2018-10-02, 02:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArneHegerfors
Vid diskussioner om populära sportcitat brukar klassikern "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" nämnas. I denna tråden vill jag ha svar på om Arne Hegerfors, eller någon annan sportkommentator för den delen, faktiskt har fällt denna kommentar. Som bevis för att det faktiskt har hänt så vill jag se ett Youtube-klipp från matchen i fråga.

I det nedanstående klippet berättar Arne om hur citatet kommer från VM 1990
https://www.youtube.com/watch?v=mb1fYInj7vc

Flera andra källor nämner dock att citatet kommer från VM 1994.

Flera personer har, liksom jag, ifrågasatt om Arne Hegerfors faktiskt sagt detta:
http://www.svt.se/tittarservice/fraga-oss/dialog/513099
Dumma jävla idiot, jag såg det när det hände, så håll käft!
Citera
2018-10-02, 02:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTrucker
Det ni jävla fittnyllen inte fattar att det pågår en extrem censur i detta land. Alla obekväma tankar och i detta fall meningar censureras hela tiden.

När karln själv sitter och berättar om situationen som ledde fram till hans ordval/mening/denna trådstart och ni fortfarande inte fattar att det hänt men censurerats är ni obotligt jävla dumma i huvudet. Eller naiva som en gråsäl. Välj själv.

Jävla idioter,

Och bara för att någon är född på 70 talet gör en inte till expert för det. Bara fetare. Du kollade uppenbarligen inte på matchen. Fetto

Så Google har varit hemma och klippt i folks VHS- kassetter också? Samtidigt som man gör allt för att lyfta fram citatet.
Citera
2018-10-02, 02:40
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krullet83

Vilken match var det då och vilket VM?
Citera
2018-10-02, 07:48
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nä han minns inte. Alla som referar till hans citat är hjärntvättade.

Alltså ni är så inåt helvete jävla indoktrinerade att ni inte ens själv vet när ni ska bajsa.

Jag skiter förövrigt i detta citat. Det är ingen viktig grej för mig. Men jag är född 1978. Jag var näst intill vuxen när denna mening las. Den är riktig .jag hörde den själv. Sen vad ni jävla vänsterfittor vill få det till är orelevant.

Jag har aldrig sett någon heila. Typ samma sak. Ni inser väl det absurda i det hela?

Men lilla gbbn, du tror att din ålder ger dig något slags tyngd. Jag är över 10 år äldre än dig.

Minns du när du ändrade ditt tvärsäkra minne från ett VM till ett annat, i en handvändning. Kan det finnas andra fel med minnet?
Citera
2018-10-02, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men lilla gbbn, du tror att din ålder ger dig något slags tyngd. Jag är över 10 år äldre än dig.

Minns du när du ändrade ditt tvärsäkra minne från ett VM till ett annat, i en handvändning. Kan det finnas andra fel med minnet?

Jag förstår inte varför det ältas om att man även ska minnas match och årtal, det är ju ett sinnessjukt argument. Vilket år skrek Hyland "den glider in"?
Citera
2018-10-02, 07:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyasalladsbladet
Jag förstår inte varför det ältas om att man även ska minnas match och årtal, det är ju ett sinnessjukt argument. Vilket år skrek Hyland "den glider in"?

1962. Det tog mig fö 30sek att hitta på Youtube.

https://youtu.be/OEeo4GHIzA0

Få se hur snabbt det går att hitta Kamerun-citatet?
Citera
2018-10-02, 10:11
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

För att om man minns fel på det kanske inte ens minne är lika tvärsäkert pålitligt som man själv tror.

Detta gäller även Arne. Han minns inte om det var kvartsfinal eller semifinal Kamerun var klara för innan de drog på sig straffsparkarna och han minns inte om det var 2-0 eller 3-1 de ledde med. Hans minne är således lika opålitligt som ditt och MrTuckers.
Citera
2018-10-02, 10:12
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:
Fattar du inte att myten är busted? Vi har kollat allt som finns att se hemma, biblan, internet, vhs, cd, dvd och inget sådant sägs..
Citera
2018-10-02, 10:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
1962. Det tog mig fö 30sek att hitta på Youtube.

https://youtu.be/OEeo4GHIzA0

Få se hur snabbt det går att hitta Kamerun-citatet?

Denna kontext är givetvis oerhört intressant, det tar alltså väldigt kort tid att hitta det mesta som är typiskt folkliga saker och som blivit klassiker. Testa t ex att googla "we shall overcome rinkeby" eller andra saker. Det går oerhört fort och enkelt att hitta källor, ganska givet då det trots allt rör sig om klassiker vilket gör att det finns en uppsjö av källor och bevis.

Citatet "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk", något som ska vara en av de sveriges största sportklassiker, är dock spårlöst försvunnen och noll källor går alltså att uppbringa. Detta trots att det skall ha skett i modern tid.

Den som inte tycker att det är konstigt bör ta sig en rejäl funderare kring hur det står till med den egna synen på källkritik.
Citera
2018-10-02, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullet83
Nej det har du inte. Alla matcherna har kollats av.
Citera
2018-10-02, 14:13
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Exakt. Citatet har sagts. Men det kanske var 1990 istället för 1994.

Citat:
Men jag är född 1978. Jag var näst intill vuxen när denna mening las. Den är riktig .jag hörde den själv.
Så, du är alltså helt säker på att Arne sa det 94, eftersom du kommer ihåg att du var nästan vuxen. Eftersom du var 16 år gammal då.
Fast Arne kommenterade inte 94 så då var det antagligen 90. När du var nästan vuxen. Eftersom du var 12 år gammal då.

Du ser inte att det kan finnas ett problem med minnet här?
Citera
2018-10-02, 14:34
Medlem
Klart som fan att Arne kommenterade VM -94.

Vem tror ni det var som myntade: Då firar vi midsommar i Pontiac Silver Dooome.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in