2016-06-25, 10:14
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Jaha. Nu säger du att off shore är ok. Fiffel. Du är husbondens röst, husbonden i Kiev, Birgerkungen. Förstår du inte att domstolsväsendet är instabilt för att oligark-maffian vill ha det så?

Västeuropa och Ryssland har också problem med off shore, förstås. Stäng ned eländet.
Nu vänder du och vrider på mina ord som vanligt.

Jag skrev att tills domstolsväsendet är stabilt i Ukraina så förstår jag verkligen att man sysslar med offshore, tex fanns problem länge att få tillbaka inbetald moms från staten. Rättssäkerheten saknades. Som sagt Azarov innan PM, var Skatteminister med bakgrund i beskyddarmaffia (och kommunistpartiet). Denne fick betalt portföljer med sedelbuntar under bordet av utpressade företag. Tryggt med offshore då.

De två starkaste faktorerna bakom korruption och oligarki i Ukraina: Det proryska Kommunistpartiet och ryska Gazprom vars gaspengar berikat Firtash, Achmetov och Kolomoisky. Dessa är inga drivkrafter längre, därför har man hopp om framtiden.

Yanukovych ödelade staten, den kan bara byggas upp stegvis. I ett första läge kan bara Poroshenko (rik framförallt på sin verksamhet) mfl vänner utmana de värsta oligarkerna. Det är tydligt att banditerna inte gillade att Lutsenko fick sitt jobb. Denne kommer inte från ingenstans. Han kunde haft högre politisk profil, som en partiledare. Har varit inrikesminister under Tymoshenko, dvs polisiär/underrättelse bakgrund. Stegvis förändringar - i ett nästa steg efter ett nyval, kan reformvänner ta över. Poroshenko har till skillnad från Yanukovych aldrig varit antidemokrat. Liberal men demokrat.

I Ryssland är det en helt annan fråga, Putin klanen äger domstolarna fullt ut. Och för några år sedan började Ryssland mörka sin statistik kring sina utländska foreign direct investments. Att inga pengar flödar in i Ryssland är förstås uppenbart. Men både Putinklanen liksom Firtash och Achmetov (tom kommunistledaren Symonenko) har på klassiskt oligarkvis tex massa pengar i UK med offshore öar, Nederländerna med offshore öar, Cypern, Schweiz osv. Avslöja och beslagta säger jag. Det vore ju politiskt sprängstoff och Putin vill inte ha insyn i vem han korrumperar och påverkar geopolitiskt.

Den fråga som verkligen triggade Brexitsidan i omröstningen var just EU:s krav på större insyn i offshore i UK, mer transparens kring ägandet (Transparency Directive). Och superrika skummisar från många länder ligger bakom Brexit -ryska oligarker, australiske Murdoch som äger massa engelsk media, superrika nigerianer, thailändare, shejker med tvivelaktig bakgrund. Kan bara hålla med dig där att EU hade helt rätt att kräva mer insyn. Har läst att 90% av alla knarkpengar i USA och Europa tvättas vita via London. Avslöja och beslagta säger jag.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-06-25 kl. 10:52.
2016-06-25, 16:35
Medlem
attackerna från ryskstödda rebeller verkar fortgå utan uppehåll. Att nya rapporter om ryska övergrepp i Donbass har kommit fram i ljuset och får Putin att framstå i allt mindre smickrande dager ger ju Ukraina en allt större respons för sin politik i omvärlden. OSSE kan tyvärr inte fullfölja sina åtaganden i rebellkontrollerat område eftersom trakasserier och hot och ren vägran att låta organisationen verka i ockuperade Donbass gör det omöjligt. Men det visar ju otvetydigt på hur illa det är i rebell/rysskontrollerat område, för att inte tala om ockuperade Krim. I den fria delen av Ukraina verkar det däremot allt fler friskhetstecken visa sig i form av allt tätare utbyte med väst, både politiskt och handelsrelaterat. Att Ukraina även har Indien och Kina som viktiga handelspartner är ju inte oviktigt i sammanhanget. Tiden när Ukraina hade alla ägg i samma korg verkar def. förbi.
2016-06-25, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ban Ki-Moon försöker medla, det är hans roll. T-om att nämna fred och Ryssland i samma mening är hans uppgift även om det tar emot. Likadant med övergrepp där man i Kreml oblygt skyler över sina egna övergrepp genom att förstora och mala på om Ukrainas övergrepp. Dom finns givetvis men med rysk logik så blir det så fel, så fel, på gränsen till parodi. Ingen köper ju sådan rysk dynga där verkligheten har gått genom den ryska propagandakvarnen och blivit oigenkännlig. Att Ukraina protesterar visar på kurage och mognad i den demokratiseringsprocess landet nu genomgår.

