2016-05-07, 11:42
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Får ändra mig där - vid genomläsning igen verkar det som om de haft på sig maskerna och sannolikt tagit bort dem efter skotten ...

Den ena har ansiktsmasken på huvudet vid avvisiteringen - den andra masken hittas bredvid kroppen .. De har troligen själva avlägsnat maskerna efter skotten, vilket kan vara en naturlig reaktion om de kämpat för att få luft ...
Snacka om att jag blir förvirrad

Numera utgår jag ifrån att huvorna var
Detta kan dock ändras
Citera
2016-05-07, 11:46
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren
http://www.sydsvenskan.se/skane/vall...nut-for-minut/

Vilket stämmer, tro?
Uppgifterna behöver inte vara så motsägelsefulla som det verkar. Ett exempel: han såg att det var bröderna det gällde, sedan gick han och hämtade vapnet, laddade, samt gick och sköt mot personerna utanför dörren.

Försvaret har även hintat om att de kommer att använda hypotesen om en tredje person närvarande vid händelsen (tillsammans med bröderna).
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
De hade ansiktsmaskering på. Hur ska han ha kunnat se att de var dem?

Säger inte att du har fel, men hur kan vi vara säkra på att han verkligen såg att det var bröderna?

När det står "och då såg han bröderna därute..." får vi det beskrivet för oss.'

I förhör är det "och då såg jag killar därute".

Jag hittar INGENSTANS i förhören med honom att han säger att det är "bröderna" som är utanför. Bara att det är personer/killar
"Luvan" tycks vara den sitter på en "hoodtröja", vilket en av dem hade uppdragen. Beskrivs t.ex. här "har luvan uppdragen för ansiktet så man ser bara pannan och del av ansiktet.". (s 509 i aktbilaga 80, eller sök på "luva", det finns fler beskrivningar).

Han säger även i samtalet att "Det är andra gången nu", vilket jag tolkar som att även om han inte var säker på var brödraparet, var han övertygad om att de var dem. (Den första gången är gissningsvis incidenten där de eller en av dem knuffar omkull honom).
Senast redigerad av Overkokt.Blomkal 2016-05-07 kl. 11:49.
Citera
2016-05-07, 11:49
Medlem
micro113s avatar
Det framgår dock av SOS samtalen att han vet vilka dessa är..

Ja hejsan, mitt namn är A och jag ringer, min bror KarlGustav Axell, han har ringt och sagt att de har åter igen brutit sig in i hans hus i
Vallåkra. Och han har varit hotad innan. Och han kommer hem nu sent på kvällen
och fönsterna är sönderslagna. Och han mår dessutom inte alls, inte, inte alls bra.

Ja, det var Karl-Gustav. … Ja Karl-Gustav … men jag
kommer ut, jag kommer ut. … Men de är ju kvar här fortfarande … Men har ni
tagit hand om de här 2 killarna då? … Nej, jag gör inte det förrän … den lille
skrek ju här ute nu
och jag tycker att ni kommer in till mig här och jag går inte ut
nu. … Jag är i köket här ut till … Jag öppnar, jag öppnar …äh … Jag är chockad
alltså. Men jag kommer vid dörren, du har lampor på dörren. Ja men då kan du …
kommer du …

Två killar här, de har slagit sönder dörren. [...] Det är andra gången nu
Citera
2016-05-07, 11:56
Medlem
Djupfryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vad som kommer att fastslås som fakta i rätten får vi kanske vänta litet med, men det som talar emot skytten är huvudsakligen att skjutandet inträffat tidigt i skeendet. Skjuter man angripare som befinner sig utanför den egna bostaden får man förklara varför detta är ett så allvarligt hot att man måste freda sig inifrån bostaden. När angriparen står i farstun med kniv i handen är det något helt annat än då de står och försöker få upp dörren.

Att avliva en angripare kan vara tillåtet, men det måste vara befogat. Frågan kommer mest att bli om skotten inträffade i ett rimligt skede under angreppet, och om man bedömer att skotten skett innan faran var akut och omedelbar blir det komplicerat.

