2017-02-20, 09:29
Medlem
BarryHeros avatar
Har Arne kommenterat nagra andra sporter? Kan det ha sagts i en hockeymatch?

Kanske "Det ser morkt ut i Kanadas avbytarbås"?

Kanada/Kamerun ar inte helt omojligt att forvaxla.
Citera
2017-02-20, 09:39
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero

Består Kanadas hockeylandslag av mörkhyade personer? En viktig faktor är ju dubbelbetydelsen av 'mörk'.
Citera
2017-02-20, 09:47
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Består Kanadas hockeylandslag av mörkhyade personer? En viktig faktor är ju dubbelbetydelsen av 'mörk'.
Kan ha haft svarta hjälmar vid tillfället.

Edit:

Efter att ha googlat verkar det som Kanada mycket riktigt i regel brukar ha svarta hjälmar. Här kan vi ha ett spår.

Har dålig koll - har Arne kommenterat landslagshockey nagon gang? VM? OS?

Edit2:

Arne kommenterar NHL-sammandrag: https://youtu.be/VRqt5gfl12Y
Senast redigerad av BarryHero 2017-02-20 kl. 09:52.
Citera
2017-02-20, 10:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Kan ha haft svarta hjälmar vid tillfället.

Edit:

Efter att ha googlat verkar det som Kanada mycket riktigt i regel brukar ha svarta hjälmar. Här kan vi ha ett spår.

Har dålig koll - har Arne kommenterat landslagshockey nagon gang? VM? OS?

Edit2:

Arne kommenterar NHL-sammandrag: https://youtu.be/VRqt5gfl12Y

Nej sluta nu. Det är bara långsökt och löjligt.
Citera
2017-02-20, 10:46
Medlem
sagtsuls avatar
Citat:

Nepp det var under en fotbollsmatch före 1991.
Kommer ihåg att under en match jag såg på så gjorde de ett sammandrag av en annan match i halvtid det var då någon sportkommentator sade "det ser mörkt ut på xxxxxxx bänk" för de låg under med ett par mål.

Vilket negerlag (inte säker på att det var ett negerlag kan lika gärna varit ett lag med många negrer)
det var kommer jag inte ihåg.
Däremot matchen jag tittade på var zzzzzz vs yyyyyyy.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka lag jag såg på
Det är ju över 25 år sedan.
Men har en liten minnesbild av att Sverige skulle gå vidare OM ett visst lag vann i den matchen.

Att det var före 1991 vet jag med säkerhet för vi flabbade gott på jobbet åt det här och jag slutade på den arbetsplatsen 1991.

Vem kommentatorn var vet jag inte med säkerhet men det lutar åt Oldsberg på grund av dialekten (har ingen aning om han kommenterar fotboll).
Citera
2017-02-20, 10:50
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagtsul
Nepp det var under en fotbollsmatch före 1991.
Du är efterbliven, men du är välkommen att läsa tråden och sedan återkomma med en ursäkt (eller bevis).
Citera
2017-02-20, 16:10
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagtsul
Men har en liten minnesbild av att Sverige skulle gå vidare OM ett visst lag vann i den matchen.
Att det var före 1991 vet jag med säkerhet för vi flabbade gott på jobbet åt det här och jag slutade på den arbetsplatsen 1991.

Detta är ändå trots allt ett intressant vittnesmål, om Sveriges match är inblandad är det garanterat VM 1990 och vi har ju inte snokat så hårt kring matcherna i Sveriges grupp. Tänkbart spår?
Citera
2017-02-20, 16:15
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas
Detta är ändå trots allt ett intressant vittnesmål, om Sveriges match är inblandad är det garanterat VM 1990 och vi har ju inte snokat så hårt kring matcherna i Sveriges grupp. Tänkbart spår?
Det finns ingenting intressant alls längre med folk som kommer in utan att ha läst tråden och påstår med säkerhet att de vet att det sagts i den eller den matchen utan att kunna belägga det.
Citera
2017-02-20, 23:38
Medlem
VonObens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glorkas

Stämmer med det jag pratat om tidigare, att det borde vara VM 1990, och att något är galet med citatet. Tex kommentator eller vilket lag det var.

Men jag bor för långt bort från någonstans där jag kan kontrollera det, och jag ser inte något tillräckligt stort självändamål med att bevisa detta för att leta. Om någon letar, så letar någon. Om ingen letar, så är jag fine med det också.
Citera
2017-02-21, 03:53
Medlem
Ferry31s avatar
Okej, så det sista lilla halmstrået är att det kan handla om ett annat landslag och att det inte nödvändigtvis var Arne som yttrade det? Jag tror inte på det, men vi kan väl experimentera med tanken. Vi säger att citatet har sagts någon gång, men få kommer i så fall ihåg vem som sa det och alla har lurats att tro att det handlat om Kamerun. Fine, Arne är känd för att ha sagt klumpiga saker som kommentator så jag kan köpa att han blev syndabock för det här citatet. Om nu någon annan sagt citatet är det inte konstigt heller att personen aldrig kommit fram med sanningen. Har citatet yttrats kommer såklart inte den riktiga kommentatorn i fråga ihåg det. Jag kan också köpa att Kamerun blivit felaktigt utpekat eftersom det måste ha varit det mest kända afrikanska laget under början 90-talet. De gick i långt i VM 1990 och i VM 1994 mötte de Sverige. Att det sker en förvanskning på vägen kan väl tänkas vara rimligt.

Så, hur går man vidare därifrån? Man måste nog leta efter en match i VM 1990. Ska vi förhålla oss någorlunda till vittnesmålen som angivits så ska det handla om 1990 eller 1994, så 1986 går för långt bak i tiden. Måste givetvis vara ett VM också, för annars skulle inte så många ha hört det. Måste givetvis vara ett negerlag inblandat också, annars är inte citatet roligt.

Problemet är bara att Kamerun är det enda svarta laget från VM 1990 i stort sett. Inte ens UAE, Egypten eller Colombia var speciellt svarta. Så, leder den här idén någonstans? Några förslag på matcher ens?
Citera
2017-02-21, 04:44
Medlem
BarryHeros avatar
För de som inte förstod det så var mitt Kanadaförslag en parafras på alla de olika teorier som dimper in i tråden.

Det är en myt. Det har aldrig sagts.

Vi kommer aldrig komma närmare citatet än Arne Hegerfors "Kamerun var en färgklick" från 1982.
Citera
2017-02-22, 11:40
Medlem
Roibots avatar
Citat:
För de som inte förstod det så var mitt Kanadaförslag en parafras på alla de olika teorier som dimper in i tråden.

Det är en myt. Det har aldrig sagts.

Vi kommer aldrig komma närmare citatet än Arne Hegerfors "Kamerun var en färgklick" från 1982.
Tänkbart scenario: Runt vintern 1993 råkar Arne befinna sig i Grönland och kollar på en lokal fotbollsmatch i orten Ittoqqortoormiit. Matchen börjar under dagtid, men eftersom solen går ner så tidigt däruppe under vintern så blir det snabbt mörkt. Arne utbrister då "det ser mörkt ut i [ett av lagens namn]s avbytarbänk."

Alltså menar han bokstavligt talat att det ser mörkt ut p.g.a. brist på solljus, och har inget att göra med hudfärg eller dystra spelare. Hur denna kommentar kom att spridas och förväxlas med afrikanska fotbollsspelare vet jag inte riktigt än, men denna teori är värd att spinna vidare på minsann.
Senast redigerad av Roibot 2017-02-22 kl. 11:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in