2016-09-22, 07:52
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Hittade boken på Google Books. Men ser inga sidor på mobilen så svårt att hitta sidan 26. Någon som har dator kanske lyckas bättre.

https://books.google.se/books?id=bGr...42076)&f=false

Det var väl så långt Ducedo kom, och sade sen att man behöver ta sig till ett bibliotek för att titta i ett fysiskt exemplar av boken.
Senast redigerad av Clay Allison 2016-09-22 kl. 08:00.
Citera
2016-09-22, 09:43
Medlem
Neonights avatar
26. "Arne Hegerfors ordval blev för mycket" Expressen 27 April 2010

Edit: Skumt, jag hade texten uppe nyss och då låg referens nr 26 efter "det ser mörkt ut på..." citatet. Men artikel i expressen avhandlar inte alls det citatet och nu kan jag inte se sidan längre i boken. Va fan nyss hade jag tillgång till boken och nu står det att förhandsgranskningen inte visar den sidan.

Edit 2: Nu citerar jag från boken " ...remembered for his commentary during 1994 World Cup, when he infamously quipped, "Things look dark on Cameroon's bench" och sen står det referens 26. Tittar man sen på källhänsvisningen så anges artikeln i Expressen från 2010.
Senast redigerad av Neonight 2016-09-22 kl. 10:03.
Citera
2016-09-22, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neonight
26. "Arne Hegerfors ordval blev för mycket" Expressen 27 April 2010

Edit: Skumt, jag hade texten uppe nyss och då låg referens nr 26 efter "det ser mörkt ut på..." citatet. Men artikel i expressen avhandlar inte alls det citatet och nu kan jag inte se sidan längre i boken. Va fan nyss hade jag tillgång till boken och nu står det att förhandsgranskningen inte visar den sidan.

Edit 2: Nu citerar jag från boken " ...remembered for his commentary during 1994 World Cup, when he infamously quipped, "Things look dark on Cameroon's bench" och sen står det referens 26. Tittar man sen på källhänsvisningen så anges artikeln i Expressen från 2010.

Haha, vilken trött referens. När han skrev boken googlade han citatet och plockade säkert resultat 1 på Google Eller så letade han på riktigt efter någon form av primär- eller sekundärkälla från nära i tiden, utan riktig framgång...
Citera
2016-09-22, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Du behöver inte imitera honom, du kan höra honom säga det själv.
Japp har sett.
Det jag menade var att hitta nån lämplig match,välja ut en kort del av den och sen köra kommentator som Arne och sä'ga det tråden handlar om på lämpligt ställe.
Citera
2016-09-23, 08:11
Medlem
rainbowias avatar
Vad talar för att detta ej är en myt? Ja, faktiskt det där fenomenet med fabricerade minnen. Påhittade minnen. Denna tråd kontenta är trots allt att det är en myt och belägget för det är egentligen bara ett par användare som har gått igenom några matcher? Min poäng är att omvänt så påverkas man starkt av att läsa igenom tråden från att vara säker på Arnes kommentar till den totala motsatsen. Tankens kraft skall man inte underskatta. Så även här har det påhittade minnet fått sig en rejäl skjuts åt ett visst håll.
Citera
2016-09-23, 10:18
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Vad talar för att detta ej är en myt? Ja, faktiskt det där fenomenet med fabricerade minnen. Påhittade minnen. Denna tråd kontenta är trots allt att det är en myt och belägget för det är egentligen bara ett par användare som har gått igenom några matcher? Min poäng är att omvänt så påverkas man starkt av att läsa igenom tråden från att vara säker på Arnes kommentar till den totala motsatsen. Tankens kraft skall man inte underskatta. Så även här har det påhittade minnet fått sig en rejäl skjuts åt ett visst håll.

En avgörande sak i sammanhanget är ju att det inte finns några inspelningar bevarade av citatet. De klipp som postare i tråden har sett på Youtube är borta. 'Ett par användare gått igenom några matcher' säger du. Vilka fler matcher borde gås igenom menar du? Varför kan ingen hitta de påstådda artiklarna i tabloidpressen som påståtts följa dagarna efter att citatet fälldes?
Citera
2016-09-23, 10:26
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

En sak som talar mot är tex att 20 år styvt med internet inte gett en enda uppladdning eller visning av klippet.
Det är det tyngsta beviset.

Folk sparar sportminnen så innan helvete, min bror har tex 30 år gamla elitseriematcher på vhs i källaren, om det sagts så skulle det finnas ute.
Citera
2016-09-23, 17:04
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:

Det som mest talar för att det är en myt är att nästan samtliga minnen motbevisats hittills. Eller om vi ska vända på det, så har det inte kunnat gå att hitta bevis. När den här grejen var färsk i slutet av förra året kunde man läsa både i denna tråden och på aftonbladets kommentarfält att massor av matcher lades fram som förslag där citatet skulle ha yttrats. Alla dessa matcher har kollats igenom så jag skulle inte kalla det "några matcher". Och visst, i vissa fall är det bara några enstaka användare, men tror man att någon sitter och ljuger kan man ju bara kolla matchen själv och kontrollera det. Sedermera har ju folk lagt fram helt obskyra förslag på matcher där citatet kan ha förekommit, men dessa förslag förekom ju inte i början.

