2016-05-31, 19:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
och det här tycker du är relevant...? Vilken info har du tagit del av?
Råkade befinna sig....

Och så menar du alltså att du inte har tyckt till i tråden?
Jag menar att om man skall gå på ditt resonemang så är det där man hamnar ..
Citera
2016-05-31, 19:29
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag menar att om man skall gå på ditt resonemang så är det där man hamnar ..

Ja, du hamnar där för att du inte förstår hur det är att ha ett hot
över sig när folk utanför ditt hus har slagit sönder förnstret till dörren.
Det hjar INGET med att göra om en granne råkar vara på en tomt.
Men skit samma, du skrev och sa att tråden inte handlar om vad jag tycker.
Men har du aldrig tyckt till i trådar här på forumet?
Är det kul att läxa upp användare som tycker saker?
Citera
2016-05-31, 20:07
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ja, det är väl alltid "våldsamma" inbrott om man slår sönder ett fönster ... De befann sig fortfarande utanför en låst dörr som de inte kunde låsa upp eftersom nyckeln inte satt i dörren.

Vilket innebär att faran var i det läget inte överhängande rent krasst.
Objektivt var den inte det. Frågan är om den var det subjektivt. Att det rimligen måste till endera putativt nödvärn eller nödvärnsexcess för att fria här har jag skrivit om tidigare.

Citat:
Det är så också i hemmet normalt - nödvärn skall vara det som tas till när inga andra möjligheter finns, sen ger ofta rätten visst utrymme även om det fanns tänkbara andra utvägar beroende på hur hotet sett ut ..
Just att fly hemmet för att undkomma en inkräktare brukar man dock inte anses behöva.
Citera
2016-05-31, 20:22
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Nej, du vill hellre att grannen skjuter dina ungar när de råkar beträda hans tomt ... för han "kände" sig hotad och de var ju inkräktare..

Tråden handlar dock inte om hur du vill att det skall vara.

Jag fattar inte att folk orkar svara dig när du skriver så infantilt. Det är ingen som tycker man kan skjuta ungar som passerar på tomten såvida de inte är drogpåverkade, grovt kriminella, hotar att döda dig och försöker ta sig in i ditt hem. De råkade inte beträda hans tomt! Skärpning!
Citera
2016-05-31, 20:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Objektivt var den inte det. Frågan är om den var det subjektivt. Att det rimligen måste till endera putativt nödvärn eller nödvärnsexcess för att fria här har jag skrivit om tidigare.
Problemet för KG blir ju i den delen att han var fullt medveten om att dörren fortfarande var emellan dem och att den var låst och inte gick att låsa upp eftersom nyckeln inte satt i låset.

Citat:
Just att fly hemmet för att undkomma en inkräktare brukar man dock inte anses behöva.
Man brukar inte få okej för att skjuta dem.
Citera
2016-05-31, 20:55
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror att problemet här är två, egentligen.

Det ena problemet är att insikt saknas om nödvärnsrättens omfattning, begränsningar och möjligheter. Det är fullständigt självklart att två dödsskjutningar prövas rättsligt, till att börja med.

Det andra problemet är att situationen förenklas till att handla om ett angrepp, utan hänsyn till angreppets verkliga hotnivå.

Omständigheterna i det här fallet är inte glasklara. Bland annat ser det ut som att de skjutna träffats inifrån huset och att skotten riktats genom rutan i dörren, mot de två som då befunnit sig utanför.

Sedan har skjutningarna inneburit dödligt våld, vilket normalt behandlas mycket restriktivt i nödvärnssammanhang. Det innebär (minimum) att omständigheterna för skotten måste redas ut noga.

Nu är det så att när KG hävdar nödvärn är det åklagarens sak att visa att nödvärnet varit onödigt våldsamt. När två personer dött av nödvärnet är det naturligtvis enkelt att visa att nödvärnsåtgärden varit mycket omfattande (bröderna dog ju) och ett av åklagarens beviskrav är då att visa att det varit uppenbart orimligt att skjuta dem till döds.

Här kommer ju frågor att ställas om KG givit sig tillkänna, om KG varnat ("Försvinn, jag skjuter"), exakt NÄR skotten avlossades, hur situationen då såg ut (för KG) och en massa annat.

Jag håller med dig i allt, utom just när det gäller attacker som sker i det egna hemmet. Det skall vara en fredad zon, och kan inte polisen hindra dessa attacker skall du ha större befogenheter att freda dig än normalt.
Det kan räcka med ett enkelt tillägg i lagen, såsom att i händelse av angrepp i det egna hemmet skall hänsyn tas till den utsatthet personen befinner sig i och därmed kan en högre grad av våld anses befogad.
Citera
2016-05-31, 21:01
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Civila personer i Sverige får inneha skjutvapen i syfte att jaga och utöva sportskytte. Dessa skjutvapen ska alltså aldrig någonsin användas till någonting annat än det syftet du har uppgivit i licensansökan. Som tur är så är det ändå jäkligt sällan som civila använder sina skjutvapen i nödvärn men skulle domstolarna börja se mellan fingrarna så hade liknande händelser såklart ökat i antal. MGM i detta fallet verkar inte vara helt hundra i skallen så hans vapenlicens borde ju förstås varit indragen redan. Men det är väl som med körkort att det är sällan som det händer innan det är för sent.
Jag tog körkort för att framföra fordon i trafik. Men skulle någon börja skjuta på mig när jag framför fordonet kan du ge dig fan på att jag försöker köra över denne om jag har möjlighet. Min motorsåg, yxor, knivar, hammare, spade och även mina trädgårdsstenar är inhandlade för helt andra ändamål än att försvara mitt liv med, men jag skulle inte tveka att bruka dem om någon försökte skada mig eller min familj. Eller grannen.

