Citat:
Ursprungligen postat av
Agens56
Nej, pédéraste på franska har faktiskt en utvidgad betydelse av just "homosexuell":
Jag förstår det inte som synonym utifrån detta, mer som att en pederast är en bög (men inte nödvändigtvis tvärtom). Men okej. Jag har aldrig hört ordet användas som "bög" på franska, men ordet är ju ålderdomligt i sig så möjligt för 40+ år sedan.
Intressant apropå detta:
Jan Stolpe, FiB Kulturfront, säger 1973:
Citat:
framhåller att G är ”svensk” och helt ”rotad och identifierad” här. Han kan inte ens tala franska särskilt bra. Vidare är han svensk författare och medlem av Svenska författarförbundet
https://tankaromib.wordpress.com/201...ill-frankrike/
Hur som helst har jag visserligen alltid hört dessa diskussioner om att Jan är mytoman men aldrig kollat upp det närmare. Men när man börjar gräva lite börjar man undra om han någonsin håller sig till sanningen. Exemplet jag såg idag är att historien om när/hur han spöar upp sin styvfarsa efter Solbacka helt enkelt inte kan stämma tidsmässigt, eftersom styvfarsan hade varit borta i flera år (1957 enligt systern) från resten av familjen efter skilsmässa, när Jan kommer tillbaka från Solbacka 1960. Vidare anekdoten om att hans mamma spelade piano när han misshandlades, något mamman kommenterar med att hon inte kan spela piano...
Bortsett från det smått absurda (min egen tolkning) i att ens en 16-åring skulle kunna misshandla en vuxen man som om den senare vore ett litet barn. Jan ser verkligen inte stor ut i den kända intervjun från 1966 (om värnplikt och franskt medborgarskap) men då är han åtminstone 22 år och vuxen. Han lär inte ha varit större 1960...