2016-05-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Han hade hagelpatroner liggande lite varstans i lådor och skåp.
Kaliber 12 står det i fup. Vad innebär det du som verkar kunna detta.

Fup sidan 89
Typ : Hagelammunition Kaliber : 12
Anteckningar: 1 st svart i plast, avfyrad

Typ : Hagelammunition Kaliber : 12
Anteckningar: Lila, avskjuten hagelpatron

Nästan all hagel är Kaliber 12. Det finns även kaliber 20 som ungdomar/kvinnor ofta föredrar (den är mindre) för jakt/övningsändamål. Sedan tror jag att det finns andra också (ex 10, men den har jag aldrig sett i verkligheten).

Sedan kan det vara lite olika längd på patronerna, så alla 12or är inte bra i alla bössor.
"svart i plast" / "lila": det säger inte mycket mer än om du hade strypt två människor med plastpåsar, och en var lila och en var svart.
Citera
2016-05-18, 17:49
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Även jag känner svårt hjärtsjuka, nu tycker jag inte vi ska överdriva hans hjärtsjukdom. Vi får inte glömma att han trots allt var pigg och arbetade. Det är inte förrän han kommit till häktet han nämner sin sjukdom hela tiden.

Sedan så finns det grader av hjärtsvikt, hans verkar ha varit ganska oförändrad under de år han haft det. Missminner jag mig inte satte han själv ut medicinen ett tag. Annars är det oftast digoxin man sätter in, och han medicinerade för den nu. Det framgår inte att han haft någon hjärtinfarkt eller ngt sådant, utan hjärtsjukdomen har blivit så svår nu att han inte ens kan svara på frågor från förhörsledarna.

Men, förresten, det är ju så illa enligt honom själv, att han fruktar att han inte ska överleva tills rättegången. Så visst har sjukdomen fått ett hastigt förlopp, från att blivit tagen av polisen för fortkörning samma dag som han laddade hagelgeväret och nu inte ens till att kunna svara på frågor.
Nu är du igång igen med din missinformation. I vilket syfte?
Nej du känner ingen med K-G:s diagnos för då hade du vetat att stress är det värsta han kan utsättas för! Lägg ner skitsnacket!!!
K-G har samma rätt som alla andra som sitter häktade att vägra svara på frågor. Det kan till och med vara så att hans advokater har avrått honom från att svara på frågor.
Stressen av att sitta i förhör förvärrar hans tillstånd, för en så pass hjärtsjuk man ska absolut INTE utsättas för stress!!!

Fup sidan 612
På grund av sin hjärtsvikt jobbar han i tre till fyra dagar i sträck, därefter vilar han några dagar. Han är inte alls glad för sina mediciner och har inte tagit dem så regelbundet som man skulle önska. Karl-Gustaf dricker aldrig en droppe alkohol. Han slarvar med maten ibland.

Efter misshandeln när han blev illa sparkad så hamnade han på sjukhus pga av sitt hjärta. Troligen stressen i samband med överfallet som orsakade det.

Fup sidan 611
Karl-Gustaf brukar alltid ringa mig, till exempel när han kommer in till sjukhus, på grund av sin hjärtsvikt. Sista gången som Karl-Gustaf var inlagd för sitt hjärta, var för ett år sedan och hans tillstånd var allvarligt. Karl-Gustaf hade då svårigheter att ligga i sängen men fann sig väl till rätta på sjukhuset där han befann sig i fyra till fem dygn. Karl-Gustaf hade också vid detta tillfälle ont i sitt ben efter att han blivit skadad i samband med en konflikt med pojkarna.

Fup sidan 618
Jag träffade pappa två eller tre veckor efter denna händelse och hans ben var så väldigt svullet då. Jag tror att han varit hos doktorn men det blev nog inte så mycket mer med det.
Jag upplevde det som att pappa blev väldigt förändrad, efter denna händelse med benet.
Pappa tänkte nog att han skulle klara sig själv och han ville inte besvära någon sjukvård eller samhället i övrigt, men jag förstod att det blev övermäktigt för honom…
Jag bad pappa att dokumentera sina skador och att ta hjälp av samhället. Han ville inte det.
Pappa stängde sig och det fanns ingen väg in. Han hade minsann klarat sig själv i hela sitt liv och tänkte inte flytta från sitt hus heller!

