2015-12-08, 20:35
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Jag har aldrig yppat något om min säkerhet att jag hört det. Och ingen har frågat mig heller.

Min tidigare syn på att allt för mycket som snuddar vid mörhyade till liknelse i det här landet skall censureras, oavsett historisk tidsanda det dokumeterar, även om det aldrig har varit meningen att vara rasistiskt. Ja, den i ställningen har jag fortfarande.

Jag tillhör idag och tillhörde igår vid första inläggen, den skara som tror att det bevingade citatet har sagts i samband med matchsändning.
Är det spårlöst borta idag, så har det nog gått samma öde till mötes som allt annat som skall raderas för att spegla dagens kritvita teman, där inget mörkt eller brunt får användas eller yppas.

Jag tror även på att minnen kan spela spratt.
Det enklaste sättet tror jag är att vi alla har hört referatet av AH (eller kanske BH), men att vi har minnesbilden av att samtidigt ha sett de mörka deppiga bänkvärmarna. Men i själva verket har citatet varit så målande att vi tror oss ha sett det.

Därav min teori att det kan ha varit i en samtida match som sändes, där det sades som referat till annan, icke visad match.

Nej, jag har inte koll på fotbollsmatchers datum och statistik. Och förbannat stolt över det.

//Brute

Men ifall de velat censurera det hade väl SVT inte pratat vitt och brett om grodan? Och inte faen tror du att de jagat bort klippet på YT och på VHSerna hemma i folks källare?
Du hittar Pippis "negerkung" på tio sek om du googlar tex, samma med "japaner, japaner, japaner".
Så lägg ner snacket om censur.
Citera
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Jag har också svårt att förstå allas falska minnen? Hur i hela friden kan man minnas något som inte har hänt? Att alla nämner olika årtal, matcher, kommentatorer osv visar ju tydligt att här inte finns någonting att hämta. Arne själv minns inte att han sagt det, så skönt att man inte är ensam om att inte ha några falska minnen Men så var jag också vuxen 1990. Det kan ju spela in då säkert många i tråden var barn på den tiden.

Men sånt här gör ju att man får lite större förståelse för att man inte dömer så många som i efterhand anklagas för sexuella övergrepp mot någon som då var barn. Uppenbart kan det väl räcka med att man som ung hör talas om någon som blivit utsatt, för att i vuxen ålder minnas det som att man själv var offret? Det är ju precis lika skevt men efter detta inser man att det är fullt möjligt.

Det är också anledningen till att polisen alltid måste ta vittnesmål relaterade till brott med en stor nypa salt. Vill inte gå för OT här, men mordet på Anna Lindh är ett exempel som det går att läsa om. Ett vittne var övertygad om hur gärningsmannen såg ut, men på grund av falskt minne så ledde denne in polisen på fel spår.

Blir detta fastställt som en myt/skröna kan jag se framför mig hur det kommer tas upp på föreläsningar för psykologistudenter runt om i landet i framtiden, när de får läsa om falska minnen. Ett citat som aldrig sades, men som ändå lurade minnet på en hel befolkning.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ja, tråden handlar om huruvida AH har sagt det eller ej. Så att du hänvisar till AH:s uttalande som bergfast sanning visar ju på att du ej läst tråden.

Min teori kan så klart även appliceras på matchen Rus-Kam -94 också. Där BH kommenterade den matchen, enligt tråden. Gick annan match samtidigt, som AH kommenterade?

//Brute

Missförstår du allting? AnotherStranger skrev ju att Hegerfors påstående inte kan tas som sanning.

Citat:
Jag har aldrig yppat något om min säkerhet att jag hört det. Och ingen har frågat mig heller.

Min tidigare syn på att allt för mycket som snuddar vid mörhyade till liknelse i det här landet skall censureras, oavsett historisk tidsanda det dokumeterar, även om det aldrig har varit meningen att vara rasistiskt. Ja, den i ställningen har jag fortfarande.

Jag tillhör idag och tillhörde igår vid första inläggen, den skara som tror att det bevingade citatet har sagts i samband med matchsändning.
Är det spårlöst borta idag, så har det nog gått samma öde till mötes som allt annat som skall raderas för att spegla dagens kritvita teman, där inget mörkt eller brunt får användas eller yppas.

Trots dina konspiratoriska farhågor finns det ju andra kommentartorers uttalanden om negrer och färgklickar och gud vet vad bevarade på Youtube och Vimeo. Detta hade du sett om du läst tråden.

Citat:
Jag tror även på att minnen kan spela spratt.
Det enklaste sättet tror jag är att vi alla har hört referatet av AH (eller kanske BH), men att vi har minnesbilden av att samtidigt ha sett de mörka deppiga bänkvärmarna. Men i själva verket har citatet varit så målande att vi tror oss ha sett det.

Därav min teori att det kan ha varit i en samtida match som sändes, där det sades som referat till annan, icke visad match.

Nej, jag har inte koll på fotbollsmatchers datum och statistik. Och förbannat stolt över det.

