2007-08-24, 16:33
Medlem
Bronkzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Visst, men Guillou och GW har varit polare i årtionden, inte bara yrkesmässigt utan även privat. De löste ju t o m Catrine Da Costa-mordet över en midsommarhelg... eller hur var det nu?

När GW använder ordet "sjuk" så är det anmärkningsvärt, menar jag. Han kunde ha sagt "girig", "arrogant", "ego-fixerad" eller något annat som kan passa bra på Guillou, men valde ordet "sjuk".

- F.G

Hmm. Även i expressen minns jag att GW sa att "Jan Guillou är en mycket ensam person".

edit: hittade. http://www.expressen.se/1.280779

"Jan är inte som folk föreställer sig, han är en mycket ensam, udda figur som har problem med sitt sätt."

Jag tror att dom pikar varandra rätt friskt. Får den vibben när man läser:

http://www.nojesguiden.se/ovrigt/14128

Nästan som om GW mobbar janne lite
Citera
2007-08-24, 16:38
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckholm
Men han använder kanske ordet "sjuk" just därför. Han vill inte säga rakt ut vad han tycker eftersom de trots allt varit polare så länge. Det är en markering som bara Guillou förstår och inte medierna. Smart av GW. Ett sätt att tvåla till Guillou utan att kalla honom något elakt. Guillou fattar vinken.

Jag tycker GW är för brutal för en sån signal, och dessutom borde den ha kommit via en annan kanal. Men det är klart, det kan ju vara någon sorts intervention enligt amerikansk modell, där alla Jan Guillous kompisar (dvs 2-3 personer) går ihop och konfronterar honom med det faktum att han är en uppblåst, svamlande skitstövel.
Citera
2007-08-24, 16:40
Medlem
Fula Gubbens avatar
Visste ni förresten att filmen COQ ROUGE är bättre än CITIZEN KANE?
Citera
2007-08-24, 17:51
Medlem
CrimsonIdols avatar
Citat:
Visste ni förresten att filmen COQ ROUGE är bättre än CITIZEN KANE?
Nä det visste nog bara du o Janne
Trådrubriken löd: Hur mår egentligen Jan Guillou?....Genialisk rubrik
Jag tror inte han mår så bra...Han har spenderat majoriteten av sitt liv med att vara en översittare...antagligen för att hämnas på nåt som hände för över 40 år sen...
Om min slutsats är korrekt,vilket jag tror, så är han faktiskt en ganska tragisk person....han må vara hur intellektuell/intelligent som helst....men detta är ett stort personligt misslyckande som han aldrig kommer att kunna rationalisera bort med ett fint språk....
Citera
2007-08-24, 18:11
Bannlyst
Han är ett geni, fast han har en utländsk härkomst, så vet han allt om svensk historia, han känner sig delaktig och skriver böcker och gör fillmer om den.

Eller en idiot , en utböling som missbrukar integrationen, tror han är mer svensk än oss.

Finns det en mer svensk än svartingen Guillou?

Hans korta kropp, korta armar och ben får honom att drömma in sig i ett rollspel där han är hjälten.

Lång, blond och ståtlig, reser till det heliga landet där hans ättling Hamilton slogs för det palestinska herrefolket.

Lite anti-semit för att passa in i sociteten, lagom vänster för att våga vara miljonär och ändå förkasta sin egen klass.

Vem har sett denne Guillou samla in eller skänska dinero till de hjälplösa?

Nej, streetsmart, låtsasradikal 70-tals jargonger håller inte längre.

Juden Aschberg bekände färg tidigt och tog avstånd från detta, det var bara ett spel av anpassning i tidens tempo.

Guillou lever vidare med samma retorik, liksom Mikael Wiehe.

Tyvärr så har publiken börjat dö ut, utan förståelse för att locka en ny generation så blir det plask vid varje försök till en modern krönika.

"Tullen tog mig på snorren" är en essä över en fallen Maoistisk kämpe från Fib/kulturs storhetstid,

1972-1973

http://www.fib.se/
Citera
2007-08-24, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko Fångare
Är inte hans sätt att uttrycka sig ganska bisarrt?

Guillou beskriver hur han fördes till ett rum där ett 30-tal personer väntade.

- Där trängde jag mig skamligt nog före i kön, med hänvisning till att jag är vit.

