2016-05-09, 14:26
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Du har säkert rätt, och om vi beslutar oss för att alla 70-åriga kvinnor och män bör bete sig nyktert när de ensamma hemma inser att några drägg står på farstubron och skriker att de skall döda dig, eftersom du är ett svin, så har ju operatören betett sig exemplariskt förutom nu att han börjar diskutera politik med den attackerades syster.

Om vi nu istället antar att 70-åriga personer inte fungerar optimalt under den stress som utlösts av angriparna kanske vi bör klandra operatören, och inte gubben för eventuella missförstånd. Sedan är det här fallet ytterligare en tegelbricka för att skriva om lagen. I liknande situationer kan du inte lita till polisen. Du måste själv se till att avstyra angreppet, annars kommer polisen hitta dig död istället för angriparna. Du kan inte räkna med att polisen kan hjälpa dig om du inte beter dig helt adekvat när du har folk som slår sönder din ytterdörr samtidigt som de skriker att de skall döda dig. Därför bör nödvärnsrätten skrivas om, just när det gäller attacker mot privatpersoner i deras hem. Det bör i princip alltid betraktas som nödvärn att förhindra andra att oinbjuden försöka ta sig in i ens hem, helt oavsett vilka skador man tillfogar angriparna. Litar du till polisen är du död, vilket detta fall tydligt visar.

Nu är mina sympatier på den gamle mannens sida i litet större grad än vad man kanske kan tro, men det som är det stora problemet är att avgöra om faran för den gamle var så akut att dödligt våld, ur ett relativt tryggt bakhåll är befogat.

Ett jätteproblem, ur nödvärnsfrågans synvinkel, är nämligen att skotten avlossades genom en låst dörr (fönstret), ut på trappan. Jag är tämligen säker på att åklagaren kommer att argumentera att livsfaran inte var överhängande förrän dörren öppnades eller intrång i huset skett på annat sätt. Inte bara vapnet, utan också dörren stod ju mellan den angripne och angriparna.

För de som funderar på varför i all världen inte Helsingborg skickade en patrull direkt vid telefonsamtalet tror jag helt enkelt att det handlar om en efterhandskonstruktion (NU vet alla vad det handlade om DÅ) och att vardagen för larmoperatörer innebär att sortera i en mängd larm, där flertalet i stunden låter som insatsvärdiga.
Citera
2016-05-09, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu är mina sympatier på den gamle mannens sida i litet större grad än vad man kanske kan tro, men det som är det stora problemet är att avgöra om faran för den gamle var så akut att dödligt våld, ur ett relativt tryggt bakhåll är befogat.

Ett jätteproblem, ur nödvärnsfrågans synvinkel, är nämligen att skotten avlossades genom en låst dörr (fönstret), ut på trappan. Jag är tämligen säker på att åklagaren kommer att argumentera att livsfaran inte var överhängande förrän dörren öppnades eller intrång i huset skett på annat sätt. Inte bara vapnet, utan också dörren stod ju mellan den angripne och angriparna.

För de som funderar på varför i all världen inte Helsingborg skickade en patrull direkt vid telefonsamtalet tror jag helt enkelt att det handlar om en efterhandskonstruktion (NU vet alla vad det handlade om DÅ) och att vardagen för larmoperatörer innebär att sortera i en mängd larm, där flertalet i stunden låter som insatsvärdiga.

Åklagaren skulle nu ha att visa
att det inte fanns någon dödlig fara så länge dörren var hel
och att den åldrige mannen - i sitt uppjagade tillstånd - på sekunder borde ha insett detta

Hur i fridens namn ska detta gå att bevisa?
Citera
2016-05-09, 15:54
Medlem
Dörren var ju inte hel. Antagligen slogs rutan sönder i syfte att komma åt låsvredet på dörrens insida för att sedan öppna dörren och kliva in.
I samma ögonblick de krossade rutan fyller låset inte längre sin funktion att hålla obehöriga utanför.
När skotten föll var bröderna bara sekunder ifrån att stå inne i hallen.
Citera
2016-05-09, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Dörren var ju inte hel. Antagligen slogs rutan sönder i syfte att komma åt låsvredet på dörrens insida för att sedan öppna dörren och kliva in.
I samma ögonblick de krossade rutan fyller låset inte längre sin funktion att hålla obehöriga utanför.

Ja, och dessutom ska åklagare visa att KG:s dödsångest mer eller mindre var påhitt och att KG visste att de "BARA" var beväpnade med kniv och järnrör ( och alltså inget i närstrid farligare vapen som kpist eller korp, slipad hacka, yxa, slägga etc)
Citera
2016-05-09, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jag tycker det är lite förvånande att han satte tillbaka geväret i vapenskåpet efter att han hade skjutit dem. Han sa till polisen när de kom att han inte vågade gå ut av rädsla för att någon av bröderna skulle kunna skada honom. Satt han då i sitt hus med ett vapen inställt oladdat i vapenskåpet i nästan en timme? Det verkar inte så rationellt. Nu sitter jag ju här i min bekväma fåtölj sju månader senare och tycker att hade jag redan skjutit dem så hade jag laddat om mitt gevär och varit beredd på att de kanske inte var helt oskadliggjorda.
Men fy fan vad som måste ha surrat genom hans skalle under den tiden
Hade jag varit i hans ställe hade jag nog låst in vapnet eller gömt det för att vapnet inte skulle användas mot honom själv om de övermannat honom, va han tänkte och handlade vet vi inte i den stressen
Citera
2016-05-09, 21:18
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jag tycker det är lite förvånande att han satte tillbaka geväret i vapenskåpet efter att han hade skjutit dem. Han sa till polisen när de kom att han inte vågade gå ut av rädsla för att någon av bröderna skulle kunna skada honom. Satt han då i sitt hus med ett vapen inställt oladdat i vapenskåpet i nästan en timme? Det verkar inte så rationellt. Nu sitter jag ju här i min bekväma fåtölj sju månader senare och tycker att hade jag redan skjutit dem så hade jag laddat om mitt gevär och varit beredd på att de kanske inte var helt oskadliggjorda.
Men fy fan vad som måste ha surrat genom hans skalle under den tiden
Var hittar du uppgiften att han satte tillbaka geväret i vapenskåpet direkt efter att han hade skjutit? Jag lusläser fup men har inte hittat inte någon sådan uppgift än men det är mer än 1000 sidor att läsa igenom.
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Hade jag varit i hans ställe hade jag nog låst in vapnet eller gömt det för att vapnet inte skulle användas mot honom själv om de övermannat honom, va han tänkte och handlade vet vi inte i den stressen
Jag hade suttit med geväret redo att laddas igen ifall dom försökte ta sig in igen och sen ställt tillbaka geväret i vapenskåpet när polisen kom.
Senast redigerad av Timeout 2016-05-09 kl. 21:21.
Citera
2016-05-09, 22:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Åklagaren skulle nu ha att visa
att det inte fanns någon dödlig fara så länge dörren var hel
och att den åldrige mannen - i sitt uppjagade tillstånd - på sekunder borde ha insett detta

Hur i fridens namn ska detta gå att bevisa?

Citat:
Ursprungligen postat av MidasII

Dörren var låst från insidan (gammalt genomgående lås) och nyckeln satt inte i dörren -- så han visste att de inte bara kunde sträcka ner handen och ta sig in genom något låsvred. Det fanns inget låsvred att vrida om helt enkelt.
Citera
2016-05-09, 22:53
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Var hittar du uppgiften att han satte tillbaka geväret i vapenskåpet direkt efter att han hade skjutit? Jag lusläser fup men har inte hittat inte någon sådan uppgift än men det är mer än 1000 sidor att läsa igenom.
Ja, det är ju en hiskelig mängd information som ligger lite här och där i FUP:en. Jag kan i alla fall se på sidan 741 att han säger till sin syster att han står kvar vid telefonen ända tills polisen kommer. Geväret hittade polisen senare inne i vapenskåpet oladdat med två avfyrade patroner ovanpå vapenskåpet. Jag hade för mig att jag såg någonstans att han satte in vapnet i skåpet efter skotten, men minns inte var det var och vet inte om jag pallar läsa om allt igen.
Citera
2016-05-09, 23:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Dörren var låst från insidan (gammalt genomgående lås) och nyckeln satt inte i dörren -- så han visste att de inte bara kunde sträcka ner handen och ta sig in genom något låsvred. Det fanns inget låsvred att vrida om helt enkelt.
Putativt nödvärn kanske räddargubben, men känns som ett knepigt fall.
Citera
2016-05-09, 23:36
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Putativt nödvärn kanske räddargubben, men känns som ett knepigt fall.

Ja, det är ett knepigt fall - för trots att han är rädd och de är hotfulla så befinner de sig på utsidan, och det vet han ju ..

Fup sid 732

Han säger att vid telefonen har han en låda med sina nycklar och det är nycklarna till
huset och till hans vapenskåp. Han säger att han låst ytterdörren och inga nycklar sitter
i dörren,
utan det är nycklarna som han har i sin hand.
Han säger att hade nycklarna suttit i dörren så hade männen kommit åt nycklarna och
sedan öppnat ytterdörren
och kommit åt honom. Han säger att han är 100% övertygad
om att hade de kommit åt hans nycklar så hade de kommit in åt honom och då hade han
inte suttit hos polisen idag.

Putativt nödvärn -- kanske, samtidigt befann han sig ju inte i omedelbar fara och borde ha kunnat skjuta varningsskott ..
Citera
2016-05-10, 00:07
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Öppningen efter den trasiga rutan i dörren var tillräckligt stor för att två smala killar skulle kunna klättra in.
Det går snabbt att ta sig in även genom en liten öppning vilket man kan se på den här filmen från ett rån av ett gatukök. http://www.expressen.se/gt/tanya-21-...tol-av-ranare/

Alternativet var att dräggen skulle försöka ta sig in genom ett fönster eller annan dörr. Deras avsikter var tydliga i och med att dom skrek att dom skulle döda K-G.
K-G var skräckslagen och i ett chocktillstånd och jag hoppas han går helt fri!
Citera
2016-05-10, 00:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Öppningen efter den trasiga rutan i dörren var tillräckligt stor för att två smala killar skulle kunna klättra in.
Det går snabbt att ta sig in även genom en liten öppning vilket man kan se på den här filmen från ett rån av ett gatukök. http://www.expressen.se/gt/tanya-21-...tol-av-ranare/

Alternativet var att dräggen skulle försöka ta sig in genom ett fönster eller annan dörr. Deras avsikter var tydliga i och med att dom skrek att dom skulle döda K-G.
K-G var skräckslagen och i ett chocktillstånd och jag hoppas han går helt fri!
Nej, den var inte tillräckligt stor för att de med ett vigt skutt skulle kunna slänga sig in och övermanna honom .. Han hade kunnat skjuta när de var på väg in genom fönstret, och då haft tid på sig att sikta också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in