Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-01, 02:57
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Men hallå, hallå på dig.
Jag har följt tråden från start till slut och vet exakt vad Arne själv påstår och alla andra journalister påstår.
Jag har redan sett den där intervjun för flera timmar sedan eftersom den redan har länkats i tråden.

Men trots detta så påstår vissa källor att det var 94, vilket vissa flashbackare också anser. Medan andra källor anser att det är 90.
Fortfarande finns inga konkreta bevis, bara en senil gammal gubbe som på senare tid påstår att han sagt "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" 1990 under en match mellan England och Kamerun.
Men han säger också att hälften av alla hans citat antagligen är påhittade, och han själv verkar inte veta vilka.

Detta kända citat borde finnas överallt på internet, men ingen kan hitta det. Man pratar om citatet i tidningar och på TV, men ingen visar händelsen på film. Låter skumt?

Nej så aäger han inte alls. Han säger att hälften av citaten är påhittade men den om att det var mörkt på Kameruns avbytarbänk är sann. Den enda senila gubben här är du. Arne berättar vad som händer i en match 25 år senare och att det är Gary Linnicker som sätter dom och allt stämmer när jag kikar på matchen. England får två straffar, Gary sätter dom. men ändå envisas du med att han skullle vara senil? Nu får du banne mig ge dig.

Att andra mönniskor blandar ihop vm 90 med 94 efttersom 94 var viktigare ur svensk synvinkel är inte konstigt,
Citera
2015-12-01, 03:08
Medlem
Louise.de.Montaltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Jag bli mer och mer övertygad om att detta ALDRIG har yttrats av Arne Hegerfors. Fattar ni hur mycket folk bandade saker och ting 1990? ALLT skulle bandas. Hade Arne Hegerfors sagt något så klassiskt, humoristiskt, och uppseendeväckande som detta så hade folk GARANTERAT spelat in matchen i fråga. Så fort YouTube hade blivit ett fenomen hade det funnits där. Detta är kanske det mest kända sportkommentatorcitatet genom tiderna och ska enligt uppgift ha yttrats under en tid då folk bandade allt möjligt som gick på tv - inte minst VM-slutspelsmatcher!

Allt möjlig går att hitta på YouTube. Du kan hitta Sven Jerrings "japaner, japaner" från 19-jävla-36- men det går inte att hitta Hegerfors kommentar från 54 år senare? Det är totalt osannolikt.

Slutsats:

Detta är tyvärr en myt. En myt så populär att till och med Hegerfors själv börjat tro på den... Och jag bör tillägga att jag inte är konspiratoriskt lagd vanligtvis, men det finns INGET som tyder på att detta faktiskt sagts. Det är med stor sorg jag konstaterar detta, eftersom det är ett vansinnigt rolig citat som jag verkligen skulle vilja vara riktigt.

Fy fan! Kan det verkligen vara möjligt?! Har en hel befolkning gått på en myt?
Citera
2015-12-01, 03:09
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Nej så aäger han inte alls. Han säger att hälften av citaten är påhittade men den om att det var mörkt på Kameruns avbytarbänk är sann. Den enda senila gubben här är du. Arne berättar vad som händer i en match 25 år senare och att det är Gary Linnicker som sätter dom och allt stämmer när jag kikar på matchen. England får två straffar, Gary sätter dom. men ändå envisas du med att han skullle vara senil? Nu får du banne mig ge dig.

Att andra mönniskor blandar ihop vm 90 med 94 efttersom 94 var viktigare ur svensk synvinkel är inte konstigt,
Min poäng var att många av hans citat är påhittade, så varför skulle inte detta vara det?
Vad spelar det för roll om han visste vem som gjorde målet? Det kan han läsa i efterhand om han glömmer bort det.
Såklart att han kommer ihåg matchen, men han kommer inte ihåg detaljerna. Han visste till exempel inte om det var en kvart- eller semifinal.

