2017-03-01, 20:41
Medlem
Ännu en gång ska tunga vapen dras bort från fronten. Det har inte fungerat förut, så jag vågar inte tro att det fungerar den här gången heller.

Citat:
The sides to the Donbass conflict agreed to begin heavy weaponry withdrawal from the line of contact on March 7.

https://sputniknews.com/europe/20170...-contact-line/
2017-03-01, 21:07
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Ännu en gång ska tunga vapen dras bort från fronten. Det har inte fungerat förut, så jag vågar inte tro att det fungerar den här gången heller.
Det här beror på att det numera är gatans slödder som sitter i landets radaparlament. Det hela liknar det nya "öppna hjärtanssverige" där varje liten dispyt måste göras upp med dödligt våld. Gatans slödder måste därför dras ut ur Rada innan de tunga vapnen kan dras bort från fronten. Det här är ett problem som bara tycks öka ju mer den liberala demokratin får breda ut sig

Nä, jag tror Ukraina måste back to basic i trygghet och tradition med fosterlandets värderingar. Detsamma gäller hos oss, det nya gayropa funkar inte
2017-03-01, 21:11
Medlem
Citat:

Nej jag tror som du att inga vapen kommer att dras tillbaka, det ingår inte i Putins något skeva bild av läget. Ukraina vill ju att observatörer från FN, OSCS mm skall få tillträde till <ktrim och Donbass på grund av misstänkta övergrepp av ryssen. För Putin skulle det ju var ödestiget om sanningen kommer fram. Eller kanske inte med tanke på hans dåliga rykte. Vi får väl se hur Kiev och väst tacklar det hela.
2017-03-01, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
För att det är gatans slödder som sitter vid makten i ukraina
Jo men dom är ju valda av ukrainarna och kan väljas bort i sann demokratisk anda. Slödder kallar jag dom sitter kvar som blodiglar vid makten och mördar oppositionella, typ Putin.
2017-03-01, 21:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
...Oleg Antonov var ryss och född strax utanför Moskva 1906.

Han utbildade sig i Leningrad/St. Petersburg, där han också började jobba med flyg 1925. Efter att ha jobbat på olika flygfabriker och kontruktionsbyråer i bl.a. Leningrad och Tusjino norr om Moskva så anställdes han av den etablerade flygplansutvecklaren Alexander Jakovlevs (också han ryss och född 1906 i Moskva) byrå 1938, där han en bit inpå 1943 blev vice chefskonstruktör.

Oleg Antonov flyttade sitt team till en flygfabrik i Novosibirsk 1946, fortfarande under Jakovlev, men han fick där chansen att rita de första flygplanen som fick bära hans egna namn (Antonov An-2 t.ex.).

Senare, runt 1952 så flyttades Antonovs nu egna fabrik på order av Moskva från Novosibirsk till Kiev, för att hjälpa till att bygga upp industrin där som blivit hårt ansatt av kriget. Antonov följde med och tog även med sig sitt designteam från Novosibirsk dit, där bland annat Viktor Tolmatjov (ryss, född 1934 i Moskva) ingick.

Det var just Tolmatjov som senare utvecklade Antonov An-124 och dess större kusin An-225. Tolmatjov lever faktiskt än idag och jobbar som teknisk rådgivare på det ryska fraktbolaget Volga-Dnepr som flyger hemskt mycket med just hans Antonov An-124.

1991 blev ukrainska SSR en fristående stat och Antonovs verksamhet i Kiev bytte ägare från den sovjetiska staten till den ukrainska dito. Idag är det faktiskt ukrainskt s.a.s. De många andra fabriker som byggde och utvecklade Antonovplan annorstädes i Sovjetunionen blev dock kvar i t.ex. Ryssland (t.ex. i Voronezj och Uljanovsk), och har också fortsatt med sitt.

Chefskonstruktören under större delen av den ukrainska tiden, Dmytro Kiva har ukrainskt medborgarskap (fast han är faktiskt född i Kazan, Tatarstan). Dmytro Kiva var med och utvecklade fem typer sedan självständigheten:

An-140 (som byggs i Ukraina, Ryssland och Iran)
An-148 (som byggs i Ukraina och Ryssland)
An-158 (som byggs i Ukraina)
An-178 (ett enda exemplar byggt, i Ukraina)
An-70 (rysk-ukrainskt projekt, nu troligen nedlagt efter ett byggt exemplar)

Sedan har man byggt vissa uppgraderingar av äldre typer, i stil med An-32 (An-132 heter den moderniserade varianten) osv. Även i de ryska Antonovfabrikerna pysslar man med sånt, exempelvis den moderniserade An-124-100M.

Hur som helst råder det lite kaos där på kontoret i Kiev just nu. Antonovs fabriker i Ukraina har bara byggt fyra flygplan på tre år, medan de som bygger Antonovplan i t.ex. Ryssland har spottat ur sig fyrdubbelt så många under samma tid (VASO i Ryssland har byggt sexton stycken An-148 sedan 2014 t.ex. för att inte nämna att ryssarna byggt 60-70 stycken Suchoj Superjet under samma tid, ett plan som är i samma klass fast modernare och med fler västerländska kunder och fler västerländska partnerskap från bl.a. Boeing och Snecma i ryggen).

Under 2016 byggde Antonov i Ukraina faktiskt inte ett enda flygplan och Antonov som fristående företag upplöstes plötsligt av staten och fördes över till den nya statliga jätteförsvarskoncernen UkrOboronProm (låter som en direkt kopia av ryska jättekoncernen RosOboronProm), Dmytro Kiva beslöt sig för att lämna Kiev och flyttade till Azerbajdzjan i höstas och ersattes på hemmaplan av Michail Gvozdev, man började sälja av teknik och licenser för att få in pengar och raggade finansiärer både här och där för att hålla det hela flytande.

Man får hoppas att de får ordning på det framöver, man talar om att de ska börja bygga flygplan igen nu i år. Det vore synd att låta ett sådant anrikt företag gå i stöpet.

Summa summarum, Antonov var ryskt/sovjetryskt, senare sovjetukrainskt och till sist ukrainskt.
Anatonov 178 byggs i serieproduktion, de första skall levereras 2018, 30 st finns som preorder från UAE.
2017-03-01, 21:38
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nödhjälpen till Ukraina kom från väst ända till landet brev befriat från Sovjet och en självständig stat.
Nu får man hjälp av ett annat slag från väst för att utveckla landet och reformera bort från Rysk ineffektivitet som ju präglat Ukraina och hindrat utvecklingen i landet. Ukraina har trots allt rysselände en ganska framsynt och framtidsinriktat industri och växande jordbrukssektor. Ukrainska jordbruksprodukter lär snart komma i var och varannan kött och fruktdisk i EU. Man är även erkänt framme när det gäller militär teknologi inkl. avancerade system för export till hugade köpare.
Och att Stalins förstörelse av Ukrainas infrastruktur och deporteringarna av befolkningen fortfarande gör sig gällande i samhället visar på hur viktigt det är att komma bort från ryskt inflytande och dess blöta unkna filt på det Ukrainska samhället. Om inte annat så visar ju olyckan Putin och hans ockupation av Krim och Donbass att det gäller att hålla ett hälsosamt avstånd till Ryssland om man skall utveckla Ukraina i rätt riktning. Till skillnad mot Tyskland har ju aldrig Ryssland gjort upp med sitt förflutna utan verkar t.om vilja ha dåtidens terror tillbaka.
Jag har aldrig sagt något om "dåtidens terror". Däremot vet jag att oliktänkande (i det här fallet förrädare till det ryska samhället) är som bölder på samhällskroppen och måste bort för att kroppen ska kunna fungera.

"Nödhjälpen till Ukraina kom från väst ända till landet brev befriat från Sovjet och en självständig stat."
I det resonemanget förstår jag inte alls hur du tänker och det låter som rena tvärtom beskrivningar eller i vart fall en grov historierevision. Ukraina som välfärdsstat byggdes så klart genom Ryssland i form av landets infrastruktur som än idag är framträdande trots det fått förfalla under självständighetsperioden för att övergå till dagens rena kaos. Ett typiskt exempel på denna jättelika ryska uppbyggnad kan exempelfieras genom hela Donetsk skapat av det väl industrialiserade Ryssland med anor från den expansiva Stalintiden. Utan Ryssland är Ukraina dömt att gå under därför alla länder vilar på sina kulturer och därför är likväl Sverige i farozonen som också många påpekar. Men jag tror ändå på en framtid då reaktionära rörelser likt vakttorn växer upp över hela världen för att rädda den västliga kulturen från undergång då allt bara löses upp och folken rycks upp från sina rötter och kan inte längre fungera. Du pratar vitt och brett om den ukrainska demokratiserings framgångar men så gott som ingenting av det är synligt. Det är bara tomma ord och löften i en ogreppbar framtid, precis som de vill massinvandringen hos oss ska betraktas som en framtida räddning av de äldres pensioner. NOT!!!
2017-03-01, 21:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvo242DL
Jag har aldrig sagt något om "dåtidens terror". Däremot vet jag att oliktänkande (i det här fallet förrädare till det ryska samhället) är som bölder på samhällskroppen och måste bort för att kroppen ska kunna fungera.

"Nödhjälpen till Ukraina kom från väst ända till landet brev befriat från Sovjet och en självständig stat."
I det resonemanget förstår jag inte alls hur du tänker och det låter som rena tvärtom beskrivningar eller i vart fall en grov historierevision. Ukraina som välfärdsstat byggdes så klart genom Ryssland i form av landets infrastruktur som än idag är framträdande trots det fått förfalla under självständighetsperioden för att övergå till dagens rena kaos. Ett typiskt exempel på denna jättelika ryska uppbyggnad kan exempelfieras genom hela Donetsk skapat av det väl industrialiserade Ryssland med anor från den expansiva Stalintiden. Utan Ryssland är Ukraina dömt att gå under därför alla länder vilar på sina kulturer och därför är likväl Sverige i farozonen som också många påpekar. Men jag tror ändå på en framtid då reaktionära rörelser likt vakttorn växer upp över hela världen för att rädda den västliga kulturen från undergång då allt bara löses upp och folken rycks upp från sina rötter och kan inte längre fungera. Du pratar vitt och brett om den ukrainska demokratiserings framgångar men så gott som ingenting av det är synligt. Det är bara tomma ord och löften i en ogreppbar framtid, precis som de vill massinvandringen hos oss ska betraktas som en framtida räddning av de äldres pensioner. NOT!!!
Det bor mer än 40 milj innevånare i Ukraina, så deras kultur klarar sig utmärkt väl utan Ryssland.
2017-03-01, 22:01
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det bor mer än 40 milj innevånare i Ukraina, så deras kultur klarar sig utmärkt väl utan Ryssland.
Jo, Ukraina är ett stort land det håller jag med om och landytan är ungefär lika stor som vårt land Sverige så det förhåller sig bara bra. Frågan är hur stor den s.k. "ukrainska kulturen" är det är så jag menar

Själv uppfattar jag landet Ukraina till största delen identifierat med Ryssland rent kulturhistoriskt om man säjer så.
2017-03-01, 22:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jo, Ukraina är ett stort land det håller jag med om och landytan är ungefär lika stor som vårt land Sverige så det förhåller sig bara bra. Frågan är hur stor den s.k. "ukrainska kulturen" är det är så jag menar

Själv uppfattar jag landet Ukraina till största delen identifierat med Ryssland rent kulturhistoriskt om man säjer så.
Intresset för Ukrainska språket och seder och bruk har ökat mycket kraftigt sedan Rysslands angrepp började. Så UA stärks i sin identitet, vilket Putler inte tänkte.
2017-03-01, 22:21
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Intresset för Ukrainska språket och seder och bruk har ökat mycket kraftigt sedan Rysslands angrepp började. Så UA stärks i sin identitet, vilket Putler inte tänkte.
Kanhända. På Youtube är nog slagsmålen i parlamentet det mesta kända. Väldigt många tittare på dom filmerna har jag sett
2017-03-01, 23:19
Medlem
Citat:

Lägg till detta att Ukrainas ekonomi och utbildningsväsende utvecklades starkt under Sovjet-tiden och till icke ringa del från Ryssland. Jag är dålig på att transkribera, men här sägs ungefär, "eta russki ockupant", jag är en rysk ockupant. Tryck på undertexter för engelsk översättning.

En annan kul grej är att den ukrainska kulturen påverkade Sovjet och även väst. Jag läste ukrainske Bulgakov i svensk översättning med samma glädje aom Stalin gjorde det på ryska. Han ringde upp Bulgakov och såg till att han publicerades. Mästaren och Margarita, ett storverk.

Annars har du rätt om den gemensamma kulturen. Polackerna identifierade sig som ryssar så sent som på 1500-talet. Det satte den katolska kyrkan stopp för. Det var likadant med den språkvetare, som konstruerade/strukturerade det ukrainska språket på 1920-talet. Han framhöll de kulturella banden, men det vill inte gatans parlament i Ukraina påminnas om. Jag tror det var 2015 jag postade en länk till en dokumentär om saken. Han gjorde ungefär vad de perser gjorde, som gav arabiskan struktur.

I am a Russian Occupier - Russian message to people who are calling them "Russian Occupiers"

https://www.youtube.com/watch?v=aEaw6ktxg-8
2017-03-02, 05:48
Medlem
Citat:
Jag läste ukrainske Bulgakov
"Ukrainske" Bulgakov? Om Bulgakov var ukrainare, varför förbjuder då ukrainska myndigheter filmatiseringar av hans verk för att de "visar förakt för det ukrainska språket, folket och staten"?

Citat:
One of the movies in question, "The White Guard," is set against the backdrop of the Russian Civil War clashes in Ukraine's Kiev and is based on the eponymous novel by celebrated Russian writer Mikhail Bulgakov. [..] "According to the experts who have reviewed these movies, they 'show contempt for the Ukrainian language, people state,'
https://themoscowtimes.com/news/ukra...al-facts-37767

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in