Om vilken medling(möte) babblar du om?? Ban Ki-Moon talade vid invigningen av den Internationella Ekonomiska forum i St Petersburg, dit din kära Ukraina antagligen inte var bjuden. Avundsjukt?

På vilket sätt är Kreml/Ryssland inblandade i senaste rapporten av "The United Nations Subcommittee on Prevention of Torture (SPT)?? som avser enbart Ukrainas brott
Citat:
...has suspended its visit to Ukraine after being denied access to places in several parts of the country where it suspects people are being deprived of their liberty by the Security Service of Ukraine, the SBU.
“This denial of access is in breach of Ukraine’s obligations as a State party to the Optional Protocol to the Convention against Torture. It has meant that we have not been able to visit some places where we have heard numerous and serious allegations that people have been detained and where torture or ill-treatment may have occurred,” said Malcolm Evans, head of the four-member delegation, in a statement issued by the UN Office of the High Commissioner for Human Rights (OHCHR).
The delegation concluded that the integrity of the visit, which began on 19 May and was due to end on 26 May, had been compromised to such an extent that it had to be suspended, as the SPT mandate could not be fully carried out.
Under the Optional Protocol to the Convention against Torture and other Cruel, Inhuman or Degrading Treatment or Punishment (OPCAT), the SPT is mandated to visit all States parties and can make unannounced visits to any places of detention. This is only the second time the Subcommittee has halted a mission – such suspensions are made in cases where a lack of cooperation by the State party prevents the SPT from fulfilling its OPCAT-mandated duties.
“The SPT expects Ukraine to abide by its international obligations under the Optional Protocol, which it ratified in 2006,” said Mr. Evans.
The focus of the SPT’s visit was to evaluate how its recommendations made after its first visit in 2011 had been implemented. The work of the SPT, which is composed of independent human rights experts, is guided by the principles of confidentiality and cooperation, the SPT said.
http://www.ohchr.org/EN/NewsEvents/P...20017&LangID=E

Det finns en hel del rapporter med svidande kritik, samtliga refererar till Ukraina, inte till Ryssland:
The International Advisory Panel, flera rappoter om Maidan och Odessa 2 may

Christof Heyns, the Special Rapporteur on extrajudicial, summary or arbitrary executions, Ukraine: ”Lives lost in an accountability vacuum

Nils Muižnieks, Council of Europe Commissioner for Human Rights, following his visit to Ukraine, from 29 June to 3 July 2015

The US Department of State on Human Rights Practices for 2015, Ukraina

UN High Commissioner for Human Rights Zeid Ra’ad Al Hussein

HRW och AI, flera rapporter

Sluta bortförklara ukrainska krigsbrott genom att klandra Kreml/Ryssland

Att Kiev-nazzi protesterar visar ingenting annat än hur dom värderar yttrandefriheten, NOLL. Ingen får säga något utan att dra på sig psykopaternas vrede
2016-06-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nu fantiserar du allt. Det var ju när Sovjet föll som länderna äntligen fick fart på ekonomin. DDR gick ju i konkurs bl.a på grund av underhållskostnaderna för den mur man byggt för att inte befolkningen skulle kunna fly till friheten i väst. Fattigdomen i Ukraina var skriande under Sovjettiden, det kan alla vittna om som åkte både till Ryssland och till Ukraina med nödhjälp. Så visst har Ukraina gått framåt så det stänker om det även om det än inte syns vid en första anblick. Kalla siffror talar sitt tydliga språk i Ukrainas uppbyggnad, och då levererar Kiev ett godkänt resultat. Att komma ur Kreml klor har alltid sina fördelar för ett drabbat lands invånare så även Ukraina.