//Brute

Stolt, men inte tillräckligt för att ändå inte undra hur det ligger till med just matchdatum. Dessutom är det 100% onödigt att signera med ditt användarnamn, för det framgår uppe till vänster vem som skrivit inläggen.
Senast redigerad av Clay Allison 2015-12-08 kl. 20:38.
Citera
2015-12-08, 20:37
Medlem
Herr Kisss avatar
Jag har nåt svagt minne att AH kommenterade en match för nåt förmodligen afrikanskt lag där vänsterbacken/högerbacken hade ljus ansiktsbehåring, förmodligen också ljust hår, men har svårt att minnas. Han gjorde en skitmatch och drog också på sig en straff genom hands har jag för mig. Vilken spelare är det? Det kan vara i den matchen han sa det där om avbytarbänken
Citera
2015-12-08, 20:41
Medlem
Stivalis avatar
Citat:

//Brute

Antyder man att något har försvunnit eller stulits, i det här fallet alltså klippts bort, så tolkar jag ju det som att man anser sig vara säker på att det fanns där från början. Jag går ju inte runt & misstänker att jag fått en cykel stulen om jag inte är säker på att jag faktiskt hade en.

Grejen med Sverige-Brasilien 1994 är att:

- Fotboll är vår mest populära sport
- VM är den största tävlingen
- Brasilien är den bästa nationen

Alltså borde den matchen haft ett extremt stort antal tittare. Klart att det kan varit så att det kom upp bilder från Kameruns match & att Hegerfors då droppade citatet. Men frågan har ju stötts & blötts ett tag nu. Därför tycker jag det skulle vara konstigt om någon förvirrad typ som direkt hänvisar till lakritsglassen Nogger Black, istället för att fokusera på matcher, skulle visa sig vara den som i slutändan löser hela mysteriet.
Citera
2015-12-08, 20:46
Medlem
Citat:
Jag tror fortfarande att man letar i fel matchsändningar.
Mest troligt är att kolla match som gick samtidigt som Kam-Eng 1990 och kommenterades av AH.
Det förekom ofta att kommentatorn för en matchsändning berättade hur läget var i en samtida match som inte sändes i aktuell kanal.

Så frågan är: Spelades det en match samtidigt som Kameruns ödesmatch?
Kommenterades den av AH?
Om svaren är jakande, så skall man nog kolla där.

//Brute

Möjligtvis. Men ingen annan match pågick samtidigt som Kamerun-England 1990.
Citera
2015-12-08, 20:56
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Kiss
Jag har nåt svagt minne att AH kommenterade en match för nåt förmodligen afrikanskt lag där vänsterbacken/högerbacken hade ljus ansiktsbehåring, förmodligen också ljust hår, men har svårt att minnas. Han gjorde en skitmatch och drog också på sig en straff genom hands har jag för mig. Vilken spelare är det? Det kan vara i den matchen han sa det där om avbytarbänken

Börjar det yras om Portugal i EM 2000 så är det ju fullkomligt absurt!! För det är väl inte Abel Xavier du tänker på?
Citera
2015-12-08, 20:57
Medlem
Mnomads avatar
Citat:
Nja, den match du antagligen tänker på är Frankrike-Portugal från em 2000. Spelaren är i så fall Abel Xavier.
Citera
2015-12-08, 20:57
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Du tänker på Abel Xavier för Portugal i EM 2000. Citatet dök upp 1995-96 så det är inte aktuellt, nej.
Citera
2015-12-08, 21:03
Medlem
Ferry31s avatar
Måste förresten säga att detta är Flashback när det är som bäst. Kan bli en av årets bästa trådar.

Det roligaste är att gå tillbaka tidigare i tråden och läsa folk som reagerar nästan i affekt och är helt tvärsäkra på att de hört det och minns när det sades och allt. Sedan blir de flesta alltmer osäkra. Parallellt med detta pågår det underbara detektivarbetet med grävande i gamla arkiv, utan att några resultat hittas.

Helt fantastiskt. Jag är fan såld.
Citera
2015-12-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det där är inte helt omöjligt. Citatet från 82 kan ha förvanskats under årens lopp och blivit till det legendariska om avbytarbänken.

Ha ha ha

Tänk att en sådan godbit legat begravd. Grymt scoop att hitta det

https://vimeo.com/58035972

10:55 -

Lika kul om inte roligare än den påstådda bänken.
Citera
2015-12-08, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kafferasten
Jag har också svårt att förstå allas falska minnen? Hur i hela friden kan man minnas något som inte har hänt? Att alla nämner olika årtal, matcher, kommentatorer osv visar ju tydligt att här inte finns någonting att hämta. Arne själv minns inte att han sagt det, så skönt att man inte är ensam om att inte ha några falska minnen Men så var jag också vuxen 1990. Det kan ju spela in då säkert många i tråden var barn på den tiden.

Men sånt här gör ju att man får lite större förståelse för att man inte dömer så många som i efterhand anklagas för sexuella övergrepp mot någon som då var barn. Uppenbart kan det väl räcka med att man som ung hör talas om någon som blivit utsatt, för att i vuxen ålder minnas det som att man själv var offret? Det är ju precis lika skevt men efter detta inser man att det är fullt möjligt.

Vad säger Lasse Anrell?

Vilken är hans källa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in