Citat:
Ursprungligen postat av
Volvo242DL
Jo, Ukraina är ett stort land det håller jag med om och landytan är ungefär lika stor som vårt land Sverige så det förhåller sig bara bra. Frågan är hur stor den s.k. "ukrainska kulturen" är det är så jag menar
Själv uppfattar jag landet Ukraina till största delen identifierat med Ryssland rent kulturhistoriskt om man säjer så.
Lägg till detta att Ukrainas ekonomi och utbildningsväsende utvecklades starkt under Sovjet-tiden och till icke ringa del från Ryssland. Jag är dålig på att transkribera, men här sägs ungefär, "eta russki ockupant", jag är en rysk ockupant. Tryck på undertexter för engelsk översättning.
En annan kul grej är att den ukrainska kulturen påverkade Sovjet och även väst. Jag läste ukrainske Bulgakov i svensk översättning med samma glädje aom Stalin gjorde det på ryska. Han ringde upp Bulgakov och såg till att han publicerades. Mästaren och Margarita, ett storverk.
Annars har du rätt om den gemensamma kulturen. Polackerna identifierade sig som ryssar så sent som på 1500-talet. Det satte den katolska kyrkan stopp för. Det var likadant med den språkvetare, som konstruerade/strukturerade det ukrainska språket på 1920-talet. Han framhöll de kulturella banden, men det vill inte gatans parlament i Ukraina påminnas om. Jag tror det var 2015 jag postade en länk till en dokumentär om saken. Han gjorde ungefär vad de perser gjorde, som gav arabiskan struktur.
I am a Russian Occupier - Russian message to people who are calling them "Russian Occupiers"
https://www.youtube.com/watch?v=aEaw6ktxg-8