2015-12-14, 00:47
Medlem
reinvests avatar
Yes! Självklart är det "Det ser mörkt ut på Nigerias avbytarbänk"!

https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=...arb%C3%A4nk%22
Citera
2015-12-14, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonssondesign
Ja, jag minns att det var från den matchen och kan sekvensen utantill.

Rätt svar är alltså, Nigeria-Argentina, 1994, 33 minuter in i första halvlek.

"Det ser mörkt ut på Nigerias avbytarbänk".
https://www.youtube.com/watch?v=35LNA8yhJJo#t=43m44s

Det är i denna sekund det sägs och det är Arne som säger det. Hur det kan ha tagit över 100 sidor förbryllar mig.

Kommer Glorkas ta fram denna på KB och filma så denna saga får ett gott slut?
Trots allt så är citatet med kamerun en myt - men med nigeria stämmer det

Edit: Och sättet jag minns det på är för att det var min födelsedag, firade alltid med familj och kolla fotboll. Minns jag inte fel var det svensk domare vilket gjorde det mer intressant.

http://smdb.kb.se/catalog/id/001737092

Den där svenska domaren visade för övrigt ut fel Nigerian i den matchen. Sista gången han fick döma i ett stort mästerskap.
Citera
2015-12-14, 04:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Jag tycker att du missar målet. Det viktiga är väl att ta reda i vilket sammanhang som det faktiskt sades. Skiljer det sig från gängse uppfattning, desto mer intressant.

Ja, det blir definitivt mer intressant. Jag hoppas att Nigeriaspåret stämmer. Om Kamerunspåret slulle stämma har vi ju bara visat att det Anrell sagt hela tiden stämmer. Mer roligt om det blir en tvist på det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Kom igen nu citatet byter match hela tiden. Nästan alla "säkra" vittnen har hört det i Kameruns matcher. Jag såg Nigeria-Argentina också så då kan väl jag tala om att inget sådant citat hördes där heller. I så fall hade man ju reagerat på det.

Så kan det ju vara men du kan ju onekligen ha missat den. Dock märkligt att inte fler minns det från den matchen. Om det nu är från Nigeriamatchen måste alla diskussioner ha mixat folks minnen. Jag har flera citat som jag minns från VM1994. Ibland kommer jag inte ihåg rätt match men det är ju inte så att jag inte kommer ihåg mästerskap.

Att någon går ut och minns en exakt sekvens är dock första gången i tråden. Det ska bli intressant att höra om det stämmer.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Citat:

Det är i denna sekund det sägs och det är Arne som säger det. Hur det kan ha tagit över 100 sidor förbryllar mig.

Edit: Och sättet jag minns det på är för att det var min födelsedag, firade alltid med familj och kolla fotboll. Minns jag inte fel var det svensk domare vilket gjorde det mer intressant.

Intressant för du upptäckte ett fel i sammanfattningen. Argentina - Nigeria spelades mycket riktigt 1994-06-25 och inte 1994-06-24 som står i sammanfattningen.
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"

Rätt ska alltså vara:

EJ sedda matcher:
Sverige - Nigeria 3-1, Träningsm, 1994-05-05
Argentina - Nigeria, 2-1, VM 1994, 1994-06-25
Italien - Nigeria 2-1, VM 1994, 1994-07-05
Kamerun - Argentina 1-0, VM 1990, 1990-06-08
Kamerun - Colombia 2-1, VM 1990, 1990-06-23
Jugoslav. - Colombia 1-0, VM 1990, 1990-06-14
Senast redigerad av avec 2015-12-14 kl. 05:18.
Citera
2015-12-14, 12:40
Medlem
jerkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducedo
1) Min tolkning var att IFK Göteborg-sajten återpublicerade citaten från Anrell men enligt användaren ua571c så är det tvärtom vilket kan stämma. Det var en Magnus Andersson som drev sajten och raljerade ordentligt över att AB kopierat listan. Han studerade statistik vid GU, hade mailadress från Chalmers och var ett stort fan av IFK Göteborg. Går säkert att kontakta universitetet för att få ut uppgifterna men en som matchar är Magnus Andersson vid AstraZeneca som studerade vid GU, har kunskap i webbutveckling, har läst statistik och är "Hardcore Supporter at IFK Göteborg". Han registrerade dessutom sitt första jobb strax efter att den förstnämnda planerade att ha avslutat sina studier. Grymt vanligt namn men vänder man sig till universitet så går det säkert att gräva vidare och ringa upp honom för att stämma av vem som kopierade vem.

