2017-03-02, 05:56
Medlem
Fejk!

Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
De outbildade kreaturen som är kvar i Ryssland

Ryssland har världens högsta andel högskoleutbildade. I åldersgruppen 25-64 år har 54% av ryssarna högskoleexamen. De ligger långt före t.ex. Sverige (39%), Tyskland (27%), eller Italien (17%).

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ion_attainment
2017-03-02, 07:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Fejk!

Ryssland har världens högsta andel högskoleutbildade. I åldersgruppen 25-64 år har 54% av ryssarna högskoleexamen. De ligger långt före t.ex. Sverige (39%), Tyskland (27%), eller Italien (17%).

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ion_attainment
Det hjälper inte när Putler slösar statens resurser på vapen och korruptionen är extrem.
2017-03-02, 07:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Lägg till detta att Ukrainas ekonomi och utbildningsväsende utvecklades starkt under Sovjet-tiden och till icke ringa del från Ryssland. Jag är dålig på att transkribera, men här sägs ungefär, "eta russki ockupant", jag är en rysk ockupant. Tryck på undertexter för engelsk översättning.

En annan kul grej är att den ukrainska kulturen påverkade Sovjet och även väst. Jag läste ukrainske Bulgakov i svensk översättning med samma glädje aom Stalin gjorde det på ryska. Han ringde upp Bulgakov och såg till att han publicerades. Mästaren och Margarita, ett storverk.

Annars har du rätt om den gemensamma kulturen. Polackerna identifierade sig som ryssar så sent som på 1500-talet. Det satte den katolska kyrkan stopp för. Det var likadant med den språkvetare, som konstruerade/strukturerade det ukrainska språket på 1920-talet. Han framhöll de kulturella banden, men det vill inte gatans parlament i Ukraina påminnas om. Jag tror det var 2015 jag postade en länk till en dokumentär om saken. Han gjorde ungefär vad de perser gjorde, som gav arabiskan struktur.

I am a Russian Occupier - Russian message to people who are calling them "Russian Occupiers"

https://www.youtube.com/watch?v=aEaw6ktxg-8
Polen -Litauen styrde över Vitryssland, delar av Ukraina så Ryssland och ryssar kan de knappast ha identifierat sig med. Ryssland fanns inte utan de var Moskoviter och Moskoviter var Polen-Litauens fiende.
2017-03-02, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Flera av de Antonovmodeller som idag byggs i Ryssland har som framgår av mitt inlägg sitt ursprung efter 1991 så där är det helt klart tal om nya licenser. Beträffande äldre typer som konstruerades lite varstans redan från början så kan jag tänka mig att man hittade på några slags ad-hoc-licenser efter unionskollapsen (eller helt enkelt såg det som fritt fram för de med grejor) eftersom allt produktionsmaskineri och etablerade lokala leverantörskedjor redan fanns utspritt över halva Sovjetunionen (och även i övriga WP).

Det där med immaterialrätt m.m. blev rätt klurigt när planekonomin och allt det statliga började luckras upp och man skulle komma på vem som ägde rättigheterna till vad och så vidare. Jag är inte överdrivet insatt i hur de gick till väga, men ett kul exempel är rättigheterna till spelet Tetris som Nintendo ville lägga beslag på under 1980-talet. En riktig krånglig härva.

Under sovjettiden så flyttades byråer och fabriker runt lite hur som helst pga. logistiska och övergripande militär/ekonomistrategiska skäl, dessutom byggde fabrikerna sällan flygplan från en enda byrå utan det var lite blandat.

En typisk sovjetisk flygplansfabrik hette ju något i stil med "flygplansfabrik nummer 17 namngiven efter Tjkalov" och kunde tillverka lite Antonov, lite Iljusjin, lite Tupolev och så vidare. Hela kalaset var ju statsägt och någon marknadsmässig konkurrens eller liknande existerande inte utan allt avgjordes i Moskva, så man blandade rätt friskt på den tiden.

