2017-01-13, 20:19
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Gärningen (att skjuta) kan förstås bara försvaras med den upplevda, akut hotfulla stuationen. Att, som några gör, väga in att personerna är fientligt inställda, att det förekommit gruff tidigare, att det finns en knepig relation i familjen (via mamman) och annat som tagits upp fungerar inte i nödvärnsläget, utan där gäller bara "här" och "nu".

Finns risken att nödvärnet färgas av tidigare erfarenheter eller förväntningar vad som skall hända i en framtid blir det inte bra, sådant tillåter inte svensk nödvärnsrätt. Här får man lita till rättsväsendet.

Därför är mannens öjlighet att glida av kroken här att rätten ser saken som så hotfull I STUNDEN, att skjutningen kan anses tillåten err möjligen förklaras som förlåtligt övervåld (excess).

Nja, jag vill minnas ett fall där en kvinna friades därför pga att hon blev attackerad av en man som tidigare hotat henne. Kommer inte riktigt ihåg, jag kan ha fel, men just att hon blev attackerad av samme man som tidigare satt skräck i henne gjorde att rätten bedömde att hon svårligen skulle kunnat ha besinnat sig.

Och det är väl rätt logiskt, egentligen. Är du medveten om att den person som attackerar dig är förmögen till grovt våld kommer du förmodligen inte gå ner i puls.
Citera
2017-01-13, 21:10
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Nja, jag vill minnas ett fall där en kvinna friades därför pga att hon blev attackerad av en man som tidigare hotat henne. Kommer inte riktigt ihåg, jag kan ha fel, men just att hon blev attackerad av samme man som tidigare satt skräck i henne gjorde att rätten bedömde att hon svårligen skulle kunnat ha besinnat sig.

Och det är väl rätt logiskt, egentligen. Är du medveten om att den person som attackerar dig är förmögen till grovt våld kommer du förmodligen inte gå ner i puls.
K-G hade levt i skräck för dom här bröderna länge och hade blivit attackerad av dom förut och hotad. Leva i skräck i över 1 år och sen bli attackerad i sitt eget hem och ingen kan hjälpa.
Han hade inga andra utvägar än att freda sig själv på det sätt han kunde.

Fallet du skriver om är troligen det som jag har lagt in här förut.
Hon gick fri för det var nödvärn och det borde K-G också göra.
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Jag hoppas dom tittar mer på historiken i Hovrätten för följer dom den borde det bli en friande dom på grund av nödvärn som med kvinnan som gick fri. K-G levde i rädsla i över 1 år!

Kvinnan i 45-årsåldern mördade sin pojkvän med elva knivhugg. Det pekar alla bevis på, enligt tingsrätten.
Trots det frias hon helt.
Anledningen - nödvärn.

Mannen ska ha haft stick- och skärsår på bröstet, huvudet, ryggen och benen. Enligt åtalet skadades bland annat lungan och hjärtat. Det var just skadan på hjärtat som var dödande.
http://www.expressen.se/gt/man-knivh...lickvan-frias/
Citera
2017-01-13, 21:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
K-G hade levt i skräck för dom här bröderna länge och hade blivit attackerad av dom förut och hotad. Leva i skräck i över 1 år och sen bli attackerad i sitt eget hem och ingen kan hjälpa.

En av skillnaderna är att det fanns starka tecken på att kvinnan misshandlats i samband med gärningen. Givetvis hade vårt fall kunnat tolkas annorlunda om det funnits bevisning som pekat på att mannen verkligen angripits och skotten inte avlossats innan tumult och handgemäng uppstått. I exemplet ovan drog rätten slutsatsen att kvinnan försvarade sig mot ett allvarligt angrepp, visat genom strupgreppsmärken och vittnesmål.

Jag påpekar detta därför att det verkar svårt att förstå skillnaden. Problemet i det här fallet är att mannen som skjutit använt dödligt våld för att förebygga ett påbörjat, men inte fullbordat angrepp. Kort sagt, rätten var inte beredd att fria mannen, eftersom bröderna sköts utanför huset. Man anser inte att faran är så överhängande och akut att det kan motiveras att döda för att freda sig.

Nu kan man tänka sig att hovrätten kan tolka bevisningen annorlunda och hitta ett resonerande som gör det godtagbart I SITUATIONEN att skjuta bröderna, men utan att, mer allmänt, göra det godtagbart att skjuta folk därför att de larmar på ytterdörren.

