2021-04-07, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Har du några belägg för att denne kunnat mer än lite svensk skolfranska?

Min poäng var att även en smula skolfranska från ungdomen torde räcka för att man utan problem ska minnas de vanligaste och enklaste orden för t.ex. färger.

Jag tror därför att Janne är på god väg in i åldersdemensens täta dimma.
Citera
2021-04-07, 20:42
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Hur som helst har jag visserligen alltid hört dessa diskussioner om att Jan är mytoman men aldrig kollat upp det närmare. Men när man börjar gräva lite börjar man undra om han någonsin håller sig till sanningen. Exemplet jag såg idag är att historien om när/hur han spöar upp sin styvfarsa efter Solbacka helt enkelt inte kan stämma tidsmässigt, eftersom styvfarsan hade varit borta i flera år (1957 enligt systern) från resten av familjen efter skilsmässa, när Jan kommer tillbaka från Solbacka 1960. Vidare anekdoten om att hans mamma spelade piano när han misshandlades, något mamman kommenterar med att hon inte kan spela piano...

Bortsett från det smått absurda (min egen tolkning) i att ens en 16-åring skulle kunna misshandla en vuxen man som om den senare vore ett litet barn. Jan ser verkligen inte stor ut i den kända intervjun från 1966 (om värnplikt och franskt medborgarskap) men då är han åtminstone 22 år och vuxen. Han lär inte ha varit större 1960...

Jo tidpunkterna stämmer inte. Likt att han ens växte upp i ett franskt hem och var adlig. Förmodligen sådant där perfekt för hans KGB rekryterare att locka med. Janne vill känna sig viktig.
Citera
2021-04-07, 20:47
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Min poäng var att även en smula skolfranska från ungdomen torde räcka för att man utan problem ska minnas de vanligaste och enklaste orden för t.ex. färger.

Jag tror därför att Janne är på god väg in i åldersdemensens täta dimma.

Det är inte otänkbart att han har en svag åldersdemens, det passar in rätt bra på reaktionen och även hur han uppträdde när han och frun var med i "På spåret" för ett antal år sedan, där frun definitivt var vassare i kupan.

https://www.expressen.se/noje/guillo...r-mansslaktet/

Ganska bisarrt hur han hänger upp sig på Oldsberg där, frun skäms så man känner rodnaden genom texten

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo tidpunkterna stämmer inte. Likt att han ens växte upp i ett franskt hem och var adlig. Förmodligen sådant där perfekt för hans KGB rekryterare att locka med. Janne vill känna sig viktig.

Det han verkligen kan är att berätta bra historier, det får man ge honom. Men det kan troligtvis också förklara mycket av bristen på fakta när han berättar om sig själv också.
Senast redigerad av Savoy 2021-04-07 kl. 20:51.
Citera
2021-04-08, 08:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag förstår det inte som synonym utifrån detta, mer som att en pederast är en bög (men inte nödvändigtvis tvärtom). Men okej. Jag har aldrig hört ordet användas som "bög" på franska, men ordet är ju ålderdomligt i sig så möjligt för 40+ år sedan.

Intressant apropå detta:

Jan Stolpe, FiB Kulturfront, säger 1973:

https://tankaromib.wordpress.com/201...ill-frankrike/

Hur som helst har jag visserligen alltid hört dessa diskussioner om att Jan är mytoman men aldrig kollat upp det närmare. Men när man börjar gräva lite börjar man undra om han någonsin håller sig till sanningen. Exemplet jag såg idag är att historien om när/hur han spöar upp sin styvfarsa efter Solbacka helt enkelt inte kan stämma tidsmässigt, eftersom styvfarsan hade varit borta i flera år (1957 enligt systern) från resten av familjen efter skilsmässa, när Jan kommer tillbaka från Solbacka 1960. Vidare anekdoten om att hans mamma spelade piano när han misshandlades, något mamman kommenterar med att hon inte kan spela piano...

