2017-01-29, 22:13
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Kolla folkräkningarna.

1926: 80,0% ukrainare
2001: 77,5% ukrainare

En minskning med 2,5 procentenheter, således. Det låter ju inte som någon invasion direkt.

Givetvis flyttade ryssar både till och från Ukraina under de 70 åren Sovjetunionen fanns. Liksom massor av ukrainare flyttade både till och från Ryssland.

Census year Total population
of Ukraine Russians %
1922 29,018,187 2,677,166 9.2%
1939 30,946,218 4,175,299 13.4%
1959 41,869,046 7,090,813 16.9%
1970 47,126,517 9,126,331 19.3%
1979 49,609,333 10,471,602 21.1%
1989 51,452,034 11,355,582 22.1%

Här ser man ganska tydligt att det har funnits en viss inflyttning...
https://en.wikipedia.org/wiki/Russians_in_Ukraine
2017-01-30, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleHelge
Census year Total population
of Ukraine Russians %
1922 29,018,187 2,677,166 9.2%
1939 30,946,218 4,175,299 13.4%
1959 41,869,046 7,090,813 16.9%
1970 47,126,517 9,126,331 19.3%
1979 49,609,333 10,471,602 21.1%
1989 51,452,034 11,355,582 22.1%

Här ser man ganska tydligt att det har funnits en viss inflyttning...
https://en.wikipedia.org/wiki/Russians_in_Ukraine
Du pratade om "7-10 miljoner". Jämför år 1926 (jag tror "1922" i din länk var en felskrivning) med 1989 så ser du en ökning på ca 8,5 miljoner. Men detta är alltså på 67 år och beror givetvis i första hand på att folk får barn och förökar sig. Under samma period ökade ju antalet ukrainare från 23 miljoner till 37 miljoner - en ökning med 60%. Antar vi samma takt av naturlig befolkningstillväxt för den ryska delen av befolkningen så skulle de ha ökat från 2,7 till 4,3 miljoner. Eftersom de i själva verket ökade med 8,5 miljoner så torde inflyttningen totalt sett under en period av nära 70 år uppgå till cirka 4 miljoner. Inte särskilt mycket för ett så stort land som Ukraina.

En ytterligare sak att tänka på är att folkräkningen 1926 inte kan ha inkluderat Krim. Så från 1989 års siffra på 11,4 miljoner borde vi för jämförelsens skulle dra bort de 1,6 miljoner ryssar som då bodde på Krim. Total nettoinflyttning av ryssar till Ukraina (under loppet av 67 år) blir då cirka 4,3-1,6 = 2,7 miljoner. Med tanke på att Ukraina 1989 hade totalt 51 mljoner invånare talar vi alltså om runt 5% av totalbefolkningen.

Ukraina har alltså under hela den tidsperiod vi pratar om, och fram till idag, haft en mycket stabil majoritet av etniskt ukrainsk befolkning.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2017-01-30 kl. 07:08.
2017-01-30, 08:38
Medlem
Citat:
En ganska bra analys tycker jag att du gör. Jag skulle dock vilja lägga till att det finns ytterliggare ett perspektiv och det är de tr olika nivåerna av språk som t.ex. Indien använder sig av.

Du har den lokala nivån, det du talar i din stad, region eller land. I detta fallet ukrainska.

Sedan har du region språket, som binder samman olika delar till en större del sär det oftast är ett större språk som liknar de lokala så att det är lätt att plocka upp det. I detta fallat ryska.

Och sedan har du det globala språket, engelska.

För Sveriges del är det ju Svenska/Engelska/Engelska, och det gör det att svenskarna glömmer bort eller inte riktigt förstår mitten nivån.

