2016-11-27, 00:57
Medlem
Mer om den ukrainska provokationen i ryskt luftrum. Det är förfärligt det som händer. Ryssland skyddar civila plan - ja, vi vet ju en del om nedskjutna plan i Ukraina.

Citat:
Missiles will be fired in regions where civil and state aviation flights run.

Kiev’s move breaches a number of international laws and agreements, Rosaviatsiya said, adding that not only will the military exercise invade Russian territory, but the plans also had not been coordinated with Moscow.

The ministry summoned Ukraine's military attache, to present him with an official diplomatic note.

Ukraine released an aviation notification on Thursday, activating "dangerous zones" in all flight levels near Crimea and the city of Simferopol for December 1 and 2, the agency reported. It added that the “dangerous” areas included airspace above open sea which is in Russia's area of responsibility, and over Russian territorial waters.

The planned missile-launch exercises are "potentially dangerous for civil aviation," Rosaviatsiya said in its statement, adding that it could lead to tragedies similar to those with Malaysia Airlines flight MH17 over Ukraine in 2014 and the downing of a Russian passenger plane over the Black Sea in 2001.

Russia has informed both Russian and international air carriers of Kiev's planned move, [...]

https://www.rt.com/news/368181-ukrai...ring-exercise/
2016-11-27, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Mer om den ukrainska provokationen i ryskt luftrum. Det är förfärligt det som händer. Ryssland skyddar civila plan - ja, vi vet ju en del om nedskjutna plan i Ukraina.

https://www.rt.com/news/368181-ukrai...ring-exercise/
Har Kreml total panik nu när man uppfinner Ukrainsk provokation på löpande band. Troligen den upptrappning ukrainska regimen varnat för från ryskt håll. Ingen med normal begåvning tror ju på numera på vad RT spottar ur sig men ändå, det kan vara ett ryskt agerande likt det Hitler och Stalin använde för att starta ww2. Så vad håller Putin på med och var får han inspirationen till sitt agerande? Att han i grunden är en gammal kommunist som man inte kan lära att sitta är nog det korrekta svaret. Så visst är det förfärligt men då sett ur det fria Ukrainas synvinkel. Rysslands nedskjutning av det civila flygplanet MH-17 gör ju Kremls påstående om olika flygincidenter ses som mindre trovärdiga och dessutom ganska pinsamma rent ut sagt.
2016-11-27, 20:36
Medlem
Joel Harding har 40.000 nätpropagandister och han slåss för Ukraina på olika sätt. Hans stora projekt. Journalister och vanliga människor har råkat illa ut - för att de har "fel" åsikter. Jag kan citera mycket, men det här får räcka. Den som vill vara informerad bör läsa hela artikeln. Jag menar att även ukrainare bör få veta hur några utlänningar vill styra dem och oss.

Citat:
Part of USIA formed what is now called the Broadcasting Board of Governors, the BBG, who oversee VOA, RFE/RL, RFA, MEBN, Radio Marti and other international broadcasting bureaus – their mission is to broadcast “fair and objective” reporting to what I called ‘denied areas’, such as Russia – Harding
Ukraine

Febuary 22nd 2014 marks Harding’s first involvement in the Ukrainian crisis. “Yesterday I agreed to help present the information of this situation, bringing in representatives from many of the sources cited above. It is time International Broadcasting is examined.”- Harding

On February 28th 2014 he was announced director of the NSE Strategy Center. Harding reached out immediately to the IO community to see what information anyone had on current Russian cyberspace operations. On March 1st 2014 Harding announced cyber options for Ukraine.

In early March 2014 US President Barrack Obama issued an executive order stating anyone challenging the legitimacy of the new Ukrainian government was subject to US sanctions including US citizens. The way it is written journalists in the US wondered if they would be put on a terrorist list.

On March 16th Dimitri Yarosh answered. Yarosh threatened gaslines across Ukraine. The advice Harding gave threatened one of the only remaining sources of income remaining in Ukraine for the Kiev junta.

From that moment on Harding geared his public writing to Ukraine. He provided military advice, the unified press stories Ukrainian media put out, IO cyber tactics, military manuals, psy-op manuals, and unified the large international press cover the Eastern European emigre populations provided.

Dubbed “the Ministry of Truth” the new Ministry of Information Policy forbids journalists to write anything that is critical of the government policy.

