Citat:
Ursprungligen postat av
tverskoy
Du missar en jätteviktig och uppenbar bit. Ukrainska folket har inga pengar att betala hyran med. Banker blir bankrupta, människor förlorar alla sina besparingar. Det saknas jobb. Det är en akut katastfoläge i Ukraina nu. Ett RIKTIG revoluitonsläge där människor inte har något att förlora. Den kommande maidan kommer inte vara en maidan utan det blir ett blodbad, kaos, folk kommer att rasa och förstöra allt och alla, ukraina kommer att upphöra att existera. Jag tror att Saakashvilli räknar med att han kan sädla vågen och köra den i hans riktning och försöka sno en fett bit av ukraina.
Det är inget nytt att ukrainarna inte har pengar att betala hyra, el osv.. Så har det alltid varit och om priserna höjs så kommer de bara att sluta betala. Vad ska hyresvärdarna göra, slänga ut hyresgästerna? Kommer inte att hända. Det lilla jag vet om hyreslagen i Ukraina är att hyresgäster (särskilt familjer och andra utsatta grupper) har ett ganska starkt legalt skydd, så jag tvivlar på att man ens har rätt att avhysa så många människor det skulle röra sig om. Och vad skulle det tjäna till? Det finns ju ingen annan hyresgäst som kan flytta in, tvärtom så lämnar ju befolkningen landet!
Elektricitetssektorn styrs av den ukrainska staten och där gäller samma sak - folk kommer att sluta betala men elen kommer inte att stängas av eftersom politikerna har självbevarelsedrift. Så har vi bankerna, ja de är konkursmässiga, men EU/IMF kommer inte att låta dem gå under och ukrainarna är ändå så fattiga att de flesta av dem inte har några besparingar, så varför skulle de ens bry sig om Kolomojskij får stänga ner Privatbank. Allt kokar ner till en och samma sak: Västs nödhjälp, bidrag och lån. Så länge Väst håller pengakranen öppen så är det fattigdom as usual, inget revolutionsläge.
Det är inte så att ukrainarna bara vaknar en vacker dag och är så där extra pissed off att de som kollektiv där och då bestämmer sig för att packa ryggsäcken med salo och horylka och gå till Maidantorget. Det ukrainska folket är tyvärr en godhjärtad men tyvärr fruktansvärt auktoritetstrogen och naiv skock fårskallar som endast gör uppror om och när de får en given signal av personerna som manipulerar dem.
Revolutionsläge blir det när inte bara en utan
flera av nedanstående faktorer finns på plats:
- EU och USA bestämmer sig för att sluta sponsra bidragshjonet Ukraina helt och hållet, vilket skulle leda till det ekonomiska kaos som Tverskoy beskriver. Vidare föreställer jag mig att Väst skulle börja investera ordentliga pengar i propagandaorganisationer som stöder en ny revolution. Vi pratar om att sådana som Hromadske TV (finansierat av bl.a. Holland) och RFE/RL (sponsrat av CIA) skulle börja driva krav på regeringsskifte och uppmana folk att samlas på Maidan. Det skulle de förstås endast gör om EU och USA helt tar sin hand ifrån Porosjenko och att Väst är beredda att göra en all-in i Ukraina med risken att resultatet blir ett helt annat än de hoppas och tror. Jag ser inga tecken på att så skulle vara fallet.
- Oligarkerna är beredda att sätta in saftig finansiering (gissa vem som sponsrade tälten och soppköken på Maidan?) samt sina beväpnade stormtrupper och huliganer. Parallellt med det kan jag tänka mig att oligarkernas fabrikschefer på uppdrag av ägaren ger personalen ledigt för att gå och demonstrera och/eller att arbetarna mer eller mindre beordras och får betalt av arbetsgivaren / oligarken för att gå till Maidan och skrika slagord. Återigen ser jag inga sådana tecken alls. Porosjenko känner till risken oerhört väl och arbetar non-stop för att ge varje oligark tillräckligt mycket utrymme vid köttgrytorna.
- Ukrainare i exil, speciellt i Kanada, är beredd att kasta in pengar och propaganda i sociala medier som t.ex. Euromaidan Press. Här bör man tänka på att diasporan ofta är ättlingar till protofascisterna i OUN/UPA och de ser inte så positivt på att att en svartmuskig georgier i form av Saakasjvili tar över deras gamla hemland. Exilukrainarna har ju negativa erfarenheter av andra auktoritära georgiska ledare som tagit dem i herrans tukt och förmaning

- Ukraina hittar sin egen Atatürk eller Pinochet som lyckas skaka landet ur sin korrupta Törnrosasömn och sätta igång en militärkupp. Det finns ett enormt missnöje i armén efter fiaskot i Donetsk men återigen så har Porosjenko tänkt på hur militären ska hanteras och spenderar enorm tid på att övervaka och rensa ut i leden. Och till skillnad från Turkiet eller Sydamerika så är (enligt min bedömning) den ukrainska armén fortfarande helt hopplös och korrupt. Den enda organisation som jag tror skulle kunna hitta på något är SBU. Det skulle vara en fascinerande parallell till Ryssland, som var djupt nere i skiten 1999 när en viss f.d. underrättelseofficer vid namn Putin tog över landet.
Sedan tror jag inte alls på att Ukraina skulle brytas i olika delar. Det finns inget att tjäna ekonomiskt på det, tvärtom visar exemplet DNR/LNR att precis alla, t.o.m. en person som Saakashvili, skulle förlora på en sådan utveckling. Vidare så ska man inte underskatta nationalismen i Ukraina. Med alla dysfunktionaliteter så anser ändå 80-90% av befolkningen att de är ett enda folk - ukrainare. Det finns större stöd att bilda republiken Jämtland i Sverige än det finns att t.ex. bryta ut en ekonomiskt stark ort som Odessa från resten av Ukraina.