2019-04-08, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Du är nog ny på Flashback, kulturberikning betyder något annat på det här forumet.
Du kommer dock också att få lära dig innebörden av det ordet.
Jag är inte helt ny. Jag har skrivit över 1600 inlägg. Jag tycker att kulturberikning är ett fint ord som jag tolkar bokstavligen. Vi behöver alla berikas och bli mera kulturella.
Citera
2019-04-08, 18:59
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Jag är inte helt ny. Jag har skrivit över 1600 inlägg. Jag tycker att kulturberikning är ett fint ord som jag tolkar bokstavligen. Vi behöver alla berikas och bli mera kulturella.

Du kommer att ångra dina ord en dag. Med din naivitet så kommer du att få det tufft i framtida Sverige.
Citera
2019-04-08, 19:00
Medlem
substitutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonfnas
Inte för att jag är megainsatt, men är inte M och KD som ligger bakom budgeten, så vad spelare det för roll om det är sossar och miljöpartister som leder lander?

Detta är en tilläggsbudget:

https://www.regeringen.se/49bb1c/con...tillaggsbudget
Citera
2019-04-08, 19:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Jag har det bra. Hela min familj har faktiskt det. De jag umgås med verkar leva gott. De äter o dricker , bor bra , har långa ledigheter och åker ofta på fantastiska semesterresor. Att du verkar må jävligt illa är tråkigt men kanske självförvållat , vad vet jag. Sverige är fortfarande ett av de bästa länderna i världen men visst har vi halkat ner från förstaplatsen. Skål för Sverige.
Ps. Jag glömde säga att jag aldrig röstat på sossarna.
Säger ju ingenting att just du har det bra. Jag har det också bra, men det säger heller ingenting. I politik ska man titta på de aggregerade talet och hur levnadsstandraden utvecklas för befolkingen i stort. Inte på enskilda individer.
Citera
2019-04-08, 19:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Fast det är ju ironiskt menat, men det kanske du har missat.

För övrigt har TS helt rätt. Dagens politiker har mage att slå sig för bröstet och fortsätta på samma linje, fast det mesta pekar åt fel håll. Det kan inte tyda på något annat än total maktfullkomlighet.
Citera
2019-04-08, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Säger ju ingenting att just du har det bra. Jag har det också bra, men det säger heller ingenting. I politik ska man titta på de aggregerade talet och hur levnadsstandraden utvecklas för befolkingen i stort. Inte på enskilda individer.

Det är sant . Men att Sverige fortfarande är ett av världens bästa länder att leva i tar fasta på just detta. I vilka länder har den breda befolkningen det klart bättre. Fram med lite statistik.
Citera
2019-04-08, 19:09
Medlem
Citat:
Jag har det bra. Hela min familj har faktiskt det. De jag umgås med verkar leva gott. De äter o dricker , bor bra , har långa ledigheter och åker ofta på fantastiska semesterresor. Att du verkar må jävligt illa är tråkigt men kanske självförvållat , vad vet jag. Sverige är fortfarande ett av de bästa länderna i världen men visst har vi halkat ner från förstaplatsen. Skål för Sverige.
Ps. Jag glömde säga att jag aldrig röstat på sossarna.
Förut kunde man som kvinna gå ensam överallt, var som helst, när som helst, vilken tid dom helst på dygnet och ändå känna sig trygg och orädd. Numera är risken att bli omringad av ett gäng unga utländska män mycket, mycket stor. Hur kommer det sig att denna försämring har skett för kvinnor anser du? Förut kunde man lämna cykeln olåst, dörren olåst osv. Man kunde lita på sina grannar, sin lärare, sin doktor, sin bilverkstad osv. osv. Tågen gick i tid, vägarna blev underhållna och skottade, köerna till sjukvården var korta, åldringarna hade fina sista år på sina boenden, skolklasserna var lagom stora osv. Om man saknar empati och är en store egoist och inte bryr sig om sina barn och kommande genetationer så kan man leva i en bubbla och skita i att Sverige snart är ett minne blott. Skövlade skogar, utblottad ekonomi, fattig vilseledd befolkning, inbördeskrig..... Sverige är kört om vi inte vänder riktning snabbt.
Citera
2019-04-08, 19:17
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Från konkreta verkligheten idag så aviserade min vårdmottagning att vi kommer att sätta upp nya dörrar och bygga in mottagningen. Lite som Försäkringskassan föreställer jag mig. Att sjukvården skulle vara förutseende har jag ingen erfarenhet av, undrar därför vad detta kommer ifrån och det verkar finansieras högre upp ifrån.

