2016-06-04, 21:40
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jo, jag vet men jag räknar inte bröderna för det gjorde inte hon heller. De var ju praktiskt taget aldrig hemma. Man kan föda barn, det innebär nödvändigtvis inte att man är mamma till dem.
Fast de hade väl sex barn med bröderna inräknade? Eller sviker mig mitt minne totalt nu?

Citat:
Nej, självklart är det inte bara "göka" som hotar en relation. Faktiskt tycker jag att känslomässig otrohet och djupa samtal är värre än ett snedsteg. Skulle jag vara tvungen att välja så skulle jag absolut inte välja att min partner har djupa samtal och gemensamma intressen. Alltså helt uppriktigt, vad f@n! Det skulle vara mycket mer knäckande än att h*n ramlade ner i fel säng en gång
Vi är överens där -- ett snedsteg skulle jag nog kanske kunna förlåta (har inte hänt än och vi har varit gifta i 27 år .. så peppar peppar ), att inleda känslomässiga/djupa relationer med andra där jag stängdes ute -- det skulle i alla fall vara betydligt svårare.
Citera
2016-06-04, 21:42
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag begär nog att KG inte skall reagera utifrån information han inte haft.

Jag tror att en erfaren skytt som KG (och min man) inte alls sliter fram bössan av ren rädsla -- utan att de när de tar fram bössan gör det för att de bestämt sig för att sätta stopp.

Jag tycker det är pinsamt när människor försöker framställa honom som en "svag stackare" -- trots att hans anhöriga vittnar om att han var en stark man och en man med stark vilja.

Jag tycker pappan verkar sympatisk utifrån de vittnesmål han själv avger och det andra säger om honom -- han berättar själv att han förlorade humöret när han ansåg att hon i mötet med KG agerade provokativt, andra berättar om att han hela tiden försökt både att se om sin familj och hjälpa de placerade bröderna ..

Han är ju dessutom mycket förlåtande - givet att han försöker om och om igen med mamman, trots att hon sviker om och om igen.

När det gäller vad han sa till henne i den situationen så anser jag inte att det är vad som gör honom sympatisk -- däremot att jag kan ha förståelse för reaktionen och inte ser att han agerat särskilt osympatiskt i situationen.
Den som varit osympatisk och med noll hänsyn till andras känslor är mamman och KG.

Tja din åsikt har inte påverkat Tingsrätten i Helsingborg i alla fall. Och rent juridiskt håller inte heller ditt resonemang. Tror nog du och why123 har mer att diskutera om göka, kela, och ovidkommande trams än att diskutera brottsfallet och vad som framkommit rent konkret. Ingen är intresserad av hur ni ser på saker som relationer i allmänhet. Inte heller en dörr på ett hus som du anser vara det som ska skydda den äldre mannen trots det uppenbara dödshotet. Hur en kram helt plötsligt blir kel eller öm omfamning. Så innan du är klar är väl det här ännu en trams och flamstråd mosad av eget tyckande.

Hora, fitta osv då det passar din agenda går bra men inte annars. Det är märkligt hur ett slödder till karl passerar detta genom att vara sympatisk.

Gubben gick loss från häktet
Senast redigerad av Moosky 2016-06-04 kl. 21:44.
Citera
2016-06-04, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag begär nog att KG inte skall reagera utifrån information han inte haft.

Jag tror att en erfaren skytt som KG (och min man) inte alls sliter fram bössan av ren rädsla -- utan att de när de tar fram bössan gör det för att de bestämt sig för att sätta stopp.

Jag tycker det är pinsamt när människor försöker framställa honom som en "svag stackare" -- trots att hans anhöriga vittnar om att han var en stark man och en man med stark vilja.

Jag tycker pappan verkar sympatisk utifrån de vittnesmål han själv avger och det andra säger om honom -- han berättar själv att han förlorade humöret när han ansåg att hon i mötet med KG agerade provokativt, andra berättar om att han hela tiden försökt både att se om sin familj och hjälpa de placerade bröderna ..

