Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-14, 22:46
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Sambon kom 15 år senare. Wolff hade varit mycket öppen om att han gillar unga män.
Okej. Varför sade han då att han med "pederast" inte avsåg något annat än homosexuell när det blev dags att skylla ifrån sig?
Citera
2014-01-14, 22:47
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Du är en klok person som inte går på rättshaveristernas linje här. Men det kom en ny upplaga med KGB-uppgifterna.
http://www.svd.se/kultur/guillou-lagger-till-kgb-kapitel_3720345.svd
MVH
SMT
JGA HAR DEN GAMLA UPPLAGAN. Avsnittet i den nya upplagan utökades för att möta intresset, men det fanns med i den ursprungliga också.Boken är faktiskt läsvärd även om man som jag inte tillhör JGs beundrare.
Citera
2014-01-14, 22:49
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
När det gäller modernt användande syftar Pederast snarast på Hebefili.
I modernt språkbruk åsyftar pediatriker en läkare med inriktning på barn mellan 15 och 18 år, tycker jag.
Citera
2014-01-14, 23:12
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Till skillnad från dig har jag läst boken. episoden är med där. Expressens "avslöjande" var därför inte särskilt stort, och mediadrevet dog mycket riktigt ut snabbt.
Citat:
JGA HAR DEN GAMLA UPPLAGAN. Avsnittet i den nya upplagan utökades för att möta intresset, men det fanns med i den ursprungliga också.
Hur säker är du på att du talar sanning i de fetade ovan? Är du guillousäker?
Vilka sidor i "gamla upplagan" syftar du på?
Citera
2014-01-14, 23:21
Medlem
Geres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
I modernt språkbruk åsyftar pediatriker en läkare med inriktning på barn mellan 15 och 18 år, tycker jag.

Det är därför man använder de olika termerna pedriatiker och pederast.
Citera
2014-01-14, 23:38
Bannlyst
Citat:
JGA HAR DEN GAMLA UPPLAGAN. Avsnittet i den nya upplagan utökades för att möta intresset, men det fanns med i den ursprungliga också.Boken är faktiskt läsvärd även om man som jag inte tillhör JGs beundrare.
Har bägge. Du har rätt! men det handlar nog inte om att möta ett intresse utan att renvå sitt namn.
Citera
2014-01-15, 00:08
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Det hans källor påstår har stått på nätet i flera år och var inte sant = webbskvaller.
För att det ska vara rättvisande att kalla Frigyes källors uppgifter för webskvaller måste man vara ganska säker på att Frigyes sagesmän plockade upp uppgifterna från nätet. Det är att surra sig farligt hårt till Guillous stormast. Norrmans uppgifter i kamratföreningsbladet torde fö föregå varje webpublicering. De kan däremot naturligtvis ha kontaminerat klasskamraternas minnen av historien.
Citera
2014-01-15, 01:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
För att det ska vara rättvisande att kalla Frigyes källors uppgifter för webskvaller måste man vara ganska säker på att Frigyes sagesmän plockade upp uppgifterna från nätet. Det är att surra sig farligt hårt till Guillous stormast. Norrmans uppgifter i kamratföreningsbladet torde fö föregå varje webpublicering. De kan däremot naturligtvis ha kontaminerat klasskamraternas minnen av historien.
Vi tvistar om påvens skägg. Eftersom jag är katolik är det helt ok!
Han har publicerat uppgifter som funnits på nätet i många år. om dessa varit sanna borde han insett att de publicerats för länge sedan. Han har i vart fall ett eventuellt uppsåt att sprida webskvaller eftersom han inte ställde frågan.
Citera
2014-01-15, 13:27
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Fint försök att skriva om historien. Tyvärr är det lite för nära i tiden för att vackra omskrivningar ska fungera. Fakta i sammanhanget var att Janne Ljugo inte sagt ett smack till någon om att han varit EPA-spion åt KGB på 1970-talet, uppgiften grävdes fram av Expressen 2009 och kom som en komplett chock för t ex Ljugos gamle kollega Peter Bratt. Även Olof Palmes son yttrade sig beskt om ärendet, som slogs upp rejält i Expressen (givetvis inte i Aftonbladet) och diskuterades flitigt här på FB.

