Citat:
Ursprungligen postat av
Pavlosson
Kanske för att jag inte delar den analysen. Jag ser det inte som vattentätaskott, utan som mer geografiska olikheter som kommer bestå. Vi äter fortfarande med kniv och gaffel hela högen.
Jag ser inte styrelsesättet under Sovjet som något kulturellt på samma sätt som jag inte ser 68+rörelsen som något kulturellt. Odemokratiska massrörelser tycker jag båda är. Att bygga upp en organisation i landet är inte en kulturell aktivitet men ett sätt upp ordningsregler. Ryssland har just nu nästan inga då allt ändrar sig konstant efter Kremls ideer...
Storbritanien, Holland, Norden och Nordamerika har i princip samma kultur så det är enkelt för en svensk att "absorbera" kulturen. De andra länderna skulle jag säga är betydligt mer annorlunda, och att på riktigt absorbera den kulturen är svårare, och för att ett helt område (som Sverige) skulle göra det så tar det sekler. Det är min erfarenhet iaf.
Blandar du inte ihop planering och organisation nu?
Japp, det ska bli intressant att se hur utvecklingen blir. Men med de rapporter jag ser så är det mycket mer negativt än vad som visas. Jag tror att det kan vara lite för farligt att säga ekonomiska sanningar till en militarist som Putin är. Därav problemet, och därav tror jag att det blir värre än vad som är officiellt.
Våra analyser är olika, men det är inte ett stort problem. Problemet är när åsikterna kryper in i analyserna. Jag försöker undvika att låta viljan styra förnuftet, ett andligt majestätsbrott, men även jag kan snubbla, förstås. Ibland hettar det till i Ukraina-konflikten. Du har redan bestämt dig.
UK är ett speciellt land i min familj, men jag bodde längst i Frankrike, så nog kan svenskar trivas i latinska länder. Jag lärde mig massor. Fransmännen är duktiga analytiker. I ett annat land hölls skoltyskan vid liv och utvecklades. Varken svenskar eller ukrainare kan dock en masse adoptera en annan kultur, däri har du rätt, och jag tycker inte att det ska göras. Ukrainare och ryssar drömmer om västeuropa och det beror mycket på att de inte har fullständig information. VP formades om i DDR, men han, liksom jag, minns sina rötter. Fäderneslandet bär man alltid med sig, men man kan ta till sig andra kulturer. Åtminstone plocka russinen ur kakan. Så var det med en rysk ambassadör i Sverige (hette han Pankin?). Han var senare en tid utrikesminister under Jeltsin. VP har länge studerat Sverige och svensk ekonomi, det vet jag, och han, som kan tyska och engelska, har inga problem att förstå språket. Om jag minns rätt, så brukar han och Ivanov växla några fraser. Några ryska ord är också svenska. Torg, matros, fältskär m.fl. Kanske ett arv från en tid när en familj kunde ha släktingar i Stockholm, Helsingfors och St. Petersburg. Vi var närmare Ryssland före första världskriget och Finland var en brygga. Ett annat sätt att se på att riket delades.
Vad är planering utan organisation för att ett genomförande ska vara möjligt? Bara snack från toppen. Jag hör en massa snack i Kiev, men ser planering och organisation i Moskva.
Jag har bara tillgång till öppna källor, men jag vet att Ukraina och Ryssland har ekonomiska problem. Prognoserna för Ryssland pekar åt olika håll, men jag ser tecken på vändningar, som jag inte ser i Ukraina. VP erkänner problemen, men jag är inte medveten om att Poroshenko gör det. Vad säger karln, du, som kanske vet? Om jag känner VP rätt, så vill han ha korrekt information. Hur ska han och regeringen annars kunna fatta rätt beslut? Han får rapporter från chefen för centralbanken, Kudrin, Siluanov och andra. Folk, som ibland kallas femtekolonnare i Ryssland. Var säker på att Rysslands president inte tål falsk information. VP är inte militarist, han är fredsvän.
Slutligen några ord om färgerevolutioner i Ukraina, Frankrike och andra länder. 68-rörelsen syftade till att sänka Charles de Gaulle, en av Europas sista stora statsmän (han tvingades en tid söka skydd på en tysk militärbas). Ledarna gick sedan vidare till Frankfurt och blev fanatiska EU-vänner. Ryssland går därvidlag i försvarsställning, speciellt efter Maidan.