Citat:
Ursprungligen postat av
Schlesien
Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Till skillnad från dig har jag läst boken. episoden är med där. Expressens "avslöjande" var därför inte särskilt stort, och mediadrevet dog mycket riktigt ut snabbt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
JGA HAR DEN GAMLA UPPLAGAN. Avsnittet i den nya upplagan utökades för att möta intresset, men det fanns med i den ursprungliga också.
Hur säker är du på att du talar sanning i de fetade ovan? Är du
guillousäker?
Vilka sidor i "gamla upplagan" syftar du på?
Ljuger Clodius?
Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Saken nämndes som sagt i Guillouis bok, även om det var rätt kort så allt Expressenjournalisterna behövde göra var att läsa den. Att JG la till mer om det i en senare upplaga var ju för att saken uppmärksammades.
Clodius svarar inte på vilka sidor det tas upp i självbiografins första upplaga. Jag har bläddrat i ett ex och hittar inte Gergel i personregistret. Jag hittar inget om KGB-samarbete i texten heller. Men det kanske finns där nånstans?
Enligt Expressen 24/9 -09 säger Janne själv att det
inte finns med i första upplagan. Däremot har han försökt hota Expressen (Micke Ölander?) till tystnad i frågan:
Citat:
För bara några veckor sedan gav han ut sina yrkesmässiga memoarer, "Ordets makt och vanmakt". På de 475 sidorna nämner han inte med ett ord sina kontakter med KGB-översten Gergel, eller att han i journalistiskt syfte skulle ha låtit sig värvas som KGB-spion.
- Jag valde att inte ta med det eftersom jag faktiskt aldrig lyckades göra något avslöjande av KGB, säger Jan Guillou.
Jevgenij Ivanovitj Gergel är, enligt en talesman för ryska ambassaden, avliden sedan flera år.
När Expressen vid ett tidigare möte under arbetet med det här reportaget träffade Jan Guillou och frågade om KGB-officeren Gergel svarade Guillou avvisande:
- Det där är uppgifter som kan förstöra en människas liv.
Vid intervjun i går frågade Expressen:
Vad menade du när du sa att det här kan förstöra en människas liv?
- Jag tänkte på Expressens löpsedel, mitt namn och orden sovjetisk agent.