Du har säkert rätt i att det kommer läggas mycket fokus på exakt hur akut situationen var. Detta kommer sedan stötas och blötas av personer där en majoritet av dem på sin höjd råkat ut för att någon skällt ut dem i tvättstugan.
Men det kan också med fog hävdas att mannen bedömde att om han tillät dem ta sig genom dörren och in i fastigheten skulle han redan vara rökt. Kanske få iväg ett chansskott och därefter bli övermannad.
Även om det finns mycket tragedi i detta hoppas jag ändå att fallet blir uppmärksammat och leder till välbehövlig diskussion.
Enligt mig bör lagen skrivas om. Jag anser att om man försvarar sig mot någon som olovligen försöker ta sig in i ens bostad, skall helt andra regler för nödvärn gälla.
Citera
2016-05-07, 11:57
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ja hejsan, mitt namn är A och jag ringer, min bror KarlGustav Axell, han har ringt och sagt att de har åter igen brutit sig in i hans hus i
Vallåkra. Och han har varit hotad innan. Och han kommer hem nu sent på kvällen
och fönsterna är sönderslagna. Och han mår dessutom inte alls, inte, inte alls bra.

Här kan man mycket väl argumentera för att det är en svepande formulering när hon beskriver händelsen. "Nu är de här igen" kan mycket väl tolkas som att "Nu är idioterna här igen", vilket kan betyda att man inte vet vilka de är, mer än att det är ligister som har varit där tidigare.

Citat:
Ja, det var Karl-Gustav. … Ja Karl-Gustav … men jag
kommer ut, jag kommer ut. … Men de är ju kvar här fortfarande … Men har ni
tagit hand om de här 2 killarna då? … Nej, jag gör inte det förrän … den lille
skrek ju här ute nu
och jag tycker att ni kommer in till mig här och jag går inte ut
nu. … Jag är i köket här ut till … Jag öppnar, jag öppnar …äh … Jag är chockad
alltså. Men jag kommer vid dörren, du har lampor på dörren. Ja men då kan du …
kommer du …

Att det är killar tror jag vem som helst skulle uppfatta det som. Även på röster! Även att någon är liten rent kroppsligt behöver ju inte betyda att du känner igen personen ifråga. Speciellt inte med maskering.

Citat:
Två killar här, de har slagit sönder dörren. [...] Det är andra gången nu

Två killar här, det bevisar inte att han ser vilka det är. Bara att det är två killar.

Att det är andra gånge kan man mycket väl tolka som att det är andra gången han får dörren slage, inte att det behöver vara just de två. Även om han säkert menar det.
Citera
2016-05-07, 11:59
Medlem
Mimurs avatar
Citat: "Säger också att han inte visste vilka det var han sköt."

Citat: "Det framkommer även i texten att han visste att det var bröderna,"

Det verkar ju motsägelsefullt, men han "visste" väl att de var bröderna, men VISSTE det inte med 100%-ig säkerhet. Lite flytande skala det där "visste"
Citera
2016-05-07, 12:07
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Citat: "Säger också att han inte visste vilka det var han sköt."

Citat: "Det framkommer även i texten att han visste att det var bröderna,"

Det verkar ju motsägelsefullt, men han "visste" väl att de var bröderna, men VISSTE det inte med 100%-ig säkerhet. Lite flytande skala det där "visste"

Sådär tror jag också det är.

Han kände på sig att det var bröderna. Men det kunde han ju inte veta till 100% på grund av rånarluvorna, stressen, mörkret osv.
Citera
2016-05-07, 12:48
Medlem
why123s avatar
Det märkliga är att han beskriver en sådan rädsla för bröderna. Det berör faktiskt även polisen i förhör med honom. Rädslan ska alltså ha uppstått efter att han kom hem till bröderna och anklagade de för att ha krossat fönsterna och de ska ha blivit förbannade.

