2014-01-17, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
OM ÄN LITE ÖVERDRIVET, så ligger det väl något i det kursiverade, men det hindrar inte att det inte finns något belägg på att Guillou den äldre agerat på något skumt sätt under andra världskriget, utan snarare efter bästa förmåga försökt stödja Fria Frankrike. Dessvärre (?) faller detta försök att kritisrea Guillou lika platt till marken, som hans påstådda relegering och KGBspioneri. Ta istället upp tråden om att han ljugit om sina suspekta skjortmönster - där finns det åtminstone belägg!

Märkligt att du "försvarar" Guillou, eller de märkliga utspel han haft genom åren, genom att raljera om felaktigheter i skjortmönstret.

Jag har påtalat osanningar om Guillous påstådda bakrund och skolgång, som jag känner till. Min slutsats är att karln ljuger om de fakta jag känner till, och då kommer frågan, varför ljuger han?

Mycket av ljuget handlar om banaliteter, och det är det som väcker mitt intresse om alla dessa lögner, då jag intresserar mig för allt som har med trovärdighetsfrågor satt göra.

Det jag inte vet något om är Guillous pappa, och jag blir nyfiken när en påstådd motståndsman lyckas infiltrera Vichyregimens ambassad under brinnande krig, och avslutar sitt liv i Finland!

KGB affären visar på att fosterlandskärleken saknades hos unge Guillou, och då blir jag ännu mer nyfiken om vad som orsakade denna bristande lojalitet mot Sverige. Eller vad som ger Guillou rätt att ha åsikten att han får göra vad han tycker, om han är i behov av pengar.
Citera
2014-01-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Nå, om jag förstår dig kritik rätt så skulle den unge tonåringen Guillou den äldre istället för attvarit kontorist gått i stridande tjänst tidigare än vad han gjorde? Må så vara, men det kan man i så fall knappast lasta JG för det.
Kan nog hålla med att man kan lasta JG för en del av det han skrivit, men du blir mer övertygande om du förmår att ge konkreta exempel. Vilka tjänster åt främmande makt talar du om? Vi har ju redan konstaterat att de där anklagelserna om att han varit KGB spion är nys...

Jag talar om halten i Guillous hatpropaganda mot Sverige.

Beträffande tjänsterna är det väl belagt att han skickat redogörelser med personporträtt från en socialdemokratisk partikongress till KGB. Han har själv erkänt det. Svinaktigheter. En nasse som skickat motsvarande till Berlin under kriget hade aldrig fått göra den karriär Guillou gjort.

Men det har jag redan skrivit om i tråden och du har inte orkat läsa. Så gör det och återkom om du har något att anföra.

Idiot.
Citera
2014-01-17, 19:43
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Solbackas rektor skrivet till Jan Guillous mor och hotar Jan Guilllou med avstängning om han fortsätter strunta i skolans rökförbud.
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5759711

SR skriver
Citat:
Kanske är det härifrån källorna som ligger till grund för Paul Frigyes beskrivning fått sina minnesbilder.
Men detta handlar om ett privat brev till Guillous mor. Känns snarare som ett stöd för teorin som redan framförts i tråden att Guillou blev avstängd för upprepad rökning (efter detta brev) men ändå fick terminsbetyg. Brevet bevisar ju att en avstängning var på gång. Lägg till vittnesmål att Guillou avstängts inför hela skolan från personer som inte kan ha känt till brevet och avstängningen är mycket trolig.
Citera
2014-01-17, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det jag inte vet något om är Guillous pappa, och jag blir nyfiken när en påstådd motståndsman lyckas infiltrera Vichyregimens ambassad under brinnande krig, och avslutar sitt liv i Finland!

Mycket märkligt. Jag skulle vilja se siffror på hur många andra motståndsmän som varit med om att sparka ut Hitler ur Frankrike och som strax efter krigsslutet bytt land rakt upp och ner

Vem flyttar från Frankrike till Finland på 40 talet?? Det måste har varit en riktig snygg blondin .... annars måste det ha varit något annat
Senast redigerad av FulAgent007 2014-01-17 kl. 21:49.
Citera
2014-01-17, 22:10
Medlem
LVX156s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Solbackas rektor skrivet till Jan Guillous mor och hotar Jan Guilllou med avstängning om han fortsätter strunta i skolans rökförbud.

SR skriver Men detta handlar om ett privat brev till Guillous mor. Känns snarare som ett stöd för teorin som redan framförts i tråden att Guillou blev avstängd för upprepad rökning (efter detta brev) men ändå fick terminsbetyg. Brevet bevisar ju att en avstängning var på gång. Lägg till vittnesmål att Guillou avstängts inför hela skolan från personer som inte kan ha känt till brevet och avstängningen är mycket trolig.
Att få stora A i ordning och uppförande som Guillou fick verkar inte särskilt troligt om han skulle ha blivit avstängd från skolan.
Citera
2014-01-17, 23:07
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
Att få stora A i ordning och uppförande som Guillou fick verkar inte särskilt troligt om han skulle ha blivit avstängd från skolan.
Ordning och uppförande var ju ett rent skol- och lektionssalsbetyg. Om han stängdes av så var det för aktiviteter i elevhemmet, inte skolan eller lektionssalen. En avstängning skulle då inte synas i betyget. Särskilt inte om Solbacka inte ville skylta med avstängningen för att skydda sitt eget OCH elevens rykte.
Som en jämförelse så blev han ju senare dagelev på Viggbyholmsskolan. Där fick han rimligen också betyg i Ordning och uppförande, betygsatt på samma sätt som internateleverna. För dageleven blir OoU ett betyg på hela deras vistelse på skolan, men för internateleverna bara för "skol-tiden".
Men JG ser säkert gärna att du tänker på det sättet, annars hade han inte fört sitt ordningsbetyg på tal. Hade han haft underkänt där hade han inte nämnt det.