Den här bollen har jag hand om. Andersson ska återkomma till mig när han letat fram ett visst nummer av det IFK Göteborg-fanzin han var inblandad i att ge ut kring 93-94. Möjligen kan citatet finnas tryckt där, vilket i så fall skulle belägga det tidigast hittills och eventuellt ge oss något spår ännu längre bak.
Citera
2015-12-14, 17:28
Medlem
2mass avatar
Citat:

Jo, jag tyckte också själva bänksekvensen såg klart bekant ut, och den är inte med i krönikan så jag måste ha sett den nån annanstans. Känner framförallt igen killen närmast kameran och sättet han tittar lite surt, känner även igen han med kepsen. Tror starkt på att citatet yttrades här.

Kommer du förresten ihåg om Arne sa nåt i stil med "inga glada miner här inte" innan han sa själva citatet? Har för mig det själv. Det kan också vara så att han börjar säga "här ser det mörkt ut" och sen "inga glada miner på nigerias bänk". Har dock för mig att citatet inte är exakt "det ser mörkt ut på nigerias avbytarbänk".
Citera
2015-12-14, 17:39
Medlem
direktörns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Den där svenska domaren visade för övrigt ut fel Nigerian i den matchen. Sista gången han fick döma i ett stort mästerskap.

Fast det väl varit även om han inte skulle visat ut fel nigerian. Han föll väl för åldersgränsen 45 år.
Citera
2015-12-14, 17:42
Medlem
Ferry31s avatar
Tycker som sagt att det mest spektakulära vore ifall citatet är en fet myt, men nånstans vill man ju hitta svaret också. Är det Nigeria-Argentina så är det i alla fall otroligt många som minns fel avbytarbänk, vilket ändå vore lite intressant. Det skulle kunna resultera i en artikel i aftonhoran, där lösningen på gåtan äntligen fick sitt svar
Citera
2015-12-14, 17:52
Medlem
Ferry31s avatar
Sorry för OT, men vi konstaterade tidigare i tråden att detta ämne lyckats gräva fram mycket annat intressant som man har blivit nostalgisk kring. Kamerunska färgflicken, Owarian som den mörkaste spelaren och Ravellis rasism mot rumäner och bulgarer är favoriterna. Det är även lite kul när man hittar lite skummare klipp som kommer upp på youtube.

Citera
2015-12-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Tycker som sagt att det mest spektakulära vore ifall citatet är en fet myt, men nånstans vill man ju hitta svaret också. Är det Nigeria-Argentina så är det i alla fall otroligt många som minns fel avbytarbänk, vilket ändå vore lite intressant. Det skulle kunna resultera i en artikel i aftonhoran, där lösningen på gåtan äntligen fick sitt svar

Vore ändå kul om det blir en lösning. Hur som helst verkar det bli en dyster dag idag. Ingen ny information varken i eller utanför arkivet. Vi står och stampar.

Någon som ska till arkivet imorgon?
Senast redigerad av avec 2015-12-14 kl. 17:57.
Citera
2015-12-14, 18:01
Medlem
Alvaros avatar
Jag har smygläst lite sedan tråden startades och jag tycker ämnet är mycket intressant. Jag trodde redan från början att något var fel då jag alltid trott att citatet löd "Det ser mörkt ut på NIGERIAS avbytarbänk" men istället för att koppla det till att det möjligtvis faktiskt sägs i en annan match så har jag bara tänkt att jag säkert som många andra skapat ett falskt minne på grund av mytens spridning.

Om man ska ta något värde ur mitt eget minne, vilket jag personligen inte har gjort fram tills jag såg att en annan började prata om Nigeria nu nyligen så måste det vara från VM 1994 då jag inte såg vm 1990.

Min egna teori är dock att det har spunnits vidare från någon kommentar som är snarlik och möjligtvis inte ens handlar om rätt lag.

Så som jag minns citatet så ser man inte ens avbytarbänken när det uttalas.. men även detta borde man inte lägga någon större vikt vid då jag alltid varit väldigt osäker kring detta eftersom jag minns något annat från vad som blivit spritt.

Hur som helst så har väldigt många matcher avfärdats redan och det börjar väl luta åt att enda chansen som finns kvar för citatet är Italien Nigeria från 94(mest trolig) eller sedan någon annan nigeramatch från 94. Om ingen hittar citatet efter det så kommer åtminstone jag deklarera detta som en definitiv myt.

Edit: Okej sista sidan verkar mena att Argentina är mer troligt än Italien så jag får väl revidera mitt minne igen då.. men mina pengar är fortfarande på nigera eller myt. Kamerun bör avfärdas.
Senast redigerad av Alvaro 2015-12-14 kl. 18:05.
Citera
2015-12-14, 18:27
Bannlyst
Men vafan skulle inte Glorkas till arkivet idag?
Citera
2015-12-14, 18:38
Medlem
fghjkls avatar
Finns det möjlighet till inspelning eller dylikt från KB?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in