Sedan har pojkarna mamma, märk väl, inte pojkarna själva, sagt att han borde ta det försiktigt för pojkarna har hotat honom. Detta var ett år innan det hände.. Han säger att han har känt dödsångest sedan händelsen när han uppsökte bröderna i deras hem. Jag tycker det är lite märkligt.
Citera
2016-05-07, 13:17
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Har märkt att det kommer fler och fler kommentarer om hur grannarna såg på gubben
och hur han betedde sig. I samhällen kommer det alltid att finnas grannar som tycker
illa om, eller är rädda för, andra grannar.

Med detta sagt undrar jag lite över hur du vill vinkla detta? Om han var en kuf eller
"kung i vallåkra" så har det exakt vad med det inträffade att göra? Vill du påskina
att han gjort sig förtjänt av att bli attackerad av två påtända idioter beväpnade med
kniv och rör?

För även om han nu inte hade bevis (vilket jag inte har en aning om, vet du?) för att
det varit dessa killar som pangat rutor och gjort inbrott, så var dom åtminstone där
den natten. Beväpnade. Och försökte ta sig in.... även om bevisen för detta numera
ligger där dom ska ligga, 2 meter ner.

Skrönor, rykten samt illvilja, ja t o m sanningar om gubbens personlighet förtar inte
det faktum att dessa pundare var där för att i bästa fall misshandla honom och i värsta
fall döda honom.

Men du kanske tycker att grannarnas åsikter väger tungt och att han borde dömas
eftersom benso-boys bara var där för att skapa rättvisa åt området och befria dom
från "kungen"?

Jag tror inte att det är skrönor eller illvilja. Har du läst FUP så märker du hur han "mörkar" sanningen. Han talar om djup vänskap med Helen och nekar till att ha haft ett förhållande som involverar sex med henne, vilket hon påstår. Ska man vara krass så borde det vara hon som nekade då hon var gift. Ett annat exempel är att han till sin dotter Sofia sagt att kommer bröderna tar jag fram hagelgeväret, det nekar han till i polisförhör. Vilken anledning skulle hon ha att ljuga.

Sedan när du säger skrönor och illvilja så finns det ju konkreta exempel på hur han burit sig åt. Stått och tittat in i ett rum till en ung kvinna. Kommit in till ett nyinflyttat par och gett henne komplimanger och kommenterat deras sexliv.

Anser jag att han ska bli attackerad för det? Nej, givetvis inte. Men det borde nog vara bra om vi nyanserade bilden lite och inte utsåg honom till årets svensk.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Så till och med polisen var rädd för honom.. Hur rädd var inte en 70årig gubbe när han dyker upp med en likasinnad bror utanför gubbens dörr i mörkret?

Sen vill jag också påpeka att ingen blir fosterhemsplacerad pga psykisk ohälsa. Snarare brist på föräldraskap. För den psykiska ohälsan "botas" ju inte av att pojken placeras i ett annat hem.

Det är intressant att du väljer just dessa i sammanhanget meningslösa meningar. Varför lägger du inte större vikt vid att jag skriver att Fredrik borde ha blivit LPT:ad och att hans pappa ville att han skulle ha vård redan 2010.

Fredrik hade asperger och epilepsi, men det var inte det enda. Dessa aggressiva utbrott han fick sedan han var liten var anser du de höra hemma? Jag har aldrig hört om någon somatisk sjukdom som yttrar sig så.. Möjligen en tumör som trycker på hjärnan.. Det finns iofs också forskning som visar tecken vid viss röntgen att vissa delar av hjärnan är mer påverkade hos våldsamma individer än andra.

Hur fallet var med Fredrik får vi inte reda på.. Men det som talar emot påverkan på hjärnan är att vissa människor som tog sig tid nådde fram till honom.

Ja, hur rädd var gubben för honom? Inte mer rädd än att han ofta körde förbi deras hus vid kontaktförbudet så att Simon anmälde honom till polisen för att han bröt mot det.
Senast redigerad av why123 2016-05-07 kl. 13:34. Anledning: ..
Citera
2016-05-07, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det märkliga är att han beskriver en sådan rädsla för bröderna. Det berör faktiskt även polisen i förhör med honom. Rädslan ska alltså ha uppstått efter att han kom hem till bröderna och anklagade de för att ha krossat fönsterna och de ska ha blivit förbannade.

Sedan har pojkarna mamma, märk väl, inte pojkarna själva, sagt att han borde ta det försiktigt för pojkarna har hotat honom. Detta var ett år innan det hände.. Han säger att han har känt dödsångest sedan händelsen när han uppsökte bröderna i deras hem. Jag tycker det är lite märkligt.

Måste säga att av ovanstående att bedöma verkar mamman vara den största idioten i gänget.
Citera
2016-05-07, 14:24
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Måste säga att av ovanstående att bedöma verkar mamman vara den största idioten i gänget.

Ja, helt uppriktigt, ju mer jag läser FUP:en desto märkligare blir allting. Mammans uppförande är helt obegripligt. Att jag vill nyansera bilden lite beror på att det finns saker vi inte vet och inte kommer att få reda på.
Alla, om då menar jag alla utan undantag, säger att skulle bröderna göra något skulle de göra det meddetsamma. Varför vänta ett år? Något har hänt som vi inte vet och inte får reda på..

Något som jag reagerar på är hennes dubbla signaler till K-G. Hon skriver i ett SMS att hon tänker gå tillbaka till Kenneth för barnens skull (de mår inte bra). Samtidigt skriver hon något flum (minns inte riktigt) att hon aldrig komma att glömma deras tid tillsammans och att han är väldigt speciell för henne.

Alltså helt uppriktigt, tänker man satsa på familjen så säger man att "det är slut". Sedan besvarar man inte samtal och talar inte mer med honom. Det stör mig extremt mycket.

Sedan finns det ett telefonsamtal från Fredriks telefon till K-G:s hemtelefon på tre sekunder. FL frågar om han har vidarkopplat sin fasta telefon till mobiltelefonen. K-G svarar då "att ibland gör jag det och ibland gör jag det inte". Men lägg märke till en sak, K-G ringer tillbaka till Fredriks telefon och samtalet varar i 18 sekunder.

Detta nekar han till, han känner absolut inte till ngt telefonsamtal.. Jag undrar vad sades under dessa 18 sekunder?
Senast redigerad av why123 2016-05-07 kl. 14:58. Anledning: .
Citera
2016-05-07, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Jag tror inte att det är skrönor eller illvilja. Har du läst FUP så märker du hur han "mörkar" sanningen. Han talar om djup vänskap med Helen och nekar till att ha haft ett förhållande som involverar sex med henne, vilket hon påstår. Ska man vara krass så borde det vara hon som nekade då hon var gift. Ett annat exempel är att han till sin dotter Sofia sagt att kommer bröderna tar jag fram hagelgeväret, det nekar han till i polisförhör. Vilken anledning skulle hon ha att ljuga.

Sedan när du säger skrönor och illvilja så finns det ju konkreta exempel på hur han burit sig åt. Stått och tittat in i ett rum till en ung kvinna. Kommit in till ett nyinflyttat par och gett henne komplimanger och kommenterat deras sexliv.

Anser jag att han ska bli attackerad för det? Nej, givetvis inte. Men det borde nog vara bra om vi nyanserade bilden lite och inte utsåg honom till årets svensk.

Håller faktiskt med dig här, bara genom att läsa igenom SOS-samtalen och förhandlingen med poliserna så får jag en bild av en dryg och envis gubbe. Ett jävla tjat om "jag är svensk medborgare! Jag har bott här i 30 år, jag tänker inte komma ut med händerna över huvudet!" när människan precis skjutit mot två personer.. han verkar vara kränkt rakt igenom. Tänk att det första som dyker upp i huvudet när man är i chock är "jag är svensk medborgare".

Och det här är flashback people, både offer och gärningsmän brukar bli analyserade och kritiserade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in