2015-12-08, 18:59
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
När jag var liten hade jag en DVD som hette "Självmål och andra fotbollstabbar" där just Arne Hegerfors var programledare.

Inspelningen från när Hegerfors sa "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" fanns med i DVDn.
Att folk tror sig ha hört detta en gång i direktsändning för 20-25 år sen är ju en sak, men att påstå sig ha sett det på DVD, vilket visar sig vara totalt felaktigt, är ju ännu märkligare.

Och hur kommer det sig att i ingen av de intervjuer som har gjorts med Arne om detta så har man tagit fram klippet och visat? Brukar ju normalt sett inte vara några problem att rota fram saker ur arkiven?

Med tanke på att "citatet" dyker upp först i slutet av 1995 så känns det ju trots allt troligast att om det sas, så sas det i VM 1994, och isåfall alltså inte av Arne utan snarare av Bosse (ja jag har också precis samma minne (?) som så många andra, att det faktiskt sas i nån match - och att det isf bör ha varit 1994). Men matcherna från 1994 finns alltså på YouTube och har redan setts sönder och samman som jag förstår? Då återstår väl bara Sportnytt och liknande, för även VM-krönikorna är ju avfärdade.

Eller kan det trots allt vara med i "Sveriges väg till brons!" (se omslag) som har Tommy Engstrand som kommentator, någon hade ju sett den 20 gånger och var helt säker på att det är med där, kanske innehåller den klipp från SVT ändå? Finns tom en scene-release av den, så borde ju vara relativt enkel att få tag på: Sveriges.Vag.Till.Brons.VM.1994.SWEDiSH.VHSRip.Xvi D-PRiNCE.
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-08 kl. 19:24.
Citera
2015-12-08, 19:14
Medlem
Neonights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ett kommentatorsfält en Stig-Olof Åsbäcken jobbar skift i, har kommenterat varje förslag på match med ett "nej", "inte Bosse" eller "kollat den matchen redan" osv. Årets hedersflashbackare?

Haha såg den där gubben på aftonbladet Han var väldigt angelägen att såga folk med fotknölarna.
Citera
2015-12-08, 19:26
Medlem
Ferry31s avatar
Har den här tråden nämnts i psykologiforumet? Fenomenet "falska minnen" har helt plötsligt blivit något fruktansvärt intressant. Kanske finns folk där med mer kunskap kring detta fenomen som kan komma med flera synpunkter?
Citera
2015-12-08, 19:28
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Kul tråd, väldigt intressant. Ni tror inte att det kan ha blivit missförstånd från VM-krönikan 1982?

Det var när VM blev utvidgat från 16 till 24 lag och första gången ett afrikanskt lag var med (tror jag?) och han säger då inför matchen Peru - Kamerun: "Och vi börjar med att titta på Kamerun, som var en färgklick ur fler än en synpunkt"

Han syftar då på deras våghalsiga spel, danser vid mål och att de också är färgade. Vad tror ni? Kan det ha blandats ihop med detta.

Här är linken till krönikan:

https://vimeo.com/58035972

Börja titta vid 10.50, han säger det vid 11.05.

Det är ju väldigt likt och minst lika lustigt enligt mig.

Det där är inte helt omöjligt. Citatet från 82 kan ha förvanskats under årens lopp och blivit till det legendariska om avbytarbänken.
Citera
2015-12-08, 19:54
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lindgren08
Det framkommer på flera ställen i tråden (och även i sportbladet-artikeln) att det inte sägs i den matchen. Matchen finns tillgänglig för dig att gå och se och lyssna efter själv.

Jag tror fortfarande att man letar i fel matchsändningar.
Mest troligt är att kolla match som gick samtidigt som Kam-Eng 1990 och kommenterades av AH.
Det förekom ofta att kommentatorn för en matchsändning berättade hur läget var i en samtida match som inte sändes i aktuell kanal.

Så frågan är: Spelades det en match samtidigt som Kameruns ödesmatch?
Kommenterades den av AH?
Om svaren är jakande, så skall man nog kolla där.

//Brute
Citera
2015-12-08, 20:02
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Mest troligt är att kolla match som gick samtidigt som Kam-Eng 1990 och kommenterades av AH.
Nu kommenterade ju AH just Kam-Eng 1990 och i den matchen sa han det inte, trots att han har påstått i efterhand att det var i den matchen (läs igenom tråden innan såna här inlägg snälla).
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-08 kl. 20:07.
Citera
2015-12-08, 20:14
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherStranger
Nu kommenterade ju AH just Kam-Eng 1990 och i den matchen sa han det inte, trots att han har påstått i efterhand att det var i den matchen (läs igenom tråden innan såna här inlägg snälla).

Ja, tråden handlar om huruvida AH har sagt det eller ej. Så att du hänvisar till AH:s uttalande som bergfast sanning visar ju på att du ej läst tråden.

Min teori kan så klart även appliceras på matchen Rus-Kam -94 också. Där BH kommenterade den matchen, enligt tråden. Gick annan match samtidigt, som AH kommenterade?

