Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Till och med poliserna anser att Fredrik var skrämmande. Ändå begär man att den 68 årige mannen som kände till och har upplevt psykfallens hot och brottslighet skulle agera på annat sätt än han gjorde. Det är till att sätta sig över andras rädslor och känslor måste jag säga. Att man sen beskriver dräggen som två unga människor i mening att vara betydligt mindre farliga är ju både falskt och sjukligt. Lustigheterna här har ju inga gränser. En dörr skulle stoppat dom tex

. Ehh, det är där och då det avgörs inte att man är både lugn och tänker efter och klargör för sig själv hur hotfullt det här är.
Det är inte riktigt så det brukar gå till i ett trängt och hotfullt läge.
Ja herregud... stora starka friska poliser är rädda för Fredrik och dom vill helst vara 5-6 stycken när dom ska omhänderta honom... och det har polisen vetat om i 5-6 år!!! Polisen försöker till och med dölja sina ansikten så att Fredrik inte ska känna igen dom
Händelsen som beskrivs från hotellet och Fredriks våldsamhet inträffar dessutom bara ca 3 veckor innan skotten i Vallåkra. Hade Fredrik den gången skurit en par mm djupare i halsen på den han gav sig på då så hade han troligen suttit häktat för mord vid tiden för skotten.
Fup 80 sid 33-334 Hotellägaren berättar i polisförhör.
Fredrik blev hitskickad från socialförvaltningen i Klippan och bodde i ett rum här på Hotell Amadeus, först i en månad. Sedan var han borta i ungefär i tre veckor och under de tre veckorna ordnade socialen ett annat boende åt Fredrik. Detta fungerade antagligen inte, utan Fredrik skickades hit, till mig och hotellet, en gång till. Detta var i augusti-september 2015.
Fredrik verkade snäll. Han bugade och bockade. Jag väntade mig inga utbrott från honom och
blev, när han hotade mig 150923, helt chockad. Fredrik hade lite svårt att hålla ordning på sitt rum när han bodde på hotellet. Jag pratade med honom och sa till honom att man måste ha ordning på sitt rum. Fredrik anpassade sig efter det jag sa och ville inte bo någon annanstans. Vi pratade om att han skulle hjälpa till med att klippa gräs.
150921, det vill säga två dagar innan han hotade mig, frågade Fredrik mig om jag var från
Polen. Jag svarade "ja" och
han ville då att jag skulle skaffa en pistol åt honom. Jag sa till Fredrik att jag inte hade med sådant att göra. Fredrik skrattade bara.
Jag hänvisar till det jag sagt i tidigare förhör (5000-K1219760-15) gällande hädelsen då Fredrik hotade mig och misshandlade en annan gäst vid namn Bertosz, på hotellet,
2015-09-23, men sammanfattningsvis kan jag berätta följande:
Larmet utlöstes och jag pratade med Fredrik om att han rökt på sitt rum, att detta inte var bra och att det var anledningen till att larmet lösts ut. Fredrik sa att han inte rökt på sitt rum.
Han tog en kniv, som han hade på sitt rum, sprang ut ur rummet och ramlade på trappan. Bertosz tog kniven från Fredrik och Fredrik gick tillbaks till sitt rum. Han ville ha tillbaks kniven. Jag sa till Fredrik att han inte fick tillbaks kniven.
Fredrik tog en galge och hoppade upp i luften samtidigt som han bröt galgen mitt itu. Fredrik attackerade mig och Bertosz med galgen.
Fredrik sprang ut från sitt rum. Både jag och Bartosz fick tag i Fredrik och höll fast honom tills polisen kom.
Jag såg att Bertosz hade en rispa på halsen som han fått av Fredrik med kniven. Allt gick så fort. Jag hann inte se allt. Detta hände vid 23.30-tiden. Polisen kom och grep Fredrik.
Dagen efter kom Fredriks flickvän, som jag inte vet namnet på, till hotellet och frågade efter Fredrik. Jag sa att han var hos polisen. Flickvännen sa att hon känt på sig att något skulle hända. Hon berättade att Fredrik inte ville bo tillsammans med andra människor, på gemensamt boende och att
han brukade ta heroin. Hon sa också att Fredrik var väldigt välutbildad och att han
"kokat ihop en dödsspruta". Jag frågade henne vad hon menade med det. Hon sa att
Fredrik hade skapat "dödssprutan", för att kunna använda den mot sig själv eller någon annan, om han någon gång skulle råka illa ut.
Orka söka i fupen... kopior i fup 80 sidan 920 och framåt
Fredrik berättar själv i förhör att han försökte röka Tramadol på folie och det blev stor rökutveckling, brandlarmet gick igång. Han blev tillsagd och anföll med kniv.
Polisen berättar om knivskadorna på överkroppen och den på halsen att den var någon mm djup.
Fup 81 sid 80
Polisen informeras om att detta är ett vittnesförhör, gällande hot mot tjänsteman samt våldsamt motstånd (5000-K1219796-15), då
Fredrik Rauschning greps i samband med en misshandel samt olaga hot på hotell Amadeus i Ängelholm, 2015-09-23.
Du har i ett PM (5000-K1219796-15) 2015-09-24 skrivit "När Fredrik ligger på marken så säger han vid upprepade tillfällen att han ska skjuta oss och att han ska vänta på oss utanför Polishuset tills vi slutat". Vilka personer säger Fredrik Rauschning detta till?
Han säger det till oss tre, det vill säga Kim Einarsson, Didrik Gorthon Gyllén och till mig. Vi är de enda som finns i arrestlokalen då. Kollegan, Emma Eriksson satt och skrev i ett annat rum när Fredrik Rauschning sa detta till oss andra. Det var Emma Eriksson som senare sprayade Fredrik Rauschning.
Fup 80 sid 463 Förhör med polis om "Sina iakttagelser i samband med händelsen i Vallåkra"
Vi fick sedan besked att köra in till Helsingborg men innan vi kör så går vi fram och tittar på den
döde vid bilen eftersom det talats om bröderna Rauschning och vi haft en del att göra med Fredrik i Åstorp. Vi kunde med 95% säkerhet säga att detta var Fredrik av det vi kunde se när han hade kapuschongen uppe. Vi visste inte ens att det fanns en broder så den andre tittade vi inte på.
Hur var din reaktion eller vad tänkte du när han låg död där?
Att jag inte var förvånad.
Vad är din bild av Fredrik.
Väldigt utåtagerande och ganska våldsam. Rätt aggressiv inte trevlig. Värre när han är påverkad men jag har dålig koll på vilka droger han använder. Men min bild är mest baserad på andras beskrivning av honom både allmänhet och kollegor. Har träffat på honom lite grann under senare tid men inte pratat med honom. Själv var jag med och hämtade honom på ett boende för 5-6 år sedan och då menade man att det inte räckte med 2 poliser utan att vi skulle vara fler och då var vi 5-6 stycken och då var han ganska våldsam.
Hämtningen på boendet kan det vara när Fredrik hade hotat sin fosterfamilj med två knivar?
Fredrik är dömd för det.
Fup sidan 982-993 Olaga hot och misshandel 2010-03-21
Fredrik blev osams med paret i det familjehem där han hade bott i 9 år. Han fick inte torktumla sent en söndagskväll och det slutade med att
han slog kvinnan, fostermamman, i familjen och hotade alla med flera knivar och han skulle bränna ner deras hus.
Han hade kvällen innan kommit hem från sina föräldrar där han hade vistats under veckan.
Pappan orkade inte ha Fredrik hemma och ringde fosterhemmet och bad dom ta hand om honom.
Det hela slutade med att polisen anhöll Fredrik och han var inte välkommen tillbaka till det fosterhem han hade bott så länge i. Han hade hotat med att döda ofta och dom fick nog.
Efteråt var dom livrädda för att Fredrik skulle komma tillbaka och sätta sina hot i verket.
Vilken svärmorsdröm han var Fredrik