Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-07, 19:15
  #1201
Medlem
Neonights avatar
Det här liknar dem barnböcker som skrevs på 60-talet som handlade om björnfamiljen Bernstain. Folk hävdar bestämt att det stavades Bernstein och hade massor av minne runt den serien och stavningen etc. Vissa har till och med dragit det så långt att de hävdar att det är ett tecken på en reva i universum där någon har åkt tillbaka i tiden och ändrat namnet/parallella universum osv (foliehatt: på)

Edit: http://www.vice.com/read/the-berenst...llel-universes
Citera
2015-12-07, 19:17
  #1202
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Varför skulle de göra det, de har mig veterligen aldrig hävdat nåt om grodan ifråga? Ska de avsätta en anställd att gå igenom varje match kommenterad av Hegerfors...Hansson.....eh, Jan Svanlund? Det här är vårt problem.
Tja..Dom kan ju ta nån pensionerad..typ Jan Lorentzon..att kika igenom när som helst. Han brukar dom använda fortfarande ibland för att kommentera inslag i sportnytt.
Citera
2015-12-07, 19:21
  #1203
Moderator
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exceptional
Skillnaden är ju att både Nogger glass och Tintin i Kongo har existerat vilket Hegerfors referat aldrig gjort.

Nästa generation som växer upp kommer starta trådar likt denna, där någon påstår att Tintin i Kongo har existerat, att man kunnat smaska Nogger Black och negerbollar.

Nej, jag tror det här försvunna och omtalade klippet eldats på bål på Medborgarplatsen, tillsammans med klippta sekvenser av Tomteverkstans leksaksparad och alla bannade pepparkakegubbedräkter.

//Brute
Citera
2015-12-07, 19:21
  #1204
Medlem
ozznujens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Jag tar med mig en diktafon i så fall. Magkänslan säger att vi står för århundradets handlingstvist. Imorgon 11.30, exklusivt i Flashback.

Fett!

Det måste vara den i den här matchen det blir sagt....av Bosse.
Citera
2015-12-07, 19:37
  #1205
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Nästa generation som växer upp kommer starta trådar likt denna, där någon påstår att Tintin i Kongo har existerat, att man kunnat smaska Nogger Black och negerbollar.

Nej, jag tror det här försvunna och omtalade klippet eldats på bål på Medborgarplatsen, tillsammans med klippta sekvenser av Tomteverkstans leksaksparad och alla bannade pepparkakegubbedräkter.

//Brute

Nu är det ju visserligen uppenbart att du trollar, men ändå viktigt att påpeka att skillnaden mellan glassen Nogger Black & citatet om mörk bänk är enorm. När det handlar om att sälja något så är ju citatet ett dragplåster medan glassen känns fiaskoartad. Inte nog med att lakrits inte är någon lyckad smak i glass så är det viktigt med ett bra namn på produkten. "Nogger Black" & dess reklamkampanjer var inte lyckade alls. Citatet har snarare varit en triumf.

Namn är viktigt på produkter. Honda fick damma av gamla namnet "Jazz" då Fitta funkade dåligt på svenska marknaden. Lär ha varit dyrt då kampanjen redan var förberedd. Även FIAT ändrade namnet på sin Regata till Regatta för att undvika skämt om Ragata.

Små caféer är en annan sak då de inte når ut till någon större massa. Skulle en gång beställa en kaka dom tydligen döpt till "Kärlekskyss", inget lyckat namn. Jag pekade bara på den då det kändes pinsamt att droppa frasen "Jag vill ha en kärlekskyss" till expediten.
Citera
2015-12-07, 19:43
  #1206
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Nästa generation som växer upp kommer starta trådar likt denna, där någon påstår att Tintin i Kongo har existerat, att man kunnat smaska Nogger Black och negerbollar.

Nej, jag tror det här försvunna och omtalade klippet eldats på bål på Medborgarplatsen, tillsammans med klippta sekvenser av Tomteverkstans leksaksparad och alla bannade pepparkakegubbedräkter.

//Brute
Jo tror som du på grund av PK och inte Disney.
Citera
2015-12-07, 19:54
  #1207
Medlem
SandraPalenryds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
Jag vet att första gången det gick i tryck var 1995 i floskeltoppen, men jag har inte sett någonting om huruvida det publicerades ihop med en bild eller inte. Det jag menade var att en eventuell bild i tidningen kan vara det som gör att många tror sig ha sett "kameran svepa över Kameruns avbytarbänk". Jag personligen vet (eller tror mig veta kanske) att jag aldrig har sett klippet, däremot ringde en liten klocka när några i tråden beskrev bänken, tröjorna och kameravinkeln men det kan ju förstås komma precis var som helst ifrån och behöver inte ha med detta att göra. En liten teori om hur ett falskt minne har kunnat få fäste bara.


