Citat:
Nu vänder du och vrider på mina ord som vanligt.Jaha. Nu säger du att off shore är ok. Fiffel. Du är husbondens röst, husbonden i Kiev, Birgerkungen. Förstår du inte att domstolsväsendet är instabilt för att oligark-maffian vill ha det så?
Västeuropa och Ryssland har också problem med off shore, förstås. Stäng ned eländet.
Västeuropa och Ryssland har också problem med off shore, förstås. Stäng ned eländet.
Jag skrev att tills domstolsväsendet är stabilt i Ukraina så förstår jag verkligen att man sysslar med offshore, tex fanns problem länge att få tillbaka inbetald moms från staten. Rättssäkerheten saknades. Som sagt Azarov innan PM, var Skatteminister med bakgrund i beskyddarmaffia (och kommunistpartiet). Denne fick betalt portföljer med sedelbuntar under bordet av utpressade företag. Tryggt med offshore då.
De två starkaste faktorerna bakom korruption och oligarki i Ukraina: Det proryska Kommunistpartiet och ryska Gazprom vars gaspengar berikat Firtash, Achmetov och Kolomoisky. Dessa är inga drivkrafter längre, därför har man hopp om framtiden.
Yanukovych ödelade staten, den kan bara byggas upp stegvis. I ett första läge kan bara Poroshenko (rik framförallt på sin verksamhet) mfl vänner utmana de värsta oligarkerna. Det är tydligt att banditerna inte gillade att Lutsenko fick sitt jobb. Denne kommer inte från ingenstans. Han kunde haft högre politisk profil, som en partiledare. Har varit inrikesminister under Tymoshenko, dvs polisiär/underrättelse bakgrund. Stegvis förändringar - i ett nästa steg efter ett nyval, kan reformvänner ta över. Poroshenko har till skillnad från Yanukovych aldrig varit antidemokrat. Liberal men demokrat.
I Ryssland är det en helt annan fråga, Putin klanen äger domstolarna fullt ut. Och för några år sedan började Ryssland mörka sin statistik kring sina utländska foreign direct investments. Att inga pengar flödar in i Ryssland är förstås uppenbart. Men både Putinklanen liksom Firtash och Achmetov (tom kommunistledaren Symonenko) har på klassiskt oligarkvis tex massa pengar i UK med offshore öar, Nederländerna med offshore öar, Cypern, Schweiz osv. Avslöja och beslagta säger jag. Det vore ju politiskt sprängstoff och Putin vill inte ha insyn i vem han korrumperar och påverkar geopolitiskt.
Den fråga som verkligen triggade Brexitsidan i omröstningen var just EU:s krav på större insyn i offshore i UK, mer transparens kring ägandet (Transparency Directive). Och superrika skummisar från många länder ligger bakom Brexit -ryska oligarker, australiske Murdoch som äger massa engelsk media, superrika nigerianer, thailändare, shejker med tvivelaktig bakgrund. Kan bara hålla med dig där att EU hade helt rätt att kräva mer insyn. Har läst att 90% av alla knarkpengar i USA och Europa tvättas vita via London. Avslöja och beslagta säger jag.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-06-25 kl. 10:52.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-06-25 kl. 10:52.