2025-08-01, 14:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Det ändrades sedan till maj 1995. Publicerades i GT.
Aftonbladet skrev om det först ett halvår senare.

Okej.
Citera
2025-08-01, 19:07
Medlem
Eftersom detta är en tråd som tror, tunnelseende och benhårt, på att citatet från Arne Hegerfors är en "myt" lämnar jag tråden. Jag har sagt sanningen, liksom många både före och efter mig, men den biter inte på er som redan har bestämt er och inte är mottagliga för någonting annat än det ni har fått för er.
Som att slåss mot någon som håller alla sinnen stängda utom egot. Fortsätt ni simma i er lilla unkna damm av hjärntvätt. Vi andra har koll på vad som är verklighet.
Citera
2025-08-01, 20:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinter-natt7
Eftersom detta är en tråd som tror, tunnelseende och benhårt, på att citatet från Arne Hegerfors är en "myt" lämnar jag tråden. Jag har sagt sanningen, liksom många både före och efter mig, men den biter inte på er som redan har bestämt er och inte är mottagliga för någonting annat än det ni har fått för er.
Som att slåss mot någon som håller alla sinnen stängda utom egot. Fortsätt ni simma i er lilla unkna damm av hjärntvätt. Vi andra har koll på vad som är verklighet.

Det där stämmer ju lika bra på dig och på alla andra som benhårt tror på att citatet är äkta.
Citera
2025-08-01, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det där stämmer ju lika bra på dig och på alla andra som benhårt tror på att citatet är äkta.

Du förstår tydligen inte att skillnaden är att vi har upplevt detta. Tänk dig själv in i hur det skulle vara om du upplevt något som folk långt långt senare hävdar att du inte har upplevt.
Citera
2025-08-01, 21:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Och anledningen till att du vet detta, är att du… minns det?

Hör du inte hur det låter?
Citera
2025-08-01, 21:32
Medlem
Citat:
Du förstår tydligen inte att skillnaden är att vi har upplevt detta. Tänk dig själv in i hur det skulle vara om du upplevt något som folk långt långt senare hävdar att du inte har upplevt.

Vilken match?
Citera
2025-08-01, 21:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:

Eh det är ju grejen när det handlar om falska minnen. Flera här i tråden trodde sig ha hört citatet, men har insett att de ’drabbats av’ ett falskt minne
Citera
Igår, 08:07
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Du förstår tydligen inte att jag också har upplevt detta. Jag har tydliga minnesbilder av kameraåkningen över Kamerunbänken och trodde länge att citatet sades i samband med detta. Jag är dock, till skillnad från andra, smart nog att inse att det kommer från felaktiga minnesbilder baserade på senare oupphörliga påståenden och hörsägen.
Citera
Igår, 13:02
Medlem
Citat:
Han som skrev Bulgarien var packad. Jag var inte heller helt nykter när jag citerade honom. Plus att min hjärna inte funkar bra i värme.

Att du inte tror på något du inte själv kan se säger mer om dig själv än du ens förstår.
Hur mycket drack du då under Kamerun-matchen?
Citera
Igår, 13:15
Medlem
Jag skulle kunna tro att jag hört Hegerfors yttra detta - jag är tillräckligt gammal och såg all fotboll förr i tiden - men det kan för min del lika gärna vara minne från senare intervjun med Arne där man försöker övertyga honom om att han sagt detta. Så jag tror mer på "falskt minne"-teorin.

Men jag har en tanke om något som kan ha bidragit till denna påstådda Hegerfors-groda: UEFA-ordföranden Lennart Johansson blev 1998 utmanövrerad av Sepp Blatter vid valet av FIFA-ordförande. Dels genom att han köpte en hel del afrikanska röster, men också för att Lennart som annars stod på god fot med de olika afrikanska förbunden några år tidigare ska ha yttrat någon liknande groda som tillskrivits Hegerfors. Någon som har ett minne av detta? Även falska minnen beaktas.
Citera
Igår, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hmbrg
Hur mycket drack du då under Kamerun-matchen?

Han var troligen max 10 år då, men har kanske hört sina roliga farbröder och grannar babbla om det någon gång på någon midsommar, och läst det i floskeltoppen givetvis
Citera
Igår, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hmbrg
Men jag har en tanke om något som kan ha bidragit till denna påstådda Hegerfors-groda: UEFA-ordföranden Lennart Johansson blev 1998 utmanövrerad av Sepp Blatter vid valet av FIFA-ordförande. Dels genom att han köpte en hel del afrikanska röster, men också för att Lennart som annars stod på god fot med de olika afrikanska förbunden några år tidigare ska ha yttrat någon liknande groda som tillskrivits Hegerfors. Någon som har ett minne av detta? Även falska minnen beaktas.
Har inte DN-artikeln från 1996, bara rubriken: "Lennart Johansson: Storm kring Uefa-basen. Rasistiskt uttalande i kvällstidning. Säger sig ha gått i en fälla"

Det är väl det jag for efter, men om händelsen också var så sent som 1996 så kanske det inte influerat Hegerforshistorien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in