Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
När man läser fup:en slås man av vilken tragedi det hela är. Egentligen handlar det om tre dysfunktionella personer, brottsoffren och gärningsmannen. KG (GM) beskrivs av flera grannar som en översittartyp och en "rättskaffens" man som inte drar sig för att säga till när han tycker något är fel samt att han har lite svårt att känna när han "blir för mycket". Samtidigt är det andra grannar och personer som inte sett de sidorna hos honom. Den äldre brodern Fredrik har Asperger och missbrukar droger och den yngre brodern verkar också ha en del problem bortsett från sitt missbruk.
Jag får intrycket av att KG själv varit stor del i att osämjan uppstått. Att KG vänstrat med pojkarnas mamma tror jag inte räcker riktigt, särskilt inte med tanke på att hon var på väg tillbaka till pojkarnas pappa. Att pojkarna blev förbannade och kränkta när han anklagade dem för att ha krossat rutor på hans hus står rätt klart. Simon fick också besöksförbud mot KG efter det vilket han fann djupt orättvist då det var KG som kom och började bråka.
En incident vi inte vet så mycket om är när KG hittade pojkarnas syster berusad i ett dike och skjutsade hem henne. Här hörs bara KG:s version (om jag inte missat något) och enligt honom så hittade han henne i diket, pratade med henne och hon sa att hon ville ha skjuts hem vilket han gjorde. Enligt KG uppskattades inte det av pappan och bröderna. Frågan är vad som egentligen hände där? KG som är omvittnat en rättskaffens man som säger vad han tycker och tänker kanske möjligen höll en moralpredikning för familjen som inte uppskattades? I vart fall har jag svårt att se att enbart att han skjutsade hem systern skulle leda till bråk. KG och andra som känner KG berättar om den här historien som en av anledningarna till konflikten med bröderna och att han är rädd för dem.
Pojkarnas liv är en tragedi och framförallt Fredrik som verkar blivit sviken av samhället och inte fått den hjälp från barndomen och framåt som han skulle behövt. Han har problem med att hantera sin ilska och det har ställt till det för honom. Men samtidigt var han på väg att ta tag i sitt liv. I början får man intrycket av att Fredrik inte är bra för sin lillebror (när man hör deras familj och fosterföräldrar) men när man hör Fredriks vänner kommer det fram att de båda inte är bra för varandra, de påverkar varandra negativt, drar ner varandra i skiten så att säga.
KG har känt sig hotad av dem, han har blivit varnad av pojkarnas mamma och de har riktat hot mot honom. Nu står de där på trappan och skriker och hotar att de ska slå ihjäl honom och de krossar rutan. Jag förstår att KG är rädd och vem tusan hade inte hämtat ett vapen i det läget. Vad som rör sig i KG:s huvud kan vi nog inte förstå men han tänker inte rationellt. Hade han skjutit lågt genom dörren istället för det krossade fönstret hade han skadat dem. När man skjuter med hagel mot någons överkropp så bör man kunna kalkylera med att de riskerar att dö. Men det verkar som han var så rädd att han skjuter för att döda. Han har två patroner, en för var och en av dem. Hade han skjutit varningsskott skulle han bara ha en patron kvar och då ansåg han sig nog kunna blivit dödad.
Men om KG hade skjutit någon av dem med några hagel i benen genom dörren så hade de med all sannolikhet dragit. Men så rationellt tänkte han inte. Ett tecken till som visar att han inte tänkte rationellt är att han inte nämner för vare sig sin polis eller syster att någon är skjuten och att de kan vara döda. Därför dröjer det lång tid innan polisen kommer och patrullen som kommer dit först tror att det rör sig om ett inbrott men att han lyckats avvisa tjuvarna. Hade KG eller hans syster ens nämnt ordet skottlossning för polisen hade de varit där på tre röda.
En tragedi som sagt. Man har rätt att försvara sig i nödvärn. KG använde förmodligen mer våld än nöden kräver. Han sköt två skott mot kropparna utan att förvarna eller skjuta varningsskott. Allt gick snabbt, enligt KG var det två snabba skott och det finns inget som motsäger det. I tingsrätten kan det gå hur som helst då det sitter lekmän där. I hovrätten tror jag att han trots allt blir dömd för dråp och inte mord och att han får ett straff långt ner på straffskalan med tanke på att han tidigare bevisligen varit hotad av bröderna och nog kände dödsångest. Ett frikännande på grund av nödvärn har jag svårt att tro på. Om dörren varit öppen och de varit på väg mot honom hade ett dödande varit proportionerligt men nu var dörren stängd och låst, förvisso med krossad ruta, men det var bara en tidsfråga innan de kunnat komma in. Det som möjligen försvårar det för KG är att han till flera personer uttryckt att "nästa gång de kommer skjuter jag dem". Åklagaren kan få det till att det var planerat och inte bara en snabb händelse och därför blir det mord istället för dråp.
Antalet dysfunktionella personer I den här såpan tycks vara fler än tre stycken. Om två söner I en familj sysslar med missbruk och dottern hittas I diket, då är det nog rätt så självklart att båda föräldrarna är dysfunktionella..
Rätt obegripligt också att lägga skulden på vänsterprasslet på KG. Det är ju mamman som har varit otrogen.
Lite moralpredikan skulle kanske ha varit på sin plats när det gäller föräldrarna, men det rimmar illa när en människa som själv trasslar sig in I just den här familjen ska läxa upp föräldrarna. En normal människa skulle ha hållit sig så långt borta från dem som möjligt.
KG kanske insåg att ett skott genom dörren skulle skrämma bort pojkarna den här gången, men att framtiden I så fall skulle bli ännu mer oviss. Hämnden skulle komma som brev på posten.
För en utomstående verkar det som att alla inblandade lider av minst en diagnos.