2014-01-08, 19:42
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrNemo
Guillou menar i DN att boken är "räddningslöst förlorad".

http://www.dn.se/dnbok/guillou-boken...lost-forlorad/

Intressant att han hävdar detta, då han tidigare hävdat att några sakfel inte behöver stjälpa en hel bok. Utdrag nedan ur krönika av Daniel Sandström på SvD.

http://www.svd.se/kultur/klart-guill...as_8873492.svd

Som sagt så hänger det ju på vilken stor plats dessa två avslöjanden tar i boken. Om dom – som har hävdats – är huvudpoängen och det slutliga crescendot i boken, så tar det ju av udden ganska rejält av hela produkten –– till skillnad om dessa avslöjanden bara var två av många i boken, men som har plockats ur och motbevisats för att på så vis försöka förtala hela boken som sådan, som har hävdats av andra.

Nu vet ju ingen i den här tråden hur det ligger till då ingen av oss (ännu) har boken i handen.
Citera
2014-01-08, 19:47
Medlem
Sans och balans, vem bär bevisbördan? Givetvis gubben som skrivit boken. Stämmer det att G blev avstängd, ja, då skulle givetvis ett dokument som styrker det påståendet ha tryckts upp under G: näsa.

Jag tror boken är väldigt taffligt skriven. Jag sätter mina 10 cent på att författaren ville ha lite sensationer i boken om G, men då han inte lyckades kramar ur dessa ur G själv eller han somgivning, så skrev han lite luddiga formuleringar som gjorde att saker och ting inte framgick särskilt klart, men gav lagom negativa vibbar. Men att komma så oförberedd till en debatt med G är direkt korkat, alla vet att han kan vara som en skördetröska när han sätter igång. Finns inga ursäkter att komma och vara lam och mesig och inte visa upp kalla fakta svart på vitt i en debatt med G, utan bara mumla något om en gammal anställd på skolan och mest sitta helt spak.

Angående betyget är det ju så att det verkar som att journalisten bakat ihop "blev avstängd" och "fick inget betyg" så det verkar som att de två sakerna hörde ihop medan det egentligen rörde sig om "blev avstängd" och "gick under vårterminen under termin 4 ur skolan utan slutbetyg" (vilket inte alls hade med avstängningen att göra?).
Citera
2014-01-08, 19:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det var inte Guillou som valde ut just betygen att diskutera, det var Expressen som valde det + förfädernas bakgrund som de bästa nyheterna i boken. Och utan Norstedts hade inte avslöjandet kunnat göras.
Vad skulle SVT gjort? Vägrat visa betyget?
Man har väl skyldighet att vara objektiv och själva ställa frågor om sakförhållanden?
Eller kallar du dig inte själv för journalist?
Citera
2014-01-08, 19:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Då fattar jag hur du menar. Tycker ändå det varit tydligare om inte Guillou haft med sig betyget som Frigyes påstod inte fanns. Som det nu föll sig var diskussionen förlorad, oavsett hur snabbtänkt och slagfärdig Frigyes hade varit i direktsändningen.
Vad hade Guillou kunnat göra annorlunda igår? Jag tycker han var förvånande återhållsam.
Fast visar betyget verkligen inte att han blev tvingad sluta? Och bör inte det faktumet leda till motfrågorna och ytterligare efterforskningar från media?
Citera
2014-01-08, 19:51
Medlem
Citat:
Det var inte Guillou som valde ut just betygen att diskutera, det var Expressen som valde det + förfädernas bakgrund som de bästa nyheterna i boken. Och utan Norstedts hade inte avslöjandet kunnat göras.
Vad skulle SVT gjort? Vägrat visa betyget?

SVT skulle se till att hela betyget vara tillgängligt för granskning. Och Aftonbladet skulle ha visat hela betyget, inte bara några rader.

Jag skulle vilja se hela betyget, där det framgår skola och år!

En kopia på hela sidan, en hel A4, vore väl inte för mycket begärt, från Aftonbladet.

Det är en mysko handling om man inte kan visa den i sin helhet. Men inget förvånar mig längre, när en tidning ens kommer på tanken att visa en liten del av en handling. Särskilt efter det har visat sig vara den dokumentation de lutar sig på, när deras följetång inom det dubiösa sanningsgeschäftet diskuteras.
Citera
2014-01-08, 19:52
Medlem
Det gör mig djupt ont att Guillou inte fick smaka av samma medicin han delat ut åt så många andra. Dock naivt av Frigyes att inbilla sig att en så förslagen människa skulle gå med på någon som helst hederlig granskning av sitt liv.