Han är ju dessutom mycket förlåtande - givet att han försöker om och om igen med mamman, trots att hon sviker om och om igen.

När det gäller vad han sa till henne i den situationen så anser jag inte att det är vad som gör honom sympatisk -- däremot att jag kan ha förståelse för reaktionen och inte ser att han agerat särskilt osympatiskt i situationen.
Den som varit osympatisk och med noll hänsyn till andras känslor är mamman och KG.

Edit:
KG:s "höga moral" sträckte sig inte så långt att han respekterade den andra mannen i den befintliga relationen .. och därmed har jag svårt att se att hans moral var så där särskilt "hög".

Kan bara konstatera att vi tycks ha helt totalt olika mätstickor. I det mesta. Därför är det inte meningsfullt att prata vidare med dig alls. Adjö.
Citera
2016-06-04, 21:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Tja din åsikt har inte påverkat Tingsrätten i Helsingborg i alla fall.
Nej, och inte din eller andra Flashback medlemmars heller. Våra rätter fungera nämligen inte så -- det är inte slask på ett diskussionsforum som ligger till grund för domar/beslut (tack och lov -- för när det sker har vi inte längre en rättstat)

Citat:
Och rent juridiskt håller inte heller ditt resonemang.
Ändå är åklagarna på min linje ... och faktum är ju också att något beslut i frågan har inte fattats än ..

Citat:
Tror nog du och why123 har mer att diskutera om göka, kela, och ovidkommande trams än att diskutera brottsfallet och vad som framkommit rent konkret.

Rent konkret så hade mamman en relation med den man som sköt bröderna - och givetvis har relationen i sig betydelse för händelsernas utveckling -- och hur de olika parterna sett på varandra (nej, inte bokstavligt -- vilken uppfattning de har)

Citat:
Ingen är intresserad av hur ni ser på saker som relationer i allmänhet. Inte heller en dörr på ett hus som du anser vara det som ska skydda den äldre mannen trots det uppenbara dödshotet. Hur en kram helt plötsligt blir kel eller öm omfamning. Så innan du är klar är väl det här ännu en trams och flamstråd mosad av eget tyckande.
Uppenbarligen är why123 intresserad av att läsa - eftersom hon/han besvarar mina inlägg -- så om du saknar intresse så hoppa över våra inlägg -- och för guds skull sluta citera dem och gå i polemik med oss -- varje gång du gör det så föder du ju diskussionen som du finner så ointressant..

Citat:
Hora, fitta osv då det passar din agenda går bra men inte annars. Det är märkligt hur ett slödder till karl passerar detta genom att vara sympatisk.
Vem säger att detta har uttalats av Kenneth till mamman?

Edit:
Citat:
Ja, men det säger ingenting om vilket det slutgiltiga beslutet blir ...
Senast redigerad av micro113 2016-06-04 kl. 22:05.
Citera
2016-06-04, 21:55
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det var exakt vad jag sa. FYRA kvarvarande barn i hemmet. De två telningarna blev väl fosterhemsplacerade i 8-års ålder (om jag inte minns fel).

Ja, hon började traska runt efter hennes pappa hade dött. Mådde förmodligen inte så bra då. Telningarna var myndiga och deras brottsregister i ökande.

Ja, jag tror faktiskt att jag hängde upp mig medvetet eller ej på att du skrev att hon hade fyra barn till. Det var det jag reagerade mot eftersom jag inte anser att någon större möda lagts på de två barnen. Men det har det väl gjorts i början innan det blev fler barn och dessa blev bortprioriterade. Sedan är det givetvis ytterst svårt att säga vad de föräldrarna gjort i början när pojkarna var små.
Jag förstår absolut inte heller att du har en sådan bild av Kenneth, vad menar du att han gjort för fel.

Ni reagerar väldigt på att han blev förbannad när han såg Helen och K-G Jag undrar på fullt allvar om det är som ni skämtar, jag hade blivit skitförbannad alltså, det är inget som helst snack om den saken. Jag hade definitivt inte valt mina ord heller.. Om någon i ett äktenskap känner sig understimulerad är det väl lämpligt att ta upp det med sin äkta hälft, eller hur?