On January 11th the peacemaker website went live with a mission to [...]

Private citizen Joel Harding has used both his connections and training as an SF to create a private foreign IO army which today is over 40,000 strong with the sole purpose of destroying publications, journalists, and people [...]

http://mvlehti.net/2016/07/09/meet-j...on-operations/
2016-11-28, 11:10
Medlem
Citat:
Joel Harding har 40.000 nätpropagandister och han slåss för Ukraina på olika sätt. Hans stora projekt. Journalister och vanliga människor har råkat illa ut - för att de har "fel" åsikter. Jag kan citera mycket, men det här får räcka. Den som vill vara informerad bör läsa hela artikeln. Jag menar att även ukrainare bör få veta hur några utlänningar vill styra dem och oss.

http://mvlehti.net/2016/07/09/meet-j...on-operations/
Ja det märks att du skyggar för verkligheten och inte vågar läsa ukrainsk media och dess ovanligt öppna och kritiska rapportering men också dess positiva rapportering om tillståndet i Ukraina. Det är ju rena konspirationsteorier du numera postar och därmed i stort sett ointressanta för den vakna medborgaren, inte minst ukrainarna. Kremls olika konspirationsteorier har ju flödat i olika sociala medier och få om ens någon går på skiten.
2016-11-28, 15:08
Medlem
tverskoys avatar
Ny våg av insjukning på psykiatriska sjukhuset "Ukruina"

Maidan 2.0 är på väg, Saakashvilli uppmanar folket att störta makten

KIEV, Ukraine: Some 2,000 people gathered in central Kiev on Sunday to support a call by ex-regional governor Mikheil Saakashvili – also a former president of Georgia – to rise up against the Ukrainian government.

https://www.dailystar.com.lb/News/Wo...overnment.ashx
2016-11-28, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Ny våg av insjukning på psykiatriska sjukhuset "Ukruina"

Maidan 2.0 är på väg, Saakashvilli uppmanar folket att störta makten

KIEV, Ukraine: Some 2,000 people gathered in central Kiev on Sunday to support a call by ex-regional governor Mikheil Saakashvili – also a former president of Georgia – to rise up against the Ukrainian government.

https://www.dailystar.com.lb/News/Wo...overnment.ashx

Det jag sa tidigare i tråden står jag fast vid:

"Det är fortfarande obegripligt hur Saakashvili tänkt ta över makten. Om han kör spåret med nyval så har han ett visst stöd bland befolkningen men antagligen inte tillräckligt för att komma åt Poroshenko och absolut inte tillräckligt för att skaffa sig ett ärligt sinnat parlament. P har dessutom total kontroll över media och kommer att se till att tysta ner S alternativt genomföra en smutskastningskampanj utan all like. Alternativet statskupp är ännu mer orealistiskt. Hur ska det gå till utan stöd från oligarkernas privatmiliser? Tänker S sätta in den ordinarie försvarsmakten? Hur ska han skaffa sig kontroll över den? Ukrainas militär har under 25 år systematiskt rensats från alla vettiga människor och de som finns kvar har inte gjort minsta ansats att involvera sig i politiken."

Jag vet att skribenter i tråden kommer att säga att Maidan började på samma blygsamma sätt vid denna tid på året 2013. Men det var helt annorlunda då. EU och USA satsade 110% på att kuppen skulle lyckas. Maidan hade stöd av hela den ukrainska diasporan, av våldsverkare som Högra sektorn, och även av de rikaste oligarkerna, inte bara Porosjenko utan såna som Kolomojskij, Pintjuk, Taruta, listan är lång.

2000 personer är en fis i rymden och egentligen helt ointressant. Jag avvaktar och ser om Saakashvili lägger fram intressantare kort.
2016-11-28, 18:08
Medlem
En estländare sade mig att Estland befriade sig från Sovjet med sång. De sjöng dag och natt i tre dygn. Jag minns jag också.

Nu har folk börjat sjunga i Odessa. Är det de som ska sjunga sig fria nu? Hur ska SBU hantera det här? Blir det förbjudet att sjunga på offentlig plats?