Varför bara hävda och inte länka till dessa "kalla siffror som talar sitt tydliga språk", om dom finns förstås??
2016-06-26, 13:14
Medlem
Tyska journalister avslöjar Porki-shenkos ytterligare (utöver Panama "papper") "offshore" affärer, den här gången i Tyskland:

Citat:
According to broadcaster Deutsche Welle, a starch and gluten plant in the Eastern German town of Elsteraue is “just a small cog… in Poroshenko’s business empire.
The enterprise, which the Ukrainian leader acquired back in 2011, employs around 100 people and has an annual turnover of €6 million (about US$6.7 million), the broadcaster added.
It is supplied by Poroshenko’s large agricultural company in Ukraine in order to produce ingredients for his famous Roshen confectionary firm.
https://www.rt.com/news/343811-poros...m_campaign=RSS
2016-06-26, 13:41
Medlem
Citat:
Allt kunde ha varit annorlunda i östra Ukraina. Australiensarna och nederländarna funderade på att sända trupp till Donbass.

http://johnhelmer.net/?p=15859

Tony Abbott's office floated sending Australian troops into Ukraine conflict, defence expert claims

http://www.theage.com.au/federal-pol...bab.html<br />

Redan i mars 2014 Ukraina förberedde sig för KRIG, skickade brev till Canada och andra NATO länder:
Citat:
Delivery preparations appear to have ramped up after the Ukrainian ambassador at the time and a prominent Ukrainian-Canadian representative called out Canada for what they saw as a delay in sending the gear. Ambassador Vadym Prystaiko told The Globe and Mail in a report published July 24 that he was “at the end of my patience,” after a request for non-lethal military aid to Canada and other NATO allies in March of that year.

His thoughts were echoed by Paul Grod, president of the Ukrainian Canadian Congress, who said he was “surprised that Canada, which considers itself one of Ukraine’s best friends on the international stage, has still not delivered what Ukraine really needs.”
The concept papers for one CCC project, worth $236,500 and funded by the government’s Global Peace and Security Fund, were included in the documents released to The Hill Times. They show that the government considered the project risk level to be “high.”
https://newcoldwar.org/canadian-mili...ocuments-show/

2016-06-26, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CounterInsurgency

Även Krim kommer att en dag böna och be om att få lämna Ryssland och återgå till Ukraina. Vem minns inte DDR konkursen som gjorde att storebror tog hand om den lillebror som inte kunde ta hand om sig själv längre

Är det möjligt att du kan läsa något annat än "KalleAnka" och "Bamse"?
Citat:
Ukrainian political scientist Taras Berezovets, a Crimea native, recently started an initiative he called Free Crimea, aided by the Canada Fund for Local Initiatives and aimed at building Ukrainian soft power on the peninsula. He started by commissioning a poll of Crimean residents from the Ukrainian branch of Germany's biggest market research organization, GfK. The poll results were something of a cold shower to Berezovets.

...och resultatet:
Citat:
Eighty-two percent of those polled said they fully supported Crimea's inclusion in Russia, and another 11 percent expressed partial support. Only 4 percent spoke out against it.

Yet answers to other, more neutral questions show Crimeans are not interested in going back to Ukraine
http://www.bloomberg.com/view/articl...-prefer-russia
2016-06-26, 14:38
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Våra analyser är olika, men det är inte ett stort problem. Problemet är när åsikterna kryper in i analyserna. Jag försöker undvika att låta viljan styra förnuftet, ett andligt majestätsbrott, men även jag kan snubbla, förstås. Ibland hettar det till i Ukraina-konflikten. Du har redan bestämt dig.

Ja det har jag. Det är otvivelaktigt så att Putin har tagit Krim. Ryssland har förbundit sig 94 att inte anfalla Ukraina. Jag är inte militärist och tycker att en av de bästa sakerna med Sverige är: Pacta sunt servanda som lagen är baserad på, dvs att avtal ska ligga.