Bortsett från det smått absurda (min egen tolkning) i att ens en 16-åring skulle kunna misshandla en vuxen man som om den senare vore ett litet barn. Jan ser verkligen inte stor ut i den kända intervjun från 1966 (om värnplikt och franskt medborgarskap) men då är han åtminstone 22 år och vuxen. Han lär inte ha varit större 1960...
Hans påståenden om sin svenska mormor stämmer inte heller, den norskättade morfadern hade redan lyckas blåsa familjenförmögenheten på egen hand genom snedknull och dåliga affärer.
Något franskt existerade inte i hans hem.
https://tankaromib.wordpress.com/201...ning-och-logn/
Citera
2021-05-01, 17:51
Medlem
Soterns avatar
Vad har hänt vår käre Jan? Har inte sett hans kolumner i Aftonbladet på länge?
Citera
2021-05-02, 15:18
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Då har du missat den här som kom för en vecka sedan där han ger sig in i Soran-debatten under rubriken "Rasande feministiska drev är inte att leka med"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...e-att-leka-med
Citera
2021-05-02, 15:41
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern

Man saknar hans härliga sociolekt, med sina Östermalmsfähiga iii-anden. En sådan där underbar von-Oben svenska som många döljer i offentligheten - men inte Jan. Han vågar bryta mot Jantelagen.

Hans karisma från 1900-talets framträdanden i TV, är heller ingen medioker utstrålning direkt. Mången fager Dam har av nöden fått byta trosor, när hon beskådat en ung Jan Guillou i TV-rutan.
Citera
2021-05-03, 14:04
Medlem
Hinterstoissers avatar
https://www.facebook.com/svt/posts/4280067122035843

Kul klipp från SVT:s ganska nya dokumentär om Guillou. Jan verkar tycka rätt illa om GW, det han säger är rätt hårt. GW å sin sida verkar inte bry sig och har egentligen inget elakt att säga om Guillou.

Det framstår ofta som att de konflikter Guillou har ser ut som såhär. Han är sur på någon över en småsak som den andre inte ens har uppfattat. Han verkar också överdriva en hel del i samtliga fall. Det får en också att tvivla på om hans andra historier, t.ex den om att han blev misshandlad av sin styvfar, ens är sanna.
Senast redigerad av Hinterstoisser 2021-05-03 kl. 14:33.
Citera
2021-05-03, 14:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser

Kul klipp från SVT:s ganska nya dokumentär om Guillou. Jan verkar tycka rätt illa om GW, det han säger är rätt hårt. GW å sin sida verkar inte bry sig och har egentligen inget elakt att säga om Guillou.

Det framstår ofta som att de konflikter Guillou har ser ut som såhär. Han är sur på någon över en småsak som den andre inte ens har uppfattat. Han verkar också överdriva en hel del i samtliga fall. Det får en också att tvivla på hans andra historier, t.ex den om att han blev misshandlad av sin styvfar, ens är sanna.

Jag gillar inte professor Pust&Stön, men Guillou slår honom med hästlängder i självgodhet, mytomani etc.
Citera
2021-05-23, 12:49
Medlem
Ograsts avatar
Jan - alltmer förvirrad och bortkommen. Sad.

https://bulletin.nu/guillou-i-blasva...rerar-med-sapo
Citera
2021-05-23, 14:16
Medlem
Han är faktiskt ett unikum, titta på den överlägsne journalisten på SVT. enl. Jans egen utsago, så har han varje dag under 10-års tid fått stryk med rottingen, det slet upp köttet i ryggen, idag har Jan exakt noll ärr eller några som helst blessyrer på ryggen. Observera när han sitter i bar överkropp på träningscykeln. Hans mor som spelade piano under dessa misshandlar(fast hon ej kunde) eller hans syster, som för övrigt verkar ha en sund moral och väldigt vettig i övrigt, säger att detta har aldrig hänt, hon har iaf aldrig hört eller sett någonting. Jans svar är att dom lever i förnekelse, jag tror nog mer på mamman som sa att sonen har alltid haft en ”livlig fantasi”, han är en renodlad mytoman, en morallös, patetiskt människa rakt igenom.

Citat:
Ursprungligen postat av Hinterstoisser

Det framstår ofta som att de konflikter Guillou har ser ut som såhär. Han är sur på någon över en småsak som den andre inte ens har uppfattat. Han verkar också överdriva en hel del i samtliga fall. Det får en också att tvivla på om hans andra historier, t.ex den om att han blev misshandlad av sin styvfar, ens är sanna.
Citera
2021-05-23, 16:44
Medlem
Guillou säger upp bekantskapen med vänsterfolk när detta vänsterfolk har lyfftt sig/blivit rika
o fått mycket bra ekonomi o då blir höger - dvs överger sina ideal - som GW som den andre
journalisten han beundrade - G har inget emot högerfolk oberoende av deras ekonomi när de är höger från början

Sen skall jag göra avbön - trodde Bratt avslöjade sin källa men det gjorde han inte - det var G som
listade ut den o offentliggjorde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in