Ok, krångligt värre alltså.
Jag antar att det råder en sorts konkurrens nu istället med den ny a Suhoi som ska vara bättre än Antonov o.s.v.?
2017-03-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Anatonov 178 byggs i serieproduktion, de första skall levereras 2018, 30 st finns som preorder från UAE.

Hmm... var det inte Saudi Arabien som har beställt 30 AN-178? U.A.E känns ju lite för små för så många plan, men jag kan ha fel.
2017-03-02, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Hmm... var det inte Saudi Arabien som har beställt 30 AN-178? U.A.E känns ju lite för små för så många plan, men jag kan ha fel.
UAE har inte beställt någonting. De enda påskrivna kontrakt som finns är med Irak och Azerbajdzjan, sedan finns det avsiktsförklaringar med Kina och Saudiarabien. Avsiktsförklaringar brukar väl ha en 50-50 chans att leda till kontrakt.

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90...B0.D0.B7.D1.8B
2017-03-02, 12:05
Medlem
Citat:
UAE har inte beställt någonting. De enda påskrivna kontrakt som finns är med Irak och Azerbajdzjan, sedan finns det avsiktsförklaringar med Kina och Saudiarabien. Avsiktsförklaringar brukar väl ha en 50-50 chans att leda till kontrakt.

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%90...B0.D0.B7.D1.8B

Ja där ser man. Jag misstänkte det. U.A.E känns som sagt lite för små för 30 plan.
Och Saudi har väl också ett stort samarbete med USA, det måste väl finnas motsvarande plan att få tag därifrån? Saudi borde väl ha råd med amerikanska plan? Om man nu inte väljer ukrainska i syfte att stödja Antonov? Men det låter orimligt.
2017-03-02, 12:20
Medlem
Citat:
Och Saudi har väl också ett stort samarbete med USA, det måste väl finnas motsvarande plan att få tag därifrån? Saudi borde väl ha råd med amerikanska plan? Om man nu inte väljer ukrainska i syfte att stödja Antonov? Men det låter orimligt.
Varför skulle det vara orimligt? Det har väl fått i uppdrag av Washington att göra stödköp för att smörja de ukrainska oligarkerna.
2017-03-02, 12:34
Medlem
Citat:
Avsiktsförklaringar brukar väl ha en 50-50 chans att leda till kontrakt.

Ungefär som den kinesiska gasdealen* eller dussinet andra LOIs som Ryssland moralboostat med under recessionen...

*kinas årliga ökning av gaskonsumtion är nere på cirka 5 %, relativt de senaste decenniets 15-20 % per år... go figure.
2017-03-02, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RaffaTheMovie
Ungefär som den kinesiska gasdealen* eller dussinet andra LOIs som Ryssland moralboostat med under recessionen...
Visst, men det löser sig nog skall du se. Visste du förresten att Ryssland har världens 3:e största positiva bytesbalans? (Efter Kina och Tyskland).

https://www.statista.com/statistics/...trade-surplus/
2017-03-02, 15:05
Medlem
Citat:
Varför skulle det vara orimligt? Det har väl fått i uppdrag av Washington att göra stödköp för att smörja de ukrainska oligarkerna.

Jo, fast när det gäller militära transportplan? Vill man inte ha det bästa och det som passar övrig materiel? Saudi känns ju hårt knutet mot USA och amerikansk militär...
Att de stödköper andra varor och pumpar in pengar på annat sätt borde vara mer rimligt, men vem vet AN-178 kanske blir en del av Natoländernas flygplansflotta i framtiden.
2017-03-02, 15:45
Medlem
Citat:
Jo, fast när det gäller militära transportplan? Vill man inte ha det bästa och det som passar övrig materiel?
Saudierna har så mycket vapen att det inte spelar någon roll. Det är ju världens mest beväpnade nation. Saudierna lägger 14% av BNP på vapen och deras totala utgifter är större än Rysslands. De har ju så mycket vapen att de nu måste terrorbomba Jemen för att göra av med lite av lagren, så att de kan fylla på med nya inköp...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in