2022-09-08, 10:47
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
"En jäkel på att skriva böcker", håller inte med. Tantsnusk för män, böckerna skrivna hämtade från osannolika pojkdrömmar med inslag av palestinahyllningar. Tittar man på filmen "Mannen från Mallorca" av Leif GW och jämför den med någon Hamilton film så är det klasskillnad. Jan kommer från lägre klass ur den synvinkeln. Leifs böcker är skrivna med känsla som utan tvekan kan spegla verklighet.

Filmen ”Mannen från Mallorca” bygger på en bok som GW skrivit. Det är inte han som gjort filmen. Vidare är det inte Jan som gjort någon av Hamilton-rullarna så du kan knappast klandra honom för att dessa överlag suger.
Citera
2022-09-08, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ja, men nu är han ju den store hjälten som räddade livet på en cyklist. I veckan skrev han ju att han räddar Sverige från nazismen genom att rösta på Miljöpartiet.
Nästa vecka förväntas han rädda planeten jorden.

Kanske en lämplig kandidat till utmärkelsen "Årets svensk" om den titeln nu finns kvar efter alla katastrofala utnämningar?
Citera
2022-09-08, 15:07
Medlem
Man måste påminna sig om att det inte är första gången som JG är i blåsväder för sin framfart på allmän väg.
För nästan 20 år sedan blev han dessutom anmäld för smitning efter att han kolliderat med en granne i trakten av ”skrivarstugan”.
Givetvis var olyckan alla andras fel än JG själv, som bara råkade finnas på fel plats vid fel tidpunkt. (såklart)

https://www.expressen.se/nyheter/gra...at-pa-guillou/
Citera
2022-09-08, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Alla hans hjältar är en drömbild av hur han önskar att han själv var. Extremt tydligt i Hamilton, en rödvinspimplande kommunist som lyssnar på klassisk musik och hatar Israel och USA och som anser att palestinierna är hjältar som har världens bästa underrättelsetjänst. Arn föredrar araber och Saladin framför de kristna i korstågen.

Du verkar inte vara så värst bevandrad i Guillous författarskap. Han har skrivit många böcker förutom Hamilton böckerna. T.ex de fyra böckerna om Arn som levde på 1100-talet och blev en högt uppsatt tempelriddare i det heliga landet. Välskrivna, spännande och lärorika. Dessutom 10 böcker som handlar om 1900-talet. Särskilt den första, Brobyggarna, var i mitt tycke mycket bra och lärorik. Ett tips till dem som inte läst böckerna om Arn och dem om 1900-talet - läs dem. Guillou är en extremt duktig författare, men dessvärre har väl bäst före datum passerats för Guillou som är hela 78 år gammal. Hoppas han har en fin ålderdom.
Citera
2022-09-08, 15:34
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Du verkar inte vara så värst bevandrad i Guillous författarskap. Han har skrivit många böcker förutom Hamilton böckerna. T.ex de fyra böckerna om Arn som levde på 1100-talet och blev en högt uppsatt tempelriddare i det heliga landet. Välskrivna, spännande och lärorika. Dessutom 10 böcker som handlar om 1900-talet. Särskilt den första, Brobyggarna, var i mitt tycke mycket bra och lärorik. Ett tips till dem som inte läst böckerna om Arn och dem om 1900-talet - läs dem. Guillou är en extremt duktig författare, men dessvärre har väl bäst före datum passerats för Guillou som är hela 78 år gammal. Hoppas han har en fin ålderdom.
Du tycker inte att hans hjältar är lite väl fantastiska på allt, från rödvin till språk till vapenhantering till slagsmål? Och alla är arab-lovers och kommunister? Vem påminner det om?
Jag tyckte att redan Ondskan gick långt över gränsen till övermänniska, med den unge gossen som var i Sverigeeliten i simning och friidrott och som kunde "knäcka nosen" på alla mobbande överklassyngel. Giv mig styrka!
Senast redigerad av Pausanias 2022-09-08 kl. 15:37.
Citera
2022-09-08, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barfvomit
Man måste påminna sig om att det inte är första gången som JG är i blåsväder för sin framfart på allmän väg.
För nästan 20 år sedan blev han dessutom anmäld för smitning efter att han kolliderat med en granne i trakten av ”skrivarstugan”.
Givetvis var olyckan alla andras fel än JG själv, som bara råkade finnas på fel plats vid fel tidpunkt. (såklart)

