Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-12-01, 01:52
  #121
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Nej, det är inte mellan Sverige och Kamerun 1994. Det är bara att kolla på matchen på Youtube så ser man att citatet aldrig ägde rum i den matchen.


Antagligen är det en myt. Vissa källor säger 1994, andra säger 1990. Det finns inga ljudfiler eller klipp på när Arne gjorde grodan, så man kan med säkerhet säga att citatet antagligen är påhittat.
Det är säkert inspirerat av Arnes kommentar till Kamerun i VM-krönikan 1982.

Men era dumknullade 90-talister... Han har sagt det för i hela helvete. Ska det vara så svårt att förstå? Bara för att det inte ligger ute på tuben idag så innebär det inte att det inte hänt.
Citera
2015-12-01, 02:00
  #122
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Men era dumknullade 90-talister... Han har sagt det för i hela helvete. Ska det vara så svårt att förstå? Bara för att det inte ligger ute på tuben idag så innebär det inte att det inte hänt.

Vem har sagt att det måste finnas på youtube? Men att det inte går att hitta någonstans samt att varken journalister eller fotbollsfans kan enas om när han sa det gör det ju lite tveksamt..Jag var inte tillräckligt gammal för att se VM 90 men såg däremot VM 94 och det mest klassiska Hegerfors sade som jag kan minnas var "Nu firar vi midsommar i Pontiac Silverdome!" Bevisa bara att han sagt det, skall det vara så svårt?

Här är beviset för mitt citat: http://www.svt.se/sport/fotboll/nu-f...ac-silverdome/
Citera
2015-12-01, 02:04
  #123
Medlem
boba fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Men era dumknullade 90-talister... Han har sagt det för i hela helvete. Ska det vara så svårt att förstå? Bara för att det inte ligger ute på tuben idag så innebär det inte att det inte hänt.
Det blir inte heller sant för att du hävdar att det är sant.
Citera
2015-12-01, 02:13
  #124
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boba fett
Det blir inte heller sant för att du hävdar att det är sant.

Blir det mer sant om Arne själv bekräftar att det är sant då?

17:44 in i klippet erkänner Arne att det är sant. Ungefär 16:33 börjar dom diskutera citatet. https://m.youtube.com/watch?v=RV0FMy1X-mc

Håll till godo. Diskussionen är död.
Citera
2015-12-01, 02:25
  #125
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Men era dumknullade 90-talister... Han har sagt det för i hela helvete. Ska det vara så svårt att förstå? Bara för att det inte ligger ute på tuben idag så innebär det inte att det inte hänt.
Jag såg både VM 90 och 94, så jag är ingen 90-talist.
Jag kommer inte ihåg att Arne har sagt detta, utan har hört talas om det på senare tid, detsamma verkar gälla Arne själv.

Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Blir det mer sant om Arne själv bekräftar att det är sant då?

17:44 in i klippet erkänner Arne att det är sant. Ungefär 16:33 börjar dom diskutera citatet. https://m.youtube.com/watch?v=RV0FMy1X-mc

Håll till godo. Diskussionen är död.
Nej, diskussionen är inte död.
Arne hade själv inte lagt märke till citatet i början, men på senare tid har journalister bankat in det i skallen på honom så att han själv verkar tro att det är sant.
De flesta av våra minnen är rekonstruerade eller lite annorlunda från vad som verkligen hände. Får man höra tillräckligt många gånger att man sagt någonting man egentligen inte har sagt så börjar man själv tro på det. Speciellt om man är 70 år.

Jag påstår inte att det är en omöjlighet att Arne faktiskt har yttrat de orden.
Men så länge det inte finns några bevis överhuvudtaget samt att ingen verkar veta vilket år eller i vilken match detta inträffade, så får jag anta att det är en myt tillsvidare.
__________________
Senast redigerad av Nivovic 2015-12-01 kl. 02:28.
Citera
2015-12-01, 02:26
  #126
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Blir det mer sant om Arne själv bekräftar att det är sant då?

17:44 in i klippet erkänner Arne att det är sant. Ungefär 16:33 börjar dom diskutera citatet. https://m.youtube.com/watch?v=RV0FMy1X-mc

Håll till godo. Diskussionen är död.

Alltså det är nog sant att han sagt det, tycker bara att det är intressant att det inte finns något om ett sånt klassiskt citat. Det får en att undra, sen förvånar det mig inte om Hegerfors skulle börja tro på något som han inte sagt.

Såg på VM-krönikan 1990 nu och tyvärr är det inte med där.
Citera
2015-12-01, 02:27
  #127
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Jag påstår inte att det är en omöjlighet att Arne faktiskt har yttrat de orden.
Men så länge det inte finns några bevis överhuvudtaget samt att ingen verkar veta vilket år eller i vilken match detta skedde, så får jag anta att det är en myt tillsvidare.

Precis, speciellt när hans andra citat egentligen finns att hitta någonstans.
Citera
2015-12-01, 02:29
  #128
Medlem
missmones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Blir det mer sant om Arne själv bekräftar att det är sant då?

