1. Han har påstått att han var i absolut elitklass under tonåren i simning, dock finns det inga som helst noterade tider av JanG i några av förbundet publicerade listor vare sig lokalt eller i riket.
Att påstå att man nådde elittider vid tävling och bevisligen inte har det är? Lögn!
2. JanG har i media hävdat att han gjorde lumpen i ett specialförband vilket han bevisligen inte har han låg vid marinen och åkte ut efter ett par månader som du skriver, dvs en lögn!
3. Nu " uppmuntrar" man inte KGB agenter till att värva en själv, de är oerhört noggranna med vilka de bearbetar, det är du som blir utvald det är inte du som väljer och de man väljer har alla personlighetsdrag och en historia som passar till att bli landsförrädare, sen nappar långt ifrån alla.
Återigen en lögn av JanG, fast den kan jag delvis ursäkta då han säkerligen tror att han hade koll när han inte hade en susning.
4. Håkan Isacsson och Peter Bratt låg bakom, Isacsson var den besvikna källan och Bratt journalisten, JanG fångade upp storyn när han var på FIB och var med och publicerade säkerligen dubbad av sin sovjetiska kontaktman då det gällde att till varje pris kasta grus i det svenska totalförsvaret.
JanG's journalistiska gärning bestod i att vara med och ta åt sig äran för avslöjandet.
Sen tog han äran av Bratt genom att lögnaktigt påstå att han var en " goltupp" när det eg var JanG som var polisen behjälplig.
Om fängelsevistelsen på Långholmen har JanG fabulerat ihop trams om att han blev polare med fången som styrde fängelset och sånt larv, återigen fantasier från tv serier.
5. Gällande Cederholm så har det gjorts invändningar om JanG 's " friande omständigheter" för Cederholm eg borde ha haft någon betydelse för skuldfrågan.
Nu var tv mediets makt ännu större under Rekordmagasinet och Studio S dagar än nu så att Cederholm sedermera fick resning och friades var kanske inte så konstigt.
Även där så är kanske inte JanG lika klandervärd, journalister har fått mördare fria även senare genom att dupera via televisionen.
6.Gällande styvfadern så har JanG vidhållit att han spöade denne precis som i boken, problemet var att då hade redan styvfadern flyttat från familjen sedan flera år så det kan inte ha hänt.
Det var bla det som JanG 's mor vittnade om vilket fick JanG att bryta med henne.
Sen att JanG fick bälte eller nån örfil som liten är inte något udda på 40/50 tal dock har hm återigen ljugit om vad som skett när det bevisligen var omöjligt.
Sin far och farfar träffade han i princip inte som liten då fadern lämnade familjen och flyttade till Finland.
Fadern är för övrigt halvsvensk så JanG är kvartsfransos och hans franska influenser är något han inte fått via sin familj utan via eget initiativ.
Även där har JanG påstått att han fått " tyskhat" med uppväxten p.g.a sin påstådda franskhet.
Så nej JanG är både vårdslös med sanningen och direkt lögnaktig men ingen synar honom utan folk köper det han påstår.
Själv är jag gammal världmästare i tungvikt och tog 180 kilo i bänkpress i 6:e klass och gjorde 10 blankt på 100 M i nionde klass när jag redan hade läst in både en jur. kand, ekonomie magister och förberedde mig inför min första men inte enda månfärd.