Man springer väl inte och har djupa samtal och tittar på naturen med en annan man, alltså vad är det för stil?
Citera
2016-06-04, 22:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ja, jag tror faktiskt att jag hängde upp mig medvetet eller ej på att du skrev att hon hade fyra barn till. Det var det jag reagerade mot eftersom jag inte anser att någon större möda lagts på de två barnen. Men det har det väl gjorts i början innan det blev fler barn och dessa blev bortprioriterade. Sedan är det givetvis ytterst svårt att säga vad de föräldrarna gjort i början när pojkarna var små.
Vi kan dock se i fup att den som inte släppte bröderna trots att de själva inte klarade av deras problematik var pappan.
För mammans del finns ju i princip bara fyra barn -- pappan har och har alltid haft sex barn, och hans omtanke har funnits kring sina sex barn till och med när andra var ansvariga för två av dem.

Citat:
Jag förstår absolut inte heller att du har en sådan bild av Kenneth, vad menar du att han gjort för fel.
Jag förstår inte heller bilden som somliga har av Kenneth -- en pappa som arbetat för och försökt göra sitt bästa för sin familj .. är han felfri, troligen inte - människor är inte det - men helt klart är han den av de tre "vuxna" (bröderna var vuxna, men i andra generation) som framstår som sympatisk, förlåtande, ansvarsfull och omhändertagande..

Citat:
Ni reagerar väldigt på att han blev förbannad när han såg Helen och K-G Jag undrar på fullt allvar om det är som ni skämtar, jag hade blivit skitförbannad alltså, det är inget som helst snack om den saken. Jag hade definitivt inte valt mina ord heller.. Om någon i ett äktenskap känner sig understimulerad är det väl lämpligt att ta upp det med sin äkta hälft, eller hur?
Precis - jag säger inte att vilket ordval som helst är okej, man jag kan absolut förstå den förnedring och ilska han kände och att han reagerade.

Citat:
Man springer väl inte och har djupa samtal och tittar på naturen med en annan man, alltså vad är det för stil?
Inte utan att den egna parten är involverad (har träffat och har en egen relation - eller har fått den möjligheten) i alla fall .. och man har inte "hemliga" möten .. Hemliga möten är en provokation alldeles oavsett hur oskyldiga mötena i sig är ..
Citera
2016-06-04, 22:05
Medlem
why123s avatar
Citat:
Tja din åsikt har inte påverkat Tingsrätten i Helsingborg i alla fall. Och rent juridiskt håller inte heller ditt resonemang. Tror nog du och why123 har mer att diskutera om göka, kela, och ovidkommande trams än att diskutera brottsfallet och vad som framkommit rent konkret. Ingen är intresserad av hur ni ser på saker som relationer i allmänhet. Inte heller en dörr på ett hus som du anser vara det som ska skydda den äldre mannen trots det uppenbara dödshotet. Hur en kram helt plötsligt blir kel eller öm omfamning. Så innan du är klar är väl det här ännu en trams och flamstråd mosad av eget tyckande.

Nej men oj, vill du låtsas att du hållit dig till att förutsättningslöst diskutera det eventuella nödvärnet som fanns (eller inte)! Detta vi diskuterar är saker som är avhandlade i FUP då det är relevant, mammans förhållande till K-G, det faktum att pappan och mamman är ihop igen och hur K-G ser på det. Det är ingalunda så att vi håller på med ovidkommande trams. För om så vore fallet varför lägger förhörsledarna ner så mycket tid på det? Det är självklart att de försöker få en bild av hela fallet inklusive den tidigare historien.

Men det gör ingenting, du får känna dig lite sådär allmänt överlägsen såhär på lördagskvällen, det är lugnt för mig
Citera
2016-06-04, 22:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Kan bara konstatera att vi tycks ha helt totalt olika mätstickor. I det mesta. Därför är det inte meningsfullt att prata vidare med dig alls. Adjö.
Vi har väl det -- själv anser jag att hänsyn till sin partners känslor är något man skall beakta när man inleder relationer med andra ....

