Citat:
Ursprungligen postat av
BoyGoneBad
Har märkt att det kommer fler och fler kommentarer om hur grannarna såg på gubben
och hur han betedde sig. I samhällen kommer det alltid att finnas grannar som tycker
illa om, eller är rädda för, andra grannar.
Med detta sagt undrar jag lite över hur du vill vinkla detta? Om han var en kuf eller
"kung i vallåkra" så har det exakt vad med det inträffade att göra? Vill du påskina
att han gjort sig förtjänt av att bli attackerad av två påtända idioter beväpnade med
kniv och rör?
För även om han nu inte hade bevis (vilket jag inte har en aning om, vet du?) för att
det varit dessa killar som pangat rutor och gjort inbrott, så var dom åtminstone där
den natten. Beväpnade. Och försökte ta sig in.... även om bevisen för detta numera
ligger där dom ska ligga, 2 meter ner.
Skrönor, rykten samt illvilja, ja t o m sanningar om gubbens personlighet förtar inte
det faktum att dessa pundare var där för att i bästa fall misshandla honom och i värsta
fall döda honom.
Men du kanske tycker att grannarnas åsikter väger tungt och att han borde dömas
eftersom benso-boys bara var där för att skapa rättvisa åt området och befria dom
från "kungen"?
Jag tror inte att det är skrönor eller illvilja. Har du läst FUP så märker du hur han "mörkar" sanningen. Han talar om djup vänskap med Helen och nekar till att ha haft ett förhållande som involverar sex med henne, vilket hon påstår. Ska man vara krass så borde det vara hon som nekade då hon var gift. Ett annat exempel är att han till sin dotter Sofia sagt att kommer bröderna tar jag fram hagelgeväret, det nekar han till i polisförhör. Vilken anledning skulle hon ha att ljuga.
Sedan när du säger skrönor och illvilja så finns det ju konkreta exempel på hur han burit sig åt. Stått och tittat in i ett rum till en ung kvinna. Kommit in till ett nyinflyttat par och gett henne komplimanger och kommenterat deras sexliv.
Anser jag att han ska bli attackerad för det? Nej, givetvis inte. Men det borde nog vara bra om vi nyanserade bilden lite och inte utsåg honom till årets svensk.
Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Så till och med polisen var rädd för honom.. Hur rädd var inte en 70årig gubbe när han dyker upp med en likasinnad bror utanför gubbens dörr i mörkret?
Sen vill jag också påpeka att ingen blir fosterhemsplacerad pga psykisk ohälsa. Snarare brist på föräldraskap. För den psykiska ohälsan "botas" ju inte av att pojken placeras i ett annat hem.
Det är intressant att du väljer just dessa i sammanhanget meningslösa meningar. Varför lägger du inte större vikt vid att jag skriver att Fredrik borde ha blivit LPT:ad och att hans pappa ville att han skulle ha vård redan 2010.
Fredrik hade asperger och epilepsi, men det var inte det enda. Dessa aggressiva utbrott han fick sedan han var liten var anser du de höra hemma? Jag har aldrig hört om någon somatisk sjukdom som yttrar sig så.. Möjligen en tumör som trycker på hjärnan.. Det finns iofs också forskning som visar tecken vid viss röntgen att vissa delar av hjärnan är mer påverkade hos våldsamma individer än andra.
Hur fallet var med Fredrik får vi inte reda på.. Men det som talar emot påverkan på hjärnan är att vissa människor som tog sig tid nådde fram till honom.
Ja, hur rädd var gubben för honom? Inte mer rädd än att han ofta körde förbi deras hus vid kontaktförbudet så att Simon anmälde honom till polisen för att han bröt mot det.