Återigen, var är dina bevis? Det finns hur många citat av Arne som helst man kan hitta på nätet, förutom citatet "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk".
Arne säger själv att han inte lade märke till citatet, det var pressen som uppmärksammade det i efterhand.
Är det inte i alla fall lite troligt att Arne har fått höra detta år ut och år in så att det till slut har fastnat i skallen på honom?
70 år . . .

Tillägg:
Varför är alla källor så inkonsekventa?
Expressen påstår att det är 1994 (nedre delen av artikeln) --> länk
Nyheter24 påstår också att det är 1994 --> länk
Samtidigt påstår Arne att det är 1990.
Det finns heller inga bevis, varken filmer eller ljudfiler på att detta verkligen har hänt.

Jag säger som sagt inte att det är en omöjlighet att Arne faktiskt yttrade citatet under Kamerunmatchen, men så länge det inte finns några konkreta bevis eller säkra källor är det svårt för mig att tro på detta.
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-01 kl. 03:38.
Citera
2015-12-01, 03:15
Medlem
Gdanzigsks avatar
Varför finns det inga referenser till citatet före Lasse Anrells bok Sportgrodor (från 1996) eller hans Floskeltoppen i Aftonbladet om nu citatet är sant? Någon tidning borde väl ha nämnt det före honom?
Citera
2015-12-01, 03:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Har lite svårt att förstå din utgångspunkt. Den verkar vara att om det inte finns något klipp att se så har det sannolikt inte hänt.

Visst är det fullt möjligt att måga inklusive AH själv minns fel och påverkats av ett ständigt upprepande av det hela. Å andra sidan bör man komma ihåg talesättet "Absense of evidence is not evidence of absense.".

Att han faktiskt skulle sagt det som hävdas är inte på något sätt osannolikt. Sportkommentatorer pratar en väldig massa och rent statistiskt kommer dom ibland säga saker som är rätt roliga utan att dom hade den avsikten.

Sändningen finns arkiverad i Svensk mediadatabas: http://smdb.kb.se/catalog/id/001710658. Tyvärr är denna inte öppet tillgänglig. För att få tillgång till arkivet måste man ha ett godkänt forskningsprojekt av något slag.

Ok kära flashbackare. Hur får man ett forskningsprojekt "godkänt" för att få ut matchen från arkivet?
Citera
2015-12-01, 03:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gdanzigsk
Varför finns det inga referenser till citatet före Lasse Anrells bok Sportgrodor (från 1996) eller hans Floskeltoppen i Aftonbladet om nu citatet är sant? Någon tidning borde väl ha nämnt det före honom?
Precis. Svenska folket har blivit hjärntvättade helt enkelt.
Citera
2015-12-01, 03:26
Medlem
2mass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise.de.Montalte
Hursomhelst. Jag är nästan helt säker på att citatet är från 1994. Sen om det var från matchen mot Sverige eller matchen mot Ryssland är jag lite osäker på.

Jag är dock säker på att Bosse Hansson kommenterade både kamerun-sverige och kamerun-ryssland.

Det var från 1990 mellan kamerun och england. Det fanns ett klipp på youtube som jag såg typ 07-08 där han sa det. Man ser kameruns avbytarbänk rakt framifrån under ett par sekunder, denna sekvens är dock inte med i krönikan.
Knappast särskilt många som spelade in vm-matcher. Klart några gjorde det men det är naturligtvis oerhört många fler som spelade in filmer och avsnitt från tv-serier än fotbollsmatcher. ALLT skulle verkligen inte bandas som nån påstod.
otroligt är det faktiskt inte att det inte finns på youtube. Det finns förövrigt låtar från relativt välkända artister som inte går att hitta på youtube.
Citera
2015-12-01, 04:47
Medlem
Diamantfinnens avatar
Matchen var alltså England-Kamerun i VM 1990.

Jag såg själv matchen och minns fortfarande Arne Hegerfors citat, en typisk hegerforsare. Arne har alltid (i varje fall förr om åren) varit snabb i skallen och levererat klatschiga uttryck och ordvitsar. Att han sa detta det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk var helt i hans ordvitsstil.