Min föreställning är att patienter får ringa på en klocka. Blipp. In i en smuck. En lucka öppnas. - Har du bokad tid, störtblöder eller har huvudet under armen?, nähej, då får du gå hem och ringa hit, här är våra telefontider.
Och: "-Det är för stökigt där ute för att vi ska våga släppa in dig i säkerhetsslussen. Vi har inte tillstånd att kalla på väktare när vi inte själva är utsatta, eftersom varje utryckning kostar pengar. Du får ta hand om dem själv. (klick)"
Citera
2019-04-08, 19:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furillen
Skattehöjningar och besparingar på minst 4 miljarder

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/u...st-4-miljarder
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Man vet vilka grupper man kan trampa på utan att sagda grupper gör totalt uppror mot rådande förhållanden. Ärligt talat, vad ska de senildementa på äldreboendet göra? Matvägra? Det innebär ju bara ytterligare en besparing...
Som förväntat börjar besparingarna med de svagaste och mest utsatta. Men besparingar inom äldreomsorg och bistånd, som artikeln tar upp, får även mer långtgående konsekvenser. Konsekvenser som är direkt ondskefulla.

Minskat bistånd minskar hjälpen till fattiga länder, vilket givetvis leder till ökande flyktingströmmar. Att hjälpa människor på plats är enormt mycket billigare än att ta emot flyktingar. Det försvårar givetvis också återvandringen. Minskat bistånd förvärrar alltså problemen med flyktingar.

Försämrad äldreomsorg drabbar hela samhället. Förutom att det drabbar de äldre så drabbar det närstående och personal. Närstående måste lägga mycket tid på att hjälpa de äldre, vilket är nationalekonomiskt förkastligt och dessutom leder till slitningar och konflikter i samhället då kommunerna tvingas bryta mot lagen. Vidare slits personalen ut och tenderar att lämna yrket, vilket skapar en nedåtgående spiral. Och så vidare. Försämrad äldreomsorg förvärrar många samhällsproblem.

Alltså leder bägge dessa besparingar till förvärrade samhällsproblem – det är direkt ondskefullt. Samtidigt ska skatten höjas.

En dagsfärsk artikel i Dagens Samhälle:
Kommunerna blöder kompetent personal
Personalomsättningen inom socialtjänsten har de senaste åren varit hög och många kommuner har haft svårt att rekrytera ny personal. Men fler samhällsvetenskapliga yrkesgrupper flyr Sveriges kommuner.
https://www.dagenssamhalle.se/debatt...personal-27027
Citera
2019-04-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karanan
Förut kunde man som kvinna gå ensam överallt, var som helst, när som helst, vilken tid dom helst på dygnet och ändå känna sig trygg och orädd. Numera är risken att bli omringad av ett gäng unga utländska män mycket, mycket stor. Hur kommer det sig att denna försämring har skett för kvinnor anser du? Förut kunde man lämna cykeln olåst, dörren olåst osv. Man kunde lita på sina grannar, sin lärare, sin doktor, sin bilverkstad osv. osv. Tågen gick i tid, vägarna blev underhållna och skottade, köerna till sjukvården var korta, åldringarna hade fina sista år på sina boenden, skolklasserna var lagom stora osv. Om man saknar empati och är en store egoist och inte bryr sig om sina barn och kommande genetationer så kan man leva i en bubbla och skita i att Sverige snart är ett minne blott. Skövlade skogar, utblottad ekonomi, fattig vilseledd befolkning, inbördeskrig..... Sverige är kört om vi inte vänder riktning snabbt.

Ja , ja, mycket snack. Jag kände mig lite osäker när jag gick över plattan redan på 1970 talet. Min cykel blev stulen samma årtionde vid ändhållplatsen i Torp. Bilverkstäder har väl fuskat i alla tider.
Storleken på klasser i skolan var större på den tiden. Dock var ordningen bättre.När det gäller äldreboendena så blev folk inte så gamla. Medellivslängden har tack vare sjukvården ökat 10 år !Den fattiga befolkningen åker på fler och mer långväga semestrar än någonsin.På 1950 talet var det fås om hade tillgång till en bil. Skogen har aldrig haft så fin tillväxt som nu.Priserna på skogsegendomar är rekordhöga osv. Men fortsätt du i din dysterhet, det mår du nog bra av.
Citera
2019-04-08, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
*På endast ett par årtionden har pensionen sänkts från ca 80% av din lön till dagens nivåer runt 55%
* Försvaret är nedmonterat
* Landstingen har inte råd med personal
* Vi har bara hälften i polistäthet mot övriga Europa
* A-kassan värde har nästan halverat sedan 90-talet
* Om du blev sjuk förr kunde du leva anständigt med en sjuklön runt 85% av din nuvarande lön- idag ca 50%
*Polis per capita har minskat trots ökad brottslighet. De få poliser som jobbar har urusel lön och nu kommer nya besparingar.
* Andelen fattigpensionärer ökar drastiskt.
* Skolresultaten minskar kraftigt i den svenska skolan
* Vårdköerna ökar hela tiden, Stefan Löven skryter om en kö som inte ökat.
* Rättssamhället faller, inte ens våldtäkter är idag prioriterade att utreda på viss håll
* Skatterna har höjts på nästan samtliga områden i konsumtionskedjan.
* Järnvägen är eftersatt som i ett u-land
* Skatter på bilägande har ökat drastiskt.
= trots detta så fattas det pengar. Trots ökade skatter varje år så får ut mindre av välfärden

Är det verkligen så att ni svenskar inte ser detta. Inom några få år kommer kollapsen. Då folk välfärdskontraktet bryts helt och vi går in det amerikanska systemen med egan försäkringar då man inte kan lita på samhället längre. Ser ni verkligen inte försämringar? Kom nu inte med floskler om att beskatta rikare mer- det går inte, vi tappar välutbildad arbetskraft i aldrig högre takt än idag. De utbildade och rika flyttar bara sin kompetens och kunskap. Är ni inte oroade. Jag personligen vet att era föräldrar far illa ut på ålderns höst, bryr ni er inte om dom- ni låtsas ju annars att ni är så god

Nej, poliser har inte en urusel lön.
Ingångslönen är 25 000 kr och utbildningen är bara 2,5 år. Då ingår sex månaders betald praktik.

Anledningen till att vi inte har "så många" poliser i landet är för att många av polisens arbetsuppgifter har tagits över av ordningsvakter och väktare.
Slår man ihop antalet med väktare och ordningsvakter så är det inte så få.

En del svenskar ser dock allt det du tar upp. Men ca 80% verkar helt dumma i huvudet och fortsätter rösta på sjuklövern.Man vurmar hellre för en utlänning än sin egen farmor som dör i liggsår på långvården.
Humanitär stormakt...jo tjena.
Citera
2019-04-08, 19:57
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det är sant . Men att Sverige fortfarande är ett av världens bästa länder att leva i tar fasta på just detta. I vilka länder har den breda befolkningen det klart bättre. Fram med lite statistik.

Säger vem då? Någon enkätstudie gjorda på folk som aldrig ens besökt landet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in