2015-12-12, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPerotti
Kan det vara Jesper Aspengren?

Tveksamt. Jag tror inte det. Han ser verkligen ut som ett klassiskt manligt tv-ansikte.
Citera
2015-12-12, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Patrik2108
Anrells citat och tips ger jag ju fan i, liksom Arnes erkännande. Det handlar bara om att jag tycker mig ha hört det, liksom att andra gjort det. Om det aldrig hittas så är det sannolikt en myt. Men jag kan aldrig vara säker.

Håller med. Har inte bråttom på något vis att avfärda det som en myt. Vad har vi gått igenom ? 4-5 matcher. Kommer kolla igenom matcher i arkivet, och kommer kolla andra källor när jag har tid .
Tycker det verkar som att folk vill att det ska vara en myt.Det finns mycket material att arbeta sig igenom.
Citera
2015-12-13, 00:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frikadellus
Håller med. Har inte bråttom på något vis att avfärda det som en myt. Vad har vi gått igenom ? 4-5 matcher. Kommer kolla igenom matcher i arkivet, och kommer kolla andra källor när jag har tid .
Tycker det verkar som att folk vill att det ska vara en myt.Det finns mycket material att arbeta sig igenom.

Men tyder inte det faktum att olika personer har haft så olika minnen av vilken match det sades under, på att det är något konstigt här? Det betyder ju åtminstone att de som minns fel match har fabricerade minnen. Om du inte hittar det i de matcherna du kollar, ska du gå vidare då med ytterligare matcher, eller kan du släppa det och acceptera att ditt minne har fel? Folk kan ju bevisligen ha det, varför inte du?
Citera
2015-12-13, 00:38
Medlem
Tittade på en utländsk sändning av Nigeria - Italien från VM 1994. Från minut 87 och framåt samt hela förlängningen.

Där finns det iaf några sekvenser där det skulle kunna yttras "det ser mörkt ut för Nigeria" eller dylikt och det hade blivit en klassiker. Tänker framförallt på
2:17:40 och ca 20 sek framåt. Det är paus i förlängningen och Italien har gjort 2-1 fyra minuter tidigare.

https://youtu.be/yI_OuCFavxE
Senast redigerad av avec 2015-12-13 kl. 00:47.
Citera
2015-12-13, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men tyder inte det faktum att olika personer har haft så olika minnen av vilken match det sades under, på att det är något konstigt här? Det betyder ju åtminstone att de som minns fel match har fabricerade minnen. Om du inte hittar det i de matcherna du kollar, ska du gå vidare då med ytterligare matcher, eller kan du släppa det och acceptera att ditt minne har fel? Folk kan ju bevisligen ha det, varför inte du?

Den lilla tro jag har för att det skett kommer försvinna då alla som varit så säkra på sina historier innan granskningen fått dem motbevisade. Minst 90 procent av de tvärsäkra har visats ha fel redan. Vi har inte så långt kvar nu.
Citera
2015-12-13, 01:09
Medlem
Swe1227s avatar
Kommenterade Arne även i radio? Skulle kunna vara intressant att lyssna igenom de mest sannolika matcherna även där. Finns det i något arkiv tro?
Citera
2015-12-13, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frikadellus

Välkommen till tråden. Jag vet inte om många vill att det ska vara en myt. Däremot så är väl kanske folk i gemen lite ivriga. Det finns ju dock skäl att vara skeptisk när såväl Anrells som Hegerfors historia visat sig vara felaktiga.

Tycker snarare att många i tråden är förvånade över att Anrell och Hegerfors hade fel. De flesta trodde verkligen att Glorkas skulle hitta den i Englandmatchen.
Citera
2015-12-13, 01:16
Medlem
VonObens avatar
...utan att läsa genom tråden: jag såg matchen och hajade till av kommentatorns uttalande. Så nog har det sagts, och om Kamerun.

Eftersom jag alltid varit totalt och genuint ointresserad av fotboll är det oklart vem som sa det och mot vilken motståndare. Men sagts har det gjorts. Det är än idag en gåta för mig varför jag slötittade på denna enda match.

Jag är född -76 och minns att jag själv spelade fotboll när det hände (vilket är än mer obegripligt - usel var jag dessutom) vilket ger vid handen att det definitivt var VM 1990. VMet efter hade jag kommit till mina sinnens fulla bruk och avstod fotboll.

Att citatet tydligen blev en grej förstod jag först ett par år senare.
Citera
2015-12-13, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
...utan att läsa genom tråden: jag såg matchen och hajade till av kommentatorns uttalande. Så nog har det sagts, och om Kamerun.

Eftersom jag alltid varit totalt och genuint ointresserad av fotboll är det oklart vem som sa det och mot vilken motståndare. Men sagts har det gjorts. Det är än idag en gåta för mig varför jag slötittade på denna enda match.

Jag är född -76 och minns att jag själv spelade fotboll när det hände (vilket är än mer obegripligt - usel var jag dessutom) vilket ger vid handen att det definitivt var VM 1990. VMet efter hade jag kommit till mina sinnens fulla bruk och avstod fotboll.

Att citatet tydligen blev en grej förstod jag först ett par år senare.

Intressant. Det finns ju några matcher från vm90 som inte är avförda. Kan du berättamer om omständigheterna. När det sades och hur det såg it i matchen. Vad visades på tvn när han sa det?
Citera
2015-12-13, 01:28
Medlem
Patrik2108s avatar
Kan inte någon ta på sig och gå till en hypnotisör som kanske skulle kunna hitta minnen. De kan ju hitta ända till tidigare liv så en fotbollsmatch för 25 år sen borde vara en bagis.
Citera
2015-12-13, 01:51
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Intressant. Det finns ju några matcher från vm90 som inte är avförda. Kan du berättamer om omständigheterna. När det sades och hur det såg it i matchen. Vad visades på tvn när han sa det?

Mja. Min minnesbild - men den kan vara skitfel - är att avbytarbänken (under takmojäng) visades till höger i bild med en kamera som filmade längs med långsidan. Möjligen snett ovanifrån.

Som sagt. Det kan vara skitfel.

Nu när jag tänkt en stund på det så undrar jag lite om jag inte störde mig på att citatet inte var helt rätt när det väl blev en grej. Att det som sades egentligen var något snarlikt, i stil med "det ser inte ljust ut på..." eller "mörkret verkar ha lagt sig på...". Men bedömd sannolikhet för att detta stämmer sätter jag bara till ~50%.

Minns också att jag försökte ta upp detta "skoj" med några fotbollstokiga kompisar veckan efteråt. Ingen verkade fatta något. Så det blev lite revansch när det blev en grej senare.

För att ytterligare befästa min uppfattning att det var 1990 - i fotbollssnacket inför VM i fotbollsklubben minns jag att jag på skoj (eller för att spela Allan) sa att jag tror det kommer gå bra för Kamerun. Jag hade sett det landet i någon lista på länder som skulle delta, och hade aldrig hört talas om landet innan. Å 1990 gick det ju ganska bra för dom - till min förvåning. Det gjorde det inte 1994.
Citera
2015-12-13, 01:59
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Sjuka är ju att jag är helt övertygad om att jag sett klippet och att vinkeln är snett ovanifrån lite från höger.

Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Mja. Min minnesbild - men den kan vara skitfel - är att avbytarbänken (under takmojäng) visades till höger i bild med en kamera som filmade längs med långsidan. Möjligen snett ovanifrån.
Ni verkar beskriva samma sekvens här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in