Citat:
UK är ett speciellt land i min familj, men jag bodde längst i Frankrike, så nog kan svenskar trivas i latinska länder. Jag lärde mig massor. Fransmännen är duktiga analytiker. I ett annat land hölls skoltyskan vid liv och utvecklades. Varken svenskar eller ukrainare kan dock en masse adoptera en annan kultur, däri har du rätt, och jag tycker inte att det ska göras. Ukrainare och ryssar drömmer om västeuropa och det beror mycket på att de inte har fullständig information. VP formades om i DDR, men han, liksom jag, minns sina rötter. Fäderneslandet bär man alltid med sig, men man kan ta till sig andra kulturer. Åtminstone plocka russinen ur kakan. Så var det med en rysk ambassadör i Sverige (hette han Pankin?). Han var senare en tid utrikesminister under Jeltsin. VP har länge studerat Sverige och svensk ekonomi, det vet jag, och han, som kan tyska och engelska, har inga problem att förstå språket. Om jag minns rätt, så brukar han och Ivanov växla några fraser. Några ryska ord är också svenska. Torg, matros, fältskär m.fl. Kanske ett arv från en tid när en familj kunde ha släktingar i Stockholm, Helsingfors och St. Petersburg. Vi var närmare Ryssland före första världskriget och Finland var en brygga. Ett annat sätt att se på att riket delades.

UK är inget land men i övrigt tycker jag (som jag antal alla andra intresserade) att mer samarbete med Ryssland är bra, OM Kreml slutar använda sina kärnvapen vid förhandlingarna och inte invaderar sina grannar. Där ligger problemet; antingen så tycker man det är ok att använda sin arme för att invadera grannländerna eller icke.

Citat:
Vad är planering utan organisation för att ett genomförande ska vara möjligt? Bara snack från toppen. Jag hör en massa snack i Kiev, men ser planering och organisation i Moskva.

Japp, Kiev behöver träna sina politiker att bli bättre. Det kommer ta tid. Och visst är gossarna i Kreml inte några idioter. Men de är militarister.

Citat:
Jag har bara tillgång till öppna källor, men jag vet att Ukraina och Ryssland har ekonomiska problem. Prognoserna för Ryssland pekar åt olika håll, men jag ser tecken på vändningar, som jag inte ser i Ukraina. VP erkänner problemen, men jag är inte medveten om att Poroshenko gör det. Vad säger karln, du, som kanske vet? Om jag känner VP rätt, så vill han ha korrekt information. Hur ska han och regeringen annars kunna fatta rätt beslut? Han får rapporter från chefen för centralbanken, Kudrin, Siluanov och andra. Folk, som ibland kallas femtekolonnare i Ryssland. Var säker på att Rysslands president inte tål falsk information. VP är inte militarist, han är fredsvän.

...

Jo, nog är de båda medvetna. Men där kanske vi har olikheten, jag anser att Putin inte håller avtal och är militarist och du gör det inte. För mig är det där det stora problemet ligger med Ryssland idag. Hur ska man få bort militarismen (som kommit med KGB) och hur ska man förbättra förtroendet mellan alla, i landet och utanför, det är det som är de två stora sakerna som måste förbättras i Ryssland. Och jag hoppas att landet byter riktning, hoppet är det sista som över ger en
2016-06-26, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson

Japp, det ska bli intressant att se hur utvecklingen blir. Men med de rapporter jag ser så är det mycket mer negativt än vad som visas. Jag tror att det kan vara lite för farligt att säga ekonomiska sanningar till en militarist som Putin är. Därav problemet, och därav tror jag att det blir värre än vad som är officiellt.

Varför är du en sådan egoist och inte vill dela med dig av dessa påstådda rapporter, eller är du räd för Putin?

Antagligen är både WB och IMF skit skraja för Putin och därför inte delar din uppfattning
2016-06-26, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Är det möjligt att du kan läsa något annat än "KalleAnka" och "Bamse"?