Så den där diskussionen kan du lägga ner. Du får givetvis använda vad du har till hands för att försvara ditt eller annans liv.
Citera
2016-05-31, 21:03
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Jag håller med dig i allt, utom just när det gäller attacker som sker i det egna hemmet. Det skall vara en fredad zon, och kan inte polisen hindra dessa attacker skall du ha större befogenheter att freda dig än normalt.
Det kan räcka med ett enkelt tillägg i lagen, såsom att i händelse av angrepp i det egna hemmet skall hänsyn tas till den utsatthet personen befinner sig i och därmed kan en högre grad av våld anses befogad.

Nu är det så klokt ordnat att de här övervägandena görs redan. Sedan är utsatthet hos den angripne inte begränsad till bostaden, utan en liknande situation skulle kunna uppstå var som helst.

Nu kanske du heller inte tänker på att nödvärnsmöjligheterna är särskilt goda (i KG:s fall) eftersom det just är i hemmet han har tillgång till skjutvapen.
Citera
2016-05-31, 21:15
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu är det så klokt ordnat att de här övervägandena görs redan. Sedan är utsatthet hos den angripne inte begränsad till bostaden, utan en liknande situation skulle kunna uppstå var som helst.

Nu kanske du heller inte tänker på att nödvärnsmöjligheterna är särskilt goda (i KG:s fall) eftersom det just är i hemmet han har tillgång till skjutvapen.

Å andra sidan är ju möjligheterna för angriparna att få tillgång till samma utrustning också goda om de lyckas övermanna bostadsinnehavaren. Jag vet att hänsyn tas till speciella omständigheter, det jag efterlyser är ett tydligt klargörande om att angrepp, och nu pratar jag om angrepp och inte ditt jävla svamlande om tomtöverträdelser etc, i det egna hemmet skall kunna bemötas med högre våld än vad som normalt skulle anses befogat.
Helst skall detta klargörande ske redan i lagstiftningen, det bästa vi nu kan hoppas på är att tingsrätt, hovrätt frikänner så gubben slipper sitta inlåst men att åklagaren väljer att ta det till HD och att HD sedan frikänner med en motivering som stödjer min uppfattning.
Citera
2016-05-31, 21:29
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Så den där diskussionen kan du lägga ner. Du får givetvis använda vad du har till hands för att försvara ditt eller annans liv.
Det får du givetvis inte alls göra. Det är en bedömningsfråga från fall till fall. Och när det det gäller skjutvapen för civilt bruk så får de endast användas till jakt och sportskytte. Det ska jäkligt mycket till för få använda civila (polis, militär, väktare etc har mer befogenheter) skjutvapen i nödvärn. Det är alltså verkligen inte tillåtet att skjuta inbrottstjuvar bara för att man råkar ha en hagelbössa till hands.
Citera
2016-05-31, 21:32
Medlem
Citat:
Man brukar inte få okej för att skjuta dem.
Vi är helt överens om detta! Missförstå mig inte. Utgångspunkten är att man inte alls får hota, skada eller döda andra människor.

Så när du skriver "brukar" så vill jag säga att detta är ett tämligen extremt fall:
- angreppet sker nattetid
- det är två personer (som hotar en ensam person)
- det är väsentligen mitt i natten
- det är långt ute på landet (polis kan inte komma på 5 minuter)
- det finns en historik som gör det rimligt för KG att inte tro att det handlar om ett reguljärt inbrott, utan om ett brott riktat mot honom personligen
- de ska ha ropat ungefär "vi ska döda dig" (ingen aning om det går att bevisa)
- bröderna är tidigare dömda och betraktas som farliga
- bröderna är beväpnade med farliga vapen
- bröderna är i färd med att våldsamt bryta sig in
- bröderna är drogpåverkade (begränsad möjliget att prata sig ur situationen)

Så samtidigt som vi är överens om att de flesta av oss aldrig hamnar i en situation där vi lagligt kan (behöver/tvingas) döda en medmänniska i nödvärnssituation, så är detta ett mycket sällsynt fall där KG torde ha hållit sig helt inom lagens råmärken när han avlossade två skott mot två människor på kort håll.

Det allra vanligaste när inbrottstjuvar/kriminella bryter sig in hos äldre människor och det utbryter våldsamheter är att den äldre människan skadas eller dödas.
Citera
2016-05-31, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Det får du givetvis inte alls göra. Det är en bedömningsfråga från fall till fall. Och när det det gäller skjutvapen för civilt bruk så får de endast användas till jakt och sportskytte. Det ska jäkligt mycket till för få använda civila (polis, militär, väktare etc har mer befogenheter) skjutvapen i nödvärn. Det är alltså verkligen inte tillåtet att skjuta inbrottstjuvar bara för att man råkar ha en hagelbössa till hands.

Djupfrys skrev "för att försvara ditt eller annans liv". Jag tycker KS situation uppfyller dina krav på "jäkligt mycket till". Om inte denna situation är tillräckligt livsfarlig så är inte nödvärnsrätten värd vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in