Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Nej det vore katastrof för EU om Ukraina inte skulle klara resan mot väst. Nu är det ju tack och lov en hypotetisk frågeställning eftersom det inte kommer att ske vilket ju bevisas av Ukrainas framsteg bara på några få år. Ryssland skulle kanske, men inte säkert, gynnas av ett havererar Ukraina. Redan nu spenderar enligt beräkningar Putin över 6 miljarder dollar på att undergräva den Ukrainska politiken, pengar Ryssland så väl skulle behöva på hemmaplan. Ukraina har ju omvärldens stöd så nu gäller för Kiev att fortsätta sitt reformarbete. Det har vi alla gott av.
Lucas, när ska poletten trilla ned? Ukraina är ett havererat projekt och västs politiker, som hjälpte till att starta eländet, är väl medvetna om det. Katastrofen är redan ett faktum och har nu storpolitiska konsekvenser i Europa - och kanske i USA.
Ingen gynnas av ett havererat Ukraina och allra minst det ukrainska folket, som nu kämpar med räkningar och en tankande ekonomi pga konstiga ekonomiska och politiska beslut i Kiev.
Ryssland gynnas inte av krisen i Ukraina. Ryssland höll i många år Ukraina ekonomiskt under armarna. Nu ser jag att det var ett misstag. Ryssland kom tillbaka när den ekonomiska krisen var uppenbar och Ukraina måste få samma chans. Sluta på att vänta på hjälp av andra, tämja oligarkerna och börja tänka pragmatiskt. Det kan ta 25 år att komma tillbaka, som slipsätaren i Odessa sade, men man måste ju börja någon gång.
Jag tror inte på ditt snack om VP. Azarov har inte ens lyckats bra med att få ihop en ukrainsk exilregering och VP har sagt några hårda ord om Yanukovich.
Du lyssnar för mycket på ukrainska medier. Sist hörde jag ett fantastiskt uttalande i Rada. Det påstås att Ryssland destabiliserar Vitryssland, en viktig rysk allierad. Sådana konstigheter har jag hört i nästan tre år. Sanningen är att vitryska extremister i ukrainsk tjänst återvänder med vapen i hand för att försöka störta Lukashenko. Vi får se om jag bryr mig och postar länken till artikeln. Detta konstiga Kiev tär på nerverna.
Lucas, om du vill Ukraina väl, så måste du börja med att se problemen och försöka lösa dem. Förnekelse bara sinkar läkedomsprocessen.