015-12-21, 22:25
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Risken är kanske att dom censurerat bort det, därför viktigt att veta EXAKT vad som sades under sekvensen, kanske var det bara misstänkt tyst(som att det vore bortklippt)?

Det har jag personligen extremt svårt att tro. Särskilt som jag hävdat tidigare i tråden att citatet inte var uppmärksammat på ett par år från det sändes. Men även om det inte stämmer har jag extremt svårt att tro att SVT tar bort något sånt. Nog för att man kan välja att misstro media, men någon gräns får man nog dra.
Citera
2015-12-21, 22:27
Medlem
Citat:
Risken är kanske att dom censurerat bort det, därför viktigt att veta EXAKT vad som sades under sekvensen, kanske var det bara misstänkt tyst(som att det vore bortklippt)?

Jag vet bara själv att själva bänksekvensen ringer en klocka för mig, vilket inte nåt av dom andra sekvenser som länkats gjort. Jag har sett den förut, men frågan är var. Den är inte med i krönikan och jag såg inte matchen 1994.
Tror att det är ett falskt minne att jag sett "det ser mörkt ut"-klippet på youtube, däremot undrar jag om det kan ha sänts på tv i samband med vm 2002 då sverige och nigeria var i samma grupp. Nån skrev att det kan ha visats i "sen kväll med Luuk" också, inte omöjligt.

Så alla dina bekanta du såg matchen med är lika säkra? Det kan inte ha varit Arnes kommentar om att domaren visade ut fel nigerianska spelare och att ni i efterhand blandat ihop det med "mörkt ut på avbytarbänken"- citatet?

Kommer du förresten ihåg om Arnes sa nåt i stil med "inga glada miner här inte" innan han sade att det såg mörkt ut?

Varför skulle de ha censurerat bort det? Det är inte ens rasistiskt.

Om de skulle PK censurerat något så är det väl om något "Owairan, den mörkaste spelaren".

Och varför finns det inte några andra vittnesuppgifter om att matchen skulle vara Argentina - Nigeria. Då Maradona blev riktigt het efter Greklandsmatchen hade säkerligen Nigeria Argentina många tittare.
Senast redigerad av avec 2015-12-21 kl. 22:35.
Citera
2015-12-21, 22:27
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Jag vet bara själv att själva bänksekvensen ringer en klocka för mig, vilket inte nåt av dom andra sekvenser som länkats gjort. Jag har sett den förut, men frågan är var. Den är inte med i krönikan och jag såg inte matchen 1994.
Tror att det är ett falskt minne att jag sett "det ser mörkt ut"-klippet på youtube, däremot undrar jag om det kan ha sänts på tv i samband med vm 2002 då sverige och nigeria var i samma grupp. Nån skrev att det kan ha visats i "sen kväll med Luuk" också, inte omöjligt.

Så alla dina bekanta du såg matchen med är lika säkra? Det kan inte ha varit Arnes kommentar om att domaren visade ut fel nigerianska spelare och att ni i efterhand blandat ihop det med "mörkt ut på avbytarbänken"- citatet?

Kommer du förresten ihåg om Arnes sa nåt i stil med "inga glada miner här inte" innan han sade att det såg mörkt ut?

Nej, inget censureras på referensexen när de hamnat hos biblioteken. And thats a fact. Prova leta nåt ruggigt, det finns där. Och Hegerfors groda är inte ens rasistisk, då skulle den inte ses som en kul grej.
Citera
2015-12-21, 22:28
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Det kan finnas närmare dig än Sthlm, vet inte var du bor men:
"Du kanske kan se detta i Uppsala, Linköping, Lund, Umeå och Göteborg också. Universitetsbiblioteken tar emot sk pliktexemplar.

...

Jag har tjugo mil till närmaste ändå. Men, finns någon beskrivning någonstans av hur man går till väga för att besöka KB för att se TV-kvällen den xx:e januari 19xx?
Citera
2015-12-21, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Jag har tjugo mil till närmaste ändå. Men, finns någon beskrivning någonstans av hur man går till väga för att besöka KB för att se TV-kvällen den xx:e januari 19xx?

Det undrar jag med? Är det bara att gå dit och fixa lånekort? Måste du vara student eller forskare? Är matcherna tillgängliga från alla bibliotekets datorer? Finns de på server eller rent fysiskt (cd / dvd) ? Om via server. Vilket program? Hur gör du?
Senast redigerad av avec 2015-12-21 kl. 22:33.
Citera
2015-12-21, 22:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

[...]

Famlar efter halmstrån? Som sagt - varför skulle det vara cencurerat? När skulle det gjorts?

Citat:
Ursprungligen postat av VonOben

Citat:
Ursprungligen postat av avec
Det undrar jag med? Är det bara att gå dit och fixa lånekort? Måste du vara student eller forskare? Är matcherna tillgängliga från alla bibliotekets datorer? Finns de på server eller rent fysiskt (cd / dvd) ? Om via server. Vilket program? Hur gör du?

Läs på själva:
http://www.kb.se/plikt/
Citera
2015-12-21, 22:43
Medlem
ZlatanManias avatar
2037 inlägg och 170 sidors spekulation, det är inte Palmemordet vi undersöker.. Hur svårt skall det va å få reda på om Arne sagt det eller inte? Lutar bara mer och mer åt ett nej.
Citera
2015-12-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Famlar efter halmstrån? Som sagt - varför skulle det vara cencurerat? När skulle det gjorts?

Läs på själva:
http://www.kb.se/plikt/

Eller så hjälper vi varandra. Jag föreslår det sistnämnda.
Citera
2015-12-21, 22:54
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Du fattar inte grejen över huvudet taget va?
Väntar fortfarande på lägesrapport från den snurrande gubbhatten.
Citera
2015-12-22, 02:44
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
2037 inlägg och 170 sidors spekulation, det är inte Palmemordet vi undersöker.. Hur svårt skall det va å få reda på om Arne sagt det eller inte? Lutar bara mer och mer åt ett nej.

Att hitta ett citat från 25 år sedan är inte helt lätt. Mycket sändningar att gå igenom om man vill vara helt säker.
Citera
2015-12-22, 04:33
Medlem
Hittade en ny version som en användare skriver om 2001. Det intressanta är att denna uppenbarliga felaktiga historia bekräftas av en annan snubbe.

"gnaget skrev:

Premiär matchen mot Kamerun 94 var rätt kul, Sverige tog ledningen med 1-0
men Kamerun gick upp till 2-1. Då börjar Arne Hegerfors, "nej nej inte en gång
till". Var på Kameramannen zoomar in Kameruns avbytarbänk, precis när Hegerfors
säger "Det ser mörkt ut"

Så den kampen på svensk TV, og husker godt kommentaren fra Arne Hegerfors (som jeg forøvrig har mer sans for enn "vår" Arne Ball)...holdt på å knekke sammen!"

http://vgd.no/sport/fotball-internasjonal/tema/119128//
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in