Naturligtvis ser Guillou till att spara lite äss i rockärmen att dra till med i sista stund för att stopp på boken.

Kanske ska en granskning inte fokusera på enskildheter i hans liv utan de breda linjerna i hans gärning. Vad har han velat åstadkomma? Vad är det för saker han velat främja? Maoism, massinvandring, mångkultur, historieförfalskning....

Ska man komma någon vart bör man kanske titta närmare på en historia som innebär att en clarteare blir kustjägare och sedan rekryteras till att genomföra en civilingenjörsutbildning på utsatt tid samtidigt som han genomgår världens hårdaste militära utbildning. För att sedan inleda ett intimt samarbete med palestinska underrättelsetjänsten för att frita olika gisslan runt om världen, förstöra sovjetiska kärnvapen på drift, osv osv och avsluta skiten med att bli amiral och till sist SÄPO-chef...

Utan att någonsin föra befäl över högre förband än halvpluton...

Arn går också att syna i sömmarna på samma sätt.

Vad vill han uppnå? Bidrag, trygghet och möjligheter åt alla, blattar är fina människor som vi ska ha fler av, amerikaner onda och dumma och samma med ekonomer....

Annars får man ge honom erkännandet att han hittat lätta bollar att sparka. Börshysterin på 80-talet, fastighetshysterin några år senare, friskoleträsket, utförsäljningsträsket....

Det finns dock en avgrund för honom att fylla om han ska få ihop svensk invandringspolitik med den allomfattande välfärd han vurmar så mycket för.
Citera
2014-01-08, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast visar betyget verkligen inte att han blev tvingad sluta? Och bör inte det faktumet leda till motfrågorna och ytterligare efterforskningar från media?

Jag håller med, det viftas med ett betyg, som om det var det saken handlar om.

Ett betyg visar bara på skolprestationer, men det står inget i betyg om när man slutade på en skola och varför.
Citera
2014-01-08, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Intervju med biografins författare Paul Frigyes i SvD:

http://www.svd.se/kultur/fenomenet-g...ok_8869138.svd
Jonas Hallberg, som tydligen umgåtts mycket med JG i ungdomen, kan alltså lämna en intressant upplysning om hur dennes psyke fungerar:
Citat:
”Men han hade också en sida där fantasi och sanning flöt ihop. Han kunde bestämma sig för att det var på ett visst sätt, och sedan höll han fast vid det för att han ville att det skulle vara så”.
Värt att lägga på minnet.
Senast redigerad av Psykosomalisk 2014-01-08 kl. 21:56.
Citera
2014-01-08, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
SVT skulle se till att hela betyget vara tillgängligt för granskning. Och Aftonbladet skulle ha visat hela betyget, inte bara några rader.

Jag skulle vilja se hela betyget, där det framgår skola och år!

En kopia på hela sidan, en hel A4, vore väl inte för mycket begärt, från Aftonbladet.

Det är en mysko handling om man inte kan visa den i sin helhet. Men inget förvånar mig längre, när en tidning ens kommer på tanken att visa en liten del av en handling. Särskilt efter det har visat sig vara den dokumentation de lutar sig på, när deras följetång inom det dubiösa sanningsgeschäftet diskuteras.
Ber om ursäkt att jag inte kan grabba bilder. Teknisk idiot. Om ni kollar på inslaget på SVT Play visas betyget upp efter 6.43.
Där framgår att betyget avser årskurs fyra av fem vid realskolan i Solbacka. Att året är 1960 visas också, det år som han enligt Palle blev utslängd från skolan.
Frigyes har också i flera intervjuer sagt att det inte var ett alternativ att hävda att betygen var falska, så att det är en möjlighet verkar vara en trådsanning.
Citera
2014-01-08, 22:57
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Då är det många som hoppade över det fjärde året på 4-årig teknisk linje för att läsa på högskolan som blev tvingade att sluta...
Citera
2014-01-08, 23:15
Medlem
Citat:
1. Han har påstått att han var i absolut elitklass under tonåren i simning, dock finns det inga som helst noterade tider av JanG i några av förbundet publicerade listor vare sig lokalt eller i riket.
Att påstå att man nådde elittider vid tävling och bevisligen inte har det är? Lögn!