Du jag har varit med förr och vet hur saker kan förändras. Tydligt att du inte har det. zy45N du är i det här sammanhanget född igår.

Spelar ingen roll vad Politbyrån, förlåt Putinbyrån, i Kreml försöker sig på. Konkursen väntar på dem
2016-06-26, 15:22
Bannlyst
Brexit är ett gyllene tillfälle för UKraina att få UK:s plats i EU. UKraina har ungefär samma befolkningsmängd samt en högre andel av högutbildade
Citat:
Ursprungligen postat av zy45N
Varför är du en sådan egoist och inte vill dela med dig av dessa påstådda rapporter, eller är du räd för Putin?

Antagligen är både WB och IMF skit skraja för Putin och därför inte delar din uppfattning
Man behöver recept från läkare för att kunna se dessa rapporter
↓↓↓
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Ryssland har på senare år mörkat sina utgående foreign direct investments (ingående är noll).
Mörkat och lyckats lura alla utom dig, som synat Rysslands fulspel
Citat:
Ursprungligen postat av birgerkungen
Det finns en del ryska pengar som vill ha Brexit, för EU vill ha mer insyn i ägandet i UK med öar.
Rysslands [Rysslands? Putlers!] pengar fixade
folkomröstning i Nederländerna
Brexit
Panama skandalen
Har jag inte missat något
2016-06-26, 16:16
Medlem
birgerkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Brexit är ett gyllene tillfälle för UKraina att få UK:s plats i EU. UKraina har ungefär samma befolkningsmängd samt en högre andel av högutbildade

Man behöver recept från läkare för att kunna se dessa rapporter
↓↓↓
Mörkat och lyckats lura alla utom dig, som synat Rysslands fulspel
Rysslands [Rysslands? Putlers!] pengar fixade
folkomröstning i Nederländerna
Brexit
Panama skandalen
Har jag inte missat något

Vilket raljerande. Och då frågar jag dig - varför har Ryssland sånt oerhört intresse att via Sputniknews, Ruptly, RT mfl påverka vissa målgrupper i väst? Det är direkt inriktat att störa västliga demokratier via "nyttiga idiot" väljare. "Panamaskandalen" var riktad mot Cameron och Poroshenko och kom exakt synkat innan respektive val i Nederländerna och UK. Och det var egentligen ingen skandal ens, bara nån mediaanka mer eller mindre i deras fall. Att tex SD med liknande partier på vänstersidan förmedlar RT artiklar på sina sajter utan filter är urbota korkat och påverkar deras målgrupper. Mönstret finns och är ganska tydligt. Och jag är inte ensam om att tycka detta.

Vad gäller UK så handlade det om EU:s Transparency Directive som EU ville implementera i UK och som skulle avslöja ägarförhållanden i offshore (glöm invandring eller EU demokrati eller annan retorik) - delar av UK:s superrika Tories (Boris Johnson) vill inte störa sina skumma ultrarika finansiärer av typen oligarker som Abramovich, Achmetov, Firtash, men även flera superrika som placerat sina blods- eller knarkpengar i UK. Det ligger i fler skummisars intresse, rika thailändare, nigerianer i UK etc. Varför tar tex superrike Murdoch ställning på detta vis och via sina tidningar till arbetarklass och arbetslösa skrevs det att de skulle "Rösta Leave"?

Ryska offshore paradis: Cypern, British Virgin Islands, UK, Nederländerna, Luxemburg, Österrike, Schweiz... pengarna ligger alla i Europa, inte så långt bort alls. Att man korrumperar eller använder sig av "nyttiga idioter" som Boris Johnson, fd borgmästare i Moscow-on -Thames är inte långsökt heller.

http://www.cbr.ru/eng/statistics/?Prtid=svs

Du missade nog Putin/Assads bombningar och etniska rensningar i Syrien, det plötsliga inflödet av flyktingar i Europa med synkad rysk propaganda. Har du missat att Putin sysslar med hybridkrigföring och tror att världskriget är i full gång?
Senast redigerad av birgerkungen 2016-06-26 kl. 16:57.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in