2014-01-16, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Vid mötet i SVT med Paul Frigyes så visade Guillou upp en inskrivningsbok för FFL och jag är tämligen säker på att hans far skrev in sig där i mars 1945. Fotot på honom iklädd FFL-kläder var tydligen taget 1946 i en studio i Stockholm.

Så med andra ord var Jannes farsa bara en wannabe som ville imponera genom att ansluta sig till den vinnande sidan? Verkar ju vara en passande farsa till Janne-Boy.
Citera
2014-01-16, 19:09
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Vid mötet i SVT med Paul Frigyes så visade Guillou upp en inskrivningsbok för FFL och jag är tämligen säker på att hans far skrev in sig där i mars 1945. Fotot på honom iklädd FFL-kläder var tydligen taget 1946 i en studio i Stockholm.
Det lär vara så att Guillou den äldre arbetade som kontorist eller liknande på Fria Frankrikes kontor i Stockholm sedan 43 eller så, men 45 gick han med i själva väpnade styrkorna varav inskrivningsdatumet. De som anklagar honom för att vara samarbetsman skall ha klart för sig att han alltså var gymnasist under de första krigsåren.

Nej, det är nog inte mycket skandal för JG i detta heller, men ni som tydligen hatar JG så mycket - jag har ett tipps, det är tydligen så att han ljugit om vilka kläder han hade i teve under 80 talet - han har ju påstått att det är en myt att han hade rödrutiga skjortor, men jag har sett flera bilder där han bär dylika suspekta plagg. HÄR har ni något att bita i!!!
Citera
2014-01-16, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det lär vara så att Guillou den äldre arbetade som kontorist eller liknande på Fria Frankrikes kontor i Stockholm sedan 43 eller så, men 45 gick han med i själva väpnade styrkorna varav inskrivningsdatumet. De som anklagar honom för att vara samarbetsman skall ha klart för sig att han alltså var gymnasist under de första krigsåren.

Nej, det är nog inte mycket skandal för JG i detta heller, men ni som tydligen hatar JG så mycket - jag har ett tipps, det är tydligen så att han ljugit om vilka kläder han hade i teve under 80 talet - han har ju påstått att det är en myt att han hade rödrutiga skjortor, men jag har sett flera bilder där han bär dylika suspekta plagg. HÄR har ni något att bita i!!!

Mina släktingar var i stort sett tonåringar vid första inkallelserna på hösten 1939. -43 hade de flera hårda år i kronans kläder bakom sig.

Den där kontorstjänsten kan Guillou ta en vända via stolgången.

Hans vidriga skriverier, diktatursvärmerier och tjänster åt främmande makt har med råge tjänat ihop all den motvilja han kan utsättas för.
Citera
2014-01-16, 21:00
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Mina släktingar var i stort sett tonåringar vid första inkallelserna på hösten 1939. -43 hade de flera hårda år i kronans kläder bakom sig.

Den där kontorstjänsten kan Guillou ta en vända via stolgången.

Hans vidriga skriverier, diktatursvärmerier och tjänster åt främmande makt har med råge tjänat ihop all den motvilja han kan utsättas för.
Nå, om jag förstår dig kritik rätt så skulle den unge tonåringen Guillou den äldre istället för attvarit kontorist gått i stridande tjänst tidigare än vad han gjorde? Må så vara, men det kan man i så fall knappast lasta JG för det.
Kan nog hålla med att man kan lasta JG för en del av det han skrivit, men du blir mer övertygande om du förmår att ge konkreta exempel. Vilka tjänster åt främmande makt talar du om? Vi har ju redan konstaterat att de där anklagelserna om att han varit KGB spion är nys...
Citera
2014-01-16, 22:16
Medlem
Citat:

En fråga:
Är det kul och slicka kommunist röv på en fd KGB spion? Hur sannings enliga brukar kommunister vara sådär generellt? Nej inte så värst alls. DÄRFÖR är det mycket sunt att vara kritisk mot JG. Bevis bördan ligger på JG när det gäller ALLT han skrivit och det det inte finns bevis för är helt enkelt bara påhitt ...
Senast redigerad av FulAgent007 2014-01-16 kl. 23:00.
Citera
2014-01-16, 22:46
Medlem
Citat:
Nå, om jag förstår dig kritik rätt så skulle den unge tonåringen Guillou den äldre istället för attvarit kontorist gått i stridande tjänst tidigare än vad han gjorde? Må så vara, men det kan man i så fall knappast lasta JG för det.
Kan nog hålla med att man kan lasta JG för en del av det han skrivit, men du blir mer övertygande om du förmår att ge konkreta exempel. Vilka tjänster åt främmande makt talar du om? Vi har ju redan konstaterat att de där anklagelserna om att han varit KGB spion är nys...

