2025-06-06, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Farfar var en nörd. RIP

Farmor också uppenbarligen, eftersom hon kollar på matchen 35 år senare.
Citera
2025-06-06, 11:06
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Är 25% säker på att du trollar/ljuger/roar.

Så det finns en chans att du tror mig ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Farmor också uppenbarligen, eftersom hon kollar på matchen 35 år senare.

Vet inte vad hon gör om dagarna men tydligen så kollar hon gamla vhs band.
Citera
2025-06-07, 16:09
Medlem
PimpleDicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jo, det har cirkulerat ett klipp där någon genererat en AI-röst som låter som Arne:

https://www.tiktok.com/@jetskigrabb1...05423938063648

Det är upplagt på tiktok januari 2024, men jag vet inte om det är ursprungspubliceringen. Det kan ha funnits på andra ställen tidigare.

Det är uppenbart fejk, man hör att det är en genererad röst och inte Arne på riktigt. Dessutom säger han "Kamerunien" och inte "Kamerun", så det var enkelt att avskriva det där.

Hur som helst, numera går det att göra betydligt bättre röster än så. Tids nog dyker det säkert upp ett sådant klipp också, som kan vara svårare att identifiera som AI. Frågan är hur det ska bemötas. Kanske vi helt enkelt får dra en gräns i tiden; klipp som "hittas" från 2025 och framåt måste per automatik underkännas oavsett hur äkta de upplevs? Endast om klippets ursprung kan bevisas ligga före detta år (eller kanske ännu tidigare, det måste vara före förekomsten av röst-AI av hög kvalitet), kan det godtas som bevis på att citatet sagts.

Det innebär i så fall att den där VHS-kassetten på vinden numera tyvärr tappat sitt värde.
Gissar på att det nu går att göra en trovärdig inspelning med AI, definitivt inom ett år i varje fall.
Citera
Igår, 09:44
Medlem
SamuraiBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PimpleDick
Gissar på att det nu går att göra en trovärdig inspelning med AI, definitivt inom ett år i varje fall.
Ja, jag tänkte på både fallet i sig men också på tråden, denna kommer leva vidare med samma gamla visa, nu med nya versen: "Här hittade jag!" - "Detta är Onkel Reinars gamla VHS band (konstigt nog med HD uppspelning) jag previs hitta, häääär!"

Var en riktigt spännande tråd i början men nu är det den där Tråds-Alzheimersen som härjar, startar om var tredje sida, vilkit i sig är ganska roligt så tycker inte man ska låsa tråden eller så.
Citera
Igår, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamuraiBenny
Ja, jag tänkte på både fallet i sig men också på tråden, denna kommer leva vidare med samma gamla visa, nu med nya versen: "Här hittade jag!" - "Detta är Onkel Reinars gamla VHS band (konstigt nog med HD uppspelning) jag previs hitta, häääär!"

Var en riktigt spännande tråd i början men nu är det den där Tråds-Alzheimersen som härjar, startar om var tredje sida, vilkit i sig är ganska roligt så tycker inte man ska låsa tråden eller så.

Jag håller med, tråden bör absolut inte låsas. Jag ser fram emot alla AI-konstruktioner där Arne yttrar citatet.

Det kommer att bli kul att se hur skickliga folk är och hur trovärdiga förfalskningar de kan få fram.

Men återigen, som jag skrev tidigare, inga filmklipp från och med nu (i princip, AI är ju tillräckligt bra) kan godtas som bevis. Alla filmklipp måste härröra från tiden före AI för att vara godtagbara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in