Efter misshandeln blev han dålig och flera säger i fup att han har åldrats väldigt mycket på 1 år.

Fup sidan
När såg du Karl-Gustaf senast?
Han har gått väldigt korta sträcker och bara gått halvvägs till oss. Åsa säger att han förr var väldigt aktiv och gick mycket och längre. Sedan förra sommaren har Karl-Gustaf åldras 10 år säger Åsa, detta på både gången och att han verkat allmänt nedstämd.
Citera
2016-05-18, 17:59
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
...om din mission i tråden är att...
Detsamma går att att säga om dig, men åt andra hållet. Du skriver inlägg här som tillför information, så fortsätt med, men försök vara mer kritisk till din uppfattning.

Hans hjärta klarade av att trycka på grannfrun och han blev inte inlagd på sjukhus efter skjutningen.
Citera
2016-05-18, 18:01
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
En sak som jag tror inte ha berörts: Jag tänker på gubbens hjärtsvikt. Har man hjärtproblem så ingår medicinering för att sänka kolesterolhalten. Men minskad kolesterolhalt innebär även att man blir fysiskt betydligt svagare. Har själv haft infarkt och efter behandling så orkade jag med svårighet att bära ned ett däck från vinden. Jag höll till och med på att TAPPA DET. Händerna liksom bara vägrade att lyda!

Jag känner med gubben - som rent fysiskt - med sin diagnos inte kunde ha varit starkare än ett barn.

Självfallet var han medveten om detta och - vill jag hävda - därigenom var skjutningen hans enda chans att rädda livet.

Jo visst, jag vet att knarkarna kanske hade nöjt sig med att misshandla honom - men, med all respekt, hur stor vore sannolikheten för gubbens överlevnad av en misshandel?

Och en hjärtsjuk skulle även kunnat dö av den chock som inbrott i det egna hemmet med vidhängande hotelser innebär.
Medicineringen för att sänka kolesterolhalten har väldigt otrevliga biverkningar.
Hjärtsvikten i sig gör K-G fysiskt svagare och ett påslag av stress kan göra honom så svag så han har till och med svårt att ens sitta upp.
Han hade inget att sätta emot rent fysiskt.

K-G hade aldrig överlevt en misshandel i huset den natten när dräggen kunde härja fritt utan att deras mamma eller pappa stod där och höll fast och motade bort dom som vid första misshandeln.
Tror inte ens att dräggen hade behövt misshandla K-G för att han skulle dö. Stresspåslaget vid intrånget hade nog räckt för att han skulle säcka ihop.
Han var ju så pass nedbruten efter första misshandeln så det hade inte behövts mycket mer efter att han levt i skräck i ca 1 år för att dräggen ska göra honom något.
Ett år av stress för en hjärtsjuk har förödande konsekvenser.
Citera
2016-05-18, 18:09
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overkokt.Blomkal
Detsamma går att att säga om dig, men åt andra hållet. Du skriver inlägg här som tillför information, så fortsätt med, men försök vara mer kritisk till din uppfattning.

Hans hjärta klarade av att trycka på grannfrun och han blev inte inlagd på sjukhus efter skjutningen.

Är du läkare? I så fall tror jag att en läkare vet lite mer om mannens tillstånd än en random postare på ett forum.

Olle Fredholm är hjärtläkare och har Karl-Gustaf som patient på lasarettet i Helsingborg.
Olle Fredholm ombeds berätta om Karl-Gustafs hjärtproblem.
Olle Fredholm berättar.
Karl-Gustaf har ett läckage i vänster hjärtklaff. Den läckande klaffen sitter mellan vänster
förmak och vänster hjärtkammare. Detta läckage har varit känt sedan april 2013 men funnits
där en tid innan dess också. I april 2013 konstaterades, vid en undersökning, av Karl-Gustafs
hjärta, att han hade en kraftigt nersatt hjärtmuskelfunktion. Karl-Gustaf har själv vetat om,
dels sitt läckage i klaffen samt sin nersatta hjärtmuskelfunktion sedan april 2013.
Med medicinsk behandling har hjärtmuskelfunktionen blivit bättre. Den underliggande
hjärtrytmen är ett förmaksflimmer som en gång i tiden gav försämrad hjärtmuskelfunktion.
Med hjälp av hjärthastighetsdämpande och hjärtstärkande medicinering har Karl-Gustaf fått
en förbättrad hjärthastighet och hjärtmuskelfunktion som dock fortfarande är delvis nedsatt.
Karl-Gustafs läckage i vänster klaff har inte blivit sämre sedan 2013, utan hållits i schack och
genom medicinering har ingen försämring skett.
Karl-Gustaf sköter sin tablettmedicinering själv. Behandlingen är blodförtunnande,
Citera
2016-05-18, 18:10
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Även en dödssjuk man kan klara av att flirta. Jag känner till en som flirtade med sköterskan bara minuter innan han dog av sin hjärtsvikt. Då låg han uppkopplad med all tänkbar utrustning på IVA.