Att Arne sa meningen exakt hundradelen efter han såg Kameruns avbytarbänk var just för att den såg väldigt mörk, svart ut (afrikaner) samt att Kamurunspelarna såg uppgivna och "körda" ut på något sätt. I alla fall uppfattade jag att Arne tänkte så när han sa "ser mörkt ut", dvs. ser dystert ut, ser dåligt ut, ser inte direkt ljust ut.

Citat:
Ursprungligen postat av VanVreeswijk
Verkar vara många bud på detta... Jag kan säga med säkerhet att det var VM 1994, då jag fortfarande har en VHS som heter något i stil med "Sveriges väg till brons". Där säger den gode Arne i matchen mot Kamerun, som för övrigt slutade 2-2, "Det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk.
Likt många i den här tråden har du fel om årtalet.

Citat:
Ursprungligen postat av Jensenbiffhus
Italien 1990. England blir utspelat av Kamerun och ska vinna när Kamerun skänker bort två straffar och Hegerfors kommenterar att Kameruns spelarbänk ser deppade ut. Troligen en felsägning för Hegerfors brukar inte bete sig som en skinnskalle på stereoider.
Nej, ingen felsägning. En signifikativ hegerforsare helt enkelt. På den tiden var det inte lika märkvärdigt som det skulle vara idag om någon sportkommentator uttryckte sig så.

Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Det var under England kamerun 1990 som sagt. Och det fanns ett klipp på youtube för några år sen. Måste varit nån som haft matchen inspelad på vhs som lade upp det då, vilket förklarar att det inte dykt upp igen. Är väl kanske inte så många som bandade den matchen. Citatet är inte med i vm-rkönikan 1990.
Citat:
Ursprungligen postat av 2mas
Knappast särskilt många som spelade in vm-matcher. Klart några gjorde det men det är naturligtvis oerhört många fler som spelade in filmer och avsnitt från tv-serier än fotbollsmatcher. ALLT skulle verkligen inte bandas som nån påstod.
Nja. Då 1990 använde de flesta (hade tillgång till) video. Väldigt många bandade matcherna från fotbolls-VM. Nästan alla jag kände på den tiden bandade matcher. Problemet tror jag är att åtskilliga kasserat videobanden med åren, eller att de ligger i någon källare, på någon vind etc. Säkerligen lär ett antal ha matchen från 1990 på VHS någonstans. Kanske också att många av de som har dessa 25 år gamla VHS-band inte läser Flashback eftersom de som bandade idag är från 40 år och en bit upp i åren (även om ganska många/ett antal 40-50-60-åringar också skriver på och läser Flashback). Känslan man får när man läser denna tråd är trots allt att det mest är 90-talister här, med tanke på hur fel folk minns (ja många var ju inte ens födda då matchen gick 1990) och sedan att det syns på det kackiga språket att det är ungt folk som hänger här.

Förhoppningsvis kan någon rota fram ett VHS-band från Kamerun-England-matchen 1990 och outa ett klipp här i tråden.
Citera
2015-12-01, 07:01
Medlem
Dofternas avatar
Detta är faen i mig årets gräv!
Citera
2015-12-01, 08:38
Medlem
BarryHeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Detta är faen i mig årets gräv!
Ingen har ju ens lyckats gräva fram matchen i fråga med svenskt kommentatorspår.
Citera
2015-12-01, 08:49
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarryHero
Ingen har ju ens lyckats gräva fram matchen i fråga med svenskt kommentatorspår.

Det säger en hel del. Tillsvidare har marken rämnat, inget är längre vad det varit tills du hittar klippet.
Citera
2015-12-01, 09:02
Medlem
Steff83s avatar
Fattar inte..Någon måste ju ha VM-krönikan från 1990? Den sändes för övrigt även 2002 som jag minns att jag spelade in..men har tyvärr tappat bort det.

Jag är helt säker på att det har sagts då. Mellan England och Kamerun. Så där behöver ni inte tveka. NEJ, DET ÄR INGEN MYT....Herregud..En sak var bara att det blev inte så väldigt uppmärksammat i media just då som blev senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in