2015-10-28, 07:42
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det är lite på detta vis det är. Det går aldrig någonsin att på något vis vinna eller komma fram till något vettigt med någon som helt enkelt inte accepterar logiska resonemang eller att helt uppenbara saker i verkligheter är ett faktum.

Det blir lite som att föra en debatt mot en mentalpatient; givetvis kan man då inte vinna då debatten i sig blir helt omöjlig. En god debatt förutsätter att båda parter har en någorlunda snarlik verklighetsuppfattning.

Eftersom känsloargumenten styr majoriteten av befolkningen måste man invänta systemkollapsens verkningar innan det går att införa de åtgärder som löser dagens problem. Först då kommer de känslostyrda att byta åsikt. Först då kommer de stå och be om hjälp.

Ja, det blir värre först men åtgärderna som behövs redan nu finns det ännu inte politiskt stöd för.

Enda trösten är att kollapsen nu går så fort att det blir enklare att åtgärda systemkollapsen än om det varit ett långsammare förlopp.

Ibland får jag känslan att detta synsätt är vad Sveriges regering också genomför i praktiken. De skapar en situation där de till slut kan köra över snyftvänstern en gång för alla.
Citera
2015-10-28, 08:05
Medlem
Skriuws avatar
Det bästa i nuläget är att politikern bara erkänner att de inte vill veta av den gamla svenska befolkningen. Den utdragna plåga ihjäl dom-taktiken de kör med nu kommer enbart ge de nästkommande styrande en mersmak för att fortsätta med vansinnet.
Citera
2015-10-28, 08:51
Medlem
När en person får vänta 33minuter på en ambulans därför att den närmsta bilen finns 60km bort, detta i en centrala Karlskrona ja då finns det helt enkelt inte tillräckliga resurser för att hantera dagens befolkning.

Källa: http://www.expressen.se/kvallsposten...r-pa-ambulans/

Citat:
Larmet fick högsta prioritet, ändå dröjde det 33 minuter innan ambulansen kom fram.

– Nej, det är väl inte rimligt, men det händer också väldigt sällan. Ibland är alla ambulanser upptagna, säger Martin Sevestedt.

http://www.expressen.se/kvallsposten...tvis-inte-bra/

Vad kan ha varit så viktigt här 60km bort. Bråk på ett flyktingboende?
Citera
2015-10-28, 09:34
Avstängd
sherms avatar
Polismyndigheten meddelar:
"Enbart fyra procent av polisens kontroller leder till att man hittar personer som har ett avvisnings- eller utvisningsbeslut. Det uppger Patrik Engström, chef för gränspolissektionen vid NOA, för Ekot."
http://www.svd.se/polisen-inre-utlan...iva/om/sverige

Inte nog med att det saknas resurser att hantera invällandet så har organisationen fullkomligt bakbundits till följd av den politiska styrningen.
Citera
2015-10-28, 10:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Eftersom känsloargumenten styr majoriteten av befolkningen måste man invänta systemkollapsens verkningar innan det går att införa de åtgärder som löser dagens problem. Först då kommer de känslostyrda att byta åsikt. Först då kommer de stå och be om hjälp.

Ja, det blir värre först men åtgärderna som behövs redan nu finns det ännu inte politiskt stöd för.

Enda trösten är att kollapsen nu går så fort att det blir enklare att åtgärda systemkollapsen än om det varit ett långsammare förlopp.

Ibland får jag känslan att detta synsätt är vad Sveriges regering också genomför i praktiken. De skapar en situation där de till slut kan köra över snyftvänstern en gång för alla.
Det har jag också funderat på,att man medvetet försöker väcka folk ur dvalan genom att tvinga dem att stå vid kollapsens kant.
Har tänkt frågan "varför" i varje tänkbara situation jag kunnat.
Citera
2015-10-28, 11:51
Medlem
Jag kommer i framtiden att arbeta som lärare. Frågan är hur systemkollapsen kommer att påverka skolan... samtidigt är det inte så att man kan flytta land om det skulle knasa, utan det är detta lyckorike som gäller. Det är ett stort dilemma, just hur riskfyllt det kan bli i form av brist på arbete, arbetsbörda ifall man får arbete och arbetsmiljö när man väl undervisar. Men någonting måste jag göra med alla högskolepoäng jag samlat på mig.
Citera
2015-10-28, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
För min egen del (samt för att lyckas föra min gamla mamma i säkerhet), så kommer jag i alla fall helt enkelt hoppa ur båten och simma till fast land på den finska sidan. Jag har redan börjat packa ihop mina saker, ska ansöka om att bli befriat från mitt svenska medborgarskap och har lagt en deadline för när jag senast måste ha hoppat över relingen. Tyvärr verkar min kvinna vägra att följa med, då hon inte vill lämna hela sin familj och jag kan omöjligen med våld tvinga allihopa att överge skeppet. Det är smärtsamt, men det finns inget jag kan göra åt det, speciellt som jag har åtminstone plikten att rädda min egen mor.

