2021-04-07, 08:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Det där måste ha varit ironi från Jannes sida. Han ville väl helt enkelt signalera att han tyckte frågan var löjeväckande enkel och därför inte förtjänade ett seriöst svar från hans sida. Att han på allvar skulle tro att les gilets jaunes har något som helst med gröna kakor att göra är en ganska absurd tanke.
Säg inte det, Janne Ljugo har ingen ”fransk” uppväxt, allt det är något han kokat ihop på egen hand.
Dessutom var han KGB-informatör pga att han som inbilsk och narcissist är arketypen för en landsförrädare.
Citera
2021-04-07, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Säg inte det, Janne Ljugo har ingen ”fransk” uppväxt, allt det är något han kokat ihop på egen hand.
Dessutom var han KGB-informatör pga att han som inbilsk och narcissist är arketypen för en landsförrädare.

Men kom igen. Knappast någon som följt rapporteringen i media senaste åren kan ha missat att les gilets jaunes är franska för gula västarna. Att en person som Guillou inte skulle känna till det är... minst sagt osannolikt. Mycket kan man beskylla Janne för men någon brist på allmänbildning har han nog inte.
Citera
2021-04-07, 15:01
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Det där måste ha varit ironi från Jannes sida. Han ville väl helt enkelt signalera att han tyckte frågan var löjeväckande enkel och därför inte förtjänade ett seriöst svar från hans sida. Att han på allvar skulle tro att les gilets jaunes har något som helst med gröna kakor att göra är en ganska absurd tanke.

Jag ser inget i det där klippet som tyder på ironi. Möjligen hade jag kunnat köpa att han har tankarna någon annanstans i det ögonblicket, men man gör helt enkelt inte fel på vanliga färger med flera sekunders betänketid (Schulman frågar ju en gång till för att få bekräftat) om man kan språket ens hyfsat.
Min teori är att hans franska rostat sönder helt under åren, eller på sin höjd bara varit acceptabel till att börja med. Uppgiften han får är pissenkel och han blir helt ställd.

Sonen verkar inte vara nåt språkgeni heller,

Citat:
Finally, my English – if I say so myself – is pretty good for a suede.
https://se.linkedin.com/in/dan-guillou-5139a3147

may saknas, litet s och Swede felstavat, i en enda mening på LinkedIn.
Citera
2021-04-07, 15:05
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Men kom igen. Knappast någon som följt rapporteringen i media senaste åren kan ha missat att les gilets jaunes är franska för gula västarna. Att en person som Guillou inte skulle känna till det är... minst sagt osannolikt. Mycket kan man beskylla Janne för men någon brist på allmänbildning har han nog inte.
Jag har för mig att han fick lite skit när han kallade Rikard Wolff för "pederast". Då skyllde han på att det på franska bara betydde "bög" & inte hade något med pedofiler att göra.
Citera
2021-04-07, 15:12
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag har för mig att han fick lite skit när han kallade Rikard Wolff för "pederast". Då skyllde han på att det på franska bara betydde "bög" & inte hade något med pedofiler att göra.

Vill minnas det där jag också, och inte heller det är korrekt av honom...betyder precis samma sak på franska.
Citera
2021-04-07, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag ser inget i det där klippet som tyder på ironi. Möjligen hade jag kunnat köpa att han har tankarna någon annanstans i det ögonblicket, men man gör helt enkelt inte fel på vanliga färger med flera sekunders betänketid (Schulman frågar ju en gång till för att få bekräftat) om man kan språket ens hyfsat.
Min teori är att hans franska rostat sönder helt under åren, eller på sin höjd bara varit acceptabel till att börja med. Uppgiften han får är pissenkel och han blir helt ställd.

Sonen verkar inte vara nåt språkgeni heller,

https://se.linkedin.com/in/dan-guillou-5139a3147

may saknas, litet s och Swede felstavat, i en enda mening på LinkedIn.

Om han nu inte var ironisk så kan jag inte se någon annan förklaring än att han helt enkelt börjar bli åldersdement. Jag menar... "de gröna kakorna" liksom... eh, vem kommer ens på tanken att säga nåt sånt? Det verkar helt gripet ur luften. Att en så pass verbalt begåvad journalist skulle ha missat vad gula västarna heter på franska förefaller som sagt absurt. Han läste väl förresten åtminstone franska på gymnasiet och att han skulle ha glömt vad gul heter på franska kan helt enkelt inte bero på annat än framskridande senilitet. Om du någon gång i en avlägsen framtid glömmer att yellow betyder gul på engelska, tror du inte att du kommer att vara oroväckande gaggig vid det laget?

Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Vill minnas det där jag också, och inte heller det är korrekt av honom...betyder precis samma sak på franska.

Nej, pédéraste på franska har faktiskt en utvidgad betydelse av just "homosexuell":

https://www.cnrtl.fr/definition/p%C3%A9d%C3%A9raste
Citera
2021-04-07, 19:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Om han nu inte var ironisk så kan jag inte se någon annan förklaring än att han helt enkelt börjar bli åldersdement. Jag menar... "de gröna kakorna" liksom... eh, vem kommer ens på tanken att säga nåt sånt? Det verkar helt gripet ur luften. Att en så pass verbalt begåvad journalist skulle ha missat vad gula västarna heter på franska förefaller som sagt absurt. Han läste väl förresten åtminstone franska på gymnasiet och att han skulle ha glömt vad gul heter på franska kan helt enkelt inte bero på annat än framskridande senilitet. Om du någon gång i en avlägsen framtid glömmer att yellow betyder gul på engelska, tror du inte att du kommer att vara oroväckande gaggig vid det laget?

Nej, pédéraste på franska har faktiskt en utvidgad betydelse av just "homosexuell":

https://www.cnrtl.fr/definition/p%C3%A9d%C3%A9raste
Pédé är väl bög, Pédéraste är pederast.
Citera
2021-04-07, 19:06
Medlem
Citat:
Pédé är väl bög, Pédéraste är pederast.

Som sagt. Läs på sidan jag länkade till så ser du att pédéraste också kan betyda just "bög".
Citera
2021-04-07, 19:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Som sagt. Läs på sidan jag länkade till så ser du att pédéraste också kan betyda just "bög".
Det är fortfarande inte den vanliga beteckningen för en bög i Frankrike. Lika lite som det är det i Sverige, men det ligger väl något i att Janne Lugos hustru har en hyfsad del i Janne Ljugos författarskap.
Citera
2021-04-07, 19:32
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Han är ett fenomen för han har fått omvärlden att tro att han är fransman. Utifrån sin egen barndomsfantasi.

Citat:
Att en så pass verbalt begåvad journalist skulle ha missat vad gula västarna heter på franska förefaller som sagt absurt. Han läste väl förresten åtminstone franska på gymnasiet och att han skulle ha glömt vad gul heter på franska kan helt enkelt inte bero på annat än framskridande senilitet.
Har du några belägg för att denne kunnat mer än lite svensk skolfranska?

Han har gjort resor i Mellanöstern med frun under tidig medelålder. Men hon kan väl arabiska?
Citera
2021-04-07, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Han är ett fenomen för han har fått omvärlden att tro att han är fransman. Utifrån sin egen barndomsfantasi.

Har du några belägg för att denne kunnat mer än lite svensk skolfranska?

Han har gjort resor i Mellanöstern med frun under tidig medelålder. Men hon kan väl arabiska?

Han var gift med en fransk kvinna på 60-talet tror jag. Och en stor del av Arabvärlden var franskspråkig på den tiden.
Citera
2021-04-07, 20:06
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Jag förstår det inte som synonym utifrån detta, mer som att en pederast är en bög (men inte nödvändigtvis tvärtom). Men okej. Jag har aldrig hört ordet användas som "bög" på franska, men ordet är ju ålderdomligt i sig så möjligt för 40+ år sedan.

Intressant apropå detta:

Jan Stolpe, FiB Kulturfront, säger 1973:

Citat:
framhåller att G är ”svensk” och helt ”rotad och identifierad” här. Han kan inte ens tala franska särskilt bra. Vidare är han svensk författare och medlem av Svenska författarförbundet

https://tankaromib.wordpress.com/201...ill-frankrike/

Hur som helst har jag visserligen alltid hört dessa diskussioner om att Jan är mytoman men aldrig kollat upp det närmare. Men när man börjar gräva lite börjar man undra om han någonsin håller sig till sanningen. Exemplet jag såg idag är att historien om när/hur han spöar upp sin styvfarsa efter Solbacka helt enkelt inte kan stämma tidsmässigt, eftersom styvfarsan hade varit borta i flera år (1957 enligt systern) från resten av familjen efter skilsmässa, när Jan kommer tillbaka från Solbacka 1960. Vidare anekdoten om att hans mamma spelade piano när han misshandlades, något mamman kommenterar med att hon inte kan spela piano...

Bortsett från det smått absurda (min egen tolkning) i att ens en 16-åring skulle kunna misshandla en vuxen man som om den senare vore ett litet barn. Jan ser verkligen inte stor ut i den kända intervjun från 1966 (om värnplikt och franskt medborgarskap) men då är han åtminstone 22 år och vuxen. Han lär inte ha varit större 1960...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in