2015-12-12, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja. Det är därför det borde vara de som påstår något som har till uppgift att styrka det med andra argument än att de minns det.

Nu vill inte heller jag hävda något med idiotsäkerhet. Jag trodde när denna tråd startades även jag att jag hade sett matchen och hört Hegerfors säga citatet. Jag är dock bekväm med idén om fabricerade minnen, och tycker det kändes skönt att ifrågasätta mitt minne.

Nu kan det ju dyka upp en inspelning som bevisar att det har sagts, eller något liknande har sagts, men de som förfäktar påståendet kan inte bara flytta citatet till ny matcher, nya kommentatorer, nya medier utan att göra ett försök att hitta det själva.

Jo, jag håller med och det var därför jag ifrågasatte Bruntes öppna teori.

I och med att de matcher som angetts som källa av Anrell och Arne nu granskats och det visat sig att de hade fel är citatet att betrakta som en myt och hörsägen.

Det som vi sysslar med nu är att försöka hitta ursprunget. Men oavsett om något mer troligt hittas än det som presenterats så är ju Anrells och Arnes berättelser felaktiga.

I synnerhet Anrells intervju i dagarna var pinsam. Rätt uppenbart att han inte bryr sig om det var sant eller inte. Han ville bara krydda sina artiklar och böcker med något som han visste skulle väcka intresse; oavsett sanningshalt.
Senast redigerad av avec 2015-12-12 kl. 13:22.
Citera
2015-12-12, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Eftersom jag tror att du inte är ironisk nu när du faktiskt frågar efter min tanke och minne om detta, så försöker jag sammanfatta den. Jag vill inte lusa ner tråden mer om det inte finns intresse för sökspår för de som vill gräva.

Minnessprattet:
Det absolut enklaste sättet att lura minnet är att få något beskrivet som personen ju automatiskt visualiserar för sig själv. Och det är vad citatet gör. Och en sekvens av mörkhyade spelare på bänk har ju visats i andra matcher så man vet ungefär hur det ser ut.

Referat vad som sker i sidomatch:
Jag som mindre insatt i matchkalendrar har följt priolistan av troliga matcher. Ingen skepsism där.
Men eftersom de dels inte har innehållit klippen och dels inga media har snott klippet för olika "roliga händelser" program etc, så tror jag att uttalandet antingen refererats utan bilder i sidomatch, eller möjligtvis med korta inklipp från sidomatchen med Kamerun. Men det blir då svårt att hitta, både för FB-grävare och media som vill visa det i humorprogram.

Jag minns referatet, men var jag hört det och när, det har jag inget minne av.
Jag vill tro att det är sant, dvs hoppfull att det finns.
Det kanske är vitpixlat.

//Brute

Nej, jag var inte ironisk. Jag var intresserad av att veta om du har något minne av det. Jag är tacksam att du sa att du inte har det utan att det är din teori.

Visst kan minnet ändras men det är ändå ett indicium på att det skett.
Citera
2015-12-12, 13:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Jo, jag håller med och det var därför jag ifrågasatte Bruntes öppna teori.

I och med att de matcher som angetts som källa av Anrell och Arne nu granskats och det visat sig att de hade fel är citatet att betrakta som en myt och hörsägen.

Det som vi sysslar med nu är att försöka hitta ursprunget. Men oavsett om något mer troligt hittas än det som presenterats så är ju Anrells och Arnes berättelser felaktiga.

I synnerhet Anrells intervju i dagarna var pinsam. Rätt uppenbart att han inte bryr sig om det var sant eller inte. Han ville bara krydda sina artiklar och böcker med något som han visste skulle väcka intresse; oavsett sanningshalt.

Ja jag menade inte att debattera mot dig, snarare med.

//Brute
Citera
2015-12-12, 13:40
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Stängt under helger. F.ö. dryga öppettider under vardagar för oss som pluggar/jobbar (10-16.00) så det har dröjt vår "forskning".
Aha tack för den infon, då tar jag lite paus från det här ämnet och återkommer måndag eftermiddag.

Citat:
//Brute
Finns det två Brute nu?
Citera
2015-12-12, 14:00
Medlem
Tjockfettots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Ja, precis. Det grips efter halmstrån. Nigeriateorin och Linderborg fanns dock innan granskning är värt att nämna.

Så om vi ska gå efter vad som sagts innan granskning.
1. Det ska vara i direktsändning eller iaf efterhandssändning
2. Hegerfors, Hansson eller Linderborg ska kommentera
3. Spelande lag ska vara Kamerun eller Nigeria.
4.Tidpunkten ska vara daterad till senast september 1994.