Och den här mamman gjorde inte det.
Citera
2016-06-04, 22:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej men oj, vill du låtsas att du hållit dig till att förutsättningslöst diskutera det eventuella nödvärnet som fanns (eller inte)! Detta vi diskuterar är saker som är avhandlade i FUP då det är relevant, mammans förhållande till K-G, det faktum att pappan och mamman är ihop igen och hur K-G ser på det. Det är ingalunda så att vi håller på med ovidkommande trams. För om så vore fallet varför lägger förhörsledarna ner så mycket tid på det? Det är självklart att de försöker få en bild av hela fallet inklusive den tidigare historien.

Men det gör ingenting, du får känna dig lite sådär allmänt överlägsen såhär på lördagskvällen, det är lugnt för mig

Jag kan faktiskt inte låta bli att undra hur mamman agerar nu när KG är på fri fot .. fortsätter hon med SMS:en och möten .. eller har hon nu en gång för alla valt bort honom?

Jag personligen tror att de/hon/han kommer att ta upp kontakten igen .. och hade jag varit Kenneth så hade jag minimerat min kontakt med henne till att vara artig när hon hälsar på barnen .. för jag hade nog stridit om vården (inte nödvändigtvis vårdnaden) för samtliga ...

Hans fokus har varit (och verkar fortfarande vara) hans familj .. hennes att få sina behov fyllda - av Kenneth när det gäller det praktiska och ekonomiska -- av KG när det gäller det känslomässiga, spännande, egot.
Citera
2016-06-04, 22:18
Medlem
Citat:

Jag begriper inte hur du tänker här. Troligen för att vi har helt olika erfarenheter.

Vi har ingen aning om hur många gånger hon antytt detta sin till man, som kanske slog dövörat till och nonchalerade henne? Under promenaderna med KG kanske hon mer och mer öppnade upp sig och sina tankar. Och fick helt plötsligt hans uppmärksamhet, han lyssnade på henne.

Att ha djupa samtal med andra män och titta på naturen? Varför ska man inte göra det? Jag fiskar oftast med min manliga stuggranne helt enkelt för att han är lika fiskeintresserad som jag. Hans fru dog för ett antal år sedan och vi för många diskussioner om existenstiella frågor. I båten flera timmar, medans min man bygger för det är hans intresse. Själv har han en ny kvinna nu. Vi diskuterar också relationer till andra människor.

Skall jag inte få göra det menar du?Eller skulle det vara fel mot min man på något sätt?
Citera
2016-06-04, 22:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag begriper inte hur du tänker här. Troligen för att vi har helt olika erfarenheter.

Vi har ingen aning om hur många gånger hon antytt detta sin till man, som kanske slog dövörat till och nonchalerade henne? Under promenaderna med KG kanske hon mer och mer öppnade upp sig och sina tankar. Och fick helt plötsligt hans uppmärksamhet, han lyssnade på henne.
Vi vet att hennes man inte var ute på golfrundor eller åsidosatte henne för egna nöjen, utan arbetade för ett företag som gav henne boende, försörjning och möjligheter.

Citat:
Att ha djupa samtal med andra män och titta på naturen? Varför ska man inte göra det? Jag fiskar oftast med min manliga stuggranne helt enkelt för att han är lika fiskeintresserad som jag. Hans fru dog för ett antal år sedan och vi för många diskussioner om existenstiella frågor. I båten flera timmar, medans min man bygger för det är hans intresse. Själv har han en ny kvinna nu. Vi diskuterar också relationer till andra människor.
Smyger du iväg och låter bli att berätta för din man när du fiskar med grannen? Smyger han ut och låter bli att berätta för sin partner att ni fiskar tillsammans...

Att smyga iväg och inte berätta/vara öppen är givetvis i sig tillräckliga skäl för att få en partner att känna sig trampad på .. det är som sagt var sällan själva göket som är det värsta.

