2015-12-17, 21:56
Medlem
Sammanfattning av granskningen i tråden

Resultat av granskningen:
Citat hittat? Svar: Nej
Antal avförda matcher: 11
Antal avförda DVDs: 3
Antal avförda krönikor: 3

Första publicering av citatet
September, 1994
(anv: AnotherStranger)

Avförda direktsändningar:
England - Kamerun, VM 1990, 2 sett - Myt!
(Kommentator: Arne Hegerfors)
(anv: Careless, Glorkas 1 2)

Sverige - Nigeria 3-1, Trän.m., maj 1994 - Myt!
(Kommentator: Staffan Lindeborg)
(anv: Careless, Glorkas)

Sverige - Kamerun, VM 1994 - Myt!
(Kommentator: Bo Hansson)
Matchen: youtube länk

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: lindemann )

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT:
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982 - Myt!
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982 - Myt!
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982 - Myt!
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990 - Myt!
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990 - Myt!
England - Kamerun, Trän.m. 1991 - Myt!
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994 - Myt!

Avförda eftersändningar/sammandrag:
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990, 1 sett - Myt!
(anv: Glorkas 3 )

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994, 1 sett - Myt!
(Kommentator: Bo Gentzel)
(anv: Glorkas 3 )

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun VM 1990, SVT halvtid - Myt!
(anv: Careless )

Avfört övrigt:
SVT Fotbolls-VM 1982, krönika: - Myt!
Krönikan: youtube länk

SVT Fotbolls-VM 1990, krönika - Myt!

SVT Fotbolls-VM 1994, krönika - Myt!

Fotbollstabbar med Arne, DVD 1 & 2 - Myt!
(anv: bing_ , Muminbanan, Ducedo)

Vägen till brons - Myt!
(anv: nomadic)

Delvis sedda matcher:
Argentina - Nigeria, 2-1, VM 1994, 1994-06-25
Italien - Nigeria 2-1, VM 1994, 1994-07-05
(anv: bisl01 )

EJ sedda matcher:
Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990, 1990-06-08

Kamerun - Colombia 2-1, VM 1990, 1990-06-23
(Kommentator: Agne Jälevik)

Jugoslav. - Colombia 1-0, VM 1990, 1990-06-14

EJ sedda halvtidspauser:
Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid
Sverige - Ryssland, VM 1994, SVT halvtid
Sverige - Brasilien, VM 1994, SVT halvtid
Ryssland - Kamerun, 1994, SVT halvtid

Särskilt intressanta sekvenser
Jugoslavien - Colombia, 34a min in i 2a halvlek, Jugoslavien får straff. Bänken visas i utl. sändningar.
youtube länk

Liknande funna citat:
Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982
https://vimeo.com/58035972 ( 11:00- )

Arne Hegerfors
- "Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
youtube länk ( 9:00- )
Matchreferat, VM 1994, Sverige - Saudiarabien

Okänd Bild
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio innan 1a förlängningskvarten, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless 2 )

Billy Ohlsson
- "Jag har aldrig sett nigerianerna så bleka som i matchen mot Danmark."
Danmark - Nigeria, VM 1998
(anv: IntrovertCyniker )
Senast redigerad av avec 2015-12-17 kl. 22:39.
Citera
2015-12-17, 22:09
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
Du verkar inte komma ihåg det speciellt bra, men ändå är du helt säker på att det hänt? Herregud..

Att man reagerar på något som sägs av random sportidiot i en fotbollsmatch, och att man möjligen har ett svagt bildminne från det. Du tycker inte det är rimligare än att man minns vem som sa det?

I så fall anser jag att du har fel.
Citera
2015-12-17, 22:24
Medlem
Citat:
Du verkar inte komma ihåg det speciellt bra, men ändå är du helt säker på att det hänt? Herregud..

Jag tycker at vi ska vara rädda om de vittnen vi har i tråden.

Även om det nu visat sig at Arnes historia är myt så underlättar det inte sökandet efter ett ursprung om de som kommer med vittnesmål idiotförklaras.

Någon som vet vem som kommenterade Jugoslavien - Kamerun förresten?

Någon som vet om matcherna finns tillgängliga på bibliotek i Göteborg eller Jönköping? I så fall skulle jag kunna offra en semesterdag för detta grävande.
Citera
2015-12-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Skulle vara väldigt bra om någon rotade fram England Kamerun och la upp den på youtube. Det skulle döda citatets trovärdighet.

Anrells svar på Glorkas och Careless vitnessmål från denna tråd var ju "lita i synnerhet aldrig på flashback."

Vet inte om man ska skratta eller gråta åt det.

"Flashbackspanarna har som mission att avslöja erkända fakta som felaktiga. De är besatta, sa reportern. Jag har hört att de en gång försökte bevisa att månlandningen aldrig inträffat. Det lyckades bara så där, tror jag. Eller att Marie Antoinette inte sagt åt de fattiga Parisborna att äta bakelser när de inte hade råd med bröd. Det lyckades bättre, tror jag."http://nwt.se/mera/helg/anrell/2015/...rhet-aldrig-pa

Anrell kör fortfarande på att citatet sades i Englandsmatchen.

Anrell liksom en majoritet av svenska folket bryr sig inte om citatet sagts eller inte. Det är ni Flashbackare som överskattar betydelsen gång efter annan. Ni löser inte Palmemordet och ni bevisar inte heller att det var en annan än Harvey Osvald som sköt Kennedy.

Men själv tycker jag tråden är himla trevlig! Kul också att den inte fullständigt gått bananas eller hijackats av en massa rasister.