Uppdaterad lista:
1. Det ska vara i direktsändning
2. Arne Hegerfors ska kommentera
3. Spelande lag ska vara Kamerun och England i kvartsfinalen i fotbolls-VM den 1 juli 1990
4. Tiden ska vara under förlängningen då England tilldöms straff vid ställningen 2-2 tills det att domaren blåser av matchen

Detta får väl i det närmasta anses vara sågat jäms med fotknölarna vid det här laget. Allt annat är famlande efter halmstrån.

Men hur detta "citat" har lyckats uppstå är väldigt intressant. Den bästa förklaringen enligt mig kommer från användaren "14ccKemiskt":
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

När någon i studion säger "det ser mörkt ut för England" så säger en hel del salongsberusade TV-tittare i landet "ÖÖÖÖ HÖ HÖ HÖ HÖ Det ser MÖRKT ut för Kamerun ÖÖÖ HÖ HÖ HÖÖÖÖ!"

Det mänskliga minnet är långt från perfekt. Varje gång vi minns något så förändras minnet oavsiktligt. Vår fantasi lägger till, justerar och tar bort saker varje gång vi minns något. Så varje gång vi tänker tillbaks på någon händelse så förändras minnesbilden av det. När de då salongsberusade TV-tittarna senare tänker tillbaks på kvartsfinalen 1990 kan de mycket väl minnas att det var Hegerfors som sade "Det ser mörkt ut för Kamerun" eller något i den stilen.

Lägg där till att Lasse Anrell och Aftonbladet senare planterat in ett falskt minne av händelsen hos stora delar av befolkningen via Sportgrodor/Flosketoppen och Anrell har gjort det så bra att Hegerfors själv anser sig minnas det.
Citera
2015-12-12, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjockfettot
Uppdaterad lista:
1. Det ska vara i direktsändning
2. Arne Hegerfors ska kommentera
3. Spelande lag ska vara Kamerun och England i kvartsfinalen i fotbolls-VM den 1 juli 1990
4. Tiden ska vara under förlängningen då England tilldöms straff vid ställningen 2-2 tills det att domaren blåser av matchen

Detta får väl i det närmasta anses vara sågat jäms med fotknölarna vid det här laget. Allt annat är famlande efter halmstrån.

Men hur detta "citat" har lyckats uppstå är väldigt intressant. Den bästa förklaringen enligt mig kommer från användaren "14ccKemiskt":

När någon i studion säger "det ser mörkt ut för England" så säger en hel del salongsberusade TV-tittare i landet "ÖÖÖÖ HÖ HÖ HÖ HÖ Det ser MÖRKT ut för Kamerun ÖÖÖ HÖ HÖ HÖÖÖÖ!"

Det mänskliga minnet är långt från perfekt. Varje gång vi minns något så förändras minnet oavsiktligt. Vår fantasi lägger till, justerar och tar bort saker varje gång vi minns något. Så varje gång vi tänker tillbaks på någon händelse så förändras minnesbilden av det. När de då salongsberusade TV-tittarna senare tänker tillbaks på kvartsfinalen 1990 kan de mycket väl minnas att det var Hegerfors som sade "Det ser mörkt ut för Kamerun" eller något i den stilen.

Lägg där till att Lasse Anrell och Aftonbladet senare planterat in ett falskt minne av händelsen hos stora delar av befolkningen via Sportgrodor/Flosketoppen och Anrell har gjort det så bra att Hegerfors själv anser sig minnas det.
Nån har blandat ihop matchen med Italien - Nigeria från VM 94. När personen sen ska tipsa Anrell (eller den sajt där Anrell snodde citat ifrån) så minns personen bara att det var ett grönklätt afrikanskt lag som ledde en avgörande VM-match, men sen tappade det hela på straff i förlängningen. "Hmm..just det, det var väl England - Kamerun där Lineker satte straff i förlängningen" tänker personen och glömmer av att Italien - Nigeria har exakt samma matchutveckling där Baggio sätter avgörande straff i förlängningen..och att något specifikt land inte nämns i citatet.
Citera
2015-12-12, 15:23
Bannlyst
Självfallet måste ursprunget till citatet vara under halvtid när Borg säger "det ser mörkt ut för England".

//Brute
Citera
2015-12-12, 15:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.
Självfallet måste ursprunget till citatet vara under halvtid när Borg säger "det ser mörkt ut för England".