Citat:
Skall jag inte få göra det menar du?Eller skulle det vara fel mot min man på något sätt?
Om du smyger och smusslar - absolut, då är det fel mot din man.
Citera
2016-06-04, 22:23
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Till och med poliserna anser att Fredrik var skrämmande. Ändå begär man att den 68 årige mannen som kände till och har upplevt psykfallens hot och brottslighet skulle agera på annat sätt än han gjorde. Det är till att sätta sig över andras rädslor och känslor måste jag säga. Att man sen beskriver dräggen som två unga människor i mening att vara betydligt mindre farliga är ju både falskt och sjukligt. Lustigheterna här har ju inga gränser. En dörr skulle stoppat dom tex . Ehh, det är där och då det avgörs inte att man är både lugn och tänker efter och klargör för sig själv hur hotfullt det här är.
Det är inte riktigt så det brukar gå till i ett trängt och hotfullt läge.

Ja herregud... stora starka friska poliser är rädda för Fredrik och dom vill helst vara 5-6 stycken när dom ska omhänderta honom... och det har polisen vetat om i 5-6 år!!! Polisen försöker till och med dölja sina ansikten så att Fredrik inte ska känna igen dom

Händelsen som beskrivs från hotellet och Fredriks våldsamhet inträffar dessutom bara ca 3 veckor innan skotten i Vallåkra. Hade Fredrik den gången skurit en par mm djupare i halsen på den han gav sig på då så hade han troligen suttit häktat för mord vid tiden för skotten.
Fup 80 sid 33-334 Hotellägaren berättar i polisförhör.
Fredrik blev hitskickad från socialförvaltningen i Klippan och bodde i ett rum här på Hotell Amadeus, först i en månad. Sedan var han borta i ungefär i tre veckor och under de tre veckorna ordnade socialen ett annat boende åt Fredrik. Detta fungerade antagligen inte, utan Fredrik skickades hit, till mig och hotellet, en gång till. Detta var i augusti-september 2015.
Fredrik verkade snäll. Han bugade och bockade. Jag väntade mig inga utbrott från honom och
blev, när han hotade mig 150923, helt chockad. Fredrik hade lite svårt att hålla ordning på sitt rum när han bodde på hotellet. Jag pratade med honom och sa till honom att man måste ha ordning på sitt rum. Fredrik anpassade sig efter det jag sa och ville inte bo någon annanstans. Vi pratade om att han skulle hjälpa till med att klippa gräs.
150921, det vill säga två dagar innan han hotade mig, frågade Fredrik mig om jag var från
Polen. Jag svarade "ja" och han ville då att jag skulle skaffa en pistol åt honom. Jag sa till Fredrik att jag inte hade med sådant att göra. Fredrik skrattade bara.
Jag hänvisar till det jag sagt i tidigare förhör (5000-K1219760-15) gällande hädelsen då Fredrik hotade mig och misshandlade en annan gäst vid namn Bertosz, på hotellet,
2015-09-23, men sammanfattningsvis kan jag berätta följande:
Larmet utlöstes och jag pratade med Fredrik om att han rökt på sitt rum, att detta inte var bra och att det var anledningen till att larmet lösts ut. Fredrik sa att han inte rökt på sitt rum. Han tog en kniv, som han hade på sitt rum, sprang ut ur rummet och ramlade på trappan. Bertosz tog kniven från Fredrik och Fredrik gick tillbaks till sitt rum. Han ville ha tillbaks kniven. Jag sa till Fredrik att han inte fick tillbaks kniven. Fredrik tog en galge och hoppade upp i luften samtidigt som han bröt galgen mitt itu. Fredrik attackerade mig och Bertosz med galgen.
Fredrik sprang ut från sitt rum. Både jag och Bartosz fick tag i Fredrik och höll fast honom tills polisen kom. Jag såg att Bertosz hade en rispa på halsen som han fått av Fredrik med kniven. Allt gick så fort. Jag hann inte se allt. Detta hände vid 23.30-tiden. Polisen kom och grep Fredrik.

Dagen efter kom Fredriks flickvän, som jag inte vet namnet på, till hotellet och frågade efter Fredrik. Jag sa att han var hos polisen. Flickvännen sa att hon känt på sig att något skulle hända. Hon berättade att Fredrik inte ville bo tillsammans med andra människor, på gemensamt boende och att han brukade ta heroin. Hon sa också att Fredrik var väldigt välutbildad och att han "kokat ihop en dödsspruta". Jag frågade henne vad hon menade med det. Hon sa att Fredrik hade skapat "dödssprutan", för att kunna använda den mot sig själv eller någon annan, om han någon gång skulle råka illa ut.

Orka söka i fupen... kopior i fup 80 sidan 920 och framåt
Fredrik berättar själv i förhör att han försökte röka Tramadol på folie och det blev stor rökutveckling, brandlarmet gick igång. Han blev tillsagd och anföll med kniv.
Polisen berättar om knivskadorna på överkroppen och den på halsen att den var någon mm djup.

Fup 81 sid 80
Polisen informeras om att detta är ett vittnesförhör, gällande hot mot tjänsteman samt våldsamt motstånd (5000-K1219796-15), då Fredrik Rauschning greps i samband med en misshandel samt olaga hot på hotell Amadeus i Ängelholm, 2015-09-23.
Du har i ett PM (5000-K1219796-15) 2015-09-24 skrivit "När Fredrik ligger på marken så säger han vid upprepade tillfällen att han ska skjuta oss och att han ska vänta på oss utanför Polishuset tills vi slutat". Vilka personer säger Fredrik Rauschning detta till?
Han säger det till oss tre, det vill säga Kim Einarsson, Didrik Gorthon Gyllén och till mig. Vi är de enda som finns i arrestlokalen då. Kollegan, Emma Eriksson satt och skrev i ett annat rum när Fredrik Rauschning sa detta till oss andra. Det var Emma Eriksson som senare sprayade Fredrik Rauschning.

Fup 80 sid 463 Förhör med polis om "Sina iakttagelser i samband med händelsen i Vallåkra"
Vi fick sedan besked att köra in till Helsingborg men innan vi kör så går vi fram och tittar på den
döde vid bilen eftersom det talats om bröderna Rauschning och vi haft en del att göra med Fredrik i Åstorp. Vi kunde med 95% säkerhet säga att detta var Fredrik av det vi kunde se när han hade kapuschongen uppe. Vi visste inte ens att det fanns en broder så den andre tittade vi inte på.
Hur var din reaktion eller vad tänkte du när han låg död där?
Att jag inte var förvånad.
Vad är din bild av Fredrik.
Väldigt utåtagerande och ganska våldsam. Rätt aggressiv inte trevlig. Värre när han är påverkad men jag har dålig koll på vilka droger han använder. Men min bild är mest baserad på andras beskrivning av honom både allmänhet och kollegor. Har träffat på honom lite grann under senare tid men inte pratat med honom. Själv var jag med och hämtade honom på ett boende för 5-6 år sedan och då menade man att det inte räckte med 2 poliser utan att vi skulle vara fler och då var vi 5-6 stycken och då var han ganska våldsam.

Hämtningen på boendet kan det vara när Fredrik hade hotat sin fosterfamilj med två knivar?
Fredrik är dömd för det.
Fup sidan 982-993 Olaga hot och misshandel 2010-03-21
Fredrik blev osams med paret i det familjehem där han hade bott i 9 år. Han fick inte torktumla sent en söndagskväll och det slutade med att han slog kvinnan, fostermamman, i familjen och hotade alla med flera knivar och han skulle bränna ner deras hus.
Han hade kvällen innan kommit hem från sina föräldrar där han hade vistats under veckan.
Pappan orkade inte ha Fredrik hemma och ringde fosterhemmet och bad dom ta hand om honom.
Det hela slutade med att polisen anhöll Fredrik och han var inte välkommen tillbaka till det fosterhem han hade bott så länge i. Han hade hotat med att döda ofta och dom fick nog.
Efteråt var dom livrädda för att Fredrik skulle komma tillbaka och sätta sina hot i verket.

Vilken svärmorsdröm han var Fredrik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in