Janne Ljugo snyftade först om att Expressen försökte krossa honom (så som han krossat andra människor, får man förmoda), och drog sedan till med att han skulle skriva till ett kapitel i sin "memoarbok". Att det finns med i hans memoarer är alltså en följd av Expressens avslöjande, inte någon sorts öppenhjärtighet hos den gamle kommunist-informatören.
Jepp, som jag minns det så var inte KGB-grejorna alls med i den första upplagan. Det var först när pocketversionen kom som han hade lagt till ett extra kapitel.
Citera
2014-01-15, 13:37
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, som jag minns det så var inte KGB-grejorna alls med i den första upplagan. Det var först när pocketversionen kom som han hade lagt till ett extra kapitel.

Jäpp. Janne Ljugo sa dessutom själv att "jag får lägga till ett kapitel i mina memoarer" i samband med att han grät ut om förföljelserna i Expressen kring hans hobby-spionage. Om det nu redan fanns med i hans "memoarer", varför skulle han då enligt egen utsago behöva lägga till ett kapitel?

Om allt detta var känt redan, varför blev det sånt väldigt hallå kring Expressens avslöjande?

Logiken brister rejält hos somliga.

EDIT: färdigsnackat:
Citat:
Efter Expressens avslöjande om Jan Guillous samröre med KGB-officeren Jevgenij Gergel och den efterföljande mediestormen väljer Guillou nu att komplettera pocketutgåvan av sina memoarer med ett kapitel om KGB-affären.

Under flera års tid på 60- och 70-talen träffade journalisten Jan Guillou den ryske KGB-officeren och hans efterträdare i Stockholm. Nyheten slog ned som en bomb när Expressen publicerade den i lördags. Guillou själv berör bara händelserna flyktigt i sin hyllade memoarbok "Ordets makt och vanmakt" och har menat att de varit för obetydliga för att inkluderas i boken.

http://www.svt.se/kultur/guillou-kompletterar-memoarer-med-kgb-kapitel
2009-10-28
Senast redigerad av Fula Gubben 2014-01-15 kl. 13:45.
Citera
2014-01-15, 15:18
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Jäpp. Janne Ljugo sa dessutom själv att "jag får lägga till ett kapitel i mina memoarer" i samband med att han grät ut om förföljelserna i Expressen kring hans hobby-spionage. Om det nu redan fanns med i hans "memoarer", varför skulle han då enligt egen utsago behöva lägga till ett kapitel?

Om allt detta var känt redan, varför blev det sånt väldigt hallå kring Expressens avslöjande?

Logiken brister rejält hos somliga.

EDIT: färdigsnackat:

http://www.svt.se/kultur/guillou-kompletterar-memoarer-med-kgb-kapitel
2009-10-28
Saken nämndes som sagt i Guillouis bok, även om det var rätt kort så allt Expressenjournalisterna behövde göra var att läsa den. Att JG la till mer om det i en senare upplaga var ju för att saken uppmärksammades.

Varför det blev uppmärksamhet? Det är väl självklart? Om det varit sant att JG i verklig mening spionerat för Sovjetunionen så hade det ju varit en praktskandal, men saken dog ju ut snabbt som vid sidan av SÄPOs ointresse för det hela indikerar att JG:s version i detta fall verkar vara riktig.

Du får nog hitta på något annat att klaga på honom för. (Vilket inte skall vara omöjligt!)
Senast redigerad av Clodius 2014-01-15 kl. 15:29.
Citera
2014-01-15, 15:19
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nej, det var med i första upplagan, om än kortfattat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in