Citat:
OK så "allt är lugnt och som vanligt" i Ukraina. Frågan är hur detta ska tolkas?
https://cpj.org/2016/05/cpj-urges-uk...shenko-to-.php
Blev det något fördömande från Porosjenko? Har han eller någon annan kring honom fördömt attentatet och våldet mot Ukrainas näst största TV-kanal, Inter?
Även idag skiner solen över Kiev. Och varför skulle den inte göra det? Problemet med korruptionen är nu i praktiken löst. Jag trodde i min enfald att mutor osv. var ett komplicerat samhällsproblem. Men lösningen visade sig vara busenkel. Det var bara att tillsätta en dansk och allokera 18 miljoner dollar.
Varför har ingen tänkt på det tidigare?
https://cpj.org/2016/05/cpj-urges-uk...shenko-to-.php
Blev det något fördömande från Porosjenko? Har han eller någon annan kring honom fördömt attentatet och våldet mot Ukrainas näst största TV-kanal, Inter?

Även idag skiner solen över Kiev. Och varför skulle den inte göra det? Problemet med korruptionen är nu i praktiken löst. Jag trodde i min enfald att mutor osv. var ett komplicerat samhällsproblem. Men lösningen visade sig vara busenkel. Det var bara att tillsätta en dansk och allokera 18 miljoner dollar.
Varför har ingen tänkt på det tidigare?

Detta är väl också en bisarr historia. Hackers hade kommit över en databas av journalister som arbetat i ATO och sedan publicerat det på en sajt. Nu är ju situationen så att Ryssland mörkar sina soldaters närvaro, och journalister är noga utvalda för att få ackreditering, dvs man ger inga kritiska journalister ackreditering, bara proryska journalister eller sk. "nyttiga idioter" som ovetandes går regimens ärenden, mycket liknande Nord Korea. Aspekten är att i detta propagandakrig så kan det bli så att en journalist går deras ärenden och blir vetandes eller ovetandes en "soldat". Ryssland ser så på detta, man ger krigsmedaljer till journalister som skrivit "bra saker". En inte liten del av denna lista avslöjar således regimtrogna journalister, även i väst. Friserade reportage som tex sedan hamnar på västs kultursidor.
Sedan har skulden på något sätt överförts i media till att det är Ukrainska regeringen och presidentens fel att hackers publicerade detta på en sajt, helt obegripligt. Avakov uttalade att det inte var sajtens fel i sig vad gäller publicering av hackers och att också journalisterna gjorde ett val när de valde att arbeta i ATO zonen, inte helt utan poäng. Efter påtryckningar från ukrainska myndigheter och från sajten själv redigerade sajten ner listan till en betydligt mindre lista på uppenbart regimtrogna journalister. Kom ihåg att väst gör sanktioner mot ett antal individer i Ryssland,däribland "journalisten" Kiselov, frågan är helt enkelt är de journalister eller desinformatörer/soldater.
Från samma sajt , CPJ, "Sheremet's friends told journalists that he and Pritula had complained of being followed in Kiev. Sheremet told Reuters in October 2015 that he did not feel safe visiting Moscow, where had previously worked as a journalist."I'm threatened often and given hints. Every time I go to Moscow, it's like I'm in a minefield," he told the news agency." https://cpj.org/killed/2016/pavel-sheremet.php
Ett problem för det öppna väst och öppna Ukraina gentemot det numera stängda Ryssland, är att det är mycket lättare klaga på olika småfel i väst, då Ryssland gömmer undan sina problem på ett helt annat sätt. Man ska inte överföra en massa problem som har med Ryssland till att vara Ukrainas fel.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-09-16 kl. 09:55.
Senast redigerad av birgerkungen 2016-09-16 kl. 09:55.
Som du har nämnt i många av dina inlägg är ju inte förtroendet för ukrainska politikersförmåga på topp
(Svenska understatements är roliga att använda
Det vore en milsten, men jag tror dock att vi får vänta tills nästa år innan den blir verklighet.
de egna reglerna för att kunna fortsätta utbetalningarna till Ukraina...pga skulden till Ryssland