2. JanG har i media hävdat att han gjorde lumpen i ett specialförband vilket han bevisligen inte har han låg vid marinen och åkte ut efter ett par månader som du skriver, dvs en lögn!

3. Nu " uppmuntrar" man inte KGB agenter till att värva en själv, de är oerhört noggranna med vilka de bearbetar, det är du som blir utvald det är inte du som väljer och de man väljer har alla personlighetsdrag och en historia som passar till att bli landsförrädare, sen nappar långt ifrån alla.
Återigen en lögn av JanG, fast den kan jag delvis ursäkta då han säkerligen tror att han hade koll när han inte hade en susning.

4. Håkan Isacsson och Peter Bratt låg bakom, Isacsson var den besvikna källan och Bratt journalisten, JanG fångade upp storyn när han var på FIB och var med och publicerade säkerligen dubbad av sin sovjetiska kontaktman då det gällde att till varje pris kasta grus i det svenska totalförsvaret.
JanG's journalistiska gärning bestod i att vara med och ta åt sig äran för avslöjandet.
Sen tog han äran av Bratt genom att lögnaktigt påstå att han var en " goltupp" när det eg var JanG som var polisen behjälplig.
Om fängelsevistelsen på Långholmen har JanG fabulerat ihop trams om att han blev polare med fången som styrde fängelset och sånt larv, återigen fantasier från tv serier.

5. Gällande Cederholm så har det gjorts invändningar om JanG 's " friande omständigheter" för Cederholm eg borde ha haft någon betydelse för skuldfrågan.
Nu var tv mediets makt ännu större under Rekordmagasinet och Studio S dagar än nu så att Cederholm sedermera fick resning och friades var kanske inte så konstigt.
Även där så är kanske inte JanG lika klandervärd, journalister har fått mördare fria även senare genom att dupera via televisionen.

6.Gällande styvfadern så har JanG vidhållit att han spöade denne precis som i boken, problemet var att då hade redan styvfadern flyttat från familjen sedan flera år så det kan inte ha hänt.
Det var bla det som JanG 's mor vittnade om vilket fick JanG att bryta med henne.
Sen att JanG fick bälte eller nån örfil som liten är inte något udda på 40/50 tal dock har hm återigen ljugit om vad som skett när det bevisligen var omöjligt.
Sin far och farfar träffade han i princip inte som liten då fadern lämnade familjen och flyttade till Finland.
Fadern är för övrigt halvsvensk så JanG är kvartsfransos och hans franska influenser är något han inte fått via sin familj utan via eget initiativ.
Även där har JanG påstått att han fått " tyskhat" med uppväxten p.g.a sin påstådda franskhet.

Så nej JanG är både vårdslös med sanningen och direkt lögnaktig men ingen synar honom utan folk köper det han påstår.

Själv är jag gammal världmästare i tungvikt och tog 180 kilo i bänkpress i 6:e klass och gjorde 10 blankt på 100 M i nionde klass när jag redan hade läst in både en jur. kand, ekonomie magister och förberedde mig inför min första men inte enda månfärd.

Frågan är vilket namn tidigare journalister sökt på när det gäller simningen, han hette inte JanG på den tiden utan Hansén och om man letar efter de flesta förnamn samt Hansén kanske man hittar något bara som ett förslag, de flesta har trott att han alltid haft faderns namn men han hade moderns under hela uppväxten, han bytte sannolikt strax innan han skrev sin första artikel.
Citera
2014-01-08, 23:20
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Frågan är vilket namn tidigare journalister sökt på när det gäller simningen, han hette inte JanG på den tiden utan Hansén och om man letar efter de flesta förnamn samt Hansén kanske man hittar något bara som ett förslag, de flesta har trott att han alltid haft faderns namn men han hade moderns under hela uppväxten, han bytte sannolikt strax innan han skrev sin första artikel.
Jag skulle påstå att det räcker att titta på JanneLjugo och inse att en person med hans fysionomi aldrig kommer bli en elitsimmare även om han kunde ha tränat sig till att spöa sina klasskamrater eller till och med vinna en skoltävling, men det är inte riktigt samma sak som att hävda att man gjort tider i klass med den svenska eliten under sent 50 tal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in