För övrigt anser jag att det är Er förbannade skyldighet att kolla in dokumentären "The Jinx". Ett rent mästerverk!
Senast redigerad av VLCD 2015-12-17 kl. 23:16.
Citera
2015-12-17, 23:11
Medlem
Neonights avatar
Ändå så springer journalister till flashback i tid och otid när det behöver ha nyheter osv. Flashback är en unik plats, till skillnad från nyhetsredaktionen runt om i landet.
Citera
2015-12-17, 23:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Delvis sedda matcher:
Argentina - Nigeria, 2-1, VM 1994, 1994-06-25
(anv: bisl01 )

Du kan inte avfärda denna matchen. En användare som postat 1 gång i denna tråd hoppar in och säger att det inte är den.

Det ÄR den. Lovar.
https://www.youtube.com/watch?v=35LNA8yhJJo#t=43m44s

Min födelsedag. 15+. Jag och min familj kommer ursprungligen från ett av länderna som spelar. Släkten är samlad (från utlandet). Vi kollar fotboll. Citatet dyker upp, av Arne - och svenska delen av släkten garvar ihjäl sig medans andra hälften inte förstår någonting - sedan förklarade vi citatet på engelska.

Det hela är ett bra familjeminne och bara för att vara säker på att jag inte har drömt detta så hörde jag med syskonen och de kommer ihåg exakt samma sak. Svaret ÄR denna match.

Be någon trovärdig som Glorkas kolla på den.
Citera
2015-12-17, 23:33
Medlem
mazdaqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Att man reagerar på något som sägs av random sportidiot i en fotbollsmatch, och att man möjligen har ett svagt bildminne från det. Du tycker inte det är rimligare än att man minns vem som sa det?

I så fall anser jag att du har fel.

Tycker det är absolut rimligt. Men om man inte minns händelsen så väl borde man vara öppen till att man kanske minns fel också, vilket du tydligen inte är.

"Jag vill för övrigt behålla min ståndpunkt att jag kan ta gift på att citatet har sagts."

Med den inställningen borde man ha lite mer detaljer, tycker jag.
Citera
2015-12-17, 23:59
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Tycker det är absolut rimligt. Men om man inte minns händelsen så väl borde man vara öppen till att man kanske minns fel också, vilket du tydligen inte är.

Det är väl skillnad på att minnas att något har ägt rum, och att minnas detaljerna runt det?

Det är ändå ett kvartssekel sedan hävdar jag. Med reservation för att jag kan ha fel, så det är 21 år sedan.

Edit: Hade jag bott närmare Sthlm hade jag kollat upp det jonssondesign säger. Trots att det hade inneburit att tvingas se på fotboll.
Senast redigerad av VonOben 2015-12-18 kl. 00:11.
Citera
2015-12-18, 01:21
Medlem
14ccKemiskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign
Du kan inte avfärda denna matchen. En användare som postat 1 gång i denna tråd hoppar in och säger att det inte är den.

Det ÄR den. Lovar.

Min födelsedag. 15+. Jag och min familj kommer ursprungligen från ett av länderna som spelar. Släkten är samlad (från utlandet). Vi kollar fotboll. Citatet dyker upp, av Arne - och svenska delen av släkten garvar ihjäl sig medans andra hälften inte förstår någonting - sedan förklarade vi citatet på engelska.

Det hela är ett bra familjeminne och bara för att vara säker på att jag inte har drömt detta så hörde jag med syskonen och de kommer ihåg exakt samma sak. Svaret ÄR denna match.

Du låter så trovärdig att jag nästan själv blir sugen att gå ner och se den i helgen. Hatten av om du har rätt.
Citera
2015-12-18, 03:00
Medlem
2mass avatar
Citat:

Det ÄR den. Lovar.

Håller med. Tycker inte han som påstod att han sett den kände trovärdig för fem öre. Han svarade inte heller när jag frågade vad Arne sagt istället för "det ser mörkt ut" när bänksekvensen dök upp.

Tror också starkt på denna match. För jag känner tydligt igen bänksekvensen och den finns inte med i krönikan och jag såg inte matchen 1994.
Citera
2015-12-18, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Anrell liksom en majoritet av svenska folket bryr sig inte om citatet sagts eller inte. Det är ni Flashbackare som överskattar betydelsen gång efter annan. Ni löser inte Palmemordet och ni bevisar inte heller att det var en annan än Harvey Osvald som sköt Kennedy.

Anrell må inte bry sig om det sagts men han vill att folk ska tro att det har sagts. Varför skulle han annars skriva en krönika som fastslår något som är en uppenbar lögn för den insatte?

Sportfånar runt om i Sverige lär dock bry sig om det faktiskt sagts då fotbollskunskap brukar vara prestige, oavsett frågans egentliga betydelse.

Ja, denna tråd är underhållande. Tror inte någon tror sig lösa en viktig fråga här. För mig gör frågans egentliga nonsensstatus bara den mer intressant. Och utöver grävandet ger denna tråd fantastiska minnen tillbaka.

Skrattade igår högt åt Bo Hanssons två minuter långa sågning av Ravelli efter Kameruns 2-1 mål.
https://youtu.be/6IZ87SRl88c. (1:20)

" Ravelli ut.. och missar.....TOTALT"

Bo Hansson är den sportkommentator jag saknar mest av alla då han var en kronisk pessimist. Hegerfors har ju samma positiva inställning som samtliga sportkommentatorer och experter av idag, då det säkerligen ingår i mediaträningen numera.

Hoppas att det är Hansson som sagt citatet då det skulle få honom att för någon minut ta steget ur Hegerfors skugga.
Senast redigerad av avec 2015-12-18 kl. 03:16.
Citera
2015-12-18, 03:20
Medlem
Citat:

Det ÄR den. Lovar.

Matchen är inte avförd eller deklarerad som myt. Hoppas Careless, Glorka eller någon annan av våra skickliga granskare ser detta inlägg. Du har ju även tidpunkten i matchen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in