Ja jag tillför information som finns i fupen och jag kopierar den rakt av utan att göra om den eller utelämna dom delar som kan vara till fördel för K-G.

K-G blev inlagd på medicinakuten samma natt som skjutningen. Hur länge han fick ligga kvar där har jag svårt att hitta just nu.

Fup sidan 475
Jag och kollega, Håkan Johnsson kom till medicinakuten, sjukhuset Helsingborg, vid 06.30-tiden för att bevaka Karl-Gustaf. Vi stannade hos Karl-Gustaf fram till lunch, vid 11.30-tiden.
Citera
2016-05-18, 18:12
Medlem
why123s avatar
Citat:
Fan flaschback har blivit kasst
Sidan 22 och 253 inlägg och ännu inget namn på dom två som fick hål i huvudet... om dom nu var skjutna i huvudet.
Kan inte annat än instämma i hyllningskören till mannen som fredade sig

Det ska bli intressant att få veta när polisen kontaktades och av vem.
Slår två idioter sönder en ruta i en ytterdörr och tar sig in så går det fort och dom är ju väldigt sega på att svara på 112 ibland.
Hoppas vår nya idol hann ringa innan och be om hjälp så att han får ett lindrigt straff.

Hur mycket visste du om din idol och hans hjärtproblem när du skrev detta i tråden. Hoppas vår nya idol hann ringa innan och be om hjälp så att han får ett lindrigt straff.

Du visste inget om honom, inget om killarna och inget om händelseförloppet. Ändå var han din nya idol som du hoppades skulle få ett lindrigt straff. Och du sitter och rättar mig när det gäller FUP. ÄR du seriös ? Sedan skrev du igår att du skulle sluta citera mig! Sluta med det omedelbart för du är så oseriös så jag tar dig ö h t inte på allvar..
Senast redigerad av why123 2016-05-18 kl. 18:14. Anledning: .
Citera
2016-05-18, 18:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Bra poäng - och undrar om det är därför han inte vill erkänna att de hade ett sexuellt förhållande - trots att hon gör det ...
Citera
2016-05-18, 18:26
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Hur mycket visste du om din idol och hans hjärtproblem när du skrev detta i tråden. Hoppas vår nya idol hann ringa innan och be om hjälp så att han får ett lindrigt straff.

Du visste inget om honom, inget om killarna och inget om händelseförloppet. Ändå var han din nya idol som du hoppades skulle få ett lindrigt straff. Och du sitter och rättar mig när det gäller FUP. ÄR du seriös ? Sedan skrev du igår att du skulle sluta citera mig! Sluta med det omedelbart för du är så oseriös så jag tar dig ö h t inte på allvar..
Ja han är en otrolig man som försvarade sig mot två drägg med lååååånga brottsregister.
Två påtända välkända missbrukare som är kända för att vara våldsamma är borta och många drar nog en suck av lättnad. Han gjorde samhället en stor tjänst.

Det är väl själva fan att inte äldre människor kan få leva i fred och jag hurrar varje gång dom fredar sig mot drägg oavsett vilka dräggen är eller vem som har fredat sig.
Att ens vid den åldern våga försöka freda sig kräver stort mod!

Till skillnad från dig citerar jag fup utan att utelämna något men du står ju helt klart på dräggens sida och tar dom i försvar och citerar fup som fan citerar bibeln.
Är du vän till eller släkt med dräggen kanske så därav din agenda?