Intressant tanke med tre nivåer, det har jag inte tänkt på tidigare.
2017-01-30, 09:13
Bannlyst
Citat:
Du pratade om "7-10 miljoner". Jämför år 1926 (jag tror "1922" i din länk var en felskrivning) med 1989 så ser du en ökning på ca 8,5 miljoner. Men detta är alltså på 67 år och beror givetvis i första hand på att folk får barn och förökar sig. Under samma period ökade ju antalet ukrainare från 23 miljoner till 37 miljoner - en ökning med 60%. Antar vi samma takt av naturlig befolkningstillväxt för den ryska delen av befolkningen så skulle de ha ökat från 2,7 till 4,3 miljoner. Eftersom de i själva verket ökade med 8,5 miljoner så torde inflyttningen totalt sett under en period av nära 70 år uppgå till cirka 4 miljoner. Inte särskilt mycket för ett så stort land som Ukraina.

En ytterligare sak att tänka på är att folkräkningen 1926 inte kan ha inkluderat Krim. Så från 1989 års siffra på 11,4 miljoner borde vi för jämförelsens skulle dra bort de 1,6 miljoner ryssar som då bodde på Krim. Total nettoinflyttning av ryssar till Ukraina (under loppet av 67 år) blir då cirka 4,3-1,6 = 2,7 miljoner. Med tanke på att Ukraina 1989 hade totalt 51 mljoner invånare talar vi alltså om runt 5% av totalbefolkningen.

Ukraina har alltså under hela den tidsperiod vi pratar om, och fram till idag, haft en mycket stabil majoritet av etniskt ukrainsk befolkning.

Du har förstås helt rätt, jag har redan påpekat samma sak, men du vet hur det är när motparten är ohjälpligt faktaresistent.

Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Löjligt. Kalla andra för idiot samtidigt som man själv är spridare av obegåvad rysk skitpropaganda. I början på 1900-alet var det för det mesta etniska ukrainare som bodde i Östra Ukraina. Även långt utanför nuvarande Ukrainas gränser, t ex i Kubanområdet. Gorbatchovs mamma kunde ukrainska, han kommer därifrån. Efter att sovjetskitstövlar genomförde Golodomor, bl a men hjälp av ryska "arbetarbröder" som rekryterades på fabriker i Ryssland, blev många byar och städer i Östra Ukraina tomma på folk och då kom dessa "rysktalande" lågintellektuella människor som skulle skitgöra i kolkhos och i gruvor. Det är deras lika obegåvade ättlingar som ställer till i Donbass idag med terror och förstörelse på order fr Moskva.
En av kartor som visar var etniska ukrainare fanns i majoritet:

https://upload.wikimedia.org/wikiped...?1485703520004

OlleHelges och dina tappra försök att jämföra siffror från 1897 och idag är ovetenskapliga på så många plan. Hur definierade man en ukrainare 1897? Jo, som ceph redan skrivit så gjorde man en bedömning utifrån personens dialekt och släktskap. Det är därför som din Ukrokarta visar att man tydligen talar ukrainska hela vägen bort till Svarta havet. Jag förmodar att Gorbatjov p.g.a. sin Stavropoldialekt och ukrainska mamma själv hade löpt stor risk att klassas som ukrainare i 1897 års folkräkning trots att karln absolut inte talar ukrainska och aldrig på något vis identifierat sig själv som annat än ryss.
2017-01-30, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Jag förmodar att Gorbatjov p.g.a. sin Stavropoldialekt och ukrainska mamma själv hade löpt stor risk att klassas som ukrainare i 1897 års folkräkning trots att karln absolut inte talar ukrainska och aldrig på något vis identifierat sig själv som annat än ryss.
Chrustjov, Brezjnev, Gorbatjov - egentligen ukrainare hela bunten.
2017-01-30, 09:39
Bannlyst
Om jag hade varit etnolog och fått göra en statistisk undersökning i Ukraina så hade jag delat upp befolkningen så här:
  • Homo sovieticus 30%: Personer av ukrainsk, rysk och/eller annan härkomst som egentligen skiter helt i sin etniska tillhörighet och i huvudsak talar ryska: 30%. Exempel: Arsen Avakov eller för all del Viktor Janukovitj
  • Ukrotroll 25% (varav 80% har ukrainska och 20% ryska som modersmål). Exempel: Oleh Ljasjko, Andrij Parubij.
  • "Ändamålet helgar medlen"-ukrainare 25% (varav 60% har ukrainska och 40% ryska som modersmål) Exempel: Petra Porosjenko, Julia Tymosjenko
  • Ryssländare 10%: Personer av blandad etnisk härkomst som identifierar sig med den ryska nationen: 10%. Exempel: Hela gänget i DNR/LNR
  • Övriga 10%. (judar, kaukasier osv., huvudsakligen med ryska som modersmål men som identifierar sig med den egna folkgruppen): 10%. Exempel: Saakasjvili, Kolomoiskij
2017-01-30, 10:27
Medlem
En välformulerad kort (och något förenklad) sammanfattning av Ukrainas existensiella dilemma:

Citat:
The conflict in Ukraine is a conflict among indigenous communities that have very different ideas of what it means to be Ukrainian. It is a war over Ukrainian identity.

For the Westernmost regions (Galicia), being Ukrainian means suppressing Russian culture so that Ukrainian culture can thrive in its stead. Here, creating a Ukraine that is antithetical to Russia is commonly referred to as making a “civilizational choice” in favor of Europe.

For the eight Russophone regions of eastern and southern Ukraine (which I call the Other Ukraine), being Ukrainian means being a distinct nation that is still very close to Russia. These Ukrainians do not wish to join Russia, but neither do they wish to be forced to forsake Russian culture in order to be considered loyal Ukrainians. They do not accept the idea that there is any civilizational choice to make, but if forced to choose between a Ukraine in NATO or the EU and a Ukraine in alliance with Russia, they prefer Russia by a 2:1 margin.

At its core, therefore, this conflict is about whether Ukraine should be a monocultural or pluricultural nation, and peace is unlikely until Ukrainian politics are brought into conformity with the country’s cultural reality.
http://nationalinterest.org/feature/...identity-11782

Detta dilemma vore lösbart med fredliga medel om det inte vore för att USA och EU lagt sig i, och gjort så helt utan förståelse eller hänsyn till det ukrainska identitetsdilemmat, och genom att helt förbehållslöst ställa sig på den monokulturella partens sida. De gör detta för att de projicerar sina egna monokulturella nationella identiteter på ukrainarna, och därmed alienerar en stor del av folket.
2017-01-30, 10:40
Bannlyst
Citat:
En välformulerad kort (och något förenklad) sammanfattning av Ukrainas existensiella dilemma:

http://nationalinterest.org/feature/...identity-11782

Detta dilemma vore lösbart med fredliga medel om det inte vore för att USA och EU lagt sig i, och gjort så helt utan förståelse eller hänsyn till det ukrainska identitetsdilemmat, och genom att helt förbehållslöst ställa sig på den monokulturella partens sida. De gör detta för att de projicerar sina egna monokulturella nationella identiteter på ukrainarna, och därmed alienerar en stor del av folket.

Jag håller med om USA:s och EU:s skuld, men man kan inte friskriva ukrainarna själva från ansvar. De har konsekvent valt kriminella politiker i 100% demokratiska val. Man sår vad man skördar. Det som oroar mig mest är att politiken i Europa och världen börjar likna den i Ukraina. Vi har korrupta politiker styrda av utländska makter och lokala oligarker, media som kastat all etik överbord för att jobba som PR-agenter för sina ägares särintressen och inte minst det som i USA kallas astroturfing, alltså falska gräsrotsrörelser som sponsras och styrs av oligarker. Ukrainarna har ingen aning längre om vad som är sanning och lögn, och vi är tyvärr på väg åt samma håll här i Väst. Ävråpa, tsä Ukraina.
2017-01-30, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Jag håller med om USA:s och EU:s skuld, men man kan inte friskriva ukrainarna själva från ansvar. De har konsekvent valt kriminella politiker i 100% demokratiska val. Man sår vad man skördar. Det som oroar mig mest är att politiken i Europa och världen börjar likna den i Ukraina. Vi har korrupta politiker styrda av utländska makter och lokala oligarker, media som kastat all etik överbord för att jobba som PR-agenter för sina ägares särintressen och inte minst det som i USA kallas astroturfing, alltså falska gräsrotsrörelser som sponsras och styrs av oligarker. Ukrainarna har ingen aning längre om vad som är sanning och lögn, och vi är tyvärr på väg åt samma håll här i Väst. Ävråpa, tsä Ukraina.
Ja, fast jag tror ändå det är en tillnyktring på gång i väst, nu när PK-eliten sparkas ut i land efter land. Det löser inte alla problem i en hanvändning, men förhoppningsvis innebär det i alla fall att botten är nådd.

Apropå val så stödjer nu inte ens en tiondel av väljarna (9,2%) Porosjenkos "parti" inför nästa parlamentsval.

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinio...election,_2019
2017-01-30, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ja, fast jag tror ändå det är en tillnyktring på gång i väst, nu när PK-eliten sparkas ut i land efter land. Det löser inte alla problem i en hanvändning, men förhoppningsvis innebär det i alla fall att botten är nådd.

Apropå val så stödjer nu inte ens en tiondel av väljarna (9,2%) Porosjenkos "parti" inför nästa parlamentsval.

https://en.wikipedia.org/wiki/Opinio...election,_2019

Mmm... Hälften av väljarna vill inte svara på frågor, och jag ser ingen jättestor förändring i opinionen.Och det är mer än två år kvar till nästa val. Jag skulle inte ligga sömnlös om jag vore Porosjenko. Du ser väl att huvudmotståndaren är Tymosjenko? Hon och Porosjenko är ju två sidor av samma mynt. Tror inte du ska hoppas på något annat än fortsatt oligarkvälde i Ukraina.
2017-01-30, 12:49
Medlem
OlleHelges avatar
Citat:
...

Russification was first formulated in 1770 by Uvarov. He defined three areas of Russification – autocracy, orthodoxy and ‘Russian-ness’.
http://www.historylearningsite.co.uk...russification/

Att Ryssland försöker att ryssifiera sina grannar (eller vad man nu säger på svenska), kan väl knappast vara nytt? Att man flyttat in ryssar till de ukrainska städerna kan inte heller vara något nytt.

Kreml (de styrande i Moskva) använder där kyrkan, språket, "top-styrning" och säger att det är en del av ryskakulturen, etc etc.
2017-01-30, 13:00
Bannlyst
Citat:
Russification was first formulated in 1770 by Uvarov. He defined three areas of Russification – autocracy, orthodoxy and ‘Russian-ness’.
http://www.historylearningsite.co.uk...russification/

Att Ryssland försöker att ryssifiera sina grannar (eller vad man nu säger på svenska), kan väl knappast vara nytt? Att man flyttat in ryssar till de ukrainska städerna kan inte heller vara något nytt.

Kreml (de styrande i Moskva) använder där kyrkan, språket, "top-styrning" och säger att det är en del av ryskakulturen, etc etc.

Sluta svamla. Tankarna om russifiering fanns på 1800-talet (även Sverige tvingade ju tornedalsfinnar att tala svenska). Från 1917 och framåt var trenden den motsatta, "korenizatsija" - man tvingade rysktalade personer att "övergå" till ukrainsk nationalitet och språk. Fall nu på knä för Lenin och hans bolsjeviker som kämpade så hårt för att Ukrainas gränser skulle expandera in på ryska områden och att människorna där och i traditionellt ryskspråkiga Kiev skulle börja tala ukrainska istället

Din statistik om påstådd rysk massinvandring till de ukrainska städerna har redan skjutits sönder till schweizerost.

I ortodoxa kyrkan hålls liturgin på kyrkoslaviska. Ge dig för fan, du har ingen sakkunskap.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in