//Brute
Citera
2015-12-08, 20:14
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Det förekom ofta att kommentatorn för en matchsändning berättade hur läget var i en samtida match som inte sändes i aktuell kanal.

Kommenterades den av AH?

//Brute

Igår vi den här tiden skulle du ju ha det till att det skulle varit någon politisk konspiration som klippt bort sekvensen från matchen. Nu byter du totalt spår & hävdar att Hegerfors säger det då han är kommentator för en annan match. En fullständig helomvändning.

Det ska sägas att din nya teori är betydligt mer trovärdig. Dock, hade du haft någon som helst koll så hade du känt till att det då är Sverige-Brasilien 1994 som det rör sig om. Du är alltså helt säker på att du hört det men lyckas ändå inte hinta om vilken match det då bör vara.
Citera
2015-12-08, 20:19
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:

Kommenterades den av AH?

//Brute

Det var ju en kvartsfinal. Kvartsfinaler brukar inte spelas samtidigt.

Däremot bör väl Sverige-Brasilien (sista gruppspelsmatchen 1994) ha spelats samtidigt som Ryssland-Kamerun och det var ju en match där Kamerun åkte på duktigt med stryk. Tänkte att Sverige-Brasilien bör vara en match de flesta svenskar bör ha sett på den tiden och därför gick jag in på youtube för att kolla. Arne kommenterade, men det verkar inte som att något rapporteras från den parallella matchen.

Känns så onödigt att leta mer noggrant för jag vet att man inte kommer hitta något ändå. Jag har inga problem med att erkänna citatet som en myt.
Citera
2015-12-08, 20:24
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Igår vi den här tiden skulle du ju ha det till att det skulle varit någon politisk konspiration som klippt bort sekvensen från matchen. Nu byter du totalt spår & hävdar att Hegerfors säger det då han är kommentator för en annan match. En fullständig helomvändning.

Det ska sägas att din nya teori är betydligt mer trovärdig. Dock, hade du haft någon som helst koll så hade du känt till att det då är Sverige-Brasilien 1994 som det rör sig om. Du är alltså helt säker på att du hört det men lyckas ändå inte hinta om vilken match det då bör vara.

Jag har aldrig yppat något om min säkerhet att jag hört det. Och ingen har frågat mig heller.

Min tidigare syn på att allt för mycket som snuddar vid mörhyade till liknelse i det här landet skall censureras, oavsett historisk tidsanda det dokumeterar, även om det aldrig har varit meningen att vara rasistiskt. Ja, den inställningen har jag fortfarande.

Jag tillhör idag och tillhörde igår vid första inläggen, den skara som tror att det bevingade citatet har sagts i samband med matchsändning.
Är det spårlöst borta idag, så har det nog gått samma öde till mötes som allt annat som skall raderas för att spegla dagens kritvita teman, där inget mörkt eller brunt får användas eller yppas.

Jag tror även på att minnen kan spela spratt.
Det enklaste sättet tror jag är att vi alla har hört referatet av AH (eller kanske BH), men att vi har minnesbilden av att samtidigt ha sett de mörka deppiga bänkvärmarna. Men i själva verket har citatet varit så målande att vi tror oss ha sett det.

Därav min teori att det kan ha varit i en samtida match som sändes, där det sades som referat till annan, icke visad match.

Nej, jag har inte koll på fotbollsmatchers datum och statistik. Och förbannat stolt över det.

//Brute
Senast redigerad av Brute 2015-12-08 kl. 20:31.
Citera
2015-12-08, 20:28
Medlem
AnotherStrangers avatar
Citat:
Ja, tråden handlar om huruvida AH har sagt det eller ej. Så att du hänvisar till AH:s uttalande som bergfast sanning visar ju på att du ej läst tråden.
Du skrev "Mest troligt är att kolla match som gick samtidigt som Kam-Eng 1990 och kommenterades av AH" trots att AH kommenterade just Kam-Eng. Jag hänvisar inte alls till det som en bergfast sanning, eftersom det ju uppenbarligen inte är så. Men, han har trots allt själv påstått att det var i den matchen, vilket nu har motbevisats. Frågan är då om han sagt det överhuvudtaget? Jag lutar snarare åt Bosse Hansson, om det nu faktiskt sas.
Senast redigerad av AnotherStranger 2015-12-08 kl. 20:30.
Citera
2015-12-08, 20:28
Medlem
Kafferastens avatar
Jag har också svårt att förstå allas falska minnen? Hur i hela friden kan man minnas något som inte har hänt? Att alla nämner olika årtal, matcher, kommentatorer osv visar ju tydligt att här inte finns någonting att hämta. Arne själv minns inte att han sagt det, så skönt att man inte är ensam om att inte ha några falska minnen Men så var jag också vuxen 1990. Det kan ju spela in då säkert många i tråden var barn på den tiden.

Men sånt här gör ju att man får lite större förståelse för att man inte dömer så många som i efterhand anklagas för sexuella övergrepp mot någon som då var barn. Uppenbart kan det väl räcka med att man som ung hör talas om någon som blivit utsatt, för att i vuxen ålder minnas det som att man själv var offret? Det är ju precis lika skevt men efter detta inser man att det är fullt möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in