Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag håller inte med om att välfärden kollapsat eller håller på att kollapsa. Delar av den offentliga sektorn går på knäna, men det beror mer på dysfunktionella styrsystem (New Public Management) än på invandringen.
Vad gäller tid på vårdcentraler, så var det omöjligt att få redan för 25 år sedan, innan regeringen Bildt släppte den privata vården fri. Byt vårdcentral eller byt till en privat läkare om du inte är nöjd.
Som jag minns det, kom man till akuten med ett uppskuret ben så fixades det inom en timme... nu får man sitta där hela dagen...
Och vad gäller vårdcentraler vill jag minnas man ringde och bokade tid på morgonen och fick en tid under dagen...
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Jag förnekar inte att det finns stora problem inom den offentliga sektorn, men jag håler inte med om att vi står inför en systemkollaps. Denna typ av alarmism motverkar bara sitt syfte eftersom ingen seriös bedömare då tar kritiken på allvar.
De problem som finns är inte heller nya, och beror inte på invandringen. Som jag skrev ovan har vi under det senaste decenniet experimenterat med nyliberala styrsystem för den offentliga sektorn -
New Public Management - där allt som görs ska värderas i tid och pengar och detaljstyras ovanifrån på ett sätt som påminner om hur ekonomin styrdes i Sovjetunionen. Något som inte heller fungerade särskilt bra.
Om vi bara skrotar dessa dysfunktionella ekonomiska styrsystem och låter de som faktiskt gör jobbet - lärare, läkare och poliser - också bestämma
hur det ska göras, dvs. vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras, så kommer vi nog att få den offentliga sektorn på fötter igen.

Ja det där låter ju självklart men vårt system består av en massa små bollar ("privata aktörer") och ingen boll kan ändra på någon annan boll, och i slutändan har ingen möjlighet att ändra på systemet som det är.
Konstigt nog syns inga tecken på förändring. Istället -- nya sparkrav och krav på effektivisering. Lustig jämförelse du gör med Sovjet, det var nytt. Kanske man kan jämföra med Maos "nya steget" också. Fascinerande.
Jag får skamset erkänna att jag trodde på nyliberalismen, men ej längre.
Man får hoppas att man inte blir sjuk de närmsta 10 åren, kanske kan Sverige komma på fötter tills dess.