Citat:
OM ÄN LITE ÖVERDRIVET, så ligger det väl något i det kursiverade, men det hindrar inte att det inte finns något belägg på att Guillou den äldre agerat på något skumt sätt under andra världskriget, utan snarare efter bästa förmåga försökt stödja Fria Frankrike. Dessvärre (?) faller detta försök att kritisrea Guillou lika platt till marken, som hans påstådda relegering och KGBspioneri. Ta istället upp tråden om att han ljugit om sina suspekta skjortmönster - där finns det åtminstone belägg!
Märkligt att du "försvarar" Guillou, eller de märkliga utspel han haft genom åren, genom att raljera om felaktigheter i skjortmönstret.
Jag har påtalat osanningar om Guillous påstådda bakrund och skolgång, som jag känner till. Min slutsats är att karln ljuger om de fakta jag känner till, och då kommer frågan, varför ljuger han?
Mycket av ljuget handlar om banaliteter, och det är det som väcker mitt intresse om alla dessa lögner, då jag intresserar mig för allt som har med trovärdighetsfrågor satt göra.
Det jag inte vet något om är Guillous pappa, och jag blir nyfiken när en påstådd motståndsman lyckas infiltrera Vichyregimens ambassad under brinnande krig, och avslutar sitt liv i Finland!
KGB affären visar på att fosterlandskärleken saknades hos unge Guillou, och då blir jag ännu mer nyfiken om vad som orsakade denna bristande lojalitet mot Sverige. Eller vad som ger Guillou rätt att ha åsikten att han får göra vad han tycker, om han är i behov av pengar.