- Jag sa "ni får gärna kasta ut mig, jag har ju påpassligt ett plan som väntar".

Efter diskussioner fick han till slut borda planet och fortsätta till Tahiti.

- Värre var det på vägen hem. Det var ner i passkontrollen igen och "pling" så var jag fast, igen, och så iväg till "arabrummet".

När tjänstemännen såg att Guillou fastnat på samma ställe nyligen blev det riktigt kärvt.

- Man upptäckte ju att det var andra gången på kort tid som jag försökt nästla mig in i landet.

Guilllo lider av någon lindrigare form av mytomani, han "minns" saker som andra inte kommer ihåg om hans egen person... Han är sällan sen att framställa sig själv i bättre dager än vad han förtjänar..
Citera
2007-08-24, 19:52
Medlem
Kan det inte bara vara åldern? Karln närmar sig 65 års strecket. Han är väl inte lika pigg som förr. Många äldre blir sura bittra gamla gubbar
Citera
2007-08-24, 19:54
Medlem
Undrar om han inte super lite väl mycket den gode Guillou. Han sa ju i Ett herrans liv att han skrev bättre när han hade fått i sig lite sprit.
Citera
2007-08-24, 21:29
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Något tycks vara rätt ordentligt galet med denne berömde man. Leif GW Persson sade nyligen något i stil med att Guillou är "sjuk", och att döma av dennes alltmer omdömeslösa och bisarra utspel, så inställer sig frågan. De som är äldre minns kanske den gamle Guillou, som satt iskall i TV och sorterade fakta från lögn, och inte drog sig för en och annan inkorrekt slutsats emellanåt. Detta känns som mycket länge sedan. Numera kliver han in oombedd i debatter han inte behärskar, gör konstiga utspel som ingen begriper, och uppvisar en ego-fixering som liknar storhetsvansinne. Häromdagen sade han på fullt allvar att "Arn"-filmatiseringen skulle bli bättre än "Det Sjunde Inseglet", ett skrattretande påstående som låter som Steven Seagal på crack. Hade det varit någon annan än Guillou så hade media hudflängt honom, men de gamla meriterna lever kvar i skallen på äldre medie-redaktörer, som låtsas som det regnar.

Men hur länge till? Hur länge orkar Aftonhoran hålla Jan Guillou under armarna, innan man bedömer att han drar löje över tidningen?

Det hela påminner faktiskt -- lite överraskande -- om Ulf Lundell när denne var som mest nedgången i mitten på 1980-talet. Högljudda utspel om ditten och datten, paranoida motangrepp på eventuella belackare, och en hel del rent nonsens. Sedemera visade det sig att Uffes avvikande beteende berodde på en svårartad alkoholism. Jan Guillou har sagt sig dricka "12 cl starksprit om dagen". Kanske har den darriga handen börjat spilla på lite mer än 12 cl i glaset?

Något vajsing är det.

- F.G

PS detta är avsett som en allmän Guillou-tråd, inte direkt kopplad till hans senaste Linda Rosing-utspel i media.

Jag undrar om du inte har helt rätt i ditt inlägg. Jag gillar Guillou och vill komma ihåg honom som en knivskarp journalist och programledare. Jag är tillräckligt gammal för att komma ihåg hans magasin-program där han bland annat, med ord, avrättade Rosa Tailkon i ett program om zigenare och tjuvaktighet.

Nuförtiden verkar han skjuta skarpt mot vad som helst bara för att skapa rubriker, vilket jag tycker är sorgligt...
Citera
2007-08-24, 22:27
Medlem
Det är inte säkert att det är Guillou som skapar rubrikerna. Det finns säkert hungriga rubrikmakare som kommer underifrån.
Citera
2007-08-24, 22:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Det är inte säkert att det är Guillou som skapar rubrikerna. Det finns säkert hungriga rubrikmakare som kommer underifrån.
Vem har sagt motsatsen=

Tullen suger min kuk, första bästa skiver

Rubriker skrivs av rubrikmakare, brödtext av nästa etc.
Citera
2007-08-24, 22:32
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami

Absolut, men om han säger "inga kommentarer" när de ringer upp blir det inga rubriker.
Jan Guillou kan journalistikens spelregler, så där lurar man inte honom att säga någonting han inte vill själv. Det som bekymrar mig är att han vill det själv och därför bevarar frågorna med färdiga rubriker...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in