//Brute

Det ser jag också som det rimligaste hittills. Rätt match, rätt likt det påstådda citatet.

//Brute
Citera
2015-12-12, 15:47
Bannlyst
Citat:
Det ser jag också som det rimligaste hittills. Rätt match, rätt likt det påstådda citatet.

//Brute
Bra. Då är vi två. Egentligen är ju skiten löst så förstår inte varför vi fortfarande diskuterar.

//Brute
Citera
2015-12-12, 15:48
Medlem
Kafferastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ulsterboy.

//Brute

Fast så sa han ju aldrig. Till och med i den här tråden blir ett felaktigt citat en sanning Undra på att han som kom på Arnes citat flera år senare mindes väldigt fel om vad som sagts. Fast mer troligt att citatet är ett påhitt eller att det härstammar från 82 när Kamerun beskrevs som en färgklick.

Citera
2015-12-12, 15:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Fast så sa han ju aldrig. Till och med i den här tråden blir ett felaktigt citat en sanning Undra på att han som kom på Arnes citat flera år senare mindes väldigt fel om vad som sagts. Fast mer troligt att citatet är ett påhitt eller att det härstammar från 82 när Kamerun beskrevs som en färgklick.

Helt sant. Lätt att rör ihop det. Det som sades var ju "och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag", but still, rätt match och att något ser mörkt ut. Klart bästa förklaringen hittills.

//Brute
Citera
2015-12-12, 16:14
Medlem
Sammanfattning av granskningen i tråden

Avförda direktsändningar:
England - Kamerun, VM 1990, 2 sett - Myt!
(anv: Careless, Glorkas 1 2)

Sverige - Kamerun, VM 1994 - Myt!
Matchen: https://m.youtube.com/watch?v=lNqBllXhwZs

Ryssland - Kamerun 6-1, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: lindemann )

Avförda direktsändningar - visades inte i SVT:
Peru - Kamerun 0-0, VM 1982 - Myt!
Polen - Kamerun 0-0, VM 1982 - Myt!
Italien - Kamerun 1-1, VM 1982 - Myt!
Rumänien - Kamerun 1-2, VM 1990 - Myt!
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990 - Myt!
England - Kamerun, Trän.m. 1991 - Myt!
Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994 - Myt!

Avförda eftersändningar/sammandrag:
Sovjet - Kamerun 4-0, VM 1990, 1 sett - Myt!
(anv: Glorkas 3 )

Brasilien - Kamerun 3-0, VM 1994, 1 sett - Myt!
(anv: Glorkas 3 )

Avförda halvtidspauser
England - Kamerun VM 1990, SVT halvtid - Myt!
(anv: Careless )

Avfört övrigt:
SVT Fotbolls-VM 1982, krönika: - Myt!
Krönikan: http://www.youtube.com/playlist?list=PL7367BC4A19D4624F

SVT Fotbolls-VM 1990, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/-IoOF_VSVeI

SVT Fotbolls-VM 1994, krönika - Myt!
Krönikan: https://youtu.be/NL5q4HnQVNk

Fotbollstabbar med Arne, DVD 1 & 2 - Myt!
(anv: bing_ , Muminbanan, Ducedo)

Vägen till brons - Myt!
(anv: nomadic)

EJ sedda matcher:
Sverige - Nigeria 3-1, Träningsm, 1994-05-05
Italien - Nigeria 2-1, VM 1994, 1994-07-05
Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990, 1990-06-08
Kamerun - Columbia 2-1, VM 1990, 1990-06-23

EJ sedda halvtidspauser:
Sverige - Kamerun, VM 1994, SVT halvtid
Sverige - Ryssland, VM 1994, SVT halvtid
Sverige - Brasilien, VM 1994, SVT halvtid
Ryssland - Kamerun, 1994, SVT halvtid

Liknande funna citat:
Arne Hegerfors:
- "Vi börjar med att titta på Kamerun som var en färgklick ur fler än en synpunkt."
SVT VM-krönika 1982
https://vimeo.com/58035972 (11:00-)

Arne Hegerfors
- "Owairan, den mörkaste spelaren där längst ute till vänster..."
https://m.youtube.com/watch?v=rP-0wGnRZA4 (9:00-)
Matchreferat, VM 1994, Sverige - Saudiarabien

Okänd Bild finns dock på denna okända man
"...och ur engelsk synpunkt så såg det ju mörkt ut ett tag."
SVT Studio halvtid, Kamerun - England, VM 1990
(anv: Careless 2 )
Senast redigerad av avec 2015-12-12 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in