https://www.expressen.se/nyheter/gra...at-pa-guillou/
Någon som vet hur det gick med den händelsen, vem blev vållande?
https://www.expressen.se/nyheter/jan...rar-korkortet/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-sitt-korkort
Jan Guillou vädjar för sitt körkort
I sin inlaga till länsrätten vädjar han om att indragningen ska stanna vid en månad.
Bilen behöver han för att kunna jobba i sin skrivarstuga i den uppländska byn Barkö.
Jan Guillou - som tidigare åkt dit för fortkörning flera gånger
Citera
2022-09-08, 15:46
Medlem
Citat:
Du tycker inte att hans hjältar är lite väl fantastiska på allt, från rödvin till språk till vapenhantering till slagsmål? Och alla är arab-lovers och kommunister? Vem påminner det om?
Jag tyckte att redan Ondskan gick långt över gränsen till övermänniska, med den unge gossen som var i Sverigeeliten i simning och friidrott och som kunde "knäcka nosen" på alla mobbande överklassyngel. Giv mig styrka!

Du hakar upp dig på Hamilton böckerna och Ondskan. Som sagt var - läs böckerna om Arn och 1900 - talet, så kanske du ändrar uppfattning om Guillou. Ett enormt förarbete gjorde han för att skriva dessa böcker. Guillou och Leif GW har blivit rika som troll på sina författarskap, men det är dom väl värda.
Citera
2022-09-08, 15:51
Medlem
-Hade Jan mosat en kvinna med barnvagn istället för bilarna hade han påstått att han eliminerat en spion från Ryska Ambassaden.
Citera
2022-09-08, 15:55
Medlem
Pausaniass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pax80
Du hakar upp dig på Hamilton böckerna och Ondskan. Som sagt var - läs böckerna om Arn och 1900 - talet, så kanske du ändrar uppfattning om Guillou. Ett enormt förarbete gjorde han för att skriva dessa böcker. Guillou och Leif GW har blivit rika som troll på sina författarskap, men det är dom väl värda.
Jag undrar om du läst något annat än Guillou? Det verkar inte så om du inte kan se att han hjältar är totalt overkliga övermänniskor. Och dessutom, till skillnad mot nämnde GW, så saknar hans hjältar och hans böcker helt all slags humor. Skräplitteratur i Marklunds- och Läckbergsklassen. Men inte för kvinnor utan för tonåriga kepskillar.
Citera
2022-09-08, 16:14
Medlem
Citat:
Jag undrar om du läst något annat än Guillou? Det verkar inte så om du inte kan se att han hjältar är totalt overkliga övermänniskor. Och dessutom, till skillnad mot nämnde GW, så saknar hans hjältar och hans böcker helt all slags humor. Skräplitteratur i Marklunds- och Läckbergsklassen. Men inte för kvinnor utan för tonåriga kepskillar.

Jag kan trösta dig med att jag läst massor med böcker bara de 10 senaste åren. I stort sett böcker av alla de mest lästa författarna i Norden plus många böcker av engelska och amerikanska författare. Dessutom en del böcker av Nobel pristagare. Och Guillou är inte den bästa men en del av hans böcker är definitivt mycket bra. På tal om överdrivna orealistiska böcker så ligger t.ex Keplers böcker nära toppen.
Citera
2022-09-08, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Filmen ”Mannen från Mallorca” bygger på en bok som GW skrivit. Det är inte han som gjort filmen. Vidare är det inte Jan som gjort någon av Hamilton-rullarna så du kan knappast klandra honom för att dessa överlag suger.
Annars läser man böckerna, du väljer.
Citera
2022-09-08, 16:21
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Annars läser man böckerna, du väljer.

Böckerna kan man jämföra. Det är något helt annat. GW har, med sin egna polisiära bakgrund, en mer verklighetstrogen grund i sina böcker medan Jan tar ut svängarna mer när han försöker närma sig Fleming och le Carre. Jag kan uppskatta båda stilarna. Beror på vilket humör man är på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in