Nä, tyvärr. Det var en lista med tio citat, i en liten egen kolumn på höger sida. Agrell tillskriver "Arne Hegerfors, SVT" citatet. Gick till bibblan och kollade tidningsarkivet i hopp om extra information, men inget. Inget datum, ingen hänvisning. ingenting.
__________________
Senast redigerad av SandraPalenryd 2015-12-07 kl. 20:11.
Citera
2015-12-07, 20:14
  #1208
Medlem
usb3s avatar
Finns det någon sammanfattning?
Citera
2015-12-07, 20:21
  #1209
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Finns det någon sammanfattning?
Ja, men den behöver uppdateras nu när Aftonbladet och Jack Werner snappt upp historien.

Sammanfattningen:

(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Citera
2015-12-07, 20:22
  #1210
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HockeyKuken
Sovjetunionen upplöstes 1991, min vän...
I en del sporter hette väl Sovjet OSS (oberoende staters samvälde) innan det blev Ryssland. Hur det var i fotboll vet jag inte o orkar inte kolla då det är superofftopic.

Sammanfattning: det finns flera. Borde ligga ca 10 sidor tillbaka./
Citera
2015-12-07, 20:27
  #1211
Medlem
BarryHeros avatar
SAMMANFATTNING (Uppdaterad kl. 20.22 7 december 2015)

Bakgrund
: Användaren "ArneHegerfors" (ironiskt nog) undrar om inte den klassiska sportgrodan "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" av Arne Hegerfors är en myt eftersom det inte går att få tag i några ljudklipp på citatet i fråga. Den första gången citatet nämns i tryckt skrift är hösten 1994 på Lasse Anrells floskeltopp i Aftonbladet, där det enligt Anrell ska ha sagts under VM 94 av Arne Hegerfors. Problemet, enligt "ArneHegerfors", är att Arne Hegerfors inte kommenterade någon av Kameruns matcher under VM och att det därför inte kan komma därifrån.

Arne Hegerfors själv säger att citatet är riktigt, men att det kom under VM 90:

Klipp från SVT: https://www.youtube.com/watch?v=FLaCnHtFWm8 (Arne Hegerfors själv pratar om grodan, och menar att det kom efter Englands 3-2-mål i kvartsfinalen i VM 1990 mot Kamerun, snarare än under VM94 vilket många andra källor hävdar)

Klipp från Mix Megapol: https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc (Arne drar samma historia som i SVT ett antal år tidigare)

Klipp från Schulman Show: https://youtu.be/RV0FMy1X-mc?t=16m30s (samma historia en tredje gång)

...

Vad har hänt i tråden?

Användaren Glorkas (INTE "Gorkas" som vissa i tråden har kallat honom) har tagit sig till Kungliga biblioteket i Stockholm och sett förlängningen från England - Kamerun i fråga och till sin besvikelse upptäckt att Hegerfors aldrig yttrar de berömda orden om Kameruns avbytarbänk:

Del 1:

Del 2:


Senare kommer användaren 14ccKemiskt in i tråden och gör ytterligare en heroisk insats för Flashback, svensk fotbollshistoria, och Arne Hegerfors heder och ringer till Lars "Lasse" Anrell som troligtvis är den som är orsaken till att denna myt kunnat sprida sig så. Anrell menar att han fick citatet per läsarmejl och inte nödvändigtvis kollade upp om det verkligen stämde:



Media hakar på myttåget:

Flashback:aren jerkus AKA journalisten Jack Werner snappar upp historien, ringer både Hegerfors och Anrell och skriver en text om saken på Facebook:


Efter att Jack Werner publicerat detta på Facebook, dröjer det inte länge innan Aftonbladet också publicerar en text i ämnet:



Är Arne Hegerfors klassiska sportgroda "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" egentligen bara en myt?"

Det verkar så, ja...
Citera
2015-12-07, 20:32
  #1212
Medlem
BarryHeros avatar
Om detta stämmer så har vi att göra med en ENORM twist:


Citat:
Lilja Konvall
Farsan har det inspelat på vhs. Jag har precis tittat på det när han säger det. Ska filma av det med mobilen och länka till er alla
Gilla · Svar · 1 · 8 min
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback