Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Du har bestämt dig och tror att all västerländsk kritik av Ukraina betalas av Moskva. Glöm det. Stone må ha haft narkotikaproblem, men att påpeka det räcker inte för att göra ned dokumentären. Moreira är en känd och respekterad dokumentärfilmare, det sade ju även SVT. Du gillar inte budskapet och grymtar.
Jag citerade vad Rudling sade om Ukraina, ty detta är en Ukraina-tråd. Visst vet jag vad han säger om Ryssland.
Att du, Birgerkungen, anser dig veta bättre än den svenska docenten Rudling är lite lustigt. Han må ha sina åsikter, men han kan aldrig tillåta faktafel i sitt vetenskapliga arbete. Ett enda misstag och han åker dit.
En sak håller jag dock med om. Ingen västerländsk dokumentär går hem i Ukraina. Medierna är helt sjuka och Ukraina har sitt "sanningsministerium" och den officiella omskrivningen av historien.
Man kunde läsa redan för 1-2 år sedan om detta, och då åkte O.S. för att gulla med Yanukovych av alla och han gjorde en djupintervju med denne. Problemet med detta beställningsjobb är att Yanukovych redan hunnit bli historia och politiskt död. Trovärdigheten i denna "dokumentär" är således riktad nånstans åt Michael Moore hållet, i väst. Apropå "prisad" är ju även Michael Moore detta, men hans filmer är otroligt tendensiösa och brister i fakta. Jag antar att den franske filmare rör sig i samma kretsar. Det hela motsvarar ju bara RT:s spridning i väst med Ruptly och Sputniknews och liknande, Ryssland satsar enormt på propaganda. Jag har inget emot nyanserad kritik som sätts i relation till andra saker, men man kan inte studera ett fenomen och utelämna Ryssland roll i det hela. Visst, journalister som går på detta är nånslags "nyttiga idioter", det behöver inte vara medvetet, men vad gör det om man fått propagandakällor serverade.
Varefter vi kommer till Rudling, jag har inte kritiserat honom för faktafel överhuvudtaget, snarare att det utelämnas lite grann (säkert inte medvetet). Det handlar om orsak och verkan, han studerar högerextremism ur historisk och ett europeiskt perspektiv, och missar lite den stora inverkan Yanukovych diktatur hade på oppositionen. Numera finns inte detta underlaget kvar, det var en slags proteströstning mot Yanukovych, ej så ideologisk alls. Jag känner själv folk i Ukraina som tidigare tom gillat Putin innan Yanukovych men då tillfälligt röstade på Svoboda, inga extremister alls utan pensionärer. Vad gäller "verkan" så lever ju högerextremismen i den ryska propagandan i nån slags bisarr fantasivärld. Där kan man också fråga sig om ryska källor överhuvudtaget är meningsfulla för läsning om Ukraina. Små extrema partier med manifestationer på tusen personer utgör inga politiska krafter överhuvudtaget, de är väldigt små och representerar inte Ukrainas väljare.
Medierna fungerar i Ukraina, stort ägande bland oligarker dock men det finns en pluralism och allt ligger inte under en piska, hot och terror som under Yanukovych. Framförallt är journalister inte rädda idag att skriva om korruption.