De sjunger Smuglyanka-Moldovanka. Ingen översättning, det är bara att lyssna till sången. Den handlar om en moldavisk kvinna och partisaner under kriget. Sången är vacker och minerna glada.

https://www.youtube.com/watch?v=B0nhmQ4WdSw
2016-11-28, 18:50
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-Kill
Det jag sa tidigare i tråden står jag fast vid:

"Det är fortfarande obegripligt hur Saakashvili tänkt ta över makten. Om han kör spåret med nyval så har han ett visst stöd bland befolkningen men antagligen inte tillräckligt för att komma åt Poroshenko och absolut inte tillräckligt för att skaffa sig ett ärligt sinnat parlament. P har dessutom total kontroll över media och kommer att se till att tysta ner S alternativt genomföra en smutskastningskampanj utan all like. Alternativet statskupp är ännu mer orealistiskt. Hur ska det gå till utan stöd från oligarkernas privatmiliser? Tänker S sätta in den ordinarie försvarsmakten? Hur ska han skaffa sig kontroll över den? Ukrainas militär har under 25 år systematiskt rensats från alla vettiga människor och de som finns kvar har inte gjort minsta ansats att involvera sig i politiken."

Jag vet att skribenter i tråden kommer att säga att Maidan började på samma blygsamma sätt vid denna tid på året 2013. Men det var helt annorlunda då. EU och USA satsade 110% på att kuppen skulle lyckas. Maidan hade stöd av hela den ukrainska diasporan, av våldsverkare som Högra sektorn, och även av de rikaste oligarkerna, inte bara Porosjenko utan såna som Kolomojskij, Pintjuk, Taruta, listan är lång.

2000 personer är en fis i rymden och egentligen helt ointressant. Jag avvaktar och ser om Saakashvili lägger fram intressantare kort.

Du missar en jätteviktig och uppenbar bit. Ukrainska folket har inga pengar att betala hyran med. Banker blir bankrupta, människor förlorar alla sina besparingar. Det saknas jobb. Det är en akut katastfoläge i Ukraina nu. Ett RIKTIG revoluitonsläge där människor inte har något att förlora. Den kommande maidan kommer inte vara en maidan utan det blir ett blodbad, kaos, folk kommer att rasa och förstöra allt och alla, ukraina kommer att upphöra att existera. Jag tror att Saakashvilli räknar med att han kan sädla vågen och köra den i hans riktning och försöka sno en fett bit av ukraina.
2016-11-28, 21:09
Medlem
Maria Georgieva på SVD skriver om vår kära och rika (efter åren i Bryssel)utrikesminister, portad i Israel, som Bildt var portad i Ryssland. Maria ändrar sin ton lite grand. Det här ser ut som ett försök att rädda det havererade EU- och USA-projektet Ukraina från Wallströms sida, innan EU:s väljare och Trump avgör saken. Visst måste korruptionen bort, men hur är det med Kievs krigspolitik och oförmåga att hedra Minsk2? Radas talman Parubiy vägrar lämna över ett viktigt Rada-beslut till Poroshenko för ratificering. Vart tog vissa IMF-pengar vägen? Varför fick Ukraina ett så uruselt EU-handelsavtal och skrev på? Varför vägrar IMF att dela ut mer pengar? Varför fungerar inte fångutväxlingen? Varför har LNR problem med vatten från Ukraina? Varför är köerna långa vid gränsen till Donbass (FN frågar)? Varför har några i Donbass fått se sina bankkort sluta fungera i Ukraina? Vart tog deras besparingar vägen? Varför betalar Kiev inte ut pensioner i Donbass? Varför skjuts det fortfarande vid gränsen och nej, snacka inte om NAF. Varför skriker Europarådet om domstolarna i Kiev och Odessa? En ny rapport är på gång. SBU-källarna och flera övergrepp jag har registrerat, vad har Wallström att säga om dem?

Citat:
Utrikesminister Margot Wallström besökte på måndagen Ukraina för samtal med landets civilsamhälle och ledare om ambitionen att närma sig EU – och bekämpa den utbredda korruptionen.

Tre år efter massakern på Majdan är korruptionen fortfarande på tapeten.

Det är fortfarande många som inte ställs till svars. Rättsliga försök till att kräva tillbaka mutor saknas.

Jag litar på dem [Poroshenko], men det är handlingen man ska bedöma. Det är när de implementerar reformerna som de blir trovärdiga.

