2015-10-20, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Håller med om det. Det är oklokt att skuldsätta sig just nu även om vi inte går mot någon systemkollaps.

Vi har bland världens högsta skattetryck och det har kunnat vidmakthållas just pga att systemet har fungerat. Folk har varit ganska nöjda.

När samhällsfunktioner som sjukvård, skola, polisväsende inte längre finns tillgängliga kan man inte längre säga att systemet fungerar. Det har kollapsat under trycket av nytillkomna som inte på något sätt kan bidra till systemet. Systemet har därför kollapsat.

Detta har redan skett, men eftersom det råder en viss tröghet i alla stora system har vi inte sett resultatet ännu. Folk kan tex hålla ut utan sjukvård ett par månader. Detta har jag själv gjort. Helt omöjligt att få en tid på vårdcentralen sedan i somras. Men snart går det inte längre och när folk på allvar inser att de inte får någonting för all skatt de betalar utan tvingas betala för privata alternativ kommer betalningsviljan att sjunka till grekiska nivåer ganska snabbt.

Sedan finns inte längre någon generell välfärd. Precis som Fredrik R planerade från början.
Citera
2015-10-20, 11:30
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Nu är detta inte min inställning eftersom jag inte tror på någon systemkollaps. Jag drog bara ut konsekvenserna av foliehattarnas resonemang.

Att välfärden eventuellt blir sämre är inte en systemkollaps, men väl ett problem som bör tas på allvar.
Nej jag tror heller inte på en kollaps då den kan konstateras vilket också skett i tråden. Att i dagsläget tala om att välfärden eventuellt blir sämre får nog ses som ett foliehattsresonemang om något.
Citera
2015-10-20, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
En av bevisen: i Gislaved kommun så har man på 1 vecka lagt ner, äldreboende, skola och förskola

Dessa lokaler kommer garanterat att snart användas som nya kolonisatörsbostäder.
Senast redigerad av KarlKaviar 2015-10-20 kl. 12:32.
Citera
2015-10-20, 13:36
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Dessa lokaler kommer garanterat att snart användas som nya kolonisatörsbostäder.
Ja garanterat.
Vet en kommun som säger till personal och kommuninvånaren att det skall sparas pengar och stänger ett boende inom vård och omsorgen för att öppna ett ännu dyrare med just nyanlända.
I samma stad läggs ett full fungerande öppenspsykiatrisk klinik ned med order uppifrån. Spara pengar men det skall också tas över av Migrationsverket.
Detta förekommer just nu i varje kommun.
Dalarna håller på att förstöras totalt.
Nästan varenda lilla kommun med sparkrav tar in runt 1000 nya just nu.Mer blir det.
Man håller på att förstöra samhället.
Citera
2015-10-20, 15:41
Medlem
1984
Citera
2015-10-20, 16:20
Medlem
nins avatar
Systemkollapsen kommer inte "smälla av" framför folks ögon. Det är snarare en pyspunka som sakta sänker välfärdens ambitioner och möjligheter.
Citera
2015-10-20, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja garanterat.
Vet en kommun som säger till personal och kommuninvånaren att det skall sparas pengar och stänger ett boende inom vård och omsorgen för att öppna ett ännu dyrare med just nyanlända.
I samma stad läggs ett full fungerande öppenspsykiatrisk klinik ned med order uppifrån. Spara pengar men det skall också tas över av Migrationsverket.
Detta förekommer just nu i varje kommun.
Dalarna håller på att förstöras totalt.
Nästan varenda lilla kommun med sparkrav tar in runt 1000 nya just nu.Mer blir det.
Man håller på att förstöra samhället.

Onekligen finns det här mönstret. Hur omfattande det är eller kommer att bli är svårt att säga, men mönstret finns där. Rent ekonomiskt är det mycket mer lönsamt driva en flyktinganläggning än att ha en psykklinik eller ett sjukhus/skola för svenskar. Det i sin tur gör att många verksamheter som gått sisådär ur ekonomisk synvinkel är lämpliga att läggas ner och istället ingå i flyktingindustrin.
Citera
2015-10-20, 17:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Vi har bland världens högsta skattetryck och det har kunnat vidmakthållas just pga att systemet har fungerat. Folk har varit ganska nöjda.

När samhällsfunktioner som sjukvård, skola, polisväsende inte längre finns tillgängliga kan man inte längre säga att systemet fungerar. Det har kollapsat under trycket av nytillkomna som inte på något sätt kan bidra till systemet. Systemet har därför kollapsat.

Detta har redan skett, men eftersom det råder en viss tröghet i alla stora system har vi inte sett resultatet ännu. Folk kan tex hålla ut utan sjukvård ett par månader. Detta har jag själv gjort. Helt omöjligt att få en tid på vårdcentralen sedan i somras. Men snart går det inte längre och när folk på allvar inser att de inte får någonting för all skatt de betalar utan tvingas betala för privata alternativ kommer betalningsviljan att sjunka till grekiska nivåer ganska snabbt.

Sedan finns inte längre någon generell välfärd. Precis som Fredrik R planerade från början.

Jag håller inte med om att välfärden kollapsat eller håller på att kollapsa. Delar av den offentliga sektorn går på knäna, men det beror mer på dysfunktionella styrsystem (New Public Management) än på invandringen.

Vad gäller tid på vårdcentraler, så var det omöjligt att få redan för 25 år sedan, innan regeringen Bildt släppte den privata vården fri. Byt vårdcentral eller byt till en privat läkare om du inte är nöjd.
Citera
2015-10-20, 17:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Innebär det att du inte räknar in nationellt försvar, fungerande utbildningssystem, statens upprätthållande av våldsmonopolet, samt lag och ordning, fungerande rättsväsende, fungerande brandförsvar, fungerande gränskontroller, sjukvården, järnvägen m.m. som en del av "systemet"? Trots allt har det nationella försvaret, utbildningssystemet, statens upprätthållande av lag och ordning, samt rättsväsendet redan kollapsat helt eller delvis. Brandförsvaret har t.ex. ifråga om sin förmåga att bekämpa skogsbränder kollapsat på vissa håll (samt där polisen inte upprätthåller tillräckligt med lag och ordning för att brandkåren och räddningstjänsten ska kunna utföra sitt arbete). Järnvägen har emellanåt slutat fungera helt och stora delar av järnvägen håller på att bokstavligen ruttna bort. Den svenska sjukvården har länge dragit med för ett i-land världsunika omfattande problem och står nu inför en kollaps i den mening att man snart inte längre kommer att ge alla vård och inte ens livräddande vård p.g.a. att akut platsbrist, personalbrist och Europas längsta vårdköer kommer att kombineras med enorma mängder nya patienter.

Eller kanske du förnekar att något av allt det har hänt och händer, samt att de som hävdar det är "foliehattar" (även om det i så fall är lite märkligt, då förklarandet av varför de flesta anställda inom dessa verksamheter, massmedia, forskare runt om i Europa m.fl. inte bara är "foliehattar", utan dessutom foliehattar som till synes oberoende av varandra säger exakt samma sak, lär ju i sig förmodligen kräva någon form av konspirationsteori som förklaringsmodell)?

Jag förnekar inte att det finns stora problem inom den offentliga sektorn, men jag håler inte med om att vi står inför en systemkollaps. Denna typ av alarmism motverkar bara sitt syfte eftersom ingen seriös bedömare då tar kritiken på allvar.

De problem som finns är inte heller nya, och beror inte på invandringen. Som jag skrev ovan har vi under det senaste decenniet experimenterat med nyliberala styrsystem för den offentliga sektorn - New Public Management - där allt som görs ska värderas i tid och pengar och detaljstyras ovanifrån på ett sätt som påminner om hur ekonomin styrdes i Sovjetunionen. Något som inte heller fungerade särskilt bra.

Om vi bara skrotar dessa dysfunktionella ekonomiska styrsystem och låter de som faktiskt gör jobbet - lärare, läkare och poliser - också bestämma hur det ska göras, dvs. vilka arbetsuppgifter som ska prioriteras, så kommer vi nog att få den offentliga sektorn på fötter igen.
Citera
2015-10-20, 18:33
Medlem
goran744s avatar
Vet att du är klok och vis i dina kommentarer för det mesta Regulus men hur kan du påstå att en halvmiljon nya människor ej påverkar den Svenska ekonomin?
Vart tycker du att gränsen går innan samhället kollapsar?
Du är väl medveten om att du och jag får betala kalaset?
Man stänger massor av instanser med orden sparkrav men öppnar dagen efter och tar emot fyra gånger högre kostnad.
Tycker inte du att det är kollapsvarning?
Citera
2015-10-20, 19:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Nu är detta inte min inställning eftersom jag inte tror på någon systemkollaps. Jag drog bara ut konsekvenserna av foliehattarnas resonemang.

Att välfärden eventuellt blir sämre är inte en systemkollaps, men väl ett problem som bör tas på allvar.
Jo, någon form av kollaps kan det sägas vara när Sverige inte lever upp till sina välfärdsåtaganden, vilket redan sker. Det rapporterades det om senast idag.

Välfärden är ett av Sveriges viktigaste åtaganden, något som karaktäriserar landet. När den inte fungerar längre, har den svenska modellen och systemet kollapsat.
Citera
2015-10-20, 19:47
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Igår kom två otvetydiga bevis.
Pensionsåldern skall höjas.
Landets finansminster lät meddela att landet måste låna till den groteska invandringens kostnader.

Båda ovanstående problem är av närmast permanent natur och löses icke av ovanstående åtgärder.

Idag kom ytterligare ett bevis.Ännu en flyktingförläggning brinner.

Som vanligt så hör allt ihop.

Det nya spännande Sverige kommer att bli en veritabel skräckis.

För bolånetorskarna är det fortfarande inga problem dock. De är de sista att få betala precis innan man tvingar bankerna att betala tillbaka de nödlån de fick under finanskrisen. Det är fult för effekten blir att man tar från de fattiga och ger till de rikare (inte rika för rika sitter inte på miljonlån för bostäder givetvis).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in