2022-09-08, 16:27
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Jag kan trösta dig med att jag läst massor med böcker bara de 10 senaste åren. I stort sett böcker av alla de mest lästa författarna i Norden plus många böcker av engelska och amerikanska författare. Dessutom en del böcker av Nobel pristagare. Och Guillou är inte den bästa men en del av hans böcker är definitivt mycket bra. På tal om överdrivna orealistiska böcker så ligger t.ex Keplers böcker nära toppen.
Jag har slutat att läsa svenska deckare så jag kan inte uttala mig om Kepler. Kul att du läst "några böcker av Nobel pristagare (sic)". Det finns väl bara några tusen sådana. Jag tänker inte tvinga ut dig på google för att leta titlar, så slappna av.
För att avsluta samtalet om J.G. så anser jag att han är fena på att hitta på och berätta historier, men det kan Disney också, men dessa historier förstörs helt av att hans människobeskrivningar är så otroligt undermåliga. Hamilton och Arn är helt fyrkantiga övermänniskor som aldrig gjort ett misstag eller sagt eller gjort något roligt i hela sitt liv. Som ryska rättrådiga traktorförare i någon godkänd sovjetisk trettiotalsfilm.
Citera
2022-09-08, 16:37
Medlem
humpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Vid korsningen är det cykelbana skild från gatan, bägge parter har skyldighet att vara uppmärksamma vid en sådan här korsning.
http://www.trafiksakerhet.se/ar-bile...id-hogersvang/
26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

Precis, men har cyklisten företräde och Janne väjningsplikt? När Janne svängt höger så kommer ju cyklisten från höger och bör ha företräde?
Citera
2022-09-08, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Jag har slutat att läsa svenska deckare så jag kan inte uttala mig om Kepler. Kul att du läst "några böcker av Nobel pristagare (sic)". Det finns väl bara några tusen sådana. Jag tänker inte tvinga ut dig på google för att leta titlar, så slappna av.
För att avsluta samtalet om J.G. så anser jag att han är fena på att hitta på och berätta historier, men det kan Disney också, men dessa historier förstörs helt av att hans människobeskrivningar är så otroligt undermåliga. Hamilton och Arn är helt fyrkantiga övermänniskor som aldrig gjort ett misstag eller sagt eller gjort något roligt i hela sitt liv. Som ryska rättrådiga traktorförare i någon godkänd sovjetisk trettiotalsfilm.
De är väl J.G:s alter ego, så som han ser sig själv.
Citera
2022-09-08, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humpcut
Precis, men har cyklisten företräde och Janne väjningsplikt? När Janne svängt höger så kommer ju cyklisten från höger och bör ha företräde?
det är möjligt, om det nu fanns någon cyklist, om han svänger åt höger in på Linnegatan och det kommer en cyklist bakifrån på Oxenstiernsgatan och han väjer, borde han väl väja åt vänster och hamna ute på Oxenstiernsgatan.
Citera
2022-09-08, 16:51
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
De är väl J.G:s alter ego, så som han ser sig själv.
Visst är det så, men jag kan inte påminna mig att han själv någonsin sagt eller gjort något som visar på självinsikt eller humor. Det skulle väl möjligen vara det där påståendet i någon av de tidigare Hamiltonböckerna där han hävdade att PLO:s "underrättelsetjänst" var världens bästa.
Citera
2022-09-08, 17:15
Medlem
Flashshits avatar
Jag tror han körde på fyllan och har diktat upp det där med cykeln...
Citera
2022-09-08, 17:56
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Antagligen fanns det ingen cyklist. Janne har antagligen somnat bakom ratten, krockat och därefter diktat upp historien för att slippa bli läkarundersökt och därefter bli av med körkortet.
Lite ot, hans senare deckare/thrillers suger verkligen extremfett och mer PK som författare går nog inte att bli trots hård konkurrens.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2022-09-08 kl. 17:59.
Citera
2022-09-08, 18:01
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Lite kul också att en person som läser så mycket och tom läser nobelpristagare särskriver.
Man borde kunna kräva mer av en erfaren litteraturälskare.
Dessutom, tycker man att Guillou skriver mycket bra vet man inte särskilt mycket om litteratur. Tom GW Persson är ett geni jämfört med Guillou.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2022-09-08 kl. 18:06.
Citera
2022-09-08, 19:27
Medlem
Citat:

Ok. Jag gillar det Guillou skrivit, förutom Hamilton böckerna. Så låt oss stanna vid det.
Citera
2022-09-08, 21:35
Medlem
Kan ni sluta babbla strunt om JGs litterära gärning. Den misantropa skitstöveln behöver ingen mer sån uppmärksamhet.
Citera
2022-09-08, 21:42
Medlem
Det här Stockholms-överklass-rövhålets självberättigande inställning har förstört mer än det bidragit till på landsbygden.
Han har ingen respekt för regler som han själv inte dikterat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...itikerna--igen
Citera
2022-09-08, 22:16
Medlem
Julskinkatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfvomit
Det här Stockholms-överklass-rövhålets självberättigande inställning har förstört mer än det bidragit till på landsbygden.
Han har ingen respekt för regler som han själv inte dikterat.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...itikerna--igen

JG kommer ju inte ens från en överklassbakgrund, vilket är en del av grunden för hans komplex.

Och samtidigt som han ska vara så äkta vänster hela tiden så skryter han ständigt om sin påstådda kunskap om överklassen som han självklart anser sig tillhöra. Vad hade farbror mao sagt om ett sånt fjäskande inför bourgeosien?? Eller lillefar??
Eller Pol Pot?
Krävs nån form av idioti för att klara av en sån kognitiv kullerbytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in