En avhoppad KGB-chef gör en annan bedömning.
Lite talande att i Danmark lyckades KGB inte hitta en enda journalist att rekrytera, till skillnad mot Sverige.

Citat:
Den världsberömde KGB-avhopparen Oleg Gordievskij, 71, beskriver sin forne vän och kollega Jevgenij Gergels värvning av Jan Guillou som en framgång för KGB.
- Journalister var alltid extra intressanta när det gällde att få information om politiska frågor. Det var Gergels specialitet, säger Oleg Gordievskij.
Enligt avhopparen styrdes Jan Guillou direkt från KGB:s högkvarter i Moskva.
---
- Jag skulle tro att Gergel hade två, högst tre, agenter i Sverige.
Jan Guillou beskriver sina möten med Gergel och KGB-officeren som efterträdde honom som harmlösa.
- Vi satt mest och pratade politik.
Men det var precis just det som var Gergels uppdrag i Sverige, enligt Gordievskj.
---
- Efter Ungernrevolten 1956 och Prag-våren 1968 hade ju många förstått vad Sovjetunionen egentligen stod för. Det var svårt för KGB att rekrytera. I Danmark lyckades vi till exempel inte rekrytera en enda journalist under min tid där. Trots att danskarna gärna satt på krogen och drack så var de trogna sitt land.
Vad Gergel gjorde under sina möten med Jan Guillou var detta, enligt Gordienskij.
---
Arvoden på den här tiden var ofta blygsamma.
- KGB hade inte särskilt mycket pengar att dela ut. Först senare kunde agenter få 100 000-tals kronor. På den här tiden kunde man få högst 300-400 kronor, säger Oleg Gordievskij.

Fick 800 kronor
Jan Guillou fick enligt egen utsago 800 kronor.
Jevgenij Gergel berättade aldrig för Gordievskij vem eller vilka personer han haft hemliga möten med under sin tid i Sverige.
- Han nämnde aldrig något sådant, säger Oleg Gordievskij.
Men han kan som tidigare KGB-chef dra vissa slutsatser om hur hans tidigare arbetsgivare bedömde Jan Guillou.
- Om de hade kontakt med honom i fem år så har man ju ansett att han var värdefull.
http://www.expressen.se/nyheter/expr...88381481237582
Citera
2014-01-16, 23:02
Medlem
Citat:

Vilka vi? Om du är kommunist du med väger ditt intygande lika lätt som ett fjun på en nykläckt kyckling
Citera
2014-01-16, 23:44
Medlem
Citat:

Vilka bevis har du för att farsan har haft stridande tjänst? Det är inte det faktum att farsan inte är någon krigshjälte jag kommenterar (de allra flesta under VK2 var inte det, helt okej) utan det faktum att JG själv försöker göra sig tuffare än vad han är genom att ljuga ihop historier om sin häftiga far.

En vettig person hade ju sagt nåt i stil med att "ja, min farsa var lite skum under andra världskriget och det är ingenting jag försvarar men jag är inte min far och ska inte dömas efter min fars handlingar". Men JG är ju inte en vettig person utan försöker framställa sig själv som någon genetisk betingad super-anti-nazist som bekämpar orättvisor bättre än Stålmannen!
Citera
2014-01-17, 00:05
Moderator
Oddballs avatar
Citat:

Det man reagerar på är väl att när någon säger att hans förfader var med i de fria franska styrkorna under WWII så tänker man ju sig att personen faktiskt varit med och gjort något aktivt - kanske gömt målningen "Madonnan med de stora tuttarna" i någon korv eller liknande... Inte skrivit in sig i organisationen när ryssarna stod och bankade på dörren till riksdagshuset i Berlin samt tagit uniformsfotot ett år efter krigsslutet...
Citera
2014-01-17, 01:49
Medlem
Uncle Dukes avatar
Här har ni rabiata Guillou-hatare lite vatten på er kvarn