Vissa andra säger att de har sett på youtube, men det ligger ju inte uppe där. Är klippet borttaget? Då borde det väl finnas ett gäng döda länkar att hitta på nätet. Med tanke på hur mycket som delas på sidor och community så borde ju Sveriges mest kända sportcitat länkats på flashback. reddit, fragbite, hamsterpaj osv. Men det finns inget att hitta.

Fundera även på varför citatet aldrig spelas upp när det kommer upp medialt. Det är ju ofta de pratar om det, men aldrig visar det.
Senast redigerad av Ferry31 2016-09-23 kl. 17:06.
Citera
2016-09-23, 17:44
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
En avgörande sak i sammanhanget är ju att det inte finns några inspelningar bevarade av citatet. De klipp som postare i tråden har sett på Youtube är borta. 'Ett par användare gått igenom några matcher' säger du. Vilka fler matcher borde gås igenom menar du? Varför kan ingen hitta de påstådda artiklarna i tabloidpressen som påståtts följa dagarna efter att citatet fälldes?

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
En sak som talar mot är tex att 20 år styvt med internet inte gett en enda uppladdning eller visning av klippet.
Det är det tyngsta beviset.

Folk sparar sportminnen så innan helvete, min bror har tex 30 år gamla elitseriematcher på vhs i källaren, om det sagts så skulle det finnas ute.

Citat:
Ursprungligen postat av Ferry31
Det som mest talar för att det är en myt är att nästan samtliga minnen motbevisats hittills. Eller om vi ska vända på det, så har det inte kunnat gå att hitta bevis. När den här grejen var färsk i slutet av förra året kunde man läsa både i denna tråden och på aftonbladets kommentarfält att massor av matcher lades fram som förslag där citatet skulle ha yttrats. Alla dessa matcher har kollats igenom så jag skulle inte kalla det "några matcher". Och visst, i vissa fall är det bara några enstaka användare, men tror man att någon sitter och ljuger kan man ju bara kolla matchen själv och kontrollera det. Sedermera har ju folk lagt fram helt obskyra förslag på matcher där citatet kan ha förekommit, men dessa förslag förekom ju inte i början.

Vissa andra säger att de har sett på youtube, men det ligger ju inte uppe där. Är klippet borttaget? Då borde det väl finnas ett gäng döda länkar att hitta på nätet. Med tanke på hur mycket som delas på sidor och community så borde ju Sveriges mest kända sportcitat länkats på flashback. reddit, fragbite, hamsterpaj osv. Men det finns inget att hitta.

Fundera även på varför citatet aldrig spelas upp när det kommer upp medialt. Det är ju ofta de pratar om det, men aldrig visar det.

Jo, ingen tvekan om att det är en myt. Jag försökte bara vända på resonemanget. Ett helt folk har gått på myten pga av "vad man hört andra berätta och intalat sig själv att man själv minsann hörde det då det begav sig". Min poäng var alltså rent teoretisk. Att denna tråds innehåll har gått från en (trots allt) rejäl ovisshet till en visshet att det är en myt. Vad jag menar är att iom detta så är denna info ganska stor för tankens kraft. Ifrågandesättande rubbar sanningen (som den har gjort med Arnes citat) Ja, jag vet. Ganska långsökt
Citera
2016-09-23, 20:32
Medlem
Neonights avatar
Sen är det ju inte bara vanliga användare som sökt efter materialet med det mytiska citatet, journalister har även sökt efter det. Allt som sänds på tv och i radio lagras ju i någon form. Med rätt legitimation kan man ju gräva djupt i arkiven och hitta de mest obskyra tv-ögonblicken. Att plocka fram ett citat från en VM-match borde vara en baggis för en journalist eller liknande på SVT. Allt katalogiserar ju och är sökbart i stort sätt som jag förstår det.

Som tidigare nämn; ett citat av denna dignitet borde gå att finna väldigt enkelt om det verkligen har sagts. Sportögonblick, sportcitat och politiska tal borde ju vara väl dokumenterade. Kan jag tänka mig.

Däremot om någon klämde nåt i nåt panelprogram på 90-talet om ditten eller datten, det borde vara svårare att hitta än det här.
Citera
2016-10-10, 15:59
Medlem
Jag antar att denna tråd gått igenom landskampen mellan england och kamerun 1991?
Citera
2016-10-10, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CentroX
Jag antar att denna tråd gått igenom landskampen mellan england och kamerun 1991?

Jo, den matchen är redan avförd. Matchen visades inte i SVT.

http://www.11v11.com/matches/england...y-1991-242745/

https://smdb.kb.se/catalog/search?q=...3Atv&x=22&y=18

Sammanfattning av tråden:
(FB) Myten kring "det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk"
Senast redigerad av avec 2016-10-10 kl. 16:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in