Men för min egen del (om vi bortser från min gamla mor), så är det faktiskt inte i första hand det faktum att båten sjunker som jag överger det hela. I första hand är det väckelsemötesstämmingen, det ständiga framförandet av tron på bevisligen falska och helt imbecilla lögner, försäkrandet av lojalitet och fullständig underkastelse inför den enda sanna tron, de ständiga upprepningarna av samma mantran, tungomålstalandet och alla som desperat vill få en att delta i prisandet och tungomålstalandet. För att nu inte tala om de - som precis som i alla tider i första hand utgörs av kvinnor - som spanar efter tecken på tvivel eller avfall från den sanna tron bland ortsborna för att kunna dra fram dem i ljuset och utsätta dem för kollektiv fördömelse av hela församlingen och vem vet, kanske blir det äntligen ett slaktoffer som verkligen får fart på äggstockarna. Även om det inte fanns fast land i sikte, så skulle jag hoppa i plurret, för jag står verkligen inte ut längre. Det finns ingen hejd på hur pass kvävd och äcklad jag känner mig, vad som helst är mer uthärdligt och är att föredra framför detta, inklusive döden.

Jag försöker inte på något sätt ursäkta min lands- och fanflykt, jag försöker bara förklara varför det inte längre finns några olika alternativ för min egen del.
Fick mig att tänka på liknande reaktioner på 70-talet. Fast då handlade det om att folk lämnade Sverige för att det blivit kommunistiskt bortom all räddning.

Det var mycket tal då om att alla kompetenta människor skulle lämna Sverige. Fortsatte en bit in på 80-talet för alla del. Och en hel del dugliga lämnade också landet. Det var inte bara tal om det.
Citera
2015-10-28, 23:47
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/al...-far-ledsagare

Detta är ännu ett bevis. Nu drabbas personer med olika handikapp ännu mer
Citera
2015-10-29, 00:02
Medlem
ponnylover99s avatar
Filip och Fredrik, kanske dags att vakna? Det är allvar nu.

http://www.dn.se/sport/hammarbys-hal...-obestamd-tid/

Citat:
Den beslutade bandyhallen i Tallkrogen i södra Stockholm är i farozonen.

Byggstarten, som var planerad till oktober i år, har skjutits upp på obestämd tid.
Citera
2015-10-29, 20:57
Medlem
SmokeOns avatar
SR har ringt runt till några kommuner för att se hur de bedömmer att socialtjänsten klarar av sitt uppdrag med anledning av flyktingkrisen:

Citat:
Kumla
Situationen inom socialtjänsten ansträngd, men läget är hyfsat under kontroll. Vissa personalförstärkningar/förändringar har inneburit en viss lättnad för tillfället.
Laxå
Socialförvaltningen har en hög belastning, men vi hanterar situationen.
Askersund
Läget är ansträngt. Vi har en hög belastning men än så länge kan vi hantera det.
Hallsberg
Läget är mycket ansträngt. Det blir allt svårare, för att inte säga omöjligt, att ordna boende till de ensamkommande barnen. Nästa steg kan bli hotell eller annan akut lösning.
Andra arbetsuppgifter/åtaganden "trängs undan" av arbetet med de ensamkommande barnen.
Hällefors
Situationen extremt pressad både för individ- och familjeomsorgen och förskola/grundskola.
Nora
Vi har nått smärtgränsen. Kommer takten i anvisningar av barn att öka klarar vi inte av situationen.
Lindesberg
Verksamheterna är hårt belastade, främst inom socialförvaltningens barn och unga-grupp. Kommunen har beslutat sätta stopp för mottagande av ensamkommande flyktingbarn.
Karlskoga
Situationen är ansträngd och vi har brist på familjehem.
Lekeberg
Läget är under kontroll.

Örebro
Situationen mer ansträngd än tidigare, men fortfarande under kontroll.

Degerfors kommun har inte svarat på frågan.
Det är kommunchefer/socialchefer som har svarat på frågan.

I Ljusnarsberg är situationen extremt problematisk:

Citat:
Hälften av socialsekreterarna i Ljusnarsbergs kommun är sjukskrivna på grund av det stora antalet flyktingar i kommunen.

De är utarbetade, och för den ordinarie personalen som är kvar ökar därför trycket ännu mer, säger kommunchef Bo Wallströmer.

– De andra har ju inte suttit och rullat tummarna innan det här uppstått utan de har ju haft en hel del att göra de med, så alla andra ärenden finns ju kvar. Det handlar om vanliga barnutredningar, det handlar om försörjningsstöd, missbruksvård och allt möjligt som blir lidande av allt detta, säger Bo Wallströmer.

http://unvis.it/http://sverigesradio...rtikel=6290543
Citera
2015-10-30, 16:13
Medlem
Margot Wallström går nu ut och konstaterar det vi alla redan visste.

Jag tror att de flesta känner att vi inte kan upprätthålla ett system där det kanske kommer 190 000 människor varje år, i längden kommer våra system att braka ihop.Och det mottagandet kommer inte att få folkligt stöd,

Det fetade är särskilt intressant och, vill jag påstå, beskriver mottagandesituationen redan idag.

http://www.friatider.se/wallstr-m-sv...-systemkollaps
Senast redigerad av Anflabeten 2015-10-30 kl. 16:19.
Citera
2015-10-30, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anflabeten
Margot Wallström går nu ut och konstaterar det vi alla redan visste.

Jag tror att de flesta känner att vi inte kan upprätthålla ett system där det kanske kommer 190 000 människor varje år, i längden kommer våra system att braka ihop.Och det mottagandet kommer inte att få folkligt stöd,

Det fetade är särskilt intressant och, vill jag påstå, beskriver mottagandesituationen redan idag.

http://www.friatider.se/wallstr-m-sv...-systemkollaps

Den där kommentaren bevisar ju med all önskvärd tydlighet att idiotin styr Sverige idag. Man VET alltså var det barkar men man väljer att inte vända riktningen. Så vi kan konstatera att system kollapsen är här eller nära förestående och makten vill inte stoppa den. Varför?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in