Citat:
Journalisten och författaren Jan Guillou får Jan Myrdalsällskapets stora pris, Leninpriset, för 2014. I motiveringen kan man bland annat läsa att Guilllou ”rakryggat och medvetet gått sin egen väg” och att han nått en unik position som folkbildare och opinionsbildare ”genom sitt engagemang, bland annat mot rasism och främlingsfientlighet.

http://www.svd.se/kultur/leninpriset...ou_8900818.svd
Citera
2014-01-17, 15:50
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmerson
Vilka bevis har du för att farsan har haft stridande tjänst? Det är inte det faktum att farsan inte är någon krigshjälte jag kommenterar (de allra flesta under VK2 var inte det, helt okej) utan det faktum att JG själv försöker göra sig tuffare än vad han är genom att ljuga ihop historier om sin häftiga far.

En vettig person hade ju sagt nåt i stil med att "ja, min farsa var lite skum under andra världskriget och det är ingenting jag försvarar men jag är inte min far och ska inte dömas efter min fars handlingar". Men JG är ju inte en vettig person utan försöker framställa sig själv som någon genetisk betingad super-anti-nazist som bekämpar orättvisor bättre än Stålmannen!
OM ÄN LITE ÖVERDRIVET, så ligger det väl något i det kursiverade, men det hindrar inte att det inte finns något belägg på att Guillou den äldre agerat på något skumt sätt under andra världskriget, utan snarare efter bästa förmåga försökt stödja Fria Frankrike. Dessvärre (?) faller detta försök att kritisrea Guillou lika platt till marken, som hans påstådda relegering och KGBspioneri. Ta istället upp tråden om att han ljugit om sina suspekta skjortmönster - där finns det åtminstone belägg!
Citera
2014-01-17, 16:06
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Citat:
Till skillnad från dig har jag läst boken. episoden är med där. Expressens "avslöjande" var därför inte särskilt stort, och mediadrevet dog mycket riktigt ut snabbt.
Citat:
JGA HAR DEN GAMLA UPPLAGAN. Avsnittet i den nya upplagan utökades för att möta intresset, men det fanns med i den ursprungliga också.
Hur säker är du på att du talar sanning i de fetade ovan? Är du guillousäker?
Vilka sidor i "gamla upplagan" syftar du på?

Ljuger Clodius?
Citat:
Saken nämndes som sagt i Guillouis bok, även om det var rätt kort så allt Expressenjournalisterna behövde göra var att läsa den. Att JG la till mer om det i en senare upplaga var ju för att saken uppmärksammades.
Clodius svarar inte på vilka sidor det tas upp i självbiografins första upplaga. Jag har bläddrat i ett ex och hittar inte Gergel i personregistret. Jag hittar inget om KGB-samarbete i texten heller. Men det kanske finns där nånstans?

Enligt Expressen 24/9 -09 säger Janne själv att det inte finns med i första upplagan. Däremot har han försökt hota Expressen (Micke Ölander?) till tystnad i frågan:
Citat:
För bara några veckor sedan gav han ut sina yrkesmässiga memoarer, "Ordets makt och vanmakt". På de 475 sidorna nämner han inte med ett ord sina kontakter med KGB-översten Gergel, eller att han i journalistiskt syfte skulle ha låtit sig värvas som KGB-spion.
- Jag valde att inte ta med det eftersom jag faktiskt aldrig lyckades göra något avslöjande av KGB, säger Jan Guillou.
Jevgenij Ivanovitj Gergel är, enligt en talesman för ryska ambassaden, avliden sedan flera år.

När Expressen vid ett tidigare möte under arbetet med det här reportaget träffade Jan Guillou och frågade om KGB-officeren Gergel svarade Guillou avvisande:
- Det där är uppgifter som kan förstöra en människas liv.
Vid intervjun i går frågade Expressen:
Vad menade du när du sa att det här kan förstöra en människas liv?
- Jag tänkte på Expressens löpsedel, mitt namn och orden sovjetisk agent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in