Nyckeln till att det skall kunna bli så ligger rimligtvis i en omprövning hur mannen upplevde den akuta situationen. Jag tycker personligen det vore tillfredsställande om det går att hitta en öppning för att ompröva saken.
Citera
2017-01-14, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MurderOne
Såg precis Veckans Brott.
Helt klart nödvärn.
Problemet med att vanligt folk skulle börja skjuta är väl att helt oskyldiga kan bli drabbade, här var det definitivt inte så.
Åka hem till folk, knacka in rutan och hota och samtidigt ha en kniv i handen, ja då får man räkna med att bli beskjuten.
Är det dagisfröknar som dömer?

Ja i tingsrätten är det just dagisfröknar som dömer, typ.

Han har en stor chans att klara sig från fängelse antingen i HovR eller i HD då de finns en stor möjlighet att de tar upp detta fall tillslut.
Citera
2017-01-14, 01:23
Medlem
wwrs avatar
Kan det vara så att OM han hamnar i fängelse, så kan han få ganska hög status bland internerna? Han kanske uppfattas som "oskyldig" och bara "gjort vad man borde"?????
Citera
2017-01-14, 08:46
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Kan det vara så att OM han hamnar i fängelse, så kan han få ganska hög status bland internerna? Han kanske uppfattas som "oskyldig" och bara "gjort vad man borde"?????

Du menar att han får cred för att ha avrättat de andra intagnas kollegor?

Hur tänkte du här?
Citera
2017-01-14, 10:23
Medlem
Citat:

Status? Han ska till uppochnedvända världen.... En värld där folk som föraktas ute i samhället hamnar högt upp i hierarkin. Avskräde som tex knarklangare som försörjer sig på andras missbruk har status och makt.

Han kommer att vantrivas. En vanlig tidigare ostraffad Svensson helt utan erfarenhet från den kriminella världen. Han delar inte deras värderingar. Att då dela hus med knarklangare, tjuvar och annat pack kommer inte bli roligt. Om nu domen står sid dvs.

Han gör bäst i att hålla en låg profil och inte lägga näsan i blöt.
Citera
2017-01-14, 10:31
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime.News.Goinge
Status? Han ska till uppochnedvända världen.... En värld där folk som föraktas ute i samhället hamnar högt upp i hierarkin. Avskräde som tex knarklangare som försörjer sig på andras missbruk har status och makt.

Han kommer att vantrivas. En vanlig tidigare ostraffad Svensson helt utan erfarenhet från den kriminella världen. Han delar inte deras värderingar. Att då dela hus med knarklangare, tjuvar och annat pack kommer inte bli roligt. Om nu domen står sid dvs.

Han gör bäst i att hålla en låg profil och inte lägga näsan i blöt.
Allt det där kan jag tänka mig stämmer. Jag hoppas han inte hamnar i fängelse. Vore bara intressant att veta hur de intagna skulle se på hans handlande. Fast med hans strafftid hamnar han förmodligen inte tillsammans med det grövre klientelet??

Jag gissar han får ett kort fängelsestraff av HR. HR vill klargöra att det inte är rätt att skjuta folk, men visar samtidigt förståelse för hans situation. Men det är bara en gissning förstås.
Citera
2017-01-14, 10:52
Medlem
Citat:
Allt det där kan jag tänka mig stämmer. Jag hoppas han inte hamnar i fängelse. Vore bara intressant att veta hur de intagna skulle se på hans handlande. Fast med hans strafftid hamnar han förmodligen inte tillsammans med det grövre klientelet??

Jag gissar han får ett kort fängelsestraff av HR. HR vill klargöra att det inte är rätt att skjuta folk, men visar samtidigt förståelse för hans situation. Men det är bara en gissning förstås.

Om straffet på 4 år sig står sig i hovrätten kommer han att börja avtjäna sitt straff på Kumla. Där hamnar alla som får 4 år eller mer. Sen kommer han att flyttas efter ett tag.

Får verkligen hoppas att han frikänns! Eller att straffet sänks markant! Helt sjukt att dela ut 4 år!
Citera
2017-01-14, 23:21
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
En av skillnaderna är att det fanns starka tecken på att kvinnan misshandlats i samband med gärningen. Givetvis hade vårt fall kunnat tolkas annorlunda om det funnits bevisning som pekat på att mannen verkligen angripits och skotten inte avlossats innan tumult och handgemäng uppstått. I exemplet ovan drog rätten slutsatsen att kvinnan försvarade sig mot ett allvarligt angrepp, visat genom strupgreppsmärken och vittnesmål.

Jag påpekar detta därför att det verkar svårt att förstå skillnaden. Problemet i det här fallet är att mannen som skjutit använt dödligt våld för att förebygga ett påbörjat, men inte fullbordat angrepp. Kort sagt, rätten var inte beredd att fria mannen, eftersom bröderna sköts utanför huset. Man anser inte att faran är så överhängande och akut att det kan motiveras att döda för att freda sig.

Nu kan man tänka sig att hovrätten kan tolka bevisningen annorlunda och hitta ett resonerande som gör det godtagbart I SITUATIONEN att skjuta bröderna, men utan att, mer allmänt, göra det godtagbart att skjuta folk därför att de larmar på ytterdörren.

Nyckeln till att det skall kunna bli så ligger rimligtvis i en omprövning hur mannen upplevde den akuta situationen. Jag tycker personligen det vore tillfredsställande om det går att hitta en öppning för att ompröva saken.

Jag tror snarare att många som aldrig utsatts för våldsangrepp eller reella dödshot har svårt att förstå vilken skör lina livet hänger på. De som upplevt situationer där de med skicklighet, ryggmärgsreflexer, ren och skär tur eller av ren slump klarat livhanken inser dock vilken osäkerhetsfaktor det skulle inneburit för gubben om han väntat med skotten tills dess att slynglarna tagit sig in i huset.

Det är inte ett Nintendospel vi pratar om där man kan utnyttja sina extraliv och börja om från början. Skulle gubben ha hamnat i handgemäng denna afton kan man med fog anta att risken varit stor att han själv hade fått sätta livet till. Anledningen till att han skjuter ljuger han nog inte om. Han fruktar för sitt liv och han är övertygad om att enda sättet att överleva är att stoppa angriparna innan de tar sig in i huset. Det är i min mening en rimlig slutsats han gör. De flesta förstår nog det.

Men du, likt många andra, är livrädda för vad en friande dom skulle skicka för signaler. Är det fritt fram att skjuta folk som knackar på dörren? Jag tror att du oroar dig i onödan. USA har tagits upp som ett skräckexempel i denna tråd, trots att deras lagar gällande nödvärn är rätt lika våra. Förutom när det gäller angrepp i hemmet. Men inte fan är det ändå så att gemene amerikan avlossar hagelsvärmar genom ytterdörren när någon okänd knackar på. Min prognos i detta mål är likadan nu som den jag gjorde för ett halvår sedan i denna tråd. Hovrätten kommer inte vilja straffa gubben, men de kommer ge honom en liten näsbränna androm till varnagel.

Jag tycker också du slirade dig lite på min förra fråga, jag inbillar mig att om du angrips av en person som tidigare visat sig vara kapabel att skada eller döda vägs denna faktor in i domstolsbeslutet. Har jag fel?
Citera
2017-01-16, 13:45
Medlem
Citat:

Intressant, rätten bedömde det som nödvärn och behövde inte titta på nödvärnsexcess för att fria henne.
I KG:s fall kanske hotet inte var lika akut, men vem kan mena att han kunnat besinna sig? I vart fall inte jag.

OK det går att sitta vid ett skrivbord och mena att han visst kunnat besinna sig därför att han hade den och den tiden på sig.
Men år det utom allt rimligt tvivel bevisat att han i sitt av skräck förlamade tillstånd var förmögen att besinna sig? För mig är det omöjligt att bevisa det.
Citera
2017-01-16, 14:12
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:

Min fetning.

En viktig passage, det hela handlar ju till syvende och sist om hur mannen uppfattade situation och om rätten inte kan finna uppenbara skäl till att inte finna tilltro till mannens uppfattning.

För att hårddra det hela lite, först så måste hovrätten anse att mannen hade rätt till att bruka nödvärn, och sedan så blir det en analys om själva våldet?
Vid en dödsskjutning med jaktvapen så är det en ganska så rejäl uppförsbacke som mannen måste ta sig an.

Jag delar dock uppfattningen att likt måna andra så hoppas jag att mannen kommer att frikännas och som plåster på såret erhålla ett skadestånd för den tid han suttit frihetsberövad.

Det här ärendet är för mig ett bevis för att den Svenska lagstiftningen är i otakt med tiden. Våldet har blivit råare, home invasions allt vanligare, samtidigt som det inte föreligger en solid rätt att med alla medel försvara sitt hem.

I mitt tycke så är det dags att justera lagstiftningen till den rådande situationen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Castle_doctrine

Citat:
A Castle Doctrine (also known as a castle law or a defense of habitation law) is a legal doctrine that designates a person's abode or any legally occupied place – e.g., a vehicle or home, as a place in which that person has protections and immunities permitting him or her, in certain circumstances, to use force (up to and including deadly force) to defend himself or herself against an intruder, free from legal prosecution for the consequences of the force used.[1] The term is most commonly used in the United States, though many other countries invoke comparable principles in their laws.

Det är dags att Sverige slutar att lämna walkover till kriminella. Hederliga medborgare måste erhålla ett "verktyg" att skydda sina bostäder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in