Jag skrev i går att jag skulle fortsätta att rätta dig när du citerade fel från fup.
Inte ens det kunde du återge rätt...
Detta skrev jag i går.
Med det så är det slutdiskuterat med dig men jag kommer även i fortsättningen att rätta dig när du försöker förvränga det som står i fupen till K-G:s nackdel.
Fakta från fupen ska inte förvrängas vare sig den är till fördel eller nackdel för K-G.
Fakta är fakta!
Citera
2016-05-18, 18:32
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jaktammunition/hagel skall väl inte ha samma verkan som polisens ammunition?
När det gäller polisens så blir det ju rejält trasigt vid en träff - men ger verkligen hagel på nära håll så omfattande skador ..

Uppenbart är att du har ringa förståelse kring vapen.

Det har väl redan förklarats för dig, men en standard hagelpatron (Rottweill WMH HV 12/70 - mitt eget märke) för jaktbruk skickar iväg 36 gram bly i strax under 400m/s. En polisiär Speer GD i 9x19 skickar iväg 7,5 gram bly i ungefär samma hastighet. Så ja, det torde vara uppenbart att en hagelsvärm på nära håll slår mer än 4ggr så hårt som en kula från en svensk polis-sig.

Går vi sedan över på gevärsammunition för normalt (älg-)jaktbruk så är även den expanderande som polisens 9x19 SPG. Skillnaden är att vi då talar om 10-isch gram projektil som rör sig i den dubbla hastigheten, så även här pratar vi om ett anslag som är mer än 4ggr så kraftigt som polisens 9x19.

Börjar vi sedan betrakta extremfragmenterande varmintprojektiler i 1100-1200m/s så är effekten tillräcklig för att, mer eller mindre, förvandla en räv till mos på 100 meters håll (bokstavligt talat). Och utan någon form av skyddsväst kommer en bålträff på en människa leda till att såväl hjärta som lungor, i princip, mosas fullständigt.

Kort sagt, polisens ammunition anses, lagstiftningsmässigt, för klen för att bruka till någon form av jakt i Sverige (viss småviltsjakt undantagen).

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Litet allmänbildande, så kan man säga att militär ammunition (helmantlad) skadar minst, polisens ammunition är modifierad och ger vanligen större skador därför att den är konstruerad för att bli "mjuk" och inte rikoschettera, tränga igenom hårda väggar etc - men den skadar värre då den träffar mjuka mål (som människor).

Jaktammunition är ytterligare optimerad för att skada så mycket det går - syftet är ju att avliva det påskjutna djuret så effektivt som möjligt. Här kommer hagel i en särskild klass, eftersom det där handlar om en flygande blysvärm som drabbar den skjutne som ett MYCKET kraftigt slag samtidigt som skinn, kläder och benstomme slås sönder. Det här beror givetvis mycket på grovleken på haglet, men rådjurs- eller hjorthagel är mycket illa.

På 3-5 meters håll är det, i princip, skitsamma vad du har för borrning och hagelstorlek. Effekten blir ungefär som att dra en slugg i målet, i termer av deponerad energi. Det du träffar med en bålträff dör, inom kort, med allra största sannolikhet.

Träffar du en extremitet kommer den att slitas av.

Betraktar man sedan hjort-/varghagel (00-buckshot) så blir det i någon bemärkelse kraftigare skador på längre håll, men på närhåll spelar det mindre roll.

Vanligt 'rådjurshagel' (US3-4) är ju närmast att betrakta som standardhagel, för allt utom mindre fågel (och hare antar jag).
Citera
2016-05-18, 18:35
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ja han är en otrolig man som försvarade sig mot två drägg med lååååånga brottsregister.
Två påtända välkända missbrukare som är kända för att vara våldsamma är borta och många drar nog en suck av lättnad. Han gjorde samhället en stor tjänst.

Det är väl själva fan att inte äldre människor kan få leva i fred och jag hurrar varje gång dom fredar sig mot drägg oavsett vilka dräggen är eller vem som har fredat sig.
Att ens vid den åldern våga försöka freda sig kräver stort mod!

Till skillnad från dig citerar jag fup utan att utelämna något men du står ju helt klart på dräggens sida och tar dom i försvar och citerar fup som fan citerar bibeln.
Är du vän till eller släkt med dräggen kanske så därav din agenda?

Jag skrev i går att jag skulle fortsätta att rätta dig när du citerade fel från fup.
Inte ens det kunde du återge rätt...
Detta skrev jag i går.
Med det så är det slutdiskuterat med dig men jag kommer även i fortsättningen att rätta dig när du försöker förvränga det som står i fupen till K-G:s nackdel.
Fakta från fupen ska inte förvrängas vare sig den är till fördel eller nackdel för K-G.
Fakta är fakta!

Nu skrev jag inget ur FUP, men nog f@n visste jag att du inte skulle kunna låta bli att citera mig

Du dina tårdrypande inlägg om hans hjärtsjukdom känns aningen falsk när man läser igenom dina inlägg. Så håll dig för f@n ifrån mig även om du känner en oemotståndlig lust att granska och citera mina inlägg. Sitt inte och prata om att Fup inte ska förvrängas det fattar väl alla, men eftersom han var din idol redan ett par dagar efter de misstänkta morden så blir det nog svårt för dig att vara opartisk !

Dessutom lovade du redan igår att du skulle sluta citera mig, jävla lögnare!
Senast redigerad av why123 2016-05-18 kl. 18:51. Anledning: ....
Citera
2016-05-18, 18:45
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Är du läkare? I så fall tror jag att en läkare vet lite mer om mannens tillstånd än en random postare på ett forum.

Olle Fredholm är hjärtläkare och har Karl-Gustaf som patient på lasarettet i Helsingborg.
Olle Fredholm ombeds berätta om Karl-Gustafs hjärtproblem.
Olle Fredholm berättar.
Karl-Gustaf har ett läckage i vänster hjärtklaff. Den läckande klaffen sitter mellan vänster
förmak och vänster hjärtkammare. Detta läckage har varit känt sedan april 2013 men funnits
där en tid innan dess också. I april 2013 konstaterades, vid en undersökning, av Karl-Gustafs
hjärta, att han hade en kraftigt nersatt hjärtmuskelfunktion. Karl-Gustaf har själv vetat om,
dels sitt läckage i klaffen samt sin nersatta hjärtmuskelfunktion sedan april 2013.
Med medicinsk behandling har hjärtmuskelfunktionen blivit bättre. Den underliggande
hjärtrytmen är ett förmaksflimmer som en gång i tiden gav försämrad hjärtmuskelfunktion.
Med hjälp av hjärthastighetsdämpande och hjärtstärkande medicinering har Karl-Gustaf fått
en förbättrad hjärthastighet och hjärtmuskelfunktion som dock fortfarande är delvis nedsatt.
Karl-Gustafs läckage i vänster klaff har inte blivit sämre sedan 2013, utan hållits i schack och
genom medicinering har ingen försämring skett.
Karl-Gustaf sköter sin tablettmedicinering själv. Behandlingen är blodförtunnande,
Citat:
Även en dödssjuk man kan klara av att flirta. Jag känner till en som flirtade med sköterskan bara minuter innan han dog av sin hjärtsvikt. Då låg han uppkopplad med all tänkbar utrustning på IVA.

Ja jag tillför information som finns i fupen och jag kopierar den rakt av utan att göra om den eller utelämna dom delar som kan vara till fördel för K-G.

K-G blev inlagd på medicinakuten samma natt som skjutningen. Hur länge han fick ligga kvar där har jag svårt att hitta just nu.

Fup sidan 475
Jag och kollega, Håkan Johnsson kom till medicinakuten, sjukhuset Helsingborg, vid 06.30-tiden för att bevaka Karl-Gustaf. Vi stannade hos Karl-Gustaf fram till lunch, vid 11.30-tiden.
Lite för starka känslor här. Han är inte direkt hospitaliserad som sagt. Försök knyta hans ohälsa till en rättsprocess.

Rent somatisk är 67-åringar inga grönsaker direkt, med hjärtsjukdom eller ej, däremot är han en ganska orolig karaktär. Han drar t.ex. upp decennier gamla oförrätter i förhör och jag gissar på att han går och oroar för sitt hjärta, även före händelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Bra poäng - och undrar om det är därför han inte vill erkänna att de hade ett sexuellt förhållande - trots att hon gör det ...
Att han kallar deras relation för en rent vänskaplig tror jag är hans sätt att uttrycka att kärleksrelationen är avslutat (i det här fallet av henne).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in