2015-12-07, 23:11
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anpejada
Ponera att jag har en ljudupptagning där Hägerfors säger detta - vad kan det vara värt? Aftonbladet skulle nog betala en bra slant antar jag.

Ponera att ni är den enda som har denna ljudupptagning. Hade ni delat på youtube eller hållit på den för att detta ska förbli den myten som det kanske är?

Därmed låtit folk fortsätta undra och spekulera kring detta mysterium.
Citera
2015-12-07, 23:16
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
England-Kamerun är också utesluten.

Baserat på vad?

//Brute
Citera
2015-12-07, 23:20
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Ponera att ni är den enda som har denna ljudupptagning. Hade ni delat på youtube eller hållit på den för att detta ska förbli den myten som det kanske är?

Därmed låtit folk fortsätta undra och spekulera kring detta mysterium.

Ponera att man är den enda som sitter på lösningen kring Hegerfors-mysteriet & så lyckas man ändå inte stava hans namn rätt när man pompöst ska låta bomben brisera.
Citera
2015-12-07, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Jag fick ett meddelande av den nyregistrerade användaren Frikadellus som ännu inte kan posta i tråden. Jag publicerar därför hans inlägg, där han spekulerar kring matchen Brasilien - Kamerun, nedan:
Citat:
Får inte kommentera i tråden för att jag inte är registrerad än, det tar 3-4 dagar .
Svt och tv3 delade ju på sändningarna under vm 94.
Jag är så himla dålig på att google och hitta info .
Jag kollade dock den här sidan :
http://smdb.kb.se/ datumen mellan 22 -28 Juni -94 .
Det finns ingen match med Brasilien - Kamerun där .Så det borde vara så att tv3 hade sändningen?
Alla pratar om att svt mörkar , men det kanske är tv3 som skyddar sina rättigheter på youtube och dylikt . Därför finns inga klipp, matchen Brasilien -Kamerun finns inte med i krönikan heller. Jag vet inte heller vem som kommenterade den.

Stämmer att det inte finns något matchsammandrag men 94-krönikan har faktiskt med ett klipp från Brasilien-Kamerun, Romarios mål. Det ligger en röst i bakgrunden, lyckas inte uppfatta vem som kommenterar eller om det ens är på svenska.
https://youtu.be/NL5q4HnQVNk?t=1h6m6s
Citera
2015-12-07, 23:27
Medlem
Skitass avatar
Har en källa som påstår att det ska vara i VM 1994, matchen mellan Brasilien och Kamerun när en kamerunsk spelare blir utvisad som Arne drar till med citatet, så kameran zoomar in mot bänken. Någon som har sett matchen och kan bekräfta/dementera detta?

Och på tal om själva citatet; om det nu skulle vara påhittat, vem har skojat till det och varför?
Att lyckas komma på en sådan lustighet som "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" och sedan tillskriva Arne citatet, ja det låter som att någon har fått inspiration från annat håll isåfall. Min poäng är det måste finnas någon liknande kommentar i en match för att få igång ett sådant här citat. Alltså behöver vi se igenom alla VM-matcher mellan 1980-1994 där afrikanska/sydamerikanska lag har deltagit för att se om vi hittar någon liknande kommentar, eller om vi har tur, det ursprungliga äkta citatet.
Citera
2015-12-07, 23:32
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitas
Har en källa som påstår att det ska vara i VM 1994, matchen mellan Brasilien och Kamerun när en kamerunsk spelare blir utvisad som Arne drar till med citatet, så kameran zoomar in mot bänken. Någon som har sett matchen och kan bekräfta/dementera detta?
Och vilken källa är det? Ditt minne, din pappa eller har du en länk?
Citat:
Och på tal om själva citatet; om det nu skulle vara påhittat, vem har skojat till det och varför?
Att lyckas komma på en sådan lustighet som "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" och sedan tillskriva Arne citatet, ja det låter som att någon har fått inspiration från annat håll isåfall. Min poäng är det måste finnas någon liknande kommentar i en match för att få igång ett sådant här citat. Alltså behöver vi se igenom alla VM-matcher mellan 1980-1994 där afrikanska/sydamerikanska lag har deltagit för att se om vi hittar någon liknande kommentar, eller om vi har tur, det ursprungliga äkta citatet.
Många har spekulerat i att citatet kanske ursprungligen kommer från denna VM-krönika från 1982 (11 minuter in i klippet).
Det är Arne som kommenterar och det skulle förklara en hel del varför citatet har förvrängts till "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk."
Citera
2015-12-07, 23:40
Medlem
Citat:

Någon lustigkurre kan ha kommit på citatet och sedan har det fått spridning efter att Lasse Anrell fått nys om det och haft med det i sina böcker.

En sak som pekar på att citatet är ett rent påhitt är, enligt mig, att det är lite för perfekt. Det är ju väldigt kort och klämmigt och skulle bli väldigt mycket mer komplicerat ifall kommentatorn sagt "Här ser det mörkt ut", varpå citatet hade behövts återges som "Här ser det mörkt ut, som Arne Hegerfors sa om Kameruns avbytarbänk", vilket inte rullar av tungan lika lätt.
Citera
2015-12-07, 23:43
Medlem
Vet inte om något tagit upp denna. Men kan det handla om Sverige-Saudiarabien under VM 94? Arne kommenterar den matchen.
Citera
2015-12-07, 23:45
Medlem
Det vore ju roligt om de som kommer in och påstår att citatet är sant också kunde anstränga sig lite för att hitta det. Även de där som så inbilskt försvarade citatet. Ännu har ingen av dom lagt fram något som helst som stödjer detta, verkar nästan som att de är rädda för att upptäcka att de blivit lurade av sitt eget minne.

Jag vet iaf att om jag var övertygad om att jag hade rätt, så hade jag velat bevisa det.
Citera
2015-12-07, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy
Vet inte om något tagit upp denna. Men kan det handla om Sverige-Saudiarabien under VM 94? Arne kommenterar den matchen.

Hela matchen finns på youtube.

Första halvlek - https://www.youtube.com/watch?v=rP-0wGnRZA4

Andra halvlek - https://www.youtube.com/watch?v=pbCD1UGuvIk

EDIT: Vet inte om citatet kommer ifrån den här matchen men Arne levererar ändå här.

I slutet av matchen går Ravelli ner på knä och då säger Arne: "Jag tror knappast att det är Allah han tilltar där".
Senast redigerad av cheezy 2015-12-07 kl. 23:59.
Citera
2015-12-08, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy

Se efter själv och återkom när du har hittat citatet:
https://www.youtube.com/watch?v=rP-0wGnRZA4
Citera
2015-12-08, 00:09
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

Kan bekräfta att det är mycket möjligt. Det är en enorm käftsmäll man får även vid 0-2. Tränaren Henri Michel har redan bestämt sig för att byta in en anfallare, Roger Milla, och står & ger instruktioner till denne. Då blir mittbacken Rigobert Song utvisad. Bytet genomförs ändå. Då gör Brasilien mål ur en position där mittbacken borde funnits. Michel har inte hunnit komma med nytt drag innan det är för sent alltså.

Utvisning på mittback i 63e, byte av anfallare i 64e, 0-2 i 66e. Jävla osis alltså.

För just det läget är ju ett vägskäl där lagets möjligheter att göra ett riktigt starkt VM går från mycket goda till klart mindre.

Dock ingen bra bänkbild i den franska sändningen. Tränarstaben filmad snett bakifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in