Citat:
Ursprungligen postat av
Stivali
Igår vi den här tiden skulle du ju ha det till att det skulle varit någon politisk konspiration som klippt bort sekvensen från matchen. Nu byter du totalt spår & hävdar att Hegerfors säger det då han är kommentator för en annan match. En fullständig helomvändning.
Det ska sägas att din nya teori är betydligt mer trovärdig. Dock, hade du haft någon som helst koll så hade du känt till att det då är Sverige-Brasilien 1994 som det rör sig om. Du är alltså helt säker på att du hört det men lyckas ändå inte hinta om vilken match det då bör vara.
Jag har aldrig yppat något om min säkerhet att jag hört det. Och ingen har frågat mig heller.
Min tidigare syn på att allt för mycket som snuddar vid mörhyade till liknelse i det här landet skall censureras, oavsett historisk tidsanda det dokumeterar, även om det aldrig har varit meningen att vara rasistiskt. Ja, den inställningen har jag fortfarande.
Jag tillhör idag och tillhörde igår vid första inläggen, den skara som tror att det bevingade citatet har sagts i samband med matchsändning.
Är det spårlöst borta idag, så har det nog gått samma öde till mötes som allt annat som skall raderas för att spegla dagens kritvita teman, där inget mörkt eller brunt får användas eller yppas.
Jag tror även på att minnen kan spela spratt.
Det enklaste sättet tror jag är att vi alla har hört referatet av AH (eller kanske BH), men att vi har minnesbilden av att samtidigt ha sett de mörka deppiga bänkvärmarna. Men i själva verket har citatet varit så målande att vi tror oss ha sett det.
Därav min teori att det kan ha varit i en samtida match som sändes, där det sades som referat till annan, icke visad match.
Nej, jag har inte koll på fotbollsmatchers datum och statistik. Och förbannat stolt över det.
//Brute