Vi behöver samla de länder som är Ukrainas ivrigaste vänner så att landet hålls kvar på EU:s radar.

http://www.svd.se/utrikesminister-ma...liga/i/senaste
2016-11-28, 22:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Maria Georgieva på SVD skriver om vår kära och rika (efter åren i Bryssel)utrikesminister, portad i Israel, som Bildt var portad i Ryssland. Maria ändrar sin ton lite grand. Det här ser ut som ett försök att rädda det havererade EU- och USA-projektet Ukraina från Wallströms sida, innan EU:s väljare och Trump avgör saken. Visst måste korruptionen bort, men hur är det med Kievs krigspolitik och oförmåga att hedra Minsk2? Radas talman Parubiy vägrar lämna över ett viktigt Rada-beslut till Poroshenko för ratificering. Vart tog vissa IMF-pengar vägen? Varför fick Ukraina ett så uruselt EU-handelsavtal och skrev på? Varför vägrar IMF att dela ut mer pengar? Varför fungerar inte fångutväxlingen? Varför har LNR problem med vatten från Ukraina? Varför är köerna långa vid gränsen till Donbass (FN frågar)? Varför har några i Donbass fått se sina bankkort sluta fungera i Ukraina? Vart tog deras besparingar vägen? Varför betalar Kiev inte ut pensioner i Donbass? Varför skjuts det fortfarande vid gränsen och nej, snacka inte om NAF. Varför skriker Europarådet om domstolarna i Kiev och Odessa? En ny rapport är på gång. SBU-källarna och flera övergrepp jag har registrerat, vad har Wallström att säga om dem?
Summa summarum sa Wallström att hon besökte våra allierade i Ukraina för att visa vårt stöd. Jag noterar din desperata förvirrade text - ni har totalt misslyckats.
2016-11-29, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Summa summarum sa Wallström att hon besökte våra allierade i Ukraina för att visa vårt stöd. Jag noterar din desperata förvirrade text - ni har totalt misslyckats.

Här håller jag med dig till 100% Xelious.
Sverige är allierad med Ukraina och gör allt för att stödja landet, övertyga övriga EU att närma sig Ukraina och bistår med allt möjligt för att få Ukraina på fötter igen.

Däremot så ser Frankrike ut att få en president (oavsett vem som vinner presidentvalet) som är positivt inställd till Ryssland:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle24002709.ab

Frankrike, en av EU's viktigaste hörnpelare (särskilt nu när UK är ute ur leken). Ser vi en liknande situation i Tyskland, ja då kan Sverige stödja Ukraina bäst de vill, det lär knappast leda någonvart.
Sverige i all ära, men vi är småspelare på den stora arenan.

Men det ska sägas att vi inte är där ännu, och i dagsläget har faktist Ukraina västs fulla stöd, vilket inte Ryssland har. Det är viktigt att påpeka.
2016-11-29, 09:10
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Här håller jag med dig till 100% Xelious.
Sverige är allierad med Ukraina och gör allt för att stödja landet, övertyga övriga EU att närma sig Ukraina och bistår med allt möjligt för att få Ukraina på fötter igen.

Däremot så ser Frankrike ut att få en president (oavsett vem som vinner presidentvalet) som är positivt inställd till Ryssland:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle24002709.ab

Frankrike, en av EU's viktigaste hörnpelare (särskilt nu när UK är ute ur leken). Ser vi en liknande situation i Tyskland, ja då kan Sverige stödja Ukraina bäst de vill, det lär knappast leda någonvart.
Sverige i all ära, men vi är småspelare på den stora arenan.

Men det ska sägas att vi inte är där ännu, och i dagsläget har faktist Ukraina västs fulla stöd, vilket inte Ryssland har. Det är viktigt att påpeka.
Att tro att Europa kommer låta Ryssland bete sig militärt aggressivt mot Europa oavsett ledare är bra fånigt. En del politiker är fortfarande i förvillelsen att Putin är mot muslimer och har ännu inte förstått Putins desperation. Om Putin angriper Ukraina ytterligare och kanske andra länder kommer du få se både tyska och franska högerpolitiker vända på en femöring. Dessutom, som med Trump, vad de säger för att locka outbildade väljare när de vill bli valda är inte samma som hur de agerar när det gäller.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in