Edit: Om man skall tillämpa den logik som JG vill att man skall använda och du använder, så är det ju inte så troligt heller att någon som med kraft varnats för rökning i elevhemmet får A i Ordning och uppförande heller. Då är man ju bara ett snäpp från underkänt, vilket borde innebära C eller D i betyg. Men det fick han inte, vilket innebär....att brevet är en förfalskning eller att rökningen inte har haft något inflytande på JGs betyg i OoU.
Senast redigerad av Kvackelikvack 2014-01-17 kl. 23:28.
Citera
2014-01-20, 04:11
Medlem
Jag tror att JG har haft alltför lång tid på sig för att dölja sina lögner och är därför väl förberedd när dessa skall försvaras. Han har själv gått igenom sina svagheter många ggr. Släpp detta och gå framåt. Låt kommunist spionen lägga näsa i blöt med något annat igen och så klär ni av honom då istället vad sägs om det?
Citera
2014-01-21, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack

SR skriver Men detta handlar om ett privat brev till Guillous mor. Känns snarare som ett stöd för teorin som redan framförts i tråden att Guillou blev avstängd för upprepad rökning (efter detta brev) men ändå fick terminsbetyg. Brevet bevisar ju att en avstängning var på gång. Lägg till vittnesmål att Guillou avstängts inför hela skolan från personer som inte kan ha känt till brevet och avstängningen är mycket trolig.

Ett officiellt brev från skolan till Guillous mor som återfinns i Landsarkivet låter sig knappast betecknas som "privat".

Och om en varning om temporär avstängning finns dokumenterad så borde väl även ett eventuellt relegeringsbeslut stå att finna i arkiven? I länken står det att Guillou slutade självmant ("av familjeskäl") och att detta meddelades skolan i ett brev från modern. Om det nu var så att man ville göra minsta möjliga väsen av relegeringar kan man visserligen tänka sig att skolan ingick en överenskommelse med Guillous mor om att Jan frivilligt skulle lämna skolan i utbyte mot fina betyg, men då måste man för trovärdighetens skull kunna bevisa att detta var en praxis som tillämpades av internatskolor på den tiden. Om detta vet jag själv ingenting alls.
Citera
2014-01-21, 05:53
Medlem
Joe Blows avatar
Är det bara jag som inte utesluter möjligheten att JG har varit i Länsarkivet och rensat lite? Han har ju definitivt haft tid på sig och upplever tydligen en stor anledning att hyfsa sin brokiga uppfostran och mediokra utbildning. Hans självbild är allt och kosta vad det kosta vill att ingen kan trampa på den.
Citera
2014-01-21, 06:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Är det bara jag som inte utesluter möjligheten att JG har varit i Länsarkivet och rensat lite? Han har ju definitivt haft tid på sig och upplever tydligen en stor anledning att hyfsa sin brokiga uppfostran och mediokra utbildning. Hans självbild är allt och kosta vad det kosta vill att ingen kan trampa på den.
Och ingen skulle reagera om just Jan Guillou kommer tillmarkivet och stjäl lite papper?
Vet inte exakt hur många där är nu, men när jag sökte jobb på nittiotalet fanns ungefär en miljard handlingar. Det är inget ställe man själv letar i.
Citera
2014-01-21, 07:35
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow

Man kan inte gå in på arkiven och "rensa lite", eller trampa runt som man vill. Landsarkiven är stora och särskilt ordnade för forskning. Besökare kan söka i ett flertal databaser, men när man finner något intressant är det personalen som hämtar handlingen (om den kan lämnas ut). Besökare går inte omkring och letar bland hyllorna och i arkivkartongerna själva. Läsning av originalhandlingar brukar sedan ske i en särskild läsesal. Knappast troligt att välkände Jan Guillou skulle försöka smussla undan dokument där. Det skulle ha uppmärksammats på en gång. "Välkänd författare begärde ut och vägrade sedan återlämna arkivhandling."
Citera
2014-01-21, 15:08
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Ett officiellt brev från skolan till Guillous mor som återfinns i Landsarkivet låter sig knappast betecknas som "privat".
De elever som har berättat historier om han avstängning har knappast sett, läst brevet eller ens känt till dess existens. Att det är arkiverat betyder bara att det fanns en kopia i Solbacka kansli när skolan las ner och kopian arkiverades ist att förstöras. Så ja, privat. Finns gott om brev som en gång varit privata i olika arkiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in