2015-12-03, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
Har hittat bilder från Sve-Nig nu. (engelsk kommentator tyvörr). https://www.youtube.com/watch?v=dvm3YNueBjI

Det första man tänker - f-n vilket drag för att vara träningsmatch!

Lämnar frågan öppen om det är rätt match får måste få helt rätt kamerabild mot bänken för att kunna uttala mig.
Citera
2015-12-03, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Intressant gräv när det verkligen inte kan beläggas - än - vad som är sant.

Jag var också säker på att ha hört citatet när det yttrades och har en bild i huvudet över kamerapanoreringen. Bilden i skallen stämmer inte med England - Kamerun och avbytarbänkens placering.
Tröjorna är tydligt gröna o bilden av bättre kvalitet. Kameravinkeln är från andra hållet jämfört med de bilder över kameruns bänk som visats hittills.
Kommenterade Lindeborg några matcher i VM 1990 eller 1994 med något afrikanskt lag? Att det skulle vara en match innan vm tror jag inte på med tanke på vad som ska ha yttrats (måste rimligen varit en tävlingsmatch).

precis det jag har i skallen också. Kamerun har gröna tröjor och sitter på bänken zoomad framifrån.

https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/180610...0_85146038.jpg
Citera
2015-12-03, 00:54
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Som kommentator har man nog inte så bra koll på vad man sagt när folk (ofta berusade) kommer fram & ska dra klassiska repliker. I boken "Fotbolls-VM genom tiderna" berättar faktiskt Hegerfors just en sådan grej.

En oerhört entusiastisk berusad man ragglar fram till Arne på någon krog. Han vrålar "-Eder skjuter nog därifrån. Zoff dirigerar muren. Eder tar sats. Eders skott rammar ribban!! Socrates är framme på returen. Det är kvitterat!!"

Fyllot var helt uppspelt av glädje & malde på.

"-Vilken rackarrökare!! Zoff rör inte en fena! Det är uppemot 35 grader här på Estadio de Sarria och vi kan räkna med en svettig match i alla avseenden."

Det visade sig att han kunde rabbla stora delar av referatet från Italien-Brasilien 1982 utantill. Arne var helt paff när mannen gick igång där i baren.

...

Ett bra tag senare kom dock Arne på att det där fyllot hade ju blandat ihop begreppen rätt rejält där i dimman. För det var ju mot Argentina som Eder stänkte iväg en frispark i ribban. Det var inte Zoff utan Fillol som var målvakten. Det där fyllerabblandet innehöll en del missar.

Arne kommenterar den roliga incidenten så här i boken (han har själv skrivit kapitlet om VM-82): "-Fast det tänkte varken jag eller någon annan på förrän långt efter det där restaurangbesöket - och varför förstöra en bra story med massa fakta...?"
Intressant, det är som den klassiska frågan: "How many animals of each kind did Moses take on the ark?"
Då svarar alla att det var två av varje sort. Men ingen lägger märke till att det inte var Moses som gjorde detta, det var Noah.
Men eftersom båda figurerna går att finna i samma kontext - det vill säga Bibeln - så lägger ingen märke till felaktigheten i frågan.
Citera
2015-12-03, 00:54
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Men när vi ändå håller på och gräver så borde någon leta fram Sverige-Nigeria-matchen, om det ens är möjligt det vill säga?

Konstigt nog hade jag exakt samma bild som VLCD, inte den klassiska bilden från Kameruns avbytarbänk i Englandsmatchen. Jaja, minnet spelar säkert en ett spratt, men det skulle vara kul om någon hittade Nigeriamatchen med svensk kommentator.

Varför inte gå igenom alla matcher med afrikanska lag mellan 90-94 som Arne, Hansson och Lindeborg kommenterat

Har man tur så kanske man hittar det riktiga citatet och kan bli rik på det (som Anrell blev på sin myt).
Citera
2015-12-03, 00:55
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
precis det jag har i skallen också. Kamerun har gröna tröjor och sitter på bänken zoomad framifrån.

https://cdn2.cdnme.se/cdn/6-2/180610...0_85146038.jpg

Även Nigeria har gröna tröjor. http://1.bp.blogspot.com/--5097LeQzW...2BTHOMPSON.jpg
Citera
2015-12-03, 00:56
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs
Varför inte gå igenom alla matcher med afrikanska lag mellan 90-94 som Arne, Hansson och Lindeborg kommenterat

Har man tur så kanske man hittar det riktiga citatet och kan bli rik på det (som Anrell blev på sin myt).

Glorkas kan nog helt klart skriva en bok om han fortsätter sin utredning.
Citera
2015-12-03, 00:57
Medlem
Nivovics avatar
Citat:

Haha, det får vi nog fan göra.
Annars får man ljuga som Anrell gjorde och hoppas på att det svenska folket sväljer myten en gång till
Citera
2015-12-03, 00:58
Medlem
JellyJansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VLCD
Det första man tänker - f-n vilket drag för att vara träningsmatch!

Lämnar frågan öppen om det är rätt match får måste få helt rätt kamerabild mot bänken för att kunna uttala mig.

Stefan Schwarz frispark i den andra minuten rakt upp krysset går inte av för hackor. Kanske blev det mörkt på bänken redan då?
Citera
2015-12-03, 01:06
Medlem
Durcherrss avatar
Vänta lite… Nu när jag tänker vem som har yttrat det så får jag upp Svennis tråkiga röst i min hjärna när kameran panorerar förbi Kameruns avbytarbänk. Kan det vara Svennis som sa det? Han har ju dessutom haft en aptit för att träna lite mer mångkulturella lag de senaste åren.
Citera
2015-12-03, 01:12
Medlem
JellyJansens avatar
http://www.svt.se/tittarservice/frag...te&tag=program
Citera
2015-12-03, 01:14
Medlem
Citat:
Vänta lite… Nu när jag tänker vem som har yttrat det så får jag upp Svennis tråkiga röst i min hjärna när kameran panorerar förbi Kameruns avbytarbänk. Kan det vara Svennis som sa det? Han har ju dessutom haft en aptit för att träna lite mer mångkulturella lag de senaste åren.

Svennis var alldeles för fåordig för att haspla ut nåt sådant. Möcke möcke bra var det enda han sa
Citera
2015-12-03, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JellyJansen
http://www.svt.se/tittarservice/frag...te&tag=program

Svt vägrade ju svara på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto