2024-12-02, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hovrätten skriver:
KA har haft rätt till nödvärn
Av KA:s berättelse framgår att han i vart fall har uppfattat det som att han var utsatt för ett livshotande angrepp.
Det får godtas att han uppfattat situationen på det sättet. Hovrätten delar tingsrättens uppfattning att det finns stöd för att det funnits en tredje gärningsman på platsen och att denne, när det första skottet avlossades, var på väg att ta sig in genom källardörren eller precis hade tagit sig in genom den. Vid angivna förhållanden har KA, som också tingsrätten funnit, haft rätt till nödvärn.

Det våld som KA har använt har varit uppenbart oförsvarligt
KA, som har haft rätt att försvara sig, har valt att använda dödligt våld mot två personer.
Sådant våld kan vara tillåtet som nödvärnshandling. För att det använda våldet ska vara tillåtet krävs dels att den angripne befinner sig ett så trängt läge att sådant våld inte klart avviker från vad som behövs för att avvärja angreppet, dels att det brottsliga angrepp som våldet avser att avvärja är direkt livshotande.

Trots det blev han dömd för dråp till 4 år i Tingsrätten men i Hovrätten ändrades domen till 2 år för dråp.
Men då man bara sitter av två tredjedelar, vilket blir 16 månader minus häktningstiden.
Han satt häktad med restriktioner 2015-10-17 - 2016-06-01, 7½ månad.
Han satt i fängelse ungefär 8,5 månad, men totalt med häktningstiden blev det ändå 16 månader frihetsberövad.

Förstår faktiskt inte domarna. Han har rätt till nödvärn men blir dömd för dråp.
Han siktade inte, sköt bara genom den sönderslagna rutan som nästan täcktes helt av en gardin och kunde bara se konturerna av två personer utanför. Det var skotthål i gardinen.
Att han lyckades träffa båda bröderna så dom dog var maximal otur och inget KA hade planerat.

På länken kan man se fönstret med gardinen och hur KA stod när han avlossade skotten.
https://www.expressen.se/kvallsposte...roderna-skots/
Men det är fel i rapporteringen i artikeln. Systern som ringde polisen flera gånger hade talat om att det låg två skadade personer utanför huset. Även KA sa det i telefon till polisen.
Totalt 11 samtal till polisen och det tog ändå nästan 1,5 timme innan dom kom till huset.

Fredrik Rauschning var psykopat och fick diagnosen Aspergers syndrom när han var 9 år.
https://imgur.com/h7tUn6y

Dom som tycker att KA gjorde fel kan ju fundera på vad som hade hänt om bröderna, och den tredje personen som kom in genom källardörren, hade lyckats ta sig in utan att KA hade försvarade sig?
Då hade det varit en död 68 årig hjärtsjuk man... och troligen två bröder i fängelse på livstid.
Den tredje hade troligen också suttit i fängelset, för när KA var död hade dom 3 letat igenom huset och lämnat spår efter sig.
Tack för svar. så han satt sin tid och nu lever han någon annanstans och försöker ha ett nytt liv. då vet jag vad som hände.
Citera
2024-12-12, 23:10
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Han lever och fyller snart 77 år och har flyttat långt från Vallåkra för länge sedan för han vågade inte bo kvar.

Han gjorde vad som advokaten säger är självförsvar, det borde ha dömts som nödvärn.

Han ringde systern för att slippa vara upptagen i telefon, sitta i telefonkö, när han behövde försvara sig mot inkräktarna som ropade att dom skulle döda honom.
Han hade ju erfarenhet av polisens slapphet sedan tidigare när bröderna slog sönder hans fönster.

Systern ringde polisen ungefär tio i elva på kvällen. Hon ringde gång på gång till polisen och när hon klagade på att dom aldrig kom till hennes vettskrämda hjärtsjuka äldre bror fick hon till svar "jo men om du ska klaga får du göra det hos regeringen, vi har inte haft tid".
Först när klockan var tio över tolv så kom polisen. Nästa 1,5 timme efter första samtalet trots att dom var informerade om att det låg två skadade personer utanför huset. SKANDAL!

Hoppas verkligen att han lever i frid nu och att han har accepterat att han inte kunde ha gjort annorlunda om han själv ville överleva.
Glädjande att han fortfarande lever och förhoppningsvis har han en relativt problemfri tillvaro där han är nu och jag tycker inte vi ska rota i hans vistelseort av respekt för honom.

Det bedömdes faktiskt i både tingsrätt och hovrätt att han HADE rätt till nödvärn, men inte till den graden att det inbegrep att han kunde skjuta dem genom en låst dörr utan att dömas till straffansvar. Det är ju en flytande skala när det gäller hur mycket våld man får använda i en nödvärnssituation och även hur nära man är ”nöden”. Hade de båda asen väl kommit in i huset hade han mest troligt kunnat skjuta dem och undgått straff helt, men det är ju inte lätt att sitta och vänta på det… Det är ju alltid lätt att sitta i en rättssal efteråt och veta hur någon SKULLE ha gjort. Grundregeln är ju att man får använda UNGEFÄR samma mängd våld som man angrips med och lite till. Men man får ju alltid ta ansvar för sina handlingar. Och i valet mellan att riskera att EVENTUELLT bli ihjälslagen/ihjälstucken och att skjuta dem genom en låst dörr så kan jag fundera på om jag hade kunnat göra samma sak som han gjorde, men jag hade ju då också fått vara beredd på att betala priset för min handling.

Jag befann mig själv i en lite likartad situation för många år sedan då jag hade en kraftigt berusad person hemma i min bostad som jag kände sedan innan och som efter några ytterligare glas blev både aggressiv och hotfull. Själv var jag ganska nykter. Jag hade då ett vapen hemma som jag INTE hade licens på. Jag övervägde att plocka fram det, men lät bli och bad honom istället så snällt och undergivet jag kunde att lämna min bostad, vilket han då gjorde. Jag har många gånger efter det funderat på vad som hade hänt om jag hade plockat fram vapnet och är väl på det stora hela glad för att jag inte gjorde det. Men som sagt jag har många gånger funderat på vad som hade hänt om jag gjorde det och det har väl gjort att jag intresserat mig lite extra för Vallåkrafallet.

Jag tycker att det borde räckt med den långa tiden mannen satt häktad för att straffet skulle räknats som avtjänat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in