17:44 in i klippet erkänner Arne att det är sant. Ungefär 16:33 börjar dom diskutera citatet. https://m.youtube.com/watch?v=RV0FMy1X-mc

Håll till godo. Diskussionen är död.

Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
Jag såg både VM 90 och 94, så jag är ingen 90-talist.
Jag kommer inte ihåg att Arne har sagt detta, utan har hört talas om det på senare tid, detsamma verkar gälla Arne själv.


Nej, diskussionen är inte död. Arne hade själv inte lagt märke till citatet i början, men på senare tid har journalister bankat in det i skallen på honom så att han själv verkar tro att det är sant.
De flesta av våra minnen är rekonstruerade eller lite annorlunda från vad som verkligen hände. Får man höra tillräckligt många gånger att man sagt någonting man egentligen inte har sagt så börjar man själv tro på det. Speciellt om man är 70 år.

Jag påstår inte att det är en omöjlighet att Arne faktiskt har yttrat de orden.
Men så länge det inte finns några bevis överhuvudtaget samt att ingen verkar veta vilket år eller i vilken match detta skedde, så får jag anta att det är en myt tillsvidare.

Men herregud.. Ska han åka hem till dig personligen och berätta om händelsen över en kopp kaffe? Du har ju inte ens bemödat dig med att titta på intervjun trots att jag satte upp tidsintervallet. Skygglappar och dumstruten på? Han berättar om händelsen och det var England-Kamerun Kamerun ledde men lyckas dra på sig två straffar som Gary Linniker sätter dit. Därmed tack och adjö Kamerun. "Ser mörkt ut på avbytarbänekn".
Citera
2015-12-01, 02:36
  #129
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Men herregud.. Ska han åka hem till dig personligen och berätta om händelsen över en kopp kaffe? Du har ju inte ens bemödat dig med att titta på intervjun trots att jag satte upp tidsintervallet. Skygglappar och dumstruten på? Han berättar om händelsen och det var England-Kamerun Kamerun ledde men lyckas dra på sig två straffar som Gary Linniker sätter dit. Därmed tack och adjö Kamerun. "Ser mörkt ut på avbytarbänekn".

Ja, han berättar ju ändå historien i detalj. Inget diffust "mm, ja jag vet ju inte riktigt vad jag sade där..hmm.."

Men fortfarande intressant.
Citera
2015-12-01, 02:42
  #130
Medlem
Nivovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av missmone
Men herregud.. Ska han åka hem till dig personligen och berätta om händelsen över en kopp kaffe? Du har ju inte ens bemödat dig med att titta på intervjun trots att jag satte upp tidsintervallet. Skygglappar och dumstruten på? Han berättar om händelsen och det var England-Kamerun Kamerun ledde men lyckas dra på sig två straffar som Gary Linniker sätter dit. Därmed tack och adjö Kamerun. "Ser mörkt ut på avbytarbänekn".
Men hallå, hallå på dig.
Jag har följt tråden från start till slut och vet exakt vad Arne själv påstår och alla andra journalister påstår.
Jag har redan sett den där intervjun för flera timmar sedan eftersom den redan har länkats i tråden.

Men trots detta så påstår vissa källor att det var 94, vilket vissa flashbackare också anser. Medan andra källor anser att det är 90.
Fortfarande finns inga konkreta bevis, bara en senil gammal gubbe som på senare tid påstår att han sagt "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk" 1990 under en match mellan England och Kamerun.
Men han säger också att hälften av alla hans citat antagligen är påhittade, och han själv verkar inte veta vilka.

Detta kända citat borde finnas överallt på internet, men ingen kan hitta det. Man pratar om citatet i tidningar och på TV, men ingen visar händelsen på film. Låter skumt?
Citera
2015-12-01, 02:45
  #131
Medlem
Louise.de.Montaltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vet inte om den historien är sann. Ska ha varit under VM 1966. Han kallade Eusebio för negern, men hans medarbetare i Stockholm ogillade det och försökte få honom att säga hans riktiga namn. Han kunde dock inte uppfatta vad de sa så de försökte bokstavera: Erik-Urban osv...varav Kock säger: de säger att han heter Erik Urban men det kan ju inte stämma.



Grejen var ju att Liverpoolspelarna kallade Barnes för "Digger" efter Digger Barnes i Dallas. Limpar uppfattade det som nigger. Snacka om att göra bort sig.

VA?! Nej, nej, nej. Som jag minns det, så var det CL som han kommenterade. Det var någon svart spelare i Real Madrid som han kallade för "negern" för att han inte kunde komma ihåg hans namn. Och spelaren utmärkte sig från de övriga Real Madrid-spelare genom sin hudfärg.
Citera
2015-12-01, 02:46
  #132
Medlem
Louise.de.Montaltes avatar
Hursomhelst. Jag är nästan helt säker på att citatet är från 1994. Sen om det var från matchen mot Sverige eller matchen mot Ryssland är jag lite osäker på.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback