Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-16, 23:56
  #961
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Vad du och andra abderiter inte tycks förstå är den enormt lönlösa handlingen i att ringa någon som ska ringa någon annan åt en som man kunde ringt upp själv från första början.

Ringer du en anhörig så behöver du bara prata i två sekunder genom att säga: Jag har inbrott ring polisen.
Ringer du larmtjänst så tar det väl 30 sekunder att uppge vad som händer, namn och position etc, och detta är förutsatt att dom hör dig klart och tydligt, förmodligen så är den anhöriga förmodligen där snabbare än vad polisen är, och har han en egen hagelbrakare så är det något som hade kunnat göra skillnad ifall mannen farit illa, polisen hade endast konstatera att här har det begåtts ett brott.
__________________
Senast redigerad av pmatt 2015-10-17 kl. 00:04.
Citera
2015-10-16, 23:57
  #962
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Nu är det väl i alla fall slutskjutet för gott för den jävla sadisten!!!?


Ursäkta men var det inte killarna som var hemma i gubbens hus varav den ena hade kniv som han fortfarande höll i handen när polisen kom och var det inte så att de tidigare hotat och till och med åkt dit för misshandel av mannen. Om man bryter sig in beväpnad i någons hus då får man nog räkna med att personen som bor i huset vill försvara sig
Citera
2015-10-16, 23:58
  #963
Medlem
crusades avatar
Inte helt oväntat har GW uttalat sig om detta fallet:

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/...sens-agerande/
Citera
2015-10-16, 23:59
  #964
Medlem
grey.eagles avatar
vill minnas att jag läste att han kom hem med hunden, vad gjorde hunden.
normalt för en hund är att den skyddar husse/matte

Någon som har nån ide?
Citera
2015-10-17, 00:01
  #965
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avlyssnad
Han är 67 år gammal, det förklarar saken. Folk blir presidenter i den åldern, den åldern är vishetens tid så kom inte med ditt Allan spelande. De stod på altanen och försökte ta sig in, de var aldrig inne och rätt vad det var så flög två skott i luften med den slutliga destinationen i deras död.

Det är inte så att han går med rollator eller är senil, han var vid sina sinnes fulla bruk och det är där felet ligger.

Han ringde inte polisen; läs på innan du skriver något alls om min hjärna; fjant!

http://www.sydsvenskan.se/skane/anho...en-dryg-timme/

Du påstår att bröderna aldrig var inne i huset, hur vet du det ???
I den länk du lagt upp så säger Axell att: -De är inne i huset....
Det säger han i det första telefonsamtalet enligt tidningen.
Väldigt motsägelsefullt.

Saknar du totalt läsförståelse eller var du platsen ???

Edit: Även aftonbladet uppger att gärningsmännen (bröderna) var inne i huset.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle21597570.ab
__________________
Senast redigerad av M.Hulot 2015-10-17 kl. 00:13.
Citera
2015-10-17, 00:05
  #966
Medlem
Golonkas avatar
Mycket tråkigt för de här bägge unga grabbarnas familj och för den äldre mannen själv som alltså nu måste leva vidare med att han släckt två liv oåterkalleligen. Sådant känns säkert!

Men de bägge busarna hade bäddat själv för detta genom upprepat dåligt beteende och samhället har misslyckats med att sätta tydliga gränser. Jag vet inget om dessa unga mäns uppväxt, men Åstorp är väl en liten trög håla nära Helsingborg -ett par mil enligt google- och Vallåkra är väl mest känt som ett raggarböle utanför samma stad, så chansen är god att vi här har att göra med riktigt WT-bös som kanske rent av har både den ena och den andra diagnosen och föräldrar som kanske vare sig klara av att uppfostra eller ge trygghet. Kanske är mor och far själv missbrukare, bidragsparasiter och kriminella? Finns det fler syskon? Hittar flera med samma efternamn på facebook...

Diskussionen om det föreligger fråga om nödvärn är närmast av akademiskt intresse. Vi behöver en utskrift från gubbens förhör och teknisk bevisning när det gäller den saken. Allt hänger på gubbens upplevelse av hot i situationen han befinner sig i. Klart är att grabbarna haft både kniv och knölpåk med sig, men har de visat fram dessa? Hotat? Eller har gubben helt sonika kört en "nä nu jävlar" och dragit fram bössan när de där gossarna dök upp med en hallontårta som försoningsgest?

Har man visat kniv, påk och använt starkt språk och åtbörder, så har gubben skäl nog att skjuta. Faktum är att en kniv är ett betydlig farligare vapen inom tio meter, än en pistol/revolver. För att inte tala om ett jaktgevär! En knivbeväpnad person är inpå dig och har klippt dig med kniven på två sekunder även om man är beredd och har händerna längs sidan av kroppen (som när man går ut och går) och vapnet hölstrat. Det tar tillräckligt med tid att dra, göra mantelrörelse, rikta och avfyra, för att knivdåren har hunnit sätta kniven i bröstet och tända en cigg efteråt!

Jag hoppas och tror att.gubben frias!
Citera
2015-10-17, 00:07
  #967
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
Nej, du har så rätt. Nu tycker jag också det är okej om någon "tar lagen i egna händer" och skjuter huvudet av gubbkräket. Och jag är inte ironisk. Ett dubbelmord som detta berättigar till dödsstraff, vem som sen exekverar straffet bryr jag mig inte så mycket om. Dödsstraff för dubbelmördaren!

Låter som att någon av änglarnas polare hänger här och försöker försvara de döda små ljusen...
Citera
2015-10-17, 00:10
  #968
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Inte helt oväntat har GW uttalat sig om detta fallet:

http://www.hd.se/lokalt/helsingborg/...sens-agerande/

Lite konstigt med det GW säger: "För att åberopa nödvärn måste han ha utsatts för ungefär motsvarande våld som han själv använde sig av, säger Leif GW Persson och ser likheter med Rödebyfallet där en man sköt ihjäl en pojke på sin tomt efter att ha trakasserats."

Även om han har rätt så vore det konstigt att man skall vänta på att någon har ihjäl mig innan jag får försvara mig.

Om så ändå är fallet så hade jag gärna sett att man gjorde en lagändring att man aldrig kan dömas för mord om man har ihjäl en person på en egens tomt som haft med sig vapen eller något annat tillhygge avsett att skada eller hota; t ex kniv eller slagträ.
Citera
2015-10-17, 00:12
  #969
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
vill minnas att jag läste att han kom hem med hunden, vad gjorde hunden.
normalt för en hund är att den skyddar husse/matte

Någon som har nån ide?

Åfan, det har jag inte läst, då är det ytterligare ett tecken på att han varit på jakt och därmed kanske hade bössan i högsta hugg när han kom hem.

Jakthundar är fö oftast små drevrar eller taxar och inte något som skulle sätta skräck i dessa båda änglar.
Citera
2015-10-17, 00:12
  #970
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
vill minnas att jag läste att han kom hem med hunden, vad gjorde hunden.
normalt för en hund är att den skyddar husse/matte

Någon som har nån ide?
Han påstås ju jaga och har troligen en jakthund som är bland det snällaste du kan tänka dig i hundväg. Dom är inte tränade till att försvara och här hade det behövts en fullt utbildad skyddshund, men den hade haft fullt upp med mot två beväpnade personer och antagligen blivit skadad.

Hade jag varit K-G så hade jag antagligen tänkt på att skydda hunden mot dräggen för han vet ju mer än väl vad dom är kapabla till. Dessutom hördes glaskross och tassar kan bli sönderskurna.
Kanske stängde han in hunden så att den inte skulle komma till skada... för han kanske såg att dom var beväpnade eller misstänkte att dom var det.
Var dom ute efter att skada K-G:s egendom så hade dom nog väldigt gärna skadat hunden för dom här dräggen var ju totalt utan spärrar.
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Åfan, det har jag inte läst, då är det ytterligare ett tecken på att han varit på jakt och därmed kanske hade bössan i högsta hugg när han kom hem.

Jakthundar är fö oftast små drevrar eller taxar och inte något som skulle sätta skräck i dessa båda änglar.
Jakthundar är inte enbart drevrar eller taxar. Du glömmer Stövarna och älghundarna, Hedehund, Hälleforshund, Jämthund, Karelsk björnhund, Norsk älghund, grå (gråhund), Norsk älghund, svart, Svensk vit älghund. Sen har vi 3 varianter av Lajkor och alla fågelhundar som te.x Setter i otaliga varianter. Det finns fler...men trötter nu.
__________________
Senast redigerad av Timeout 2015-10-17 kl. 00:21.
Citera
2015-10-17, 00:15
  #971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Åfan, det har jag inte läst, då är det ytterligare ett tecken på att han varit på jakt och därmed kanske hade bössan i högsta hugg när han kom hem.

Jakthundar är fö oftast små drevrar eller taxar och inte något som skulle sätta skräck i dessa båda änglar.


Tydligen så hade hunden markerat att någon var i huset,därav anledningen att 67 åringen gick in via källaren.
Citera
2015-10-17, 00:16
  #972
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Åfan, det har jag inte läst, då är det ytterligare ett tecken på att han varit på jakt och därmed kanske hade bössan i högsta hugg när han kom hem.

Jakthundar är fö oftast små drevrar eller taxar och inte något som skulle sätta skräck i dessa båda änglar.

Det där är väl en gissning som blivit en trådsanning, har inte sett den uppgiften annat än som totala gissningar utan substans. Gubben kan lika gärna ha kommit upp ur källaren med en fredagsöl i näven och två porrtidningar i handen då han upptäckte patrasket som var påväg att göra inbrott. Finns